تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826663965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افخمی: سینمای ایران به طور کامل مرده است


واضح آرشیو وب فارسی:هشت صبح: بهروز افخمی، کارگردانی که خاستگاهش را برنامه سازی تلویزیون می داند، اخیرا با «هفت» دوباره به تلویزیون برگشته.او تریبون «سینما در سیما» را در حالی در اختیار گرفته که در سال های گذشته انتقادات بسیاری به وضعیت سینما داشته است. با او درباره راهی که در «هفت» در پیش خواهد گرفت گفت وگو کردیم. شما تابه حال چندبار طی این سال ها به مرگ و احتضار سینمای ایران اشاره کرده و نگاهی بدبینانه و تلخ و منتقدانه هم به اوضاع داشته اید. چطور با این پیش زمینه ذهنی تریبون سینما در سیما را عهده دار شدید؟ این یک کوشش دن کیشوت وار برای زنده کردن سینمایی است که تقریبا به طورکامل مرده است. البته وقتی که می گوییم سینما مرده، منظورمان این نیست که فیلم ساخته نمی شود بلکه منظورمان این است که مردم به سینما نمی روند و این فیلم ها را نمی بینند. فکر می کنید در چنین شرایط ناامیدکننده ای، برنامه شما می تواند مخاطب را جذب سینما کند؟ اگر برنامه تلویزیونی موفقی ساخته شود و تعداد بینندگان به اندازه ای برسد که درمورد برنامه های تلویزیونی، قابل توجه و پرتماشاچی به حساب بیاید، طبیعتا کسانی که سال هاست دیگر به سینما نمی روند دارند برنامه را تماشا می کنند و توجه پیدا می کنند به اینکه سینما چگونه به اینجا رسیده که دیدنی نیست ولی برنامه تلویزیونی که درباره آن ساخته می شود، تماشایی است. همین به معنای آن است که تماشاچی بالقوه که سینمای ایران را از طریق برنامه «هفت» رصد می کند، هر هفته اوضاع و احوال را می سنجد و اگر فکر کند فیلمی دیدنی روی پرده آمده، می رود و آن را می بیند. با توجه به روحیه منتقد و معترض شما، عجیب است که زیر بار سردبیری برنامه ای رفتید که تولیدی است و زنده نیست. چطور این اتفاق افتاد؟ برنامه زنده، ارزان ترین و آسان ترین نوع برنامه های تلویزیونی است و به اصطلاح هرچه پیش آید خوش آید است. برنامه های زنده به درد کسانی می خورد که روی حوادث و حرف های فی البداهه حساب می کنند و برای من که می خواهم یک رویکرد حساب شده را دنبال کنم و فیلم سازان را به بحثی بکشانم که برای بازگرداندن سینمای ایران به دوران رونق لازم است، زنده اجراکردن برنامه به هیچ دردی نمی خورد. ما در تمام طول هفته کار می کنیم تا یک برنامه حساب شده و شسته رفته تحویل بدهیم. شخصیت هایی که در برنامه مورد گفت وگو قرار می گیرند پیش از پخش گفت وگوها، گفت وگوی خودشان را، به صورت تدوین شده و خلاصه شده می بینند و وقتی که پذیرفتند بهترین دفاع را از عقاید خودشان صورت داده اند، گفت وگویشان در برنامه قرار می گیرد. ما روی حرف های اتفاقی یا از روی عصبانیت یا حرف های جنجالی حساب نمی کنیم و دوست داریم یک بحث جدی راه بیندازیم که به نتایج جدی هم برسد. شما با فیلم «عروس» تماشاگران زیادی را که با سینما قهر بودند، دوباره به سینما کشاندید. باتوجه به اینکه امروز تعریف جذابیت و جایگاه تماشاگر عوض شده، اینکه بتوان امروز تماشاگری که با سینما قهر کرده را جذب سینما کرد، کمی بعید نیست؟ شاید بعید باشد. ولی ما به هرحال سعی می کنیم چون سینما را دوست داریم و سینمای واقعی را دوست داریم. سینمای واقعی چیزی غیر از داستان پردازی، با شیوه های مدرن نیست و سینمای واقعی در جاهای دیگر دنیا، هنوز زنده است. دلیلی ندارد که در اینجا یعنی ایران، به همین زودی بمیرد. همان طور که سینما مخاطبش را از دست داده، تلویزیون هم تا حدودی مخاطبانش را از دست داده. فکر می کنید «هفت»ی که شما سردبیری می کنید، چه بردی بین مخاطبان دارد؟ این حرف دلبخواهی است و آمار این را نمی گوید. در ماه رمضان گذشته موفقیت تلویزیون در نشاندن مردم و وادارکردن آنها به تماشای برنامه های مختلف آشکار بود و همین الان بعضی از برنامه های تلویزیون ٣٠ تا ٤٠ میلیون بیننده دارند. مثلا فقط یک قسمت از سریال پایتخت به اندازه سه، چهار سال تماشاچیانِ همه فیلم های ایرانی بیننده داشت. با توجه به نگاه انتقادی شما به نقش دولت در سینما و اینکه همیشه گفته اید دولت به سود سینما کار نمی کند، در «هفت» چه رویه ای را در این زمینه در پیش گرفته اید؟ وضعیت سینما در سه سال اخیر هیچ تفاوتی نکرده ولی آقای ایوبی اصرار دارد که رشد داشته ایم و به نظر می رسد آمادگی زیادی هم برای تحمل انتقاد ندارد. ما درهرحال آماده ایم که مواضع و نظریات ایشان را در برنامه منعکس کنیم و همان طور که در مورد همه میهمانان گفت وگو را طوری تنظیم می کنیم که بهترین دفاع از عقاید میهمان انجام شده باشد، گفت وگو با آقای ایوبی را هم خلاصه و زبده و شنیدنی خواهیم کرد و پیش از پخش، به ایشان نشان می دهیم تا اگر می خواهند، چیزهایی به آن اضافه کنند و طوری باشد که بخواهند پخش شود. به هرحال من دوست دارم بحثی که در مورد راه های احیای سینمای ایران در می گیرد، شامل نظریات همه گروه ها و کارشناسان و اشخاص دخیل در موضوع باشد. دوره ای که جیرانی «هفت» را شروع کرد، برنامه، مخاطبان خوبی داشت و مورد استقبال قرار گرفت منتها انگار رفته رفته از طرف مسئولان صداوسیما مورد بازخواست قرار گرفت که نهایتا منجر به رفتن جیرانی از «هفت» شد. درواقع به نظر می رسد اگر بخواهید تیغ بُران داشته باشید و تأثیرگذار باشید، بعید است که اجازه ادامه بدهند. شما با توجه به مشی انتقادی تان فکری برای این موضوع کرده اید؟ اگر پنبه ما را بزنند که زده اند و کاری اش نمی شود کرد و ما می رویم دنبال کار فیلم سازی خودمان. ولی دیگر اظهاراتتان، کمی خیالاتی به نظر می رسد. برای تولید این برنامه، مدیران سیما شرط هایی برای شما گذاشتند؟ یا شما شرطی برای مسئولان سیما گذاشتید؟ من به وسیله آقای پورمحمدی دعوت شدم و برخورد ایشان طوری بود که انگار اختیار و مسئولیت کامل را به من واگذار می کنند. ایشان از من خواست در پیشانی برنامه بنویسیم، کاری از بهروز افخمی و فکر می کنم معنی این حرف روشن است. اما اگر احساس کنم برنامه از اختیار من خارج شده یا سانسور می شود، طبعا علاقه ام را به ادامه کار از دست می دهم. با توجه به محبوبیتی که خندوانه در مدت اخیر پیدا کرد، فکر می کنید میزان مخاطبان برنامه هایی از این دست، به طورکلی تغییر می کند؟ نه، تعداد زیادی از برنامه های تلویزیون تولیدی هستند ولی همه مثل خندوانه پرطرفدار نمی شوند. بستگی به مهارت و تسلط کسانی که آن را تولید می کنند، دارد. منتها برنامه های تولیدی کار بیشتری می برد و خرج بیشتری هم دارد. درواقع درباره مسائل مهم، مسائلی که تلویزیون فکر می کند باید با تحلیل و بادقت ساخته شود، برنامه تولیدی سفارش داده می شود ولی برنامه های روزمره که به مسائل کم اهمیت می پردازند، زنده اجرا می شوند. انتقادی که به اولین قسمت «هفت» مطرح شد، شکل مستندگونه آن بود. برنامه شما در ادامه راه نیز همین شیوه را در پیش خواهد گرفت؟ سه برنامه اول تا پیش از عاشورا، صورت تحلیل وضعیت موجود را خواهند داشت و هفته چهارم به دلیل برخورد با روزهای عزا، تعطیل است. از هفته پنجم ان شاءالله پلاتو خواهیم داشت و گفت وگوها در پلاتوها انجام می شود و آیتم های معمول مثل اعلام فروش فیلم ها یا اخبار سینمای ایران، یا پشت صحنه فیلم ها را هم خواهیم داشت.


سه شنبه ، ۲۱مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هشت صبح]
[مشاهده در: www.8sobh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن