تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804353627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان تلاش برای حذف ایران از منطقه را متوقف کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
ظریف و اشتاین مایر عربستان تلاش برای حذف ایران از منطقه را متوقف کند

در نشست خبری مشترک با اشتاین مایر؛
عربستان تلاش برای حذف ایران از منطقه را متوقف کند
وزیر امور خارجه روابط خوب ایران و آلمان را نمونه ای برای روابط منطقه ای و اروپا دانست و گفت: آلمان نقش خوبی در امنیت منطقه خواهد داشت.



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز به نقل از سایت وزارت امور خارجه،  محمد جواد ظریف روز شنبه در نشست خبری مشترک با اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان افزود: روابط ایران و آلمان روابط دیرینه ای و روابطی قابل احترام و همراه با منافع مشترک برای دو کشور است.   وزیر امور خارجه ادامه داد: بسیار خوشحالم که جناب آقای اشتاین مایر وزیر خارجه و معاون صدراعظم آلمان که سالهاست در سمت های مختلف به عنوان چهره آشنا برای روابط بین آلمان و ایران و همین طور همکاری های بین المللی ایران و اروپا نقش فعالی داشتند، برای اولین بار به تهران سفر می کنند.   ظریف با اشاره به اینکه اشتاین مایر همراه با یک هیات بلند پایه به تهران سفر کرده است، اضافه کرد:روابط ایران و آلمان روابط دیرینه ای است، روابطی قابل احترام و همراه با منافع متقابل و مشترک برای دو کشور بوده است و امروز هم روش های گسترش روابط را بحث و بررسی کردیم .   وی ادامه داد: در هفته های گذشته شاهد سفر مقامات عالی آلمان از جمله وزیر اقتصاد و هیات های تجاری و سرمایه گذاری و فرهنگی آلمان به کشورمان بودیم که این روابط یک زمینه جدیدی برای گسترش و همکاری های بیشتر بین دو کشور خواهد بود.   وزیر امور خارجه یادآور شد: بخش خصوصی ایران و آلمان شناخت خوبی از همدیگر دارند و می توانند به عنوان موتور گسترش این روابط فعالیت داشته باشند.   ظریف با بیان این که در زمینه مختلف سیاسی شامل روابط دوجانبه، موضوعات مورد علاقه دو کشور، افراط گرایی،تروریزم ،مبارزه با مواد مخدر،حقوق بشر، خلع سلاح منطقه ای بحث شد و امروز همه گفت وگو های خوبی داشتیم و آن را ادامه می دهیم .   وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حوزه های اقتصادی زمینه های مختلف برای همکاری میان دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: از گسترش نقش آلمان در موضوعات و همکاری های منطقه ای استقبال می کنیم و معتقدید که می تواند برای ثبات و امنیت در خلیج فارس نقش جدی ایفا کند و روابط دو کشور می تواند نمونه ای برای منطقه و اروپا باشد .   ظریف بار دیگر ضمن خوشامدگویی به هیات آلمانی، اظهارداشت: امروز برنامه فشرده ای در کنار فعالیت های دوجانبه ای که در تهران داریم و در حال حاضر و درحاشیه این نشست خبری شاهد برگزاری اولین کنفرانس گروه هسته مرکزی مونیخ در تهران هستیم و بنده و اشتاین مایر نیز در این همایش سخنرانی خواهیم کرد .   وی اضافه کرد: فرصت خوبی است تا نه تنها در موضوعات دوجانبه بلکه منطقه ای هم تبادل نظر کنیم .
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این نشست به روابط ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ما به دنبال حذف عربستان از این منطقه نیستیم اما هیچگاه هم اجازه نخواهیم داد دولت عربستان سعودی به دنبال این باشد که جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه حذف کند.   ظریف با بیان این که ما از همسایگان خود انتظار داریم واقعیات این منطقه را درک کنند، اظهار داشت: تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری شده و این تلاش باید متوقف شود. دولت عربستان باید واقعیات منطقه را به رسمیت بشناسد.   وی ادامه داد: البته با توجه به فاجعه منا، ما از دولت عربستان انتظار داریم وضعیت مفقودان ما را مشخص کند و به سلامت نزد خانواده هایشان بازگرداند و اگر این مفقودین جان خود را از دست داده اند، پیکر مطهرشان به کشورمان برگردانده شوند اما ما متاسفانه شاهد تاخیر در این زمینه بوده ایم.
خبرنگاری از ظریف پرسید: شما به عنوان مذاکره کننده از همسایه خود چه انتظاری دارید تا با گفت وگوهای مستقیم برای برقراری صلح در سوریه تلاش کند؟   وزیر امور خارجه پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد در منطقه ما خطرات مشترک است که مهم ترین آن افراط گرایی و تروریسم تکفیری است که متاسفانه با حمایت مالی برخی کشورهای منطقه شکل گرفته و تبدیل به بحران برای همه منطقه، کشورها و گروه هایی که به این خطر دامن زده اند، شده است.   وی اظهار داشت: باید بپذیریم این خطر برای همه است و نمی توان از آن حتی استفاده موقتی کرد. متاسفانه برخی همسایگان ما در این فکر واهی بودند که می توان از گروه های تکفیری برای پیشبرد برخی اهداف کوتاه مدت استفاده کرد اما امروز همه به این واقعیت پی بردند که از این گروه ها هیچ فایده ای برای هیچ کسی وجود ندارد.   رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که در یمن و چه در سوریه، بحرین و همه کشورها تنها از راه حل سیاسی و مراجعه و احترام به نظرات مردم می توان به نتیجه رسید و نمی توان راه حل را از طریق نظامی در این منطقه دنبال کرد.   ظریف گفت: در همه بحران های این منطقه ضرورت دارد هرچه سریع تر به تفاهم ملی ، دولت های وحدت ملی ، پایان درگیری ها ، کاهش آلام انسانی و گفت وگوهای ملی برای درازمدت فکر و طراحی کرد.   وی با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران در همه موارد فعال بوده است، گفت: ما در عین حال برای پایان درگیری ها ، بمباران غیرانسانی مردم یمن و وضعیت بسیار وخیم انسانی تلاش کرده ایم. همچنین در سوریه برای راه حل سیاسی بر اساس خواست مردم سوریه تلاش کرده و می کنیم.   ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران دنبال روابط دوستانه با همه همسایگان است، اظهار داشت: ما به دنبال حسن همجواری هستیم و معتقدیم در این منطقه یا همه امنیت خواهند داشت یا هیچ کس.   وی تاکید کرد: ما خیال پردازی نمی کنیم که می توان امنیت را در سایه ناامنی دیگران جست وجو کرد. از همسایگان هم می خواهیم خیال پردازی را کنار بگذارند و بپذیرند که همه ما در این منطقه در امنیت و آرامش زندگی کنیم.
ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص حل و فصل بحران سوریه اظهارداشت: من احساس می کنم واقع گرایی در غرب گسترش پیدا کرده است، راه کاملا همواری در این زمینه وجود دارد و ما می توانیم چند اصل را مطرح کنیم.   وی ادامه داد: همه ما می توانیم توافق کنیم که درگیری ها باید در همه نقاط سوریه خاتمه یابد و باید حکومتی مبتنی بر خواست مردم سوریه بر آنها حکومت کند.   وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما می توانیم توافق کنیم که باید دخالت خارجی در سوریه متوقف شود و اگر دولت های خارجی مداخله می کنند برای کمک و تسهیل راه حل باشد نه برای دیکته کردن و تحمیل نظرات خود.   ظریف ادامه داد: همچنین ما می توانیم توافق کنیم که کمک های انسانی به مردم سوریه برسد و موج آوارگان متوقف شده و به کشورشان بازگردند؛ همچنین جامعه بین الملل و مردم سوریه یکپارچه در مقابل افراط گری و تروریسم مقابله کنند و باید مقرراتی در سوریه حاکم شود تا همه اطمینان حاصل کنند که رای و خواست مردم سوریه اجرا می شود و نه فشار بر مردم این کشور چه از داخل و خارج سوریه.
وی با بیان این که مواردی که می توانیم بر روی آن توافق کنیم بسیار است و می توان راه حل سیاسی مبتنی بر این موارد اتخاذ کرد، یادآور شد: متاسفانه اصراری که بر روی برخی افراد در چند سال گذشته شکل گرفته و مبنی بر این که ضرورت دارد برخی افراد بر روند سیاسی سوریه حضور نداشته باشند، باعث شد به نتیجه نرسیم.   ظریف تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که باید به شکل گیری ضوابط و هنجارها و نهادهای حکومتی در سوریه کمک کنیم و اجازه دهیم مردم سوریه خودشان درباره افراد تصمیم بگیرند و در این صورت می توانیم به جنگ و درگیری در سوریه خاتمه دهیم.   وی ادامه داد: ما آماده ایم برای راه حل سیاسی با همه کشورها همکاری کنیم و ریاست جمهوری هم در نیویورک اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران برای پیدا کردن راه حل سیاسی در سوریه آماده همکاری با همه کشورهای همسایه و موثر است و این امکانی است که پیشنهاد می کنم از آن استفاده کامل و مطلوب صورت گیرد.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون رویکرد ایران در خصوص عملیات نظامی روسیه علیه جریانات تروریستی تکفیری داعش اظهارداشت: اعتقاد داریم همه کشورها باید برای مقابله با افراط گری و تروریسم تکفیری در منطقه همکاری کنند و اقدامات روسیه را در جهت مقابله با تروریسم داعش می بینیم و اعتقاد داریم همه می توانند در روند مبارزه با داعش حضور داشته باشند.   ظریف در عین حال گفت: البته مبارزه با داعش نمی تواند صرفا نظامی باشد بلکه نیاز به یک مبارزه همه جانبه با داعش وجود دارد و باید با این گروه تروریستی مبارزه فرهنگی و ایدئولوژیک انجام شود.
وی افزود: قبل از هر چیز باید به دنیا اعلام کنیم که داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و دوستان ما هم در غرب باید اقداماتی که باعث رشد گروه های افراطی می شود از جمله اسلام ستیزی را در اروپا متوقف کنند.   ظریف یادآور شد: باید منابع اقتصادی داعش حاصل از فروش نفت و کمک های اقتصادی را خشک کنیم. علاوه بر این باید منابع انسانی داعش و ورود افراد جدید به این گروه های تروریستی را متوقف کنیم.   رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: یک بعد کار مبارزه نظامی با داعش و گروه های مشابه آن همچون جبهه النصره و احرار الشام است ولی تنها بعد مبارزه نیست بلکه نیاز به همکاری بین المللی دارد.   ظریف تصریح کرد: اقدامات روسیه می تواند در چارچوب چنین همکاری بین المللی مورد توجه قرار گیرد منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند که سوریه بار دیگر روی آرامش و ثبات را ببیند و ما تمام تلاش خود را در این مسیر برای رسیدن به ثبات انجام می دهیم.   وی تصریح کرد: رسیدن به ثبات در سوریه نیازمند اقدامات سیاسی و مبارزه مشترک علیه داعش است.   وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون موضع گیری های ایالات متحده آمریکا در خصوص ایران اظهارداشت: موضع گیری های خلاف واقع آمریکا کار جدید نیست متاسفانه ایالات متحده آمریکا با مبتنی کردن موضع گیری های خود در روابط دو جانبه به جای واقعیات باعث شده است این موضع گیری ها اعتبار زیادی در جامعه بین المللی نداشته و مخدوش باشد.   ظریف ادامه داد: ایالات متحده دولتی است که از بزرگ ترین ناقضان حقوق بشر در منطقه همچون رژیم صهیونیستی و برخی از متحدان خود حمایت کرده و همواره با اجماع بین المللی علیه این سیاست ها مخالفت کرده است.   وی تصریح کرد: بنابراین من نمی توانم برای این تکرار مکررات مواضع ارزشی قایل باشم هر چه قدر آنها تکرار کنند نزدیک به واقعیات نخواهد شد و اعتبارشان بین مردم ایران بیش از گذشته خدشه دار می شود.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص آزمایش موشکی اخیر کشورمان گفت: همه اذعان کردند که آزمایش موشکی ما هیچ ارتباطی به برجام ندارد. خود ایالات متحده هم تکرار کرده است که برجام هیچ اشاره ای به بحث موشکی ندارد.   ظریف اضافه کرد: ما اعتقاد داریم آزمایش موشکی ما به قطعنامه 2231 ارتباطی ندارد چرا که براساس قطعنامه 2231 از موشک هایی که برای توانمندی هسته ای طراحی شده اند صحبت می کنیم و هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی ایران برای توانمندی هسته ای طراحی نشده بلکه برنامه موشکی ایران برای دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی طراحی شده است.   وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده و باز هم نشان خواهد داد که سلاح هسته ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ما نداشته و نخواهد داشت و موشک های ما هم برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است.   پیش از این نشست، محمد جواد ظریف و اشتاین مایر دیدار دو جانبه داشتند و درباره موضوعات فی مابین ایران و آلمان، مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردند.    اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در نشست مشترک خبری ضمن اظهار خرسندی از حضورش در ایران گفت: من خوشحالم که بگویم بعد از دوسال گفت وگو در ژنو و وین، موقعیت مناسبی برای سفر رسمی به ایران فراهم شده است.   اشتاین مایر با بیان این که نخستین سفر رسمی یک وزیر خارجه آلمان به ایران به چند سال گذشته برمی گردد، افزود: در این سفر زمینه های مناسبی برای همکاری میان دو کشور فراهم شده است، ما مسائل متعددی در زمینه های همکاری میان دو کشور داریم که در این سفر در مورد آن به نتیجه خواهیم رسید.   وی با اشاره به گفت و گوی صبح امروز –یکشنبه- با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: امروز صحبت در مورد اجرای توافق وین در دستور کار ما قرار داشته و دارد، ما می دانیم این امر از آسمان به زمین نمی بارد.   وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: بخش عمده ای از کار، فردا به مرحله اجرا در می آید. به این دلیل که هر دو طرف به تعهدات خود عمل کرده اند و این توافق تا امروز موفقیت آمیز بوده است.
اشتاین مایر با تاکید بر اینکه ایران و آلمان زمینه های گسترده ای برای همکاری و تعمیق روابط دارند اظهار داشت: ما در گذشته در زمینه علمی و فرهنگی همکاری های زیادی داشتیم و بسیار خوشحال می شویم این همکاری ها ادامه یابد.   وی اضافه کرد: در این سفر جمعی از دانشمندان به همراه من هستند تا ما در زمینه های علمی به توافقات خوبی با ایران برسیم.


وزیر خارجه و معاون صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر لزوم گسترش همکاری ها با ایران گفت: آلمان و کشورهای عضو 1+5 تلاش دارند تا در همه زمینه ها همکاری خود را با ایران گسترش دهند.   اشتاین مایر درباره بخش هایی از دستاورد نشست مشترک با وزیر امور خارجه ایران نیز اظهار داشت: ما برای اجلاس مقدماتی نشست امنیتی مونیخ به تهران آمده ایم و بخش هایی از برنامه جامع اقدام مشترک که با هماهنگی و مشارکت ایران و کشورهای عضو 1+5 به تصویب رسیده در مرحله اجرایی شدن است.   وی با اشاره به اینکه این نخستین سفرش بعد از توافق برجام به تهران است، گفت: با توجه به تصویب برجام و نزدیک شدن آن به مرحله اجرا ، همه کشورهای تصویب کننده باید همکاری های بیشتری را در جهت اجرای برجام اعمال کنند و به مفاد این پیمان پایبند باشند.   وزیر خارجه آلمان ادامه داد: قرار است در سفری دو روزه به عربستان سعودی نیز سفر کند.


در پاسخ به سوالی درخصوص شایعات مطرح شده درباره پایبند نبودن امریکا به توافق برجام و تضمین اتحادیه اروپا درخصوص اجرایی شدن این توافق افزود: با توجه به این شایعاتی که در زمینه اجرایی شدن برجام به وجود آمده است باید اشاره کنم که اگر در طول این 10 سال همواره به شایعات گوش می کردیم، هرگز موفق نمی شدیم و باید بگویم نباید به این شایعات اتکا کرد.   وی ادامه داد: من هیچ نشانه ای از اجرا نشدن برجام در بین کشورهای امضاکننده این توافق ندیدم و مطمئن هستم که این روند در حال انجام شدن است.   وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه مراحل اجرایی شدن برجام در حال پیگیری است و در این زمینه جای هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد، تاکید کرد: باید در مورد مسائل مهم صحبت کنیم و توجه به شایعات نمی تواند راه حل نهایی باشد.


معاون صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه آلمان و ایران در ماه های آینده توافقنامه های فرهنگی با یکدیگر خواهند داشت، گفت: ما همچنین در زمینه محیط زیست، مدیریت منابع و مانند آن با یکدیگر همکاری هایی را خواهیم داشت.   اشتاین مایر اضافه کرد: هفته آینده هیاتی از وزارت محیط زیست آلمان به ایران سفر می کند و موضوعات مختلف پیگری خواهد شد.   وی با تاکید بر اینکه اقتصاد از مهمترین موضوعاتی است که دو طرف علاقه مند به گفت وگو در مورد آن هستند، اظهار داشت: در این راستا ایران و آلمان در گذشته همکاری های خوبی داشتند که امیدوارم همکاری های ما همانند گذشته به نقطه اوج برسد.   وزیر خارجه آلمان در باره بحران های منطقه نیز اظهار امیدواری کرد در ساعات آینده بتوانیم به نتایج خوبی در این راستا برسیم. ما باید در این راستا تبادل نظر داشته باشیم که چه کنیم خاورمیانه به ثبات برسد و درگیری های خشونت آمیز در آن کاهش یابد.   اشتاین مایر خاطرنشان کرد: موضع ما در این راستا با ایران نزدیک است و دو طرف علاقه دارند اتفاقات سوریه را به پایان برسانند.   وی با تاکید بر اینکه آلمان علاقه دارد سوریه کشور مستقل بماند، گفت: در این زمینه راه کارهای سیاسی لازم است و در این راستا لازم است که واقع بینانه جلو برویم و علاوه بر حرکت خشونت آمیز علیه داعش باید برای ثبات در سوریه تلاش کرد.   این مقام آلمانی اضافه کرد: ما در سوریه با یک نتیجه خیلی فاصله داریم اما باید کاری کنیم که به نتیجه برسیم.   خبرنگاری از وزیر امور خارجه آلمان پرسید: ایران چه سهمی می تواند برای برقراری صلح در سوریه ایفا کند تا حرکت مهاجران به سمت اروپا پایان یابد؟   وزیر خارجه آلمان پاسخ داد: درخواست ما این است ایران از نفوذ خود در منطقه برای این نقش استفاده کند و تاثیر گذاری های لازم را داشته باشد.   مایر با تاکید بر اینکه باید گام هایی برای کاهش بحران در منطقه برداشته شود، اضافه کرد: باید تمام جوامع جهانی را بسیج کنیم تا به سوریه کمک های انسان دوستانه داشته باشند. این نخستین گام هایی است که می توان برداشت.   وی اظهار امیدواری کرد ایران در این راستا نقش سازنده ای را ایفا کند.
  اشتاین مایر در پاسخ به سوالی در خصوص مسایل مالی در فدراسیون فوتبال آلمان اظهارداشت: من اظهارنظر مطبوعاتی فدراسیون فوتبال آلمان را خواندم، می توانم توصیه کنم که فدراسیون آلمان هر چه سریع مسایل و سوالات بی جواب را بررسی کند و منافع ورزش فوتبال که ورای مرزها مهم است، کاملا اهمیت دارد و در جهت منافع همه است.



۲۵/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن