تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804085456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم غفلت از معماری ایرانی-اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه رسالت: نجمه الحسینی معماری ایرانی- اسلامی روزگار خوبی را نمی گذراند و هر روز از آن فاصله می گیریم و کم کم این هنر ایرانی در حال فراموش شدن است.عدم رعایت اصول معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و ساز ها به بحران هویت در کشور کمک کرده است.تفکرات مدرن از اواخر دوره قاجار(حکومت ناصرالدین شاه به بعد) و با تاسیس دارالفنون و فرستادن دانشجویان برای تحصیل به فرنگ در ایران شکل گرفت. البته تلاش های  کمی نیز توسط عباس میرزا برای شروع نوگرایی در ایران صورت گرفت که بیشتر در زمینه نظامی تاثیر گذار بود.این تلاش ها برای پیشرفت و حرکت به سوی مدرنیته در ایران رو به سوی تقلید ظاهری از جوامع اروپایی گذاشت.علت بروز این تقلید صرف را  می توان در از خودباختگی سران کشور در برابر ظواهر بیگانه و عدم پذیرش تفکر مدرن به صورت نقادانه و آگاهانه دانست.در این مسیر مطمئناً معماری وسیله ای  بسیار خوب برای تقلید از بیگانگان به شمار می آمد .در این دوره طرح های معماری غربی با امکانات ، مصالح و سبک معماری سنتی در ایران اجرا شد و معماران سنتی ایرانی که حتی تا به حال یک بار فرنگ را نیز ندیده بودند بنا به در خواست شاهان و شاهزادگان دربار مجبور به تقلید و اجرای این طرح ها حتی فقط از روی کارت پستال های خارجی شدند.اگر امروز صحبت از تقلید در معماری می کنیم به یقین در زندگی ما وجود دارد. اگر صحبت از فریب می کنیم تجلی آن در زندگی اجتماعی ما مشهود است و اگر از سرگشتگی در معماری شکوه می کنیم مگر در زندگی دچار آن نیستیم؟معماری دورغ نمی گوید و انعکاس آرزوهای جامعه و به خصوص صاحبان خود است.این هویتی است که به وجود آمده؛خواه زشت باشد خواه زیبا،خوب باشد یا بد. محمود صلاحی معاون شهردار تهران در این باره معتقد است:"برنامه ریزی شهری با تاکید بر مولفه های  اسلامی بسیار اهمیت دارد، ساختن بنای اسلامی به معنای ساختن به سبک معماری ایرانی یا نساختن به سبک اروپایی نیست بلکه ساختن با حفظ حقوق مالک، همسایه و رهگذر است.امروزه شهرهای ایران نه معماری ایرانی- اسلامی دارد و نه آنچه از غرب در ساخت و ساز تقلید کرده کامل بوده است و این اشکال باعث بروز مشکلات گوناگون شهری از جمله نبود پارکینگ و ترافیک شده است.بسیاری از کشورهای دنیا مشتاق دیدن معماری ایرانی -اسلامی در شهرهای ایران هستند اما آنچه در شهرهای کشورمان مشاهده می کنند سبک درهم ریخته معماری غربی است.باید معماری ایرانی -اسلامی  را در شهرهای ایران احیا کنیم و کجا بهتر از مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران می تواند شروع کننده احیای این معماری باشد". در طول تاریخ معماری و شهرسازی همواره نقش مهمی را در زندگی اجتماعی شهروندان ایفا کرده است و همواره سعی و تمایل انسان بر این است، در هر محیطی که زندگی می کند، تسلط خود را بر آن محیط اعمال کند تا از این راه احساس آرامش و تعادل داشته باشد، اما در مقیاس شهرهای بزرگ امروز نه تنها این تسلط وجود ندارد، بلکه نوعی بریدگی و جدایی بین فضاها، تجسم و ذهنیت انسان نیز به وجود آمده است و در نتیجه، حس تعلق به فضا و مکان از بین رفته است. فرایند شتاب زده، توسعه خارج از ضابطه و اصول شهرسازی نیز در اغلب شهرهای کشور شرایط را به گونه ای تغییر داده است که این شهرها، به ویژه محله های نوساز و تازه شکل گرفته آن ها از لحاظ کالبدی و جامعه شناسی شهری دچار مشکلاتی قابل توجه شده اند. فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی در این باره می گوید:"امروزه بی انضباطی شهری گریبانگیر همه شهرها شده است.به عنوان یک شهروند می توان گفت کاملاً مشخص است که وضعیت معماری و شهرسازی روی اصول نبوده و شاهد اغتشاش و بی انضباطی شهری هستیم. نوع معماری موجود پاسخگوی نیاز نیست، البته خوشبختانه با تغییر رویکرد در وزارت راه و شهرسازی توجه به ویژگی های ناب معماری در اولویت قرار دارد، به همین جهت شاهد افزایش مصادیق معماری ایرانی- اسلامی هستیم.امروزه بی انضباطی شهری گریبان گیر همه شهرها شده و سوداگری اقتصادی سبب آسیب به حقوق شهروندی و همین امر سبب تنزل کیفیت شهرها شده است، لذا لازم است دیدگاه ها تغییر کند و چالشی برای کیفیت اتفاق بیفتد تا شاهد اثرات مثبت توجه به کیفیت در شهرها باشیم". اجرا و پیاده سازی الگوی معماری ایرانی – اسلامی یکی از ضروریات ایجاد و شکل دهی محلات دارای هویت، واجد ارزش بصری و نیز پایدار به لحاظ طراحی و سیما و منظر است.سابقه طولانی معماری اصیل و فاخر در ایران به ویژه در دوره درخشان پس از اسلام که در دوران های متمادی دارای زایندگی و بالندگی خاص خود بوده است، همواره این مطالبه را در ذهن ایجاد می کند که نقش مجموعه موثر در ساخت و ساز در دوره کنونی اعم از شهروندان، سازندگان، معماران، طراحان شهری و مدیریت شهری به چه شکل می تواند باشد. عبادالله فتح اللهی،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج معماری ایرانی -اسلامی می گوید:"در راستای تحقق این امر و به عنوان یکی از الزامات اصلی این فرایند می توان به اعطای مشوق های لازم در راستای تحقق این الگو در ساخت و سازها و با توجه به ظرفیت موجود در محلات دارای بافت فرسوده به صورت ویژه در این نواحی از شهر اشاره کرد.بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در سال 1394 مشتمل بر ظرفیت هایی است که با تخصیص آنها از طریق دفاتر خدمات نوسازی در سطح محلات دارای بافت فرسوده، می توان به برداشتن گام های عملی و جدی تر در راستای تحقق و اجرای الگوی معماری اسلامی و ایرانی در شهر تهران امیدوار بود.هزینه طراحی نما، منطبق با الگوی ایرانی – اسلامی ،  برای کلیه ساخت و سازهای انفرادی و تجمیعی در بافت های فرسوده رایگان می باشد و کلیه ساخت و سازهای تجمیعی و انفرادی با مساحت بیشتر از 100 متر مربع نیز می توانند از کمک هزینه اجرای نما بهره مند شوند". اگرچه یکی از اصول بنیان گذاری شهرهای تازه و توسعه کلان شهرها، توسعه و تعمیم مسکن به قشرهای گوناگون جامعه بوده است، اما با این وجود ایجاد و توسعه شهرها باید مبتنی بر طرح و برنامه ریزی قبل از اسکان باشد که هم بتواند به نیازهای مادی و جسمانی اشخاص پاسخی در خور شأن آن ها بدهد و هم نیازهای معنوی آنان را در بر بگیرد. جدایی انسان از مبانی معنوی و تمرکز بر جنبه های مادی حیات، از جمله در مقوله معماری و شهرسازی در کلان شهرهای ما، نه تنها پیام و معنایی معنوی و روحانی را القا نمی کند، بلکه به دنباله روی دنیاگرایی غربی روی آورده است و دیگر قادر نیست جامعه را به سمت طراحی و ارائه و واجد بودن فضا و محیط روحانی معنادار هدایت نماید و در درک کیفی محیط نیز جامعه را یاری نماید.امروزه تاثیر مدرنیته بر معماری ایران را  می توان تاثیری اقتصادی دانست که در آن معماری از حالت ابزاری مفید برای انتقال فرهنگ خارج شده و کالایی اقتصادی می گردد.این دستاورد چنان پیش می رود که معماری مدرن ایران به سبکی اقتصادی با نام عامی و رایج بساز بفروش تغییر رویه می دهد.می توان گفت امروزه حالت پیشرو و پویای معماری ایران زیر پرده اقتصاد محو شده است به طوری که امروزه حرفه و هنر معماری ایران با قدمت طولانی و آثاری ارزشمند به ساختمان ساز و نقشه کش افول پیدا کرده است.این موارد به علاوه نبود مبانی فکری و تئوریک در معماری، تفاسیر مختلف از دیدگاه های مدرنیته در معماری که از پیامدهای نفوذ تفکر مدرن بر جامعه ای سنتی بدون درک و انطباق این دو تفکر است؛آینده ای مبهم را برای معماری ایران رقم  می زند.نتیجه این می شود که با معماری امروز ایران اثری از فرهنگ در زندگی ما وجود ندارد و محله های ما از زندگی محله ای خالی است و به عبارتی ساده تر ما امروزه در کنار هم زندگی می کنیم اما با هم زندگی نمی کنیم.با وجود همه پیچیدگیهای مفهوم هویت وتلقی های متفاوت صاحبنظران از آن، برکسی پوشیده نیست درمعماری معاصر ایران، این واژه دچار بحران گشته و به صورت مفهوم انتزاعی درآمده است. رنگ باختن مفهوم هویت، مختص حوزه معماری نمی باشد، همچنان که این ضعف در حوزه های مختلف فرهنگی ،  اجتماعی، ملی وغیره مشهود می باشد.آوازه ایران در معماری جهان آن چنان طنین افکنده که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن می داند. آنچنان که درکتابها آمده ،به عنوان تمدنی بزرگ وباشکوه ازپیشتازان علم و فرهنگ و هنر بوده ایم.  دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا،ابوریحان بیرونی و … دراین سرزمین زیسته اند و حاصل رنج خود را به جهانیان عرضه داشته اند. معماران گمنام ایران چنان روحی در کالبد معماری ایران دمیده اند که گویی پاسارگاد و نقش جهان با نفس آنها زنده است. گویی آنها روح ابدی خود را درمعماری به یادگار گذاشته اند.اما اینک ما کجاییم ؟ چقدر به تاریخ وهویت خود وفادار بوده ایم؟ آیامسیر آنها را ادامه داده و تلاشهایشان رابه ثمر نشانده ایم یا آنچنان ازقله شکوه فروافتاده ایم که توان نگاه کردن بربلندای تاریخ خود را نداریم؟ شایددرمیانه راه، بلاتکلیف و سرگردان ازحرکت باز ایستاده ایم تادستی از آسمان راه را بر ما بنماید.همواره در صحبت ها توجه به معماری ایرانی -اسلامی مثال زده میشود، ولی از این موضوع غفلت می شود که معماری ایرانی- اسلامی در بافت های واجد ارزش قرار دارد. در دوران معاصر نیز ساختمان های دارای ارزش وجود دارد که حفظ آن ها می تواند در تاریخ معاصر جاری شود.


دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن