تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814686270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین کسی که شروع به سرودن مرثیه کرد، یک خانم بود


واضح آرشیو وب فارسی:اقتصاد دان: اقتصاددان:عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه با بیان اینکه در شعر فارسی گونه ای از شعر به نام مرثیه برای همه آشنا است، اظهار داشت: البته دیرینه این گونه از شعر به عربی بر می گردد و مرثیه جزو گونه هایی است که مادر دارد زیرا اولین کسی که شروع به سرودن مرثیه کرد، یک خانم بود. به گزارش اقتصاددان، دکتر شهریار ضیاء آذری با بیان اینکه در شعر فارسی گونه ای از شعر به نام مرثیه برای همه آشنا است، اظهار داشت: البته دیرینه این گونه از شعر به عربی بر می گردد و مرثیه جزو گونه هایی است که مادر دارد زیرا اولین کسی که شروع به سرودن مرثیه کرد، یک خانم به خنسا بود. وی به ریشه های شکل گیری مرثیه و علت آن اشاره کرد و افزود: این خانم قبل از بعثت رسول الله می زیسته است و برادر او سخر رئیس قبیله بوده است. این خانم همه اعضای خانواده اش را از دست می دهد و بعد مرثیه سرا می شود. وی ادامه داد: گاهی که شعرهای سوگ را از دیوان حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) نگاه می کنیم، ممکن است به ذهن برسد مادرِ مرثیه، ایشان هستند ولی حقیقت این است که مادر مرثیه، خنسا بوده است.  وی اضافه کرد: این شعر در عرب رواج پیدا کرد و به ایرانیان رسید و از این گونه شعر استفاده کردند و به تقلید از شعر عربی مرثیه سرودند. عرب ها به آن رثا می گویند که در طول تاریخ دچار تتول و تنوع شد. تا قرن هشتم هجری مرثیه به گونه رسمی سروده می شد، یعنی در سوگ کسی که از دنیا رفته است، این مرثیه با توجه به مقام آن فرد رسمیت بیشتری پیدا می کرد. عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه به بعد از قرن هشت هجری اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از این قرن مرثیه مذهبی رواج پیدا کرد که هم صادقانه تر بود و هم روان تر اجرا می شد و از آن تکلف ها به دور بود. گونه های دیگری به مرثیه اضافه شد که از جمله آنها نوحه است. وی درباره ریشه نوحه گفت: نوحه گرایی و مداحی به دوره قاجار برمی گردد و همچنین است مقتل منظوم. در قرن اخیر هم دست مایه های اجتماعی و سیاسی در کنار مضامین گذشته قرار گرفت و مضامین مذهبی همراه با آموزه های سیاسی و اجتماعی همراه شد و یک شعر سیاسی، حماسی و سوگوارانه تشکیل شد. وی افزود: با توجه به سابقه طولانی که از شعر مرثیه سراغ داریم، باید گونه هایی که از درجه و عیار پایین تری برخوردار هستند را از آنها تفکیک کنیم. اسرافیلی شاعر پیشکوست آئینی در ادامه به شعر مرثیه امروزی اشاره کرد و اظهار داشت: این گونه شعر حتی قبل از عاشورا شروع شده بود. شعرهای زیادی از خواهران رسول ا… داریم که درباره شهادت حمزه سروده اند که در حقیقت یک نوع عزاداری و پاسداشت بود.  وی به دوران پس از عاشورا و واقعه کربلا اشاره کرد و بیان داشت: بعد از عاشورا بعد سیاسی این سوگ ها و عزاداری ها بیشتر شد و مردم با همه سخت گیری هایی که بنی امیه و دیگر حاکمان داشتند، به صورت پنهانی و خصوصی این مراسم را برگزار می کردند. به عنوان مثال حضرت سکینه دختر امام حسین در جلسات حضور و درباره شعرها نقد و نظر داشتند.  وی تصریح کرد: در واقع در کنار همه آن مراسم شعر و مرثیه سرایی، این یک نوع حرکت سیاسی هم محسوب می شد تا آن واقعه فراموش نشود و علت اینکه تاکید می شود در عزاداری ها درباه مظلومیت امام حسین گفته شود، برای این بوده است که ظالم را بشناسند.  اسرافیلی به دوران “دیلمیان” اشاره کرد و بیان داشت: در سال ۳۵۲ که دیلمیان به حکومت می رسند، گفته می شود که عزاداری ها مخفی نباشد و در خیابان ها این مراسم برگزار شود. از همان زمان این عزاداری ها و مرثیه و سوگ نامه ترویج یافت.  وی خاطرنشان کرد: هر شعری متناسب با روزگار خودش برخی مسائل را از جامعه دریافت می کند و بر ادبیات آن جامعه نیز اثر نیز می گذارد و به همین دلیل نمی توانیم زبان امروز را با زبان ۵۰۰ سال پیش مقایسه کنیم که بگوییم این ادبیات ضعیف تر شده است. این شاعر آئینی کشورمان درباره ساختار و درون مایه های شعر اظهار داشت: در این باره سخن بسیار زیاد است زیرا زوایای مختلفی در عاشورا وجود دارد که امکان کشف آن وجود دارد و اینگونه نیست که برای نوآوری در شعر عاشورا معطل بمانیم. به گزارش اقتصاددان به نقل از رادیو گفت و گو ، ضیاء آذری به مرثیه سرایی اشاره کرد و اظهار داشت: مرثیه سرایی عادت افرادی شد که دل به کشته شدگان خود داشتند که این ممکن است به قبل از اسلام و جنگ هایی که به دلیل قبیله ای بوده، برگردد و یا ممکن است مربوط به مرگ طبیعی باشد و یا به واقعه حماسی مانند عاشورا. وی افزود: سوگ که به معنی گریستن و محزون شدن است، در تمام دوره ها بوده است و افرادی که به خاندان اهل بیت ارادت داشتند با شیوه های سنتی خودشان این عزاداری را انجام داده اند.


یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اقتصاد دان]
[مشاهده در: www.eqtesaddan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن