تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813274046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سخنراني انگليسي عراقچي تا تقدير از بانوي «ياران مثبت»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۹:۳۰ق.ظ)
حاشيه هاي مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل؛ از سخنراني انگليسي عراقچي تا تقدير از بانوي «ياران مثبت» موج - گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ روز گذشته (20مهر) مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل در مرکز پژوهش هاي وزارت امور خارجه با شرکت گري لوئيس هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد، عباس عراقچي معاون وزيرخارجه، يان الياسون معاون دبير کل سازمان ملل برگزار گرديد.
مراسم با قرائت قرآن و پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران آغاز گرديد. گري لوئيس نخستين سخنران برنامه بخش مقدمات اظهارات خود را به زبان فارسي براي حضار قرائت کرد. وي با احتياط و کلمه به کلمه ضمن خوش آمدگويي به ميهمانان در خصوص اين مراسم گفت: «هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل 20 مهر نبوده و به ماه محرم برخورد مي کرد که ما براي احترام به اين ماه، جشن سالگرد را زودتر آغاز نموديم.»
وي در سخنراني خود که بيش از 15 دقيقه به طول انجاميد ضمن تشريح تاريخ عملکرد سازمان ملل از برنامه هاي پيش روي اين سازمان با هدف توسعه جهان در هزار سوم سخن گفت.
يان الياسون معاون دبير کل سازمان ملل نيز دومين سخنران اين برنامه بود. نکته جالب توجه در اين سخنراني، اعلام حضور وي به عنوان ميانجي در جنگ ايران و عراق بود. الياسون گفت: «در دهه 1980 براي اينکه بتوانيم جنگ ايران و عراق را پايان دهيم از من خواسته شد تا در اين ميانجيگري شرکت کنم. راهکار جامعي که پيشنهاد داديم همان چيزي بود که جنگ را در سال 1988 پايان داد و فرقش اين بود که 700 هزار کشته به جاي گذاشت.»
الياسون نيز به تشريح عملکرد سازمان ملل متحد پرداخت. با اين حال وي بعد از برشمردن آثار مثبت توسعه اجتماعي و اقتصادي در ايران، همچون ساير مقامات و مسوولين غربي در کنار مشکلات محيط زيست، خشکسالي و عدم اشتغال، با ديد يکجانبه بحث چالش برانگيز حقوق بشر را نيز در ايران ياد آور و آنرا از مسائل مهم دانست.
بعد از سخنراني معاون دبيرکل سازمان ملل متحد نوبت به سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و بين الملل وزارت خارجه رسيد. عراقچي در ابتدا گفت: «خوشحالم که براي بار ديگر نمايندگان سازمان ملل در تهران را مي بينم اما؛ اين بار زماني آنها را مي بينم که توافق هسته اي حاصل شده است.» اين اظهارات عراقچي با تشويق بلند و طولاني مدت حضار همراه بود.
عراقچي سپس با چهره اي خندان خطاب به گري لوئيس، هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل گفت: «از آنجايي که ايشان به زبان فارسي صحبت کردند؛ من هم به زبان انگليسي سخنراني مي کنم.»
تسلط عراقچي به زبان انگليسي نکته حائز اهميتي بود که حتي مقامات مذاکره کننده آمريکايي تا چندي پيش از آن بي خبر بودند. در همين رابطه وندي شرمن در نشستي در مرکز تحقيقاتي علوم و امور بين الملل دانشکده کندي دانشگاه هاروارد گفته بود: «همه مذاکرات ما با طرف مقابل در دوران سعيد جليلي به‌زبان فارسي بود.خيلي جالب است، آقاي عراقچي در تمام دوره قبلي مذاکرات هم جزو تيم مذاکره کننده بودند، اما ما تا دوره جديد نمي دانستيم که او مسلط به زبان انگليسي است.»
بعد از اتمام سخنراني عراقچي، کليپ و ويدئوهايي از همکاري مشترک ايران و سازمان ملل براي حاضرين پخش شد که حاوي اظهار نظر شهروندان ايراني در خصوص عملکرد سازمان ملل بود. پخش اظهارات متناقض، متفاوت و عجيب برخي از شهروندان، باعث خنده حاضرين و برخي ديگر موجب تامل آنها شده بود.
تقدير از خانم نسرين کردي عضو هيئت مديره باشگاه «ياران مثبت» يا مرکز تحقيقات ايدز ايران از ديگر بخش هاي قابل توجه اين مراسم بود. کردي که فعاليتش را متاثر از بيماري همسرش عنوان مي کرد گفت که در سال 2008 به عضويت هيئت مديره باشگاه ياران مثبت درآمد و از آن موقع تمام تلاش خود را صرف کمک به بيماران مبتلا به HIV نموده است. مرکز تحقيقات ايدز ايران (IRCHA)، پيشرو در تحقيقات پايه اي و مبتني بر جامعه در زمينه HIV/AIDS در ايران مي باشد. اين مرکز فعاليت خود را به صورت رسمي از سال 2005 با فعاليت هاي چند رشته اي، با هدف آموزش، پژوهش و گسترش برنامه هاي پيشگيرانه، درمان و مراقبت در حيطه HIV/AIDS آغاز کرد.
پايان مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل متحدد همراه بود با اعطاي لوح بزرگداشت اين واقعه به سيد عباس عراقچي، که وي به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران آن را دريافت نمود. بعد از آن نيز عباس عراقچي به همراه نمايندگان سازمان ملل، نمايشگاه عکس اين سازمان را افتتاح و از آن بازديد به عمل آورند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن