تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814696612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاوشی در صنعت ساخت‌وساز قم/ بناهایی که بعد از ۳۰ سال کلنگی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
کاوشی در صنعت ساخت‌وساز قم/ بناهایی که بعد از ۳۰ سال کلنگی می‌شود

شهر قم


شناسهٔ خبر: 2940604 - شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
استانها > قم

قم - کشور ایران امروز نیازمند عزم و پشتکاری مضاعف است تا با بهره‌گیری از پیشرفت‌های علمی، مصالح استاندارد و شیوه‌های نوین اجرا، بناهایی ساخت که عمری طولانی‌تر داشته تا سرمایه‌های ملی هدر نرود. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تاریخ پرافتخار ایران اسلامی، مشهون از ظرافت خلاقانه هنرمندان، متخصصان، دانشمندان و مهندسانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، ابن سینا، فردوسی، حافظ و سعدی است که آوازه هنرشان بعد از قرن‌ها هنوز هم به گوش می‌رسد و می‌توان آثار خلق شده از سوی آنان را به چشم دید و در برابرشان تعظیم و بر آن افتخار کرد. بناهای مهندسی ایرانی همچون بنای عظیم تخت جمشید، شکوه ایوان مداین، میدان نقش جهان و بناهای عظیم دوران اسلامی را می‌توان نمونه‌ای بارز از خلاقیت و ابتکار متخصصان و مهندسان این مرز و بوم نام برد که اقتدار، فرهنگ و تمدن را برای این کشور به ارمغان آورده است. این پیشینه فاخر عرصه‌های مهندسی را نباید فراموش کرد و امروز نیازمند عزم و پشتکاری مضاعف هستیم تا بتوان با بهره‌گیری از پیشرفت‌های علمی، مصالح استاندارد و شیوه‌های نوین اجرا راهی که گذشتگان در آن قدم گذاشتند را دنبال کرد تا آیندگان در خصوص آثار خلق شده از سوی مهندسان امروز زبان تمجید بگشایند. سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت‌وساز در کشور می‌شود بر اساس آمارهای موجود سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مربع در کشورمان، ساختمان احداث می‌شود که اگر بهای تمام شده هر متر مربع را ۸۰۰ هزار تومان محاسبه کنیم این رقم بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. این رقم وقتی اهمیت خود را آشکارتر می‌کند که بدانیم بودجه عمرانی کشور سالیانه ۳۷ هزار میلیارد تومان است، از این رو هستند بسیاری از افرادی که تخصص لازم در این زمینه را نداشته‌اند اما به‌واسطه اینکه تجارت در این بازار برایشان بسیار پرسود است وارد آن می‌شوند و متأسفانه شاهدیم برخی دیگر از عوامل هم دست به دست می‌دهند تا ساختمانی که در کشورهای دیگر تا ۱۵۰ سال استحکام دارد در ایران بنایی بر افراشته شود که بعد از ۲۵ تا ۳۰ سال از احداث، آن را کلنگی بنمایم و این یعنی اتلاف سرمایه‌های ملی یک کشور.

عملیاتی نمودن موضوع نظارت مقیم در کارگاه‌های ساختمان‌های متوسط به بالا، تربیت نیروهای ماهر و کارآزموده، به روز نمودن دانش فنی مهندسان و افرادی که در چرخه ساخت‌وساز دخیل هستند، تقویت نگاه ملی در صرفه‌جویی انرژی، ساخت‌وساز توسط مجریان ذیصلاح و جلوگیری از سوء استفاده سوداگران مسکن، تولید مصالح با استاندارهای جهانی به منظور ارتقاء کیفیت و عمر بناها و تهیه نقشه‌های اصولی و فنی مطابق با مقررت ملی ساختمان از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها امروز موجب حفظ سرمایه‌های ملی در عرصه ساخت‌وساز می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم که تا هفته قبل مسئولیت مدیرکل راه و شهرسازی استان قم را برعهده داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیان نظرات خود در زمینه مشکلات صنعت ساختمان در قم پرداخت و گفت: ۹۰ درصد مشکلات صنعت ساختمان در کل کشور فراگیر است و تنها مختص به استان قم نیست. محسن بهشتی، مشکلات بخش‌های طراحی، اجرا، مصالح و نیروی انسانی در زمینه صنعت ساختمان‌سازی را مورد اشاره قرار داده و تأکید دارد که این چهار بخش دارای مشکلاتی است که باید با آسیب‌شناسی دقیق آن را حل کرد تا بتوان صنعت ساختمان را از مشکلات پیش روی عاری نمود. وی، مطابق نبودن برخی از طراحی‌های ساختمان و همچنین استفاده از نرم افزارهای نامناسب را مورد اشاره قرار می‌دهد و معتقد است، طراحی‌ها در ابتدا باید به نحوی مطلوب و بر اساس استانداردها باشد تا در زمان ساخت و اجرا نیز بتوان ساختمانی استاندارد در اختیار مردم قرار داد. عملکرد جزیره‌ای در صنعت ساخت‌وساز آسیب‌زا است معاون استاندار قم، وجود عملکردهای جزیره‌ای در زمینه صنعت ساختمان را از دیگر مشکلات این بخش عنوان می‌کند که خود موجب آسیب‌پذیری سایر بخش‌های مرتبط با صنعت ساخت‌وساز شده است.

وی در ادامه با اشاره به بحث نیروی انسانی در صنعت ساختمان تعداد مهندسین مرتبط این رشته در قم را بیش از چهار هزار نفر و تعداد کاردان‌ها را ۸۰۰ نفر بیان می‌کند و این را نیز نوعی آسیب می‌داند زیرا در شرایط ایده آل برای هر مهندس باید ۵ کاردان وجود داشته باشد که این رقم در قم و البته در کل کشور بالعکس است که موجب شده تا تعداد مهندس از تعداد کاردان‌ها پیشی بگیرد. بهشتی همچنین به عدم وجود نیروی کارگر ماهر در این بخش اشاره و همین تعداد کارگران را نیز فاقد مهارت‌های لازم و استاندارد می‌داند که آموزشی در زمینه فعالیت در صنعت ساخت‌وساز به آنها داده نشده و این امر موجب وجود کارگر غیر ماهر در استان شده است. مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان قم در ادامه به مبحث حقوق شهروندی اشاره و می‌گوید: متأسفانه برخی افراد با توجه به سرمایه‌ای که دارند وارد بحث ساخت‌وساز می‌شوند و این‌گونه تصور می‌کنند که با داشتن سرمایه هر طور که بخواهند می‌توانند بدون دانش و تخصص وارد عرصه ساخت‌وساز شوند و حتی نظرات خود را تحمیل کنند و این در حالی است که رعایت حقوق شهروندی در این زمینه به معنای ساختن مسکن استاندارد و مقاوم و تخصصی است. ارتقای کیفیت ساختمان به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود در عین حال بهشتی تأکید دارد بر اینکه ارتقاء کیفیت ساختمان باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و به این مسئله اشاره می‌کند که در خارج از کشور، عمر ساختمان‌ها برخی بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال است اما در کشور ما عمر ساختمان‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ سال است که این لزوماً نیازمند تغییر فرهنگ در این زمینه است.

وی معتقد است کارشناسان صنعت ساخت‌وساز چنانچه برخی از آیین‌نامه‌ها و قوانین را نیازمند تغییر می‌دانند؛ باید وارد میدان شده و نظرات خود را بیان تا با اصلاح این قوانین و مقررات بتوان صنعت ساختمان‌سازی را دچار تحول کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد مسئله رکود بازار مسکن نیز می‌گوید، رکود ساختمان و مسکن بحثی ملی و تابع سیاست‌های کلان کشور است و رکود سه یا چهار سال اخیر در همه بخش‌ها از جمله ساختمان نیز وارد شده است ولی امیدواریم پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای به تدریج بازار از رکود خارج شود. بهشتی می‌افزاید، خارج شدن رکود اقتصادی مسکن نقش زیادی در رونق شغل‌های مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با این حوزه دارد و رونق بازار مسکن موتور محرک بخش عمده‌ای از توسعه اقتصادی کشور است. یک ششم وسعت قم بافت فرسوده است جواد دلاوری که مسئولت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قم را به مدت ۶ سال تا هفته گذشته برعهده داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، دغدغه خود در زمینه صنعت ساخت ساز را غیر از موارد مبرهن و واضح در این زمینه؛ عدم توجه به معماری اسلامی در ساخت‌وسازهای استان قم عنوان می‌کند.

وی گرچه قم را به‌عنوان استان برتر در زمینه رعایت مقررات ساختمان‌سازی در کشور معرفی می‌کند اما بر این نکته تأکید دارد که معماری اسلامی و همخوانی آن با جایگاه قم در ساخت‌وسازهای این استان مشاهده نمی‌شود. مشاور استاندار و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای قم، مقرراتی که در این زمینه تدوین شده را تنها معطوف به گفته‌ها و بخش نظریه‌پردازی می‌داند که باید برای عملی شدن آن و بخصوص اجرایی کردن آن در استان قم از سوی ارگان‌های مرتبط همچون، شهرداری، میراث فرهنگی، نظام مهندسی و... مورد توجه بیشتری قرار گیرد. دلاوری، یکی دیگر از مشکلات استان قم در زمینه ساختمان را وجود بافت‌های فرسوده این استان عنوان کرد که با اشغال یک ششم از وسعت قم این استان را دچار مشکلاتی در این زمینه کرده است که مسئولان امر باید با همراهی مردم به این معضل نیز بپردازند. خبرنگار: مهدی بخشی سورکی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن