واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نمایشگاهگردان غرفه ایران در بیینال ونیز:
بیینال ونیز معرف فرهنگ ایران است نه جمهوری اسلامی/تشکر خارجیها از حضور ایران در ونیز
وی در خصوص آثاری که معرف جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: «میکلآنژ» زمانی که در رویداد بینالمللی شرکت کرد، آثارش معرف حاکمیت نبود؛ پس نمیتوان انتظار داشت که آثار ارائه شده در بیینال ونیز، معرف جمهوری اسلامی ایران باشد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، «مارکو منگوتزو» نمایشگاهگردان غرفه ایران در بیینال ونیز 2015 اظهار داشت: بیینال وینز حکم ویترین بزرگ بینالمللی است؛ به همین خاطر برای ارائه فرهنگ ایران به بهترین نحو نباید به سه چهار مورد بسنده میکردیم و باور داریم که نمایشگاه خوبی برپا کردیم. وی ادامه داد: در واقع هنر به عنوان سفیر و ارائهکننده یک کشور در جهان است که ما در بیینال ونیز به عنوان سفیر هنر ایران بودیم و برای خیلی از شما سؤال پیش میآید که چرا «منگوتزو» سفیر فرهنگ ایران بوده است. باید پاسخ داد که هدفمان این بوده که نگاه خارجی و داخلی فرهنگ و هنر ایران داشته باشیم و سعی کردیم با شناخت سیستم هنری به این هدف برسیم و بر این اساس با تلفیق نگاه داخلی و خارجی با یک دید متوازن فرهنگ ایرانی را ارائه دادیم. منگوتزو افزود: ما تعداد زیادی از هنرمندان را انتخاب کردیم تا بازدیدکنندگان با تنوع زیادی مواجه شوند، طبیعتاً هر کسی میتواند انتخاب کند کدام اثر را دوست دارد و کدام را دوست ندارد، و در مجموع، آثار این رویداد قابل نقد است. وی در خصوص علت حضور هنرمندان ایرانی مقیم خارج از کشور در این رویداد هنری، خاطرنشان کرد: ما در غرفه ایران از چند هنرمند ایرانی دعوت کردیم که مقیم خارج از کشور هستند؛ چون به باور ما آنها ایرانی هستند. منگوتزو پیرامون حضور هنرمندان غیر ایرانی در غرفه ایران در این رویداد هنری، گفت: باید گفت که ما باور داریم که فرهنگ ایرانی در کل منطقه گسترش پیدا کرده و محدود به مرزها نیست. نمایشگاهگردان غرفه ایران در بیینال ونیز یادآور شد: رشد یک کشور در جهان منوط به این است که چقدر میتواند قد علم کند، لذا باید کشور بتواند شباهت و تفاوتهای خودش را با کشورهای منطقه ارائه دهد. فرهنگ ایران، فرهنگی گسترشیافته در منطقه است و به باور ما یک قدرت و وجه مثبت است نه نقطه ضعف. وی با اشاره به بازخورد مخاطبان از بیینال ونیز گفت: ما کتابی را از نظرات بازدیدکنندگان تهیه کردیم که در این کتاب اکثر مخاطبان از برگزاری این رویداد و حضور ایران تشکر کردهاند که من هر بار این کتاب را میخوانم لبخند میزنم. منگوتزو درباره انتخاب آثار بیان داشت: لزوماً جوانی مترادف با نوآوری نیست؛ همانطور که پیری مترادف با پختگی و همت نیست. بر این اساس، دلیل اولیه برای برگزاری غرفه ایران به این شکل نشان دادن تنوع آثار بود که این تنوع در بازی بزرگ و در آثار هنرمندان جوان ارائه شد. در و اقع دنبال این بودیم که هنر منطقه در این برهه تاریخی را بازتاب دهیم. وی افزود: البته ادعای ما این نیست که همه چیز را در این غرفه نشان دادیم بلکه دنبال این بودیم که در این برهه تاریخی، آثاری هنری عرضه شود و گاهی مجبور شدیم آثار هنرمندان بزرگ را کنار بگذاریم چون در این موضوع گنجانده نمیشد، به نظرم حتی اگر اثر یک هنرمند در ونیز دیده شود، پشت آن اثر بسیاری از هنرمندان ایرانی هستند. نمایشگاهگردان غرفه ایران در بیینال ونیز اظهار داشت: ممکن است در انتخاب آثار اشتباه کرده باشیم، چرا که در این انتخاب به دنبال استراتژی سیاسی و تجاری نبودیم و فقط دنبال این بودیم که فرهنگ ایران را عرضه کنیم. ضمن اینکه نشان دهیم در یک منطقه بحرانی زندگی چگونه اتفاق میافتد و هدف اصلی ما این بود که چه آثاری در این شرایط بحرانی برمیخیزد. وی در رابطه با حمایت «صادق خرازی» از بیینال ونیز گفت: آقای خرازی را فردی با فرهنگ یافتم که اطلاعات درستی از آنچه که در دنیا اتفاق می افتد دارد. منگوتزو در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا وی در غرفه ایران برای معرفی هنر ایرانی حضور داشته، گفت: در دورههای قبل، نمایشگاهگردان ایرانی در غرفه حضور داشت و هنرمند و خالق اثر تمام آثار را با نقطهنظر خودش میسنجد، لذا باید نمایشگاهگردان با استدلال آثار را بررسی کند که منتقد هنری باشد و از این جهت من وارد آنجا شدم. منگوتزو در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه از نظر برخی از منتقدین و هنرمندان، آثار ارائه شده در بیینال ونیز نمیتوانست معرف فرهنگ ایرانی و جمهوری اسلامی ایران باشد، اظهار داشت: بعد از برگزاری بیینال، انتقاد هنرمندان طبیعی است. بعد از اینکه هر رویدادی اتفاق میافتد، برخی انتقاد میکنند و این انتقادها در رویداد بعدی نیز ادامه دارد. به نظرم ما در این دوره 50 هنرمند ایرانی را دعوت کردیم که در این رابطه به عنوان مثال 500 هنرمند نظر داشتند که این هنرمندان معرف فرهنگ ایران نیستند. اگر ما آن 500 نفر را هم انتخاب میکردیم، 5 هزار هنرمند دیگر این 500 نفر را قبول نداشتند که بتواند معرف فرهنگ ایران باشد. وی در خصوص آثاری که معرف جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: «میکلآنژ» زمانی که در رویداد بینالمللی شرکت کرد، معرف فرهنگ کشورش بود نه حاکمیت؛ پس نمیتوان انتظار داشت که آثاری که در بیینال ونیز به نمایش گذاشته شد، معرف جمهوری اسلامی ایران باشد. این در حالی است که مزدک فیضنیا در پاسخ به همین سؤال گفت: ما از نظر بازخورد مخاطبان توانستیم معرف فرهنگ ایران باشیم، به عنوان مثال هنرمند عراقی به اسم وفا که در نیویورک زندگی میکند، اثری ارائه داد با عنوان سقوط صدام که در واقع این دستاورد غرفه جمهوری اسلامی ایران میتواند باشد و دستاورد بزرگی است. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه «مجید ملانوروزی» کمیسیونر بیینال ونیز 2015 بود، وی در این نشست خبری حضور نیافت. و گفته شد: آقای ملانوروزی به دلیل حضور در جلسهای نتوانست در این نشست حضور یابد و شاید تا پایان نشست به این محل بیاید. این در حالی بود که حتی صندلی برای حضور ملانوروزی در این نشست در نظر گرفته نشده بود. انتهای پیام/ج
94/07/20 - 15:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]