واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: برای موسپیدان تعیین تکلیف نکنیم
تعیین تکلیف برای فیلم ساختن و نساختن موسپیدان سینما به ضرر هنر یک کشور میتواند باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست روز از پایان تابستان میگذرد، تابستانی گرم و طاقتفرسا که خستگی کار در طول روز را برای همه دو چندان میکرد، اما این تابستان گرم روزهای پر رونقی برای سینمای ایران و اهالی سینما بود و گیشه سینماها را هم گرم کرده بود.
روزهایی که با اکران فیلمهای موفقی چون «نهنگ عنبر» صف مخاطبان جلوی گیشهها دیده میشد. صفهایی که شاید ما را به یاد فیلمهایی از بزرگان سینما بیندازد، کسانی که روزی رونق همین گیشهها و صفها بودند، فیلمهای مثل «اجارهنشینها»، «اعتراض» که روزی به سینمای ایران رونق داده بود و در دفتر تاریخ سینمای ایران جزو فیلمهای خوب ثبت شده، اما جای خالی کارگردان این فیلمها که روزی بنیانگذاران موج نو سینمای ایران بودند و رونق سینما ما وامدار نام آنها بود، این روزها به شدت حس میشود و شاید بخشی از این جای خالی برگردد به تعیین و تکلیف ما برای فیلم ساختن یا نساختن آنها، تعیین تکلیفی که ما به خودمون اجازه میدهیم برای این موسپیدان سینما انجام دهیم، که دلیل آن تنها فروش کم دو سه فیلم اخیر آنها بود.
میتوان تشبیهاش کرد به رفتار نمایندگانمان در مجلس که تخمین عمر میزنند و به جای پرداختن به جوانب مختلف برجامی که ممکنه پارهای از مشکلات مردم را حل کند و کاری میکند تا مردم در آسایش باشند، تعیین تکلیف میکنند برای یکدیگر که فلانی 10 سال دیگر در نهایت زنده است و نباید کار کند.
و ما هم در سینما این کار را بر موسپیدان خود میکنیم و شاید بارها گفتهایم که کیمیایی یا مهرجویی نباید فیلم بسازند اما به این فکر نمیکنیم که این ذهنیت و تعیین تکلیف کردن میتواند هنر یک سرزمین را از اتفاق متفاوت و تازهای که ممکن است در کار یک نفر بیفتد محروم کند. حالا مسعود کیمیایی دست به کار شده و «قاتل اهلی» را میخواهد جلوی دوربین ببرد، امید داریم این فیلم را با آثار قبلی مقایسه نکنند همان طوری که مهرجویی مورد نقد قرار میگیرد و همه فیلمهایش با «هامون» مقایسه میشود اما این پیشکسوتان هم با مشاوره باید خود را با نیاز جامعه و جوانان به روز کنند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.
در این رابطه مسعود کیمیایی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اینکه «متروپل» در گیشه شکست میخورد، حتما دلیلی دارد و من باید آن دلیل را پیدا کنم دلیلش شاید این است که موضوع جوانان را نمیتوانم درک کنم و اینکه نمیتوانم موضوع جوانان را متوجه شوم نه تنها خود موضوع، بلکه این عدم درک من اتفاق مهمی است که باید آن را رفع کنم.
امیر پوریا منتقد سینما در خصوص این نوع تعیین و تکلیف کردن برای بزرگان سینما میگوید: همه فیلمسازان بزرگ در همه جای دنیا وقتی صاحب جهان فردی میشوند الزاما در بند این نیستند که کار متفاوتی انجام بدهند که دلها را ببرند.
بزرگان سینمایی ما هم به اندازه خود هر آنچه را که باید به سینمای ایران افزودند و الان بر مدار آن چیزی که خلق کردند، آثار دیگری میسازند، این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد و مختص به سینمای ایران نیست.
ردپای موسپیدان سینما در دفتر تاریخ هنر هفتم به جا میماند پس تجربهها و چیزهایی را که به سینمای ایران افزودند را نادیده نگیریم.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
کیت وینسلت خبرنگار جنگی میشود
حضور جنیفر لارنس در پروژه جدید «دارن آرونوفسکی»
گلایهها و واکنش تند مهینترابی نسبت به مقوله تولید فیلم
دغدغه من تصویرسازی تأثیرات جنگ ایران و عراق است/ «عطر خردل» مشکلات جانبازان را نشان میدهد
اکبر نبوی: برنامه «هفت» بر تن رنجور سینمای ایران زخم میزند
چهره رئوف و مهربان پیامبر (ص) در رحمت الواسعه
تدوین «بادیگارد» به خط پایانی نزدیک میشود + اولین تصاویر
جشنواره تئاتر ایثار برگزیدگان خود را شناخت
خاموشی چراغ هنر و آسیبهای غیرقابل جبران آن
مراسم افتتاحیه فیلم «ارغوان» برگزار شد
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]