تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820755054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت ايران براي تبديل به بزرگ‌ترين صادر کننده داروي گياهي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۸:۱۷ب.ظ)
ظرفيت ايران براي تبديل به بزرگ‌ترين صادر کننده داروي گياهي موج - معاون وزير و رييس سازمان غذا و دارو از ظرفيت و پتانسيل ايران براي تبديل شدن به بزرگترين صادر کنندگان داروي گياهي در جهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، رسول ديناروند در جلسه ديروز شوراي برنامه ريزي سلامت و ارتقاي سطح کيفيت زندگي برنامه ششم توسعه که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بابيان اين که 87 شرکت توليد کننده دارو در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر 71 شرکت توليد کننده مواد اوليه دارو و بيش از 120 شرکت وارد کننده دارو در کشور فعاليت مي‌کنند.
رييس سازمان غذا و دارو تعداد شرکت‌هاي توليد کننده مکمل و غذاهاي ويژه را 100 شرکت بيان کرد و افزود: 57 شرکت توليد کننده ملزومات پزشکي، 36 شرکت پخش سراسري و 80 شرکت پخش استاني در کشور فعاليت دارند.
ديناروند با اشاره به اين که مبناي نظام دارويي ايران، داروهاي ژنريک است، اظهار داشت: دسترسي به داروهاي اساسي، توسعه توانمندي‌هاي ملي، توسعه صادرات دارو، تأمين و تضمين کيفيت در توليد و توزيع داروها و تضمين سلامت داروها با ثبت عوارض و گزارش دهي در خصوص دارو از سياست‌هاي ملي دارويي ايران است.
وي نظارت بر قيمت داروها و تنظيم بازار، نظارت بر ارائه خدمات دارويي در سطح عرضه، مصرف منطقي دارو و حمايت، ترغيب و ارتقا تجويز و مصرف داروهاي گياهي را از ديگر سياست‌هاي نظام دارويي ايران در حيطه توليت بيان کرد.
ديناروند با بيان اين که کميسيون قانوني ساخت و ورود دارو و شوراي بررسي و تدوين داروهاي ايران به منظور انتخاب داروهاي جديد براي ورود به فهرست رسمي و بازار دارويي کشور تشکيل شد، اظهار داشت: کاهش پرداخت از جيب به ويژه براي بيماران خاص و صعب العلاج، ثبت و بررسي عوارض جانبي داروها، مبارزه با قاچاق و تقلب در دارو و قيمت گذاري دارو از سياست‌هاي نظام دارويي ايران در حيطه قانون گذاري است.
معاون وزير و رييس سازمان غذا و دارو بر دسترسي عادلانه آحاد مردم به داروهاي مؤثر، با کيفيت و با قيمت مناسب تاکيد کرد و گفت: کاهش سهم پرداختي هزينه‌هاي دارويي، ارتقاء و بهبود کيفيت ارائه خدمات دارويي سرپايي و بستري، ترويج و توسعه و اصلاح تجويز و مصرف منطقي داروها، تضمين کيفيت، اثر بخشي و ايمني داروها و تنظيم فهرست دارويي کشور و انتخاب داروها براساس ارزيابي‌هاي اقتصاد دارو از اهداف حوزه سلامت در بخش دارو است.
ديناروند در بخش ديگري از سخنان خود، ميانگين 10 ساله سهم ريالي داروهاي توليد داخل از کل بازار دارويي کشور را 64.5 درصد بيان کرد و گفت: پيش بيني مي‌شود در پايان برنامه ششم اين سهم به 75 درصد افزايش يابد.
وي با بيان اين که ميانگين سالانه صادرات دارويي 117 ميليون دلار بوده است، گفت: ميزان صادرات در سال 93 نيز 181 ميليون دلار بوده است.
به گفته دکتر ديناروند، ميزان واردات دارو در سال 93، 1042 ميليون دلار و ميزان صادرات 181 ميليون دلار بوده است.
وي همچنين، سهم بازار توليد دارو در داخل در انتهاي سال 1404، 75 درصد و سهم بازار واردات را 25 درصد عنوان کرد و افزود: ميزان فعلي صادرات دارو 190 ميليون دلار بوده و ميانگين رشد صادرات ساليانه دارو طي 10 سال اخير 21.5 درصد است.

ميزان پوشش بيمه اي براي تجهيزات پزشکي کمتر از 30 درصد است/ لزوم قيمت گذاري تجهيزات مصرفي پزشکي
رييس سازمان غذا و دارو در ادامه، در خصوص تجهيزات پزشکي بازار اين حوزه در سال 93 را حدود 5 هزار ميليارد تومان بيان کرد و گفت: ارزش تجهيزات سرمايه اي موجود در مراکز درماني 8 ميليارد دلار برآورد مي‌شود که نشان دهنده اهميت وجود بودجه مشخص براي نگهداري آن‌ها و تصويب ساختار مناسب در دانشگاه‌ها براي نگهداشت اين تجهيزات مي‌باشد.
به گفته ديناروند، ميزان پوشش بيمه اي براي تجهيزات پزشکي کمتر از 30 درصد مي‌باشد.
ديناروند با اشاره به پيش بيني ميزان سهم توليد تجهيزات پزشکي داخل در چشم انداز که 60 درصد است، گفت: ميانگين رشد لازم براي صادرات جهت دستيابي به تراز مثبت تجاري در حوزه تجهيزات 38 درصد است.
وي همچنين، بر لزوم قيمت گذاري تجهيزات مصرفي پزشکي به منظور نظارت و جلوگيري از سوء استفاده برخي شرکت‌هاي لوازم پزشکي و کاهش سهم پرداخت از جيب مردم در هزينه‌هاي خدمات درماني تاکيد کرد.

تاکيد بر ارتقاي توانمندي صنايع غذايي کشور و حذف سوء تغذيه
رييس سازمان غذا و دارو در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به اين که غذا تحت تأثير شش عامل بيروني يعني سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فن آوري، بين المللي و اکوسيستم قرار دارد، گفت: لازم است همکاري‌هاي بين بخشي در برنامه‌هاي ارتقاء تغذيه، سلامتي و امنيت غذايي افزايش يابد، چرا که روش‌هاي رايج برنامه ريزي بخشي، جوابگوي معضلات موجود در اين حوزه نيست.
ديناروند تعداد کارخانه‌هاي توليد کننده مواد خوراکي و آشاميدني در کشور را 11 هزار 272 واحد بيان کرد و افزود: واحدهاي توليدي داراي شناسه نظارت کارگاهي 2 هزار و 143 مورد است که محصول بومي و سنتي توليد و عرضه مي‌کنند.
وي با بيان اين که در حال حاضر شاخص‌هاي ايمني مواد غذايي تصويب شده است، افزود: درصد اسيدهاي چرب ترانس و اشباع در روغن‌هاي خوراکي، درصد نمک در اسنک‌هاي صنعتي و نان‌هاي عرضه شده، ميزان قند افزوده شده به مواد خوراکي و آشاميدني، مقدار مايکوتوکسين ها در آرد گندم، شير پاستوريزه، برنج و پسته، مقدار فلزات سنگين در آرد گندم، برنج و فراورده‌هاي گوشتي و آب بسته بندي، مقدار باقيمانده سموم دفع آفات نباتي و مقدار نيترات در محصولات سيب زميني پياز و آب بسته بندي از شاخص‌هاي مصوب است.
ديناروند با تاکيد بر ارتقاي توانمندي صنايع غذايي کشور و حذف سوء تغذيه، گفت: لازم است برنامه اي فرابخشي با هدف حذف آلودگي غذا به آلاينده‌هاي بيولوژيکي و شيميايي در طول زنجيره توليد تا سفره باشد.
وي در ادامه، يکي از چالش‌هاي موجود در حوزه غذا را موازي کاري با موسسه استاندارد و سازمان دامپزشکي بيان کرد و گفت: علي رغم صرف وقت زياد در جهت ايجاد هماهنگي، موضوعات مشترک در اين بين رها مي‌شود که تبعات آن متوجه سلامت جامعه مي‌شود.

ايران پتانسيل تبديل به بزرگ‌ترين صادر کنندگان دارويي در جهان را دارد
ديناروند همچنين، درخصوص دارو و فراورده‌هاي گياهي و سنتي گفت: در حال حاضر 101 شرکت توليد کننده فراورده‌هاي طبيعي فعاليت مي‌کنند و تا کنون تعداد مجوز ساخت مواد اوليه (عصاره و اسانس) صادر شده است.
به گفته وي، تعداد داروهاي طبيعي موجود در فهرست دارويي کشور 1342 عدد است که در 53 دسته درماني جاي مي‌گيرند.
رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به اين که يک سوم داروهاي مورد استفاده را داروهاي با منشاء گياهي تشکيل مي‌دهند، افزود: همزمان با توسعه بازارهاي بين المللي، ايران پتانسيل تبديل به بزرگ‌ترين صادر کنندگان دارويي در جهان را دارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن