تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804782409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران سوریه و تقابل ائتلاف‌ها |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بحران سوریه و تقابل ائتلاف‌ها
مصطفی نجفی
کد خبر: ۵۳۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ - 13 October 2015


از زمان شکل گیری بحران سوریه در سال 2011 تاکنون، چهار سال و اندی می گذرد. بحرانی که ابعاد و پیچیدگی های آن به حدی رسیده است که دورنمای هرگونه راه حل سیاسی برای خاتمه آن از میان رفته است. این بحران بین المللی چهارساله، بیش از 300 هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته و ابعاد و پیامدهای منطقه ای آن به اندازه ای بوده که تمامی بازیگران عمده منطقه ای و بین المللی را درگیر خود کرده است.


بعد از شروع بحران سوریه اوضاع آنقدر آشفته و وخیم شد که این کشور به بهشت گروه های تروریستی تبدیل شد و مانند یک آهن ربا گروه های تروریستی را به خود جذب نمود. دیری نپایید که بحران سوریه اثرات خود را بر محیط سیاسی و امنیتی عراق نیز گذاشت و تروریست ها از فرصت به وجودآمده برای کشاندن دامنه منازعات به عراق استفاده کردند و بدین ترتیب عراق نیز وارد بحرانی شد که به مانند بحران پیچیده سوریه همچنان ادامه دارد. خطر گسترش گروه های تروریستی همچون داعش آنقدر محسوس گشت که لزوم مقابله با آن ها در دستور کار قرار گرفت. 


در همین راستا، در 19 سپتامبر 2014 بود که واشنگتن از شکل گیری ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده خبر داد. بعد از اعلام شکل گیری این ائتلاف حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه و عراق آغاز شد و کشورهای زیادی نیز به این ائتلاف پیوستند. واقعیت ملموسی که وجود دارد این است که حملات این ائتلاف در طول یک سالی که از شکل گیری آن گذشته است نتوانسته از پیشروی داعش در مناطق مختلف در عراق و سوریه جلوگیری کند و روز به روز شاهد پیشروی این گروه های تروریستی در خاک عراق و سوریه بوده ایم. در همین راستا، کشورهایی همچون ایران و روسیه همواره نسبت به اهداف و ملاحظات این ائتلاف ابراز نگرانی کرده اند و این ائتلاف را بیش از هر چیزی ائتلافی جهت تضعیف حکومت سوریه قلمداد کرده اند.


در ادامه با پیچیده تر شدن دامنه درگیری ها در سوریه و پیشروی های گروه های تروریستی در خاک سوریه و خطر حمله قریب الوقوع به مناطق تحت کنترل حکومت سوریه از جمله استان لاذقیه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه از روس ها تقاضای مداخله مستقیم نظامی در خاک سوریه برای مقابله با تروریست های داعش و النصره را اعلام کرد. طولی نکشید که روس ها با بررسی و پذیرش این تقاضای بشار اسد نیروهای خود را در سوریه مستقر نمودند و به صورت مستقیم وارد فاز مداخله نظامی جهت مقابله با پیشروی گروه های مخالف مسلح و نابودی آن ها شدند. با حمایت ایران و عراق از مداخله نظامی روسیه در سوریه، ائتلاف دیگری در سوریه شکل گرفت که با واکنش بازیگران منطقه ای و بین المللی مخالف نظام سوریه همچون ایالات متحده، ترکیه و عربستان سعودی مواجه شد. این ائتلاف چهارگانه(شامل روسیه،ایران،عراق و سوریه) در مقابل ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده تعریف شد و پیامدهای منطقه ای و بین المللی زیادی نیز به همراه داشته است.


به جرات می توان گفت که ما هیچگاه در خاورمیانه بعد از جنگ سرد شاهد شکل گیری چنین ائتلاف های رقیبی نبوده ایم که در آن دو قدرت عمده جهانی و چند قدرت منطقه ای در مقابل یکدیگر صف آرایی کنند. بعد از شکل گیری این ائتلاف چهارگانه که هدف عمده آن مبارزه با تمام گروه های تروریستی در سوریه( و نه صرفا داعش) و حفظ حکومت سوریه است، ایالات متحده و متحدانش این ائتلاف را متهم به هدف قرار دادن مردم سوریه و مخالفان میانه رو کرده است و فضاسازی برای بدبینی نسبت به نیات و ملاحظات بازیگران این ائتلاف چهارگانه از سوی غربی ها آغاز شد. با این حال این دو ائتلاف تقابلی را آغاز کردند که پیچیدگی های بحران سوریه را دوچندان کرده است. در همین راستا، پرسشی که پاسخ به آن ضروری به نظر می رسد که این دو ائتلاف چه اهدافی را در بحران سوریه دنبال می کنند:


در پاسخ، به صورت اجمالی به مهم ترین اهداف این دو ائتلاف در بحران سوریه اشاره می شود.


اهداف و ملاحظات ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده:


1. تضعیف حکومت سوریه و تقویت گروه های مسلح تحت کنترل خود همچون ارتش آزاد
2. تقویت گروه های به اصطلاح میانه رو قابل کنترل در مقابل داعش
3.آمادگی برای حضور فوری در محیط سیاسی بعد از سقوط احتمالی بشار اسد و جلوگیری از ایجاد خلا قدرت در سوریه
4.القای نقش جهانی موثر خود در مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی
5. ایجاد هماهنگی عملیاتی بین ایالات متحده و متحدانش در بحران سوریه
6.به حاشیه راندن و تضعیف نقش و نفوذ ایران و روسیه بر این بحران
 اهداف و ملاحظات ائتلاف چهارگانه:
1.حفظ و تثبیت حکومت سوریه و بشار اسد
2.جلوگیری از سقوط ناگهانی حکومت سوریه(با توجه به پیشروی های اخیر تروریست ها)
3.تضعیف و از بین بردن تمامی مخالفان مسلح رژیم
4.جلوگیری از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه از سوی مخالفان منطقه ای و بین المللی بشار اسد 
5. نشان دادن اراده خود برای حمایت از حکومت بشار اسد؛ در واقع این ائتلاف می خواهد نشان دهد که با تمام توان از حکومت سوریه در مقابل ائتلاف رقیب پشتیبانی می کند و حاضر به کنار آمدن به گروه های افراطی مسلح در سوریه نیست.
6.روس ها با مداخله خود و با تشکیل این ائتلاف قصد دارند نقش و نفوذ جهانی خود را احیا و تقویت کنند.
7.روس ها قصد دارند با نابودی گروه های تروریستی در سوریه از گسترش آن ها به مرزهای خود در ناحیه قفقاز جلوگیری کنند.
8.عراق قصد دارد از ظرفیت و توان نظامی روسیه برای مقابله با داعش در عراق استفاده کند. در واقع، با توجه به عزم جدی روسیه برای مقابله با این گروه، عراقی ها قصد دارند با پیوستن به این ائتلاف، حمایت همه جانبه ای از سوی هر دو ائتلاف برای مقابله با حضور داعش در عراق به دست آورند.


اما فارغ از اهداف و ملاحظات این دو ائتلاف که در تقابل با یکدیگر شکل گرفته اند، سوال دیگری که مطرح می شود این است که با توجه به موقعیت کنونی بحران سوریه و با توجه به استراتژی مورد نظر هر ائتلاف، کدام ائتلاف می تواند تاثیر برجسته تری بر بحران سوریه داشته باشد.


در پاسخ باید گفت:


ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده اگرچه در تعداد کشورهای مشارکت کننده در ائتلاف، برتری محسوسی نسبت به ائتلاف چهارگانه حامی حکومت سوریه دارد اما در طول یک سالی که از شکل گیری آن سپری شده است، نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر بحران سوریه و تضعیف داعش داشته باشد. در عوض، ائتلاف چهارگانه روسیه،ایران،عراق و سوریه شاخصه ها، ویژگی ها و راهبردهایی دارد که می تواند تاثیرات برجسته تر و قابل توجه تری بر بحران سوریه داشته باشد.


1. اهداف مشترک اعضای ائتلاف چهارگانه؛ کشورهای عضو ائتلاف چهارگانه از دخالت مستقیم خود در بحران سوریه در چارچوب این ائتلاف بر روی چند هدف مشخص اشتراک نظر دارند: 1.حفظ بشار اسد،2.مبارزه با تمام گروه های مسلح در سوریه و نه صرفا داعش،3.جلوگیری از اجرای سناریوهای احتمالی بر علیه حکومت سوریه مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع. در حالی که در ائتلاف مقابل به رهبری واشنگتن کمتر شاهد اشتراک نظر اعضا در مورد اهداف عملیاتی در سوریه هستیم.


2. ائتلاف چهارگانه هم جهت حفظ حکومت سوریه و هم برای مقابله با گروه های مخالف مسلح شکل گرفته است؛ اما ائتلاف به رهبری ایالات متحده صرفا برای مبارزه با داعشی شکل گرفت که جزو اهداف عملیاتی ائتلاف چهارگانه نیز است. در واقع اگرچه این دو ائتلاف راهبردهای متفاوت و متعارضی در بحران سوریه دنبال می کنند اما ائتلاف چهارگانه می تواند از فرصت های مقابله با داعش از سوی ائتلاف رقیب نیز استفاده کند. به بیانی دیگر، استراتژی ائتلاف چهارگانه برای حفظ بشار اسد است و حفظ رئیس جمهور بشار اسد منوط به مبارزات میدانی با گروه های مسلح ضدرژیم می باشد، اما ائتلاف ضد داعش صرفا یک استراتژی محدود به داعش را دنبال می کند که این خود می تواند به تقویت اهداف ائتلاف چهارگانه نیز کمک نماید.


3. انسجام و هماهنگی عملیاتی در ائتلاف چهارگانه؛ ائتلاف چهارگانه روسیه،ایران،عراق و سوریه ویژگی برجسته دیگری که دارد این است که میان عملیات های هوایی و زمینی یک هماهنگی و انسجام میدانی دیده می شود. به این ترتیب که اگر روسیه عملیات هوایی علیه مواضع داعش به اجرا درآورد، نیروهای میدانی ارتش سوریه و حزب الله لبنان نیز به عنوان مکمل این عملیات هوایی به صورت هماهنگ عملیات های زمینی را بر علیه گروه های تروریستی آغاز می کنند. اما در مقابل در عملیات های ضد داعش به رهبری ایالات متحده ما شاهد این هماهنگی در عملیات های هوایی و زمینی نیستیم؛ چرا که از یک سو گروه های تروریستی ضد رژیم و ضد داعش در سوریه ائتلاف به رهبری ایالات متحده را نپذیرفته اند و از سوی دیگر گروه مبارز مشخصی برای پشتیبانی زمینی از عملیات های هوایی این ائتلاف وجود ندارد و در نهایت اینکه گروه های مسلح مخالف در سوریه نسبت به راهبردهای این ائتلاف بدبین هستند و بیشتر خواهان حمله به مواضع رژیم از سوی ائتلاف هستند.


4. در نهایت اینکه شکل گیری این ائتلاف و مداخله مستقیم نظامی آن در سوریه، سناریوها و گزینه های پیش روی ایالات متحده و متحدانش در بحران سوریه را محدود کرده است. بدین ترتیب که اگر غرب تا قبل از شکل گیری ائتلاف چهارگانه سناریوهایی برای بحران سوریه و برای بشار اسد و ایجاد یک شرایط جدید در سوریه داشت، بعد از شکل گیری ائتلاف عملا مسیر دستیابی به این اهداف و پیگیری سناریوهای مورد نظر محدود شد و ائتلاف به رهبری ایالات متحده باید گزینه ها و اهداف خود را مطابق با شرایط جدید میدانی  و در مقابل ائتلاف روسیه، ایران، عراق و سوریه بازتعریف کند.


در نهایت می توان گفت که شکل گیری این ائتلاف ها در فرایند بحران سوریه می تواند از یک سو بر پیچیدگی های بحران سوریه بیفزاید و از سوی دیگر الگوی نظم امنیتی جدیدی در محیط امنیتی خاورمیانه ایجاد کند. این الگوی نظم جدید در بلندمدت هم می تواند مطابق با ترتیبات امنیتی جدید، یک ثبات نسبی را برای خاورمیانه به ارمغان بیاورد و هم اگر به درستی مدیریت نشود می تواند خاورمیانه را وارد مجموعه ای از بحران های حاد بین المللی نماید و زمینه های بی ثباتی های فراگیر و دامنه دار را فراهم آورد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن