تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820275287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت بايد فرصت‌هاي برابري براي حضور کم‌بينايان و نابينايان در جامعه فراهم کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۲ب.ظ)
دولت بايد فرصت‌هاي برابري براي حضور کم‌بينايان و نابينايان در جامعه فراهم کند موج - رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران، از دولت خواست تا فرصت‌هاي برابري براي حضور کم‌بينايان و نابينايان در جامعه فراهم کند و اعلام کرد: 70 درصد اين افراد بيکارند و 30 درصد داراي شغل نيز عموما شغل مناسبي ندارند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از مرکز ارتباطات و بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران، رحمت اله حافظي در مراسم آغاز به کار غير رسمي بنياد خيريه شهناز که با حضور علي اکبر فرهنگي، پدر مديريت رسانه ايران و استاد دانشگاه تهران، برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش‌هاي موجود در جهان 285 ميليون نفر از مشکل بينايي رنج مي‌برند که از اين تعداد 39 ميليون نفر نابيناي مطلق و 246 ميليون نفر کم‌بينا هستند، همچنين 20 ميليون نفر از اين تعداد کودک هستند.
وي با اشاره به اين که بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت در هر ثانيه يک نفر و در هر دقيقه يک کودک دچار مشکل بيناني مي‌شود، افزود: در کشور ايران نيز 0.8 درصد جمعيت از مشکل بينايي رنج مي‌برند. در مجموع حدود 640 هزار نفر در کشور مشکل بينايي دارند که از اين تعداد 500 هزار نفر کم‌بينا و 140 هزار نفر نابيناي مطلق هستند.
رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينکه 50 درصد اين افراد از بدو تولد مشکل بينايي دارند و 50 درصد در طول حيات با اين مشکل مواجه مي‌شوند، تأکيد کرد: معمولاً اين افراد داراي هوش بالاتري هستند و اگر اعتمادبه‌نفس و خودباوري داشته باشند، مي‌توانند مدارج علمي و جايگاه خدمتي بالايي را کسب کنند و در جامعه اثرگذار باشند.
حافظي در تشريح مشکلات نابينايان و کم‌بينايان، گفت: از مشکلات اساسي اين افراد اين است که از حقوق شهروندي محروم هستند و عموما مشکل تحصيل، ازدواج و اشتغال دارند. 70 درصد اين افراد بيکارند و 30 درصد داراي شغل نيز عموما شغل مناسبي ندارند.
وي تردد در محيط شهري را از ديگر مشکلات اين اقشار عنوان و تصريح کرد: محيط شهري تاکنون نتوانسته است پذيراي حضور اين اقشار از جامعه باشد و سنگ‌فرش‌هاي معابر شهري احداث شده بيشتر يک حرکت صوري و سطحي است از اين‌رو بايد معابر شهري مناسب براي حضور اين افراد در جامعه را فراهم کنيم. البته از ديگر مشکلات جدي اين افراد، کمبود وسايل توان‌بخشي استاندارد است.
رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اين که قوانين خوبي براي حمايت از نابينايان و کم‌بينايان در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس قانون جامع حمايت از معلولان، دستگاه‌هاي دولتي مکلف‌اند که 3 درصد از استخدام خود را به معلولين اختصاص دهند، اما؛ در عمل مي‌بينيم که اين قانون اجرايي نشده است؛ زيرا نظام حمايتي از اين افراد در کشور وجود ندارد.
حافظي با اشاره به اين که عمده افراد نابينا و کم‌بينا زير خط فقر زندگي مي‌کنند، تأکيد کرد: يکي از روساي جمهور سابق قول اشتغال براي 2 هزار نفر از اين افراد را داده بود، اما؛ ديديم که اين قول عملياتي نشد، با اين حال انتظار داريم دولت کنوني فرصت‌هاي برابر براي حضور اين افراد در جامعه فراهم کند.
به گفته اين مقام مسوول در شوراي شهر تهران بايد فرصت‌هاي برابر را تعريف کنيم، انتظار اين است که دولت خدمات آموزشي مناسب از جمله وسايل کمک آموزشي براي دانشجويان کم‌بينا و نابينا را تأمين کند، شايد با تأمين تجهيزات کمک آموزشي و برگزاري کارگاه آموزشي فرصت‌هاي برابري ايجاد شود و ضريب جذب آن‌ها در بازار اشتغال افزايش يابد.
وي در قالب پيشنهاد عنوان کرد: دولت ستاد مناسب‌سازي معابر شهري را در دستور قرار دهد و در اين ميان وزارت راه و شهرسازي با عضويت شهرداري‌هاي شهرها نسبت به مناسب‌سازي معابر براي حضور اين افراد در جامعه به منظور دستيابي به فرصت‌هاي برابر اقدامات لازم را انجام دهد.
حافظي همچنين با مقايسه آمار جمعيت دانشجويي افراد کم‌بينا و نابينا در سال 62 و سال 94، تأکيد کرد: در سال 1362، 150 نفر از اين اقشار در دانشگاه‌ها تحصيل مي‌کردند که تعداد جمعيت دانشگاهي اين اقشار هم اکنون به 5 هزار نفر افزايش يافته که رقم قابل‌توجهي است بدون شک در صورتي که به اين افراد در جامعه توجه شود، مي‌توان از حضور آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف بهره گرفت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن