تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830188157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست و دیانت در سیره امام حسین(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: گروه معارف/ آمنه مستقیمی- درسهای عاشورا دامنه ای به بلندای تاریخ دارد که بشر تشنه حقیقت را تا ابد سیراب می کند؛ ...از این رو و به منظور بررسی نگاه حضرت سیدالشهدا(ع) به همراهی دین و سیاست با آیت ا... نجم الدین مروجی طبسی، استاد برجسته حوزه و مؤلف کتابهایی مانند «موارد السجن فی النصوص و الفتاوی»، «الامام الحسین(ع) فی مکه المکرمه» و «الوهابیه دعاوی و ردود» به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن هم اینک پیش روی شماست.  گاه این پرسش پیش می آید که اگر حکومت اموی فاسد و ستمکار بود، چرا حضرت سیدالشهدا(ع) در دوران معاویه دست به قیام نزدند و با فسق و فجور او مبارزه مسلحانه نکردند؟ آیا حضرت(ع) برابر معاویه سکوت کرده بودند یا خیر با وی نیز برخوردهایی داشتند؟ برخی گمان می کنند اسلام غیر از سیاست است و سیاست جدای از اسلام! اینها یا معنای سیاست را نمی دانند یا با اسلام آشنایی ندارند. اگر سیاست به معنای دغلبازی و کلاهبرداری و شیطنت باشد بله! اسلام با این سیاست مخالف است، اما اگر به معنای مبارزه با ظلم و ظالمان و اقامه عدل و رسیدگی به مظلومان و آزادی از بند اسارت باشد، اسلام عین سیاست است. برخی گمان می کنند سیدالشهدا(ع) در دوران یزید قیام کردند، اما در دوران معاویه وارد امور سیاسی نشدند! اگر منظور دست بردن به سلاح باشد، بله، این کار را نکردند، زیرا مصلحت ایجاب نمی کرد، همان گونه که امیرمومنان(ع) نیز 25 سال سکوت کردند و پیامبر(ص) 13 سال در مکه دست به سلاح نبردند، که هیچ کدام از این عملکردها به معنای ترک سیاست نیست. حضرت سیدالشهدا(ع) نیز بشدت با معاویه درگیر بودند چنانکه در نامه ای شدیداللحن به وی، دستگاه حکومت اموی را به چالش کشیدند. امام (ع) در دیگر مواجهه ها با معاویه نیز ثابت کردند اسلام یعنی سیاست و سیاست یعنی اسلام و ائمه(ع) برترین سیاستمداران عالم اند، چنانکه که در زیارت جامعه می خوانیم: «وَ سَاسَهَ الْعِبَاد».  اشاره داشتید به نامه شدیداللحن حضرت اباعبدا...(ع) به معاویه، ایشان چه نکاتی را بیان کرده و نسبت به کدام ابعاد فاسد حکومت اموی افشاگری کردند؟ شروع نامه از منتهای انحطاط حکومت خونریز اموی، اوضاع رقت بار جهان اسلام در آن دوران، از هم گسیختگی بلاد اسلامی، گسترش فساد در دستگاه های اداری و فساد شخص معاویه و کارگزاران او حکایت دارد. دقت در ژرفای این نامه از عمق فجایع حکومت اموی پرده برداشته و عظمت خاندان رسالت و تلاش آنها را برای روشنگری و هدایت جامعه حتی به قیمت شهادت اثبات می کند.  مگر حضرت(ع) در متن نامه به چه نکاتی اشاره کرده اند؟! امام (ع) در نامه به معاویه می نویسند: «نامه تو به دستم رسید و در آن نکاتی را به رخ من کشیدی و مدعی شدی که من دست به کارهایی زدم، حال آنکه من از آن کارها بی نیازم و مثل من سزاوار است که اقدامهای دیگری علیه تو انجام دهد... من قصد برخورد فیزیکی و مخالفت با تو را ندارم، اما از خدا بر این معنا [یعنی] ترکِ درگیری با تو می ترسم که مبادا! مرا مواخذه کند که چرا با تو وارد ستیز نمی شوم! گمان نکنم که خداوند عزّوجلّ راضی باشد ترک ستیز با تو و طرفدارانت [یعنی] حزب ظالمان و طرفداران شیطان را.» اباعبدا...(ع) سپس در این نامه به جنایتهای معاویه اشاره کرده و می نویسند: «ای معاویه! تو قاتل حجر بن عدی و یاران او نیستی؟، انسانهای پاک، مطیع خدا و عابد...اما تو با اینکه به آنها امان دادی، همه را به قتل رساندی!» ایشان در برشماری جنایتهای معاویه به قتل عمربن حمق، صحابی رسول خدا(ص)، معرفی زیادبن ابیه به برادری خود در حالی که برخلاف سنت نبوی بود و نیز گماشتن او به حکومت عراق که ظلمهای بی شماری را روا داشت و قتل عبدا... ابن نجی و مسلم بن زیمر به جرم تبعیت از دین امیرمؤمنان علی(ع) اشاره کردند. ایشان همچنین فرمودند: «باور کن هیچ کاری را امروز برای خود و فرزندانم و امت جدم(ص) والاتر از جنگ با تو نمی دانم؛ اگر شمشیر بکشم و به جنگ تو بیایم [این کار را] قربه الی ا... انجام می دهم و اگر با تو نجنگم استغفار می کنم که نکند گناهی مرتکب شده باشم.»  امام(ع) با برشماری این جنایتها در واقع کوشیده اند از چه حقایقی پرده بردارند؟ نخست اشاره به نبود امنیت برای حزب ا... و در مقابل وجود امنیت و آسایش برای حزب شیطان. نکته دوم آنکه امام(ع) گوشزد می کنند با حکومتهای فاسدی مانند بنی امیه و شخص معاویه، سنتهای نبوی کنار گذاشته شده و بدعتها آن هم در سطح حکومت، جایگزین می شود، چنانچه درباره زیادبن ابیه رخ داد. نکته سوم مدنظر حضرت(ع) مسأله سلب امنیت از انسانهای آگاه و دارای توجهات سیاسی اما در چارچوب دیانت است، چنانچه برای مردم عراق رخ داد و تحمل انسانهای روشن و بصیر برای حکومت سنگین بود، بنابراین معاویه ظالم ترین اُمرا را بر آنها مسلط کرد. نکته چهارم آنکه وقتی حزب شیطان، با ولایت امیرمومنان(ع) که دنباله ولایت رسول خدا(ص) و خداست به جنگ بر می خیزند و طرفداران این ولایت به مرگ محکوم می شوند، کسانی مانند معاویه و بنی امیه روی کار می آیند! موضوع جدا نبودن دین از سیاست را در نامه امام به معاویه چگونه می توان دریافت کرد؟ سیدالشهدا(ع) در این نامه به معاویه می نویسند: «امروز تکلیف و وظیفه ای بر خودم بالاتر از جهاد و جنگ با تو سراغ ندارم»، یعنی با فضیلت ترین کار مصاف با ظالمان و متزلزل کردن حکومتشان است. امام(ع) در این نامه بیان کردند اگر به جنگ فتنه انگیزان نروید، آنها دست به تبلیغات وسیع می زنند و چهره ها را مشوش و وارونه جلوه می دهند و از موضعگیری در برابر حزب شیطان به ایجاد اختلاف تعبیر می کنند. از این سخنان استفاده می شود که اسلام و خط آل رسول(ص) و حضرت سیدالشهدا(ع) و کربلای او که عصاره دیانت تلقی می شود، قله سیاست هم هست.  آیا می توان از این نامه برنامه بلندمدت حضرت اباعبدا...(ع) برای مبارزه با خلافت اموی و بیعت نکردن با یزید را که به واقعه کربلا انجامید، برداشت کرد؟ بله، در این نامه به ولایتعهدی یزید نیز اشاره شده است و امام(ع) روشنگرانه و خیرخواهانه می فرمایند: «تو همان کسی هستی که به زور امضا و بیعت برای فرزندت می گیری.» ایشان به خلافت موروثی در بنی امیه اشاره کرده اند که وقتی بنا بر لیاقت و شایستگی نباشد همچون یزیدی به حکومت انتخاب می شود که فاسد، شرابخوار و قمارباز است. اگر اسلام غیر از سیاست و خط سیدالشهدا(ع) غیر از خط سیاستِ صحیح بود، هرگز چنین نامه ای با این صراحت و شدت نه از امام(ع) و نه از احدی از ائمه(ع) برای حکام صادر نمی شد. مگر ورود در سیاست و اصلاح مملکت غیر از این است که متولیان امور افرادی صالح و مصلح باشند و امام(ع) در این نامه دست را روی نقطه حساس گذاشتند و فرمودند: منشأ گرفتاری های امت اسلامی در این سالها حکومت معاویه است. اما ایشان به دلیل پایبندی به صلح و امضای امام مجتبی(ع) در برابر معاویه قیام مسلحانه نکردند، اما معاویه برخلاف عهد خویش، یزید را به خلافت مسلمانان گماشت هرچند روش امویان و یهود همین است که به هیچ عهدی وفا نمی کنند. از این رو، پس از مرگ معاویه که گویا در 15 رجب رخ داد، امام(ع) با یزید بیعت نکردند و مخالفت را تا مرز شهادت و واقعه عاشورا پیش بردند.


یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن