تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821019123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي تدوين شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۲۵ق.ظ)
در 8 محور؛ برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي تدوين شد موج - برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در قالب هشت محور و در راستاي برنامه ششم توسعه و اثر بخشي بيشتر در بخش کشاورزي تدوين و براي بررسي به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، اسکندر زند، معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، با اعلام اين خبر، افزود: اين برنامه به تأييد وزير جهاد کشاورزي و شوراي سياست گذاري وزارتخانه رسيده و درباره کليات آن نيز با سازمان مديريت و برنامه ريزي به اجماع کلي دست يافته‌ايم.
وي اقتصاد تحقيقات را يکي از برنامه‌ها و محورهاي هشتگانه برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس اين برنامه، تحقيقات اين سازمان از نظر اقتصادي پايش مي‌شود تا ببينيم کدام بخش‌هاي تحقيقاتي اقتصادي تر است و در کدام از بخش‌ها بايد سرمايه گذاري بيشتري انجام شود.
زند گفت: بر اساس برآورد يک مقاله معتبر در سال 2015، سرمايه گذاري در بخش تحقيقات بين 20 تا 40 برابر ارزش افزوده به همراه دارد و ايران نيز به طور يقين به لحاظ ارزش افزوده حاصل از سرمايه گذاري در بخش تحقيقات از کف دنيا پايين تر نيست.
وي اصلاح ساختار و چابکسازي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج را از ديگر محورهاي برنامه نوسازي دانست و تصريح کرد، در اين زمينه اقدام‌هايي را آغاز کرده‌ايم که از جمله مي‌توان به ادغام مرکز تحقيقات و آموزش، ساماندهي موسسه تک محصولي، آمايش بخش‌هاي تحقيقاتي و اصلاح هرم نيروي انساني اشاره کرد.
معاون وزير با اذعان به اين که رشد کمي در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي متوقف و بر ارتقاي کيفيت تحقيقات و امور متمرکز شده‌ايم، بيان داشت: در اين راستا ساماندهي مجدد 314 ايستگاه تحقيقاتي و آزمايشگاه‌ها و اصلاح آيين نامه‌هاي هيات علمي در دستور کار اين سازمان قرار گرفته است.
وي خصوصي سازي تحقيقات واگذاري بعضي از امور به بخش خصوصي را، محور سوم برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي برشمرد و اعلام کرد: تاکنون 105 دانش فني که تجاري شده‌اند به بخش خصوصي واگذار شده و فهرست 100 دانش فني قابل واگذاري به بخش خصوصي را آماده کرده‌ايم.
زند حضور بخش خصوصي در عرصه تحقيقات کشاورزي را کم رنگ توصيف کرد و بر واگذاري بعضي از حوزه‌هاي تحقيقاتي که به لحاظ اقتصادي براي بخش خصوصي با صرفه است، تاکيد کرد.
وي در همين حال افزود: براي افزايش شرکت‌هاي دانش بنيان در اين سازمان برنامه داريم ضمن آن که استفاده بخش تحقيقات از صندوق حمايت از سرمايه گذاري براي دانش‌هاي نوين را در دستور کار قرار داده‌ايم.
زند خاطرنشان کرد: تا کنون 60 شرکت دانش بنيان در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي تشکيل شده است.
وي همچنين از آمادگي اين سازمان براي واگذاري بخش عمده اي از وظايف بعضي از موسسه‌هاي تحقيقاتي مانند پژوهشکده گل و گياه، موسسه تحقيقات چغندرقند و پسته به بخش خصوصي خبر داد.
زند با بيان اين که تقويت ارتباط با بخش‌هاي متقاضي با بخش‌هاي اجرايي و کشاورزان از چهارمين محور برنامه نوسازي تحقيقات است، ابراز داشت: در اين زمينه طرح نظام نوين ترويج را آماده کرده‌ايم که به دستور وزير جهاد کشاورزي در چهار استان گلستان، آذربايجان شرقي، کرمانشاه و يزد به صورت پايلوت در حال اجرا است.
وي هدف از اجراي طرح نظام نوين ترويج را ساماندهي و تجهيز مراکز دهستان، پهنه بندي عرصه‌هاي توليد و راه اندازي شبکه دانش و اطلاعات عنوان کرد.
معاون وزير درباره پهنه بندي عرصه‌هاي توليد، افزود: کشور به 10 هزار پهنه تقسيم شده و در برنامه ششم توسعه مهندسان ناظر که جديد جذب مي‌شوند، مسئول پهنه بندي مي‌شوند.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اضافه کرد: مسئول هر پهنه، سياست‌هاي وزارت جهاد کشاورزي و همچنين دانش روز را در آن پهنه تزريق مي‌کند و مشکلات آن‌ها را به وزارتخانه انتقال مي‌دهد.
وي، استفاده از ظرفيت مراکز تحقيقات بين المللي را پنجمين محور برنامه نوسازي خواند و گفت: در اين راستا، برنامه همکاري مشترک با سازمان جايکا با هدف کمک به افزايش توليد ديم زارهاي کشور و برنامه همکاري مشترک با سازمان سميت براي توليد گندم آبي داريم.
زند، تأسيس يک مرکز بين المللي براي آموزش آب و خاک را در راستاي استفاده از ظرفيت مراکز تحقيقات بين المللي عنوان کرد و تصريح کرد: قرار است مرکز آموزش امام خميني (ره) در کرج، رويکرد بين المللي به خود گيرد و به عنوان مرکز بين المللي وظايفش را انجام دهد.
وي توسعه صادرات خدمات تحقيقات کشاورزي به کشورهاي هم‌جوار را از ششمين محور برنامه نوسازي تحقيقات، آموزش و ترويج شرف برنامه ششم توسعه دانست و اعلام کرد: بسياري از دانش‌هاي فني اين سازمان قابل صادرات است و ما در زمينه‌هايي همچون دانش فني برخي از بذور، واکسن، کودهاي بيولوژيک، گل و گياه و آبزي پروري، توانمند و تجربيات خوبي داريم.
معاون وزير، تقويت تحقيقات کشاورزي در دانشگاه‌ها را هفتمين محور معرفي کرد و اذعان داشت: اکنون 6500 هيات علمي کشاورزي در دانشگاه و 2 هزار هيات علمي در سازمان تحقيقات فعاليت مي‌کنند که بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده شود.
وي به انعقاد تفاهم نامه همکاري ميان اين سازمان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: بر اساس اين تفاهم نامه همکاري قرار است امسال از 200 چايان نامه دانشجويي که در راستاي سياست‌هاي بخش کشاورزي است و با محققان سازمان ما مشترک است حمايت مالي کنيم.
زند خاطر نشان کرد: در حال حاضر پنج طرح کلان ملي داريم که در شوراي عالي عطف مصوب شده و با همکاري دانشگاه‌هاي متعدد در حال اجرا است.
وي با بيان اين که در برنامه ششم به دنبال تقويت رويکرد همکاري با بخش تحقيقات دانشگاه‌ها هستيم، افزود: قرار است با همکاري فرهنگستان علوم و دانشگاه، ظرفيت توليد کشاورزي ايران را برآورد کنيم.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ادامه داد: تدوين سند ظرفيت توليد کشاورزي کشورمان از سوي مراجع علمي دانشگاه، فرهنگستان علوم و اين سازمان در واقع پاسخي است به پرسش بعضي از افرادي که علاقه مندند که بدانند ظرفيت توليد در ايران چقدر است.
وي در عين حال ساماندهي کتابخانه ملي را در چارچوب محور هفتم برنامه نوسازي تحقيقات عنوان کرد.
زند رتبه بندي اولويت‌ها را محور هشتم برنامه نوسازي تحقيقات وجود دارد که در بعضي از گرايش‌ها قوي، متوسط و ضعيف هستيم.
وي افزود: در آن بخش‌ها که توانمندي‌هاي تحقيقاتي کم است از دانشگاه‌ها، بخش خصوصي و بين المللي کمک مي‌گيريم.
معاون وزير ادامه داد: اکنون در حوزه تحقيقات کشاورزي 83 برنامه اولويت دار داريم که در 16 طرح محوري ساماندهي شده‌اند و 16 طرح مردي در قالب 5 طرح کلان ارائه شده است.
وي تحقيقات امنيت غذايي، تحقيقات منابع طبيعي، آب و خاک، تنوع زيستي، ذخاير ژنتيکي، تغييرات اقليمي و تحقيقات اقتصادي و اجتماعي را جزء 5 طرح کلان سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي خواند.
زندخاطر نشان کرد: نزديک به 60 تا 70 درصد تحقيقات ما مربوط به اولويت‌هاي معاونت‌ها و 30 تا 40 درصد تحقيقات مربوط به آينده نگري است، زيرا تحقيقات براي حل مشکلات خرد است.
وي تاکيد کرد: رويکردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي ما مشخص است و هر کس مي‌تواند آن را مطالعه و مطالبه کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن