تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820765598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دین یعنی اصلاح طلبی و مصلح هرگز از زندان و مرگ نمی هراسد


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه ستاره صبح: گروه اندیشه : علما اسلام علاوه بر جایگاه والای دینی همواره در تحولات اجتماعی سیاسی نیز نقش تاثیرگذاری داشته اند ، آیت ا... سید عبدا... شیرازی از جمله مراجع تقلید ایرانی است که هم بر دین و هم بر سیاست در ایران و عراق تأثیر گذار بوده است و طرفداران وی هنوز هم در عراق و ایران به ویژه شهرهای شیراز و مشهد وجود دارند. امروز مصادف با سی و دومین سالگرد رحلت روحانی است که دین و اصلاح گری را سرلوحه خود قرار داده بود. به همین دلیل چکیده ای از فعالیت های دینی و سیاسی این مرجع عالم تشیع را در پی مرور می کنیم. آیت ا... سید عبدا... شیرازی فرزند سید محمدطاهر در سیزدهم شعبان ۱۳۰۹ ش در شیراز متولد شد. خانواده وی از طرف پدر و مادر روحانی و از علمای شیعه بودند؛ از سوی پدر به حاج سید محمدعلی موسوی شیرازی ، آیت ا... حاج سید محمدتقی شیرازی و از علمای بزرگ فارس و از مبارزین علیه اجانب بودند و از طرف مادر به شیخ مرتضی انصاری می رسد. وی دروس ابتدایی را در مکتب خانه فراگرفت و با حفظ سوره های قرآنی علاقه مندی خود را نشان داد. ده ساله بود که به فراگیری خط و ادبیات فارسی و متون مختلف و قسمتی از علوم جدیده پرداخت و متون فرهنگ اصیل قرآنی را فراگرفت . در همین زمان همراه پدر خود سید محمدطاهر همگام با سایر روحانیون به علت مخالفت با ورود انگلیس به ایران و استقرار نماینده تام الاختیار انگلستان (ساکس ) در منطقه خلیج فارس ، به مدت شش ماه از طرف حکومت به سیوند، محلی در ۷۴ کیلومتری شیراز تبعید شد. وی در این مدت به فراگیری علوم دینی و سیاسی نزد پدر خود پرداخت . روحیه شجاعت و استقامت در همان زمان در ا یشان شکل گرفت ؛ به طوری که در پاسخ به عمال نظام حاکم که خواستار اخذ تعهد به منظور بازگرداندن او از تبعیدگاه به شیراز بودند، گفت : «دین یعنی پیاده کردن برنامه های اصلاحی و مصلح هرگز از زندان و مرگ نمی هراسد». وی پس از طی دوره تبعید، به شیراز بازگشت و به درس و بحث ادامه داد. مقدمات صرف و نحو و منطق را در کمتر از دو سال فراگرفت ؛ مراحل اختصاصی سطح را نزد آیت ا... شیخ ابوالوردی فراگرفت و بخشی از خارج را نزد آیت ا... محمدصادق مجتهد شیرازی و آیت ا...حاج شیخ محمدرضا ثامنی آموخت تا این که استاد بزرگوارش گواهی اجتهاد او را صادر کرد. آ یت ا... در سال ۱۳۳۳ق به منظور کسب مراحل عالیه و درک محضر اساتید دیگر رهسپار نجف شد . علما و طلاب نجف به علت معروفیت پدرش در حوزه علمیه نجف و آشنایی وی با آیت ا... سیدابوالحسن اصفهانی ، از او به گرمی استقبال کردند و او را پذیرفتند. ا یشان در نجف با حاج میرزا سید علی یثربی هم مباحثه بود و با وی در کلاس آیت ا... عراقی شرکت می کرد. آ یت ا... با جدیت در تحصیل و طرح سؤالات از استاد شهرت داشت . وی در مدت کوتاهی در فقه و اصول خصوصاً کتاب های رسائل و کفایة الاصول تبحر پیدا کرد. پس از تحقیق و بررسی بسیار تز اجتهادی خود را به نام «انیس المقدسین » به نگارش درآورد. وی پس از ده سال اقامت در نجف اشرف در ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۴۵ ق (اول دی ۱۳۰۵ ش ) به شیراز مراجعت کرد . پس از ورود به شیراز با رکود فعالیت های علمی در مدارس شیراز روبه رو شد؛ لذا برای اعاده موقعیت علمی سابق در این شهر اهتمام کرد. با فعالیت های مداوم جهت بازسازی مدارس علمیه (به خصوص مدرسه بزرگ خان ) و تشویق طلاب به فراگیری علوم اسلامی و فراخواندن اساتید، به این مرکز رونق داد. این ایام مصادف با تاجگذاری رضا پهلوی در ۱۳۰۵ش و اوج مخالفت علمای ایران علیه ناملایمات سیاسی و دینی بود. علمای شیراز نیز با تشکیل جلسات مختلف به چاره اندیشی پرداختند. در یکی از این جلسات در منزل آیت ا... عبدالباقی تصمیم گرفته شد تا آیت ا... سید عبدا...شیرازی و آیت ا... سید عبدالباقی به نمایندگی از علمای منطقه فارس به علمای اصفهان بپیوندند و همراه آنان در قم متحصن شوند. اجتماع عظیم روحانیون قم که از شهرهای مختلف گرد آمده بودند، موجب تهییج افکار عمومی شد ، در نتیجه رضاشاه برای حل قضیه ، مخبرالسلطنه (رییس الوزرای وقت ) و تیمورتاش (وزیر دربار) را راهی قم کرد. طی پنج روز مذاکره علما با مأموران ، تعهدنامه ای در پنج ماده از رژیم اخذ شد وی با فطانت و زیرکی لازم از انظار مخفی شده به شیراز بازگشت و پس از بازگشت از مهاجرت به قم ، در شیراز به فعالیت های علمی پرداخت . سرپرستی حوزه علمیه ، تدریس در مدرسه خان ، امامت جماعت و سخنرانی هایی در مسجد باقرآباد شیراز و رسیدگی به امور اجتماعی مردم از آن جمله بود. وی در عین حال در همین ایام تحولات سیاسی کشور را زیر نظر داشت و مردم را نسبت به اقدامات ضددینی رژیم آگاه می کرد و به آنان هشدار می داد. پس از تبلیغات ضد اسلامی رژیم رضاشاه ، از جمله تظاهر به بی حجابی در مدرسه «شاهپور» شیراز در که طی آن دخترانی در مدرسه رقص و پایکوبی کردند، موجب خشم مسلمانان شد؛ لذا آیت ا... شیرازی با سفر به قم و مذاکره با آیت ا... شیخ عبدالکریم حائری خواستار پیگیری این وضع شد. وی سپس به مشهد رفت و با آیت ا... قمی ملاقات کرده و درباره اقدامات ضداسلامی رژیم به بحث نشست ؛ به طوری که ایشان را جهت مسافرت به تهران و ملاقات با شاه ترغیب کرد. ایشان پس از مهاجرت آیت ا... قمی به تهران با علمای بزرگ مشهد در ارتباط بود و در جلسات آنان شرکت می جست . در جریان حمله اول عمال رژیم به مسجد گوهرشاد که شماری از مردم کشته شدند، همراه هفت تن دیگر تلگرامی را به رضاشاه مخابره کردند. در حمله دوم به مسجد گوهرشاد نیز حضور داشت و توسط عمال رژیم دستگیر شد؛ ولی در بازداشت های اولیه شناسایی نشد و آزاد شد. اما پس از افشای نام امضاکنندگان تلگراف دستگیر شد و مدت هشت روز در کلانتری مشهد در زندان به سر برد. سپس همراه دیگر علما و روحانیون مشهد به تهران منتقل شد و مدت سه ماه در حبس بود و سرانجام در اثر فشار عمومی مردم و خشم و نفرت مسلمانان (از جمله هندوستان ) رضاشاه مجبور به آزادی علما شد و آنان را به اوطان خود بازگرداند؛ لذا به شیراز بازگشت . پس از گذشت چند ماه و در پی اعلام خبر کشف حجاب خصوصاً برای بزرگان و روحانیون در مجالس تاب نیاورد و در اسفند ۱۳۱۴ شیراز را به قصد نجف اشرف ترک کرد. آیت ا... شیرازی برای رسالتی خطیر در پایگاه نجف اشرف مستقر شد و در مدرسه طوسی به تدریس پرداخت و به دقت تحولات جهان ، به خصوص اوضاع مسلمین را بررسی و نسبت به آنها موضع گیری می کرد. در جریان تخریب قبور ائمه (ع ) توسط رژیم عربستان در تحریک حوزه نجف و تعطیلی بازارهای آن به مدت سه روز نقش مؤثری داشت . همچنین فعالیت هایی در رابطه با کشف حجاب در افغانستان و اعدام ۱۲۰ تن از علمای شیعه و سنی افغانستان انجام داد . وی نسبت به حکام جور عراق موضع گیری می کرد و علیه حکومت قاسم ، اجتماعاتی عظیم در مدرسه علمیه خود برای تشریح انحرافات رژیم و تهییج مردم تشکیل داد. وی با تشکیل جلسات و دعوت از مراجع تقلید، اوضاع کشور و شیوه های مبارزه را به مشاوره می گذاشت . با شروع نهضت امام خمینی در ۱۳۴۱ ایشان در حمایت از نهضت ، اعلامیه ای علیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی صادر کرد . او سفیر کبیر ایران در بغداد را به نجف احضار کرد و در جلسه ای متشکل از آقایان علما و مدرسین حوزه شدیداً به او ابلاغ کرد که این لایحه باید الغا شود، وگرنه همه مراجع تقلید وظیفه شرعی خود را نسبت به هیات حاکمه ایران به جا خواهند آورد. جهت روشن کردن افکار مسلمانان در جهان نسبت به اوضاع ضد اسلامی رژیم پهلوی در ایران در ۱۳۴۲ تلگرافی هم به جمال عبدالناصر درباره وضع قوانین خلاف اسلام در ایران صادر کرد. آیت ا... در فاجعه مدرسه فیضیه را به ۲۵ نفر از علمای ایران گوشزد کرد و نسبت به اهمیت آن اخطار داد. پس از واقعه پانزده خرداد ۱۳۴۲ و ادامه اعمال ضدرژیم شاه ، ایشان بیانیه مفصلی پیرامون حکومت ضد دینی شاه به ملت ها و حکومت های اسلامی صادر کرد که از طریق جراید عراق منتشر شد. اقدام مؤثر دیگر وی در رابطه با محاکمه امام خمینی بود که آیت ا... شیرازی جلسه ای به همین منظور با عده ای از علما تشکیل داد. ایشان درباره انقلاب سفید تلگراف شدیدالحنی به کندی مخابره کرد و از اوضاع اسف بار ایران شکایت کرد . آیت ا... شیرازی شرکت مردم در انتخابات دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی را تحریم کرد و آن را در حکم محاربه با صاحب شرع مقدس و حضرت ولی عصر (عج ) دانست . پس از تبعید امام خمینی به ترکیه وی در جشن سوم شعبانی که در مدرسه تشکیل داد، اعلامیه ای مفصل در سه صفحه صادر کرده و حمایت خود را از امام ابراز داشت . آیت ا... شیرازی در طول نهضت انقلاب اسلامی نیز همواره نسبت به جریانات ایران واکنش نشان می داد. وی در جریان محاکمه فرمایشی گروه محمد بخارایی و حکم اعدام و حبس عده ای از آنان ، حکم را از جهت شرع بی ارزش دانست و دستگاه جبار را فاسد اعلام کرد. او که با دقت جایگاه سیاسی حکومت را ارزیابی می کرد، در نامه ای به معاون نخست وزیر (نصیر عصار) به جمله ای که شاه را اولوا الامر خوانده بود اعتراض کرده و استعمال آن را براساس براهین شرعی ، نادرست خواند. وی معتقد بود که غرب رژیم پهلوی را تحریک می کند تا به اسلام ضربه بزند. آیت ا... شیرازی علاوه بر مسائل ایران ، به سرنوشت سایر نقاط جهان نیز حساسیت نشان می داد. ایشان که مدافع حقوق مسلمانان در اقصی نقاط جهان بود، تجاوزات صهیونیسم را به مسلمانان محکوم کرده ، تلگرافی به هویدا به منظور قطع روابط با اسرائیل فرستاد و برای کمک به مردم فلسطین تأکید کرد . همچنین نسبت به اعمال ضد ملی و ضد اسلامی رژیم در برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی اعتراض کرد و نامه شدیداللحنی به امیرعباس هویدا نگاشته و در آن هدف جشن ها را هوسرانی و خواسته های نفسانی رژیم اعلام کرد. در این نامه وی نسبت به اشغال سرمایه های مادی و عقد قراردادهای سیاسی و نظامی با سرمایه داران آمریکایی اشاره و آن را محکوم کرد. وی اعلامیه ای به همین منظور به ایران فرستاد که در بولتن خبری ساواک نیز درج شده است . این مواضع ادامه داشت تا این که روابط ایران و عراق تیره شد و جمعی از علما و طلاب حوزه علمیه نجف از عراق اخراج شدند. آ یت ا... تلگراف های اعتراض آمیزی نسبت به این عمل رژیم عراق صادر کرد و به جهت فشارهای رژیم بعثی و حکم اعدام روحانیان در عراق حتی از نوشتن نامه به احمد حسن البکر نیز دریغ نورزید ؛ لذا در اثر شدت فشارهای رژیم عراق تصمیم گرفت آن کشور را ترک کند. آیت ا... شیرازی به همراه دو فرزند خود از طریق مرز خسروی به ایران وارد شد و پس از توقف در شهرهای کرمانشاه ، همدان و قصر شیرین به سمت تهران حرکت کرد. ا یشان مورد استقبال مردم قرارگرفت ؛ به طوری که رژیم خبر ورود ایشان را سانسور کرد. علی رغم میل رژیم ، آیت ا... شیرازی به تهران آمده و در میدان آزادی مردم و علما از ایشان استقبال کردند . آیت ا... شیرازی بنا بر دعوت علما و مراجع حوزه علمیه قم به آن شهر مسافرت کرد و مورد استقبال عده زیادی از طلاب و مردم مذهبی این شهر قرار گرفت . در قم با علمای آن شهر ملاقات هایی درباره اوضاع عراق و لزوم مبارزه با رژیم ایران انجام داد. ایشان پس از اقامتی کوتاه در شیراز با دعوت حوزه های علمیه قم و مشهد برای اقامت روبه رو شد و پس از استخاره ، اقامت در مشهد را برگزید. با ورود ایشان به مشهد جو سیاسی آن استان تغییر یافت . سابقه سیاسی و وجود معنوی وی در دوران پهلوی، مشهد را بیدار کرد. ارتباط و تبادل نظر با علمای این شهر در مورد حوادث جاری روز، وی را از رهبران مبارزه قرار داد. آیت ا... شیرازی درباره اعدام هشت نفر و حبس ابد پانزده نفر از علما و مبارزان عراقی (از جمله محمدباقر حکیم ) با آقایان شیخ احمد شاهرودی و آیت ا... خوانساری مذاکره کرد . در اقدام بعدی خود پیامی به صدام حسین ، از اعضای شورای انقلاب عراق و آیت ا... خویی فرستاده و به این حکم اعتراض کرد. حضور وی در حوادث سرنوشت ساز سال ۱۳۵۶ مثل شهادت حاج آقامصطفی ، مشهد را پرشور و فعالیت ها را علنی کرد. گزارشی که ساواک درباره تأثیر وجودی ا یشان در مشهد ارسال کرد، حاکی از آن است که با وجود آیت ا... شیرازی در این شهر فعالیت های سیاسی از تحرک بیشتری برخوردار شده و علنی تر شده است . مسئولین ساواک در پی این گزارش آورده اند که نامبرده احتمالاً به توصیه روح ا... خمینی و با مقاصدی خاص به مشهد عزیمت کرده است . درایت آیت ا... شیرازی در مقابله با نقشه های رژیم به حدی بود که حتی وقتی رژیم از او خواست تا در مسجد گوهرشاد اقامه نماز کند و درس فقه و اصول را آغاز کند، نپذیرفت . به دنبال چاپ مقاله توهین آمیز به ساحت امام خمینی در ۱۹ دی ۱۳۵۷ و کشتار مردم مسلمان ، وی نامه ای به مراجع از جمله آیت ا... سید محمدرضا گلپایگانی ، آیت ا... سید شهاب الدین نجفی مرعشی و آیت ا... سید محمدکاظم شریعتمداری نوشت و این عمل را محکوم کرد. به مناسبت چهلمین روز حادثه ۱۹ دی نیز اعلامیه ای به همین منظور صادر کرد . آیت ا... شیرازی به مناسبت دستگیری عده ای روحانی در مشهد همراه علما و امامان جماعت مشهد به نشانه اعتراض از شرکت در نماز جماعت خودداری کردند. با تحصن مردم در منزل وی ، حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد از زندان آزاد شد. ایشان در ماه های پایانی نهضت نسبت به کشتار مردم شهرهای مختلف و حوادث موجود با دقت و هوشیاری وقایع را بررسی و با انتشار اعلامیه و تسلی به مردم و اعلام اعتصابات و رهبری مردم در حفظ وحدت کوشا بودند. نامه وی به آیت ا... محمد صدوقی در پی کشتار مردم یزد، اعلامیه به مناسبت چهلمین روز دومین حادثه خونین قم ، پاسخ به علمای شهرستان داراب درباره جنایات شاه ، اعلامیه در اعتراض به رفتار مأموران شاه در مراسم تشییع جنازه شیخ احمد کافی و پاسخ به طلاب در این مورد، پاسخ به تلگرام آیت ا... صدوقی درباره حوادث مشهد، اعلامیه در مورد فجایع شهرهای اصفهان و شیراز از این نمونه است . آیت ا... شیرازی به مناسبت واقعه ۱۷ شهریور و هفتمین روز شهدای آن ، اعلامیه ای صادر و در مشهد عزای عمومی اعلام کرد . ایشان پس از فشارهای رژیم عراق به امام و تصمیم امام به هجرت از عراق تلگرافی به احمد حسن البکر فرستاد و به وی نسبت به موضع خطرناکش هشدار داد. وی تلگراف هایی هم به امام در مورد اوضاع عراق و وضعیت مهاجرت از آن کشور ارسال داشت و به دلیل محاصره بیت امام در نجف اشرف ، تعطیل عمومی اعلام کرد. اعلامیه ای به منظور چهلمین روز شهدای ۱۷ شهریور تهران و اولین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی ، صادر و از مردم و روحانیون در حوزه های علمیه دعوت کرد تا در عزای عمومی شرکت کنند . ایشان جهت منسجم کردن همه قشرهای جامعه ، سربازان را به فرار و تخلیه سربازخانه ها و پیوستن به مردم فراخواند. وی حادثه کشتار مردم جامع کرمان را که به عده ای کولی نسبت می دادند کذب محض دانست و این اعمال را از جنایات مأمورین نظامی رژیم خواند. ا یشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به حمایت از نظام اسلامی پرداخت تا این که در مهر ۱۳۶۳ ش در تهران د ار فانی را وداع گفته و به دیدار حق شتافتند.


جمعه ، ۲۴مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه ستاره صبح]
[مشاهده در: www.setaresobh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن