تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814951582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فشار امريكا و عربستان براي مهار انتفاضه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فشار امريكا و عربستان براي مهار انتفاضه
به دنبال شروع موج جديدي از اعتراضات در سرزمين‌هاي اشغالي، وزراي خارجه عربستان و امريكا در تماس تلفني با محمود عباس با ابراز نگراني از تشديد درگيري‌ها در كرانه باختري و غزه، مخالفت خود را از انتفاضه فلسطينيان اعلام كردند...


به دنبال شروع موج جديدي از اعتراضات در سرزمين‌هاي اشغالي، وزراي خارجه عربستان و امريكا در تماس تلفني با محمود عباس با ابراز نگراني از تشديد درگيري‌ها در كرانه باختري و غزه، مخالفت خود را از انتفاضه فلسطينيان اعلام كردند تا با اعمال فشار به رهبران فلسطيني انتفاضه سوم را مهار كنند.
خيزش جديد مردمي فلسطينيان ساكن قدس اشغالي، كرانه باختري و باريكه غزه در اعتراض به تجاوزات صهيونيست‌ها عليه مسجد الاقصي و شهر اشغالي قدس روندي تصاعدي گرفته، به نحوي كه كارشناسان از آن به عنوان آغاز «انتفاضه سوم» ياد مي‌كنند. همين مسئله نگراني متحدان عربي – غربي صهيونيست‌ها را در پي داشته و آنها براي مقابله با اين موج اعتراضات دست به كار شده و با اعمال فشار به رهبران فلسطين سعي دارند انتفاضه سوم فلسطيني‌ها را در نطفه خفه كنند.  جان كري، وزير خارجه امريكا در گفت‌وگوي تلفني با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از شدت گرفتن تنش‌ها در كرانه باختري و قدس اشغالي ابراز نگراني كرد. در بيانيه‌اي كه وزارت خارجه امريكا روز يك‌شنبه منتشر كرد، آمده است: «كري از دو طرف خواسته خشونت‌ها را محكوم كرده و با هرگونه تحريك به آن مخالفت كنند.»  در اين بيانيه آمده است: «كري بار ديگر بر اهميت حفظ وضعيت فعلي حرم‌الشريف در كلام و كردار و خودداري از بيان هر اظهارنظر تحريك‌آميز يا عمل تشديد كننده تنش‌ها تأكيد كرد.» محوطه موسوم به حرم الشريف واقع در بخش شرقي بيت‌المقدس شامل اماكن مقدسي براي مسلمانان، يهوديان و مسيحيان است.
 
خوش‌خدمتي سعودي به ارباب
از آنجاكه سياست‌هاي رهبران مرتجع عرب در منطقه همسو با سياست‌هاي واشنگتن است، آنها نيز براي اينكه خوش خدمتي خود را به اربابشان نشان دهند درباره شكل‌گيري انتفاضه جديد به رهبران فلسطين هشدار دادند. منابع سياسي مي‌گويند: «عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در تماس تلفني با محمود عباس، او را از انتفاضه عليه رژيم اشغالگر قدس برحذر داشت.»  به گزارش پايگاه اينترنتي الوعي نيوز، منابع مزبور افزودند: «عادل الجبير در اين تماس ديدگاه رياض در مورد خيزش فلسطينيان را به اطلاع عباس رساند كه پيش‌بيني مي‌شود به يك انتفاضه عليه صهيونيست‌ها تبديل شود.»  اين منابع خاطرنشان كردند: «ديدگاه مزبور به‌طور خلاصه عبارت است از اينكه رياض با هرگونه شدت بخشيدن به تنش عليه تل‌آويو از سوي ساكنان كرانه باختري و بيت‌المقدس و سرزمين‌هاي اشغالي 1948 مخالف است.»  منابع ياد شده اظهار داشتند: «عادل الجبير در اين تماس به‌طور تلويحي محمود عباس را در صورت قيام فلسطينيان عليه رژيم صهيونيستي به كاهش كمك‌هاي رياض به دولت رام الله و ابومازن تهديد كرد.»   اين در حالي است كه كشورهاي عربي و رهبران اروپايي و امريكايي درقبال جنايت‌هاي اسرائيل در حق فلسطينيان از جمله نقض حقوق آنها در ورود به مسجدالاقصي سكوت اختيار كرده‌اند.  عبدالباري عطوان، تحليلگر جهان عرب و سردبير روزنامه رأي اليوم روز يك‌شنبه در يادداشتي با انتقاد از سياست‌هاي اعراب در قبال مسئله فلسطين نوشت: «كساني كه با مال و سلاح خود به مردم فلسطين و مسجدالاقصي ياري نكرده‌اند، حق اين را ندارند كه در جهت خاموش كردن انتفاضه شرف و كرامت و براي نجات نتانياهو دست به كار شوند.»  
  
انتفاضه در راه است
به رغم فشارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي براي مقابله با اعتراضات فلسطيني‌ها، شواهد نشان مي‌دهد انتفاضه سوم در راه است. «احمد العوري» يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين در گفت‌‌وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: «آتش انتفاضه و مقاومت در قدس اشغالي هيچ‌گاه خاموش نخواهد شد، حتي اگر رژيم صهيونيستي تمام ارتش خود را در اين شهر مستقر كند.»  اين رهبر جهاد اسلامي فلسطين افزود: «اشغالگران بي‌دليل فلسطيني‌ها را در تمام مناطق فلسطين اشغالي، قدس اشغالي، نوار غزه، كرانه باختري يا اراضي اشغالي 48 به قتل مي‌رسانند و اين نشان مي‌دهد تسلط بر امور و كنترل آنها در كرانه باختري و قدس اشغالي را از دست داده‌اند.»  
 
آماده باش در سرزمين‌هاي اشغالي
رژيم صهيونيستي كه از بالا گرفتن درگيري‌ها در كرانه باختري و غزه احساس خطر كرده تدابير امنيتي در سرزمين‌هاي اشغالي را تشديد كرده است. نتانياهو دستور استقرار تعداد بيشتري از عناصر گارد مرزي اين رژيم را در شهر اشغالي قدس به منظور مقابله با تظاهرات‌هاي خشم بي‌وقفه فلسطينيان صادر كرد. دفتر نخست وزيري اسرائيل ديروز اعلام كرد سه گروهان ذخيره ديگر گارد مرزي را به حالت آماده‌باش درآورده است و در صورت نياز گروهان‌هاي بيشتري را هم به حالت آماده باش درخواهد آورد. در ادامه اين بيانيه آمده است:  هدف از استقرار شمار بيشتر عناصر پليس صهيونيستي در قدس و ديگر مناطق فلسطيني مقابله با عمليات‌هاي مقاومتي و تحركات فعالان فلسطيني است. به گزارش خبرگزاري مهر، مسئولان رژيم صهيونيستي در ادامه سياست‌هاي تجاوزكارانه خود، گذرگاه بيت حانون در شمال نوارغزه را تا اطلاع ثانوي بستند. رژيم صهيونيستي اين منطقه را يك منطقه بسته نظامي اعلام كرده است. همچنين رژيم صهيونيستي به بهانه احتمال حملات موشكي از نوار‌غزه، سامانه‌هاي «گنبد آهنين» خود را در منطقه جنوبي «بئرالسبع» مستقر كرده است.  از طرفي در يك نظرسنجي كه در سرزمين‌هاي اشغالي انجام شد سه چهارم پاسخ دهندگان گفته‌اند از عملكرد نتانياهو رضايت ندارند. بر اساس اين نظرسنجي، 35 درصد ناراضي و 38درصد به شدت ناراضي هستند. در اين نظرسنجي 79 درصد پاسخ دهندگان اسرائيلي اعلام كرده‌اند در هفته‌هاي اخير و با شروع موج جديد خشونت‌ها در بيت‌المقدس به شدت احساس ناامني مي‌كنند.
 
تشديد درگيري‌ها
به گزارش پايگاه خبري«النشره»، جمعي از شهرك نشينان صهيونيستي صبح يك‌شنبه از سمت باب‌المغاربه به مسجدالاقصي حمله كردند. اين حمله با حمايت نظاميان صهيونيستي صورت گرفت. شبكه خبري العالم به نقل از وزارت بهداشت فلسطين اعلام كرد كه در درگيري‌هاي مناطق مختلف قدس، كرانه باختري و نوار غزه هفت فلسطيني به شهادت رسيدند. وزارت بهداشت فلسطين با اشاره به شهادت يك مادر وكودكش در حمله هوايي رژيم صهيونيستي به غزه اعلام كرد شمار شهداي فلسطيني از ابتداي اكتبر به 24 شهيد افزايش يافت. منابع خبري رژيم صهيونيستي از بازداشت بيش از ۸۰ نفر از فلسطينيان در جريان تظاهرات روز يك‌شنبه در مناطق ۱۹۴۸ خبر دادند. همچنين در پي حمله هوايي مرگبار ارتش رژيم صهيونيستي در غزه يك زن باردار و كودك خردسال وي شهيد شدند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن