واضح آرشیو وب فارسی:وااسلاماه: سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۱) هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُم بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ (۲) حضرتشیخ التفسیر مولانا محمد عثمان در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱۰ مهرماه۹۴) مسجد جامع الخلیل خاش ضمن تلاوت آیات اولیه سوره حشر به موضوع این آیات پرداخت و بیان کرد: در سوره مجادله بیان زجر برای منافقین بود ، در سوره حشر نیز زجر برای منافقینی که درجه نفاق آنها کمتر از ماقبل می باشد ذکر می شود و همچنین بیان موضوع توحید است. ( سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ) برای الله تعالی تمام آنهایی که در آسمان و زمین اند پاکی بیان می فرمایند ، الله تعالی غالب و حکیم است. آسمان ، زمین ، کوه ، دشت ، دریا ، حیوانات و تمام غیر مکلفین پاکی الله را بیان می کنند. آن دسته مکلفین که از جن و انس ایمان آوردند آنها هم بیان پاکی الله را می کنند ، چراکه در تمام افعال و امور اوست حکیم ، فعل الله از حکمت خالی نیست ، یکی را می کشد و یکی را زنده می گذارد ، یکی را توان مند و یکی را ناتوان ، یکی را حاکم و یکی را رعیت ، یکی را مرد و یکی را زن ، یکی را فرزند می دهد و یکی را نمی دهد در تمام و تمام حکمت است. لذا در اینها کسی نمی تواند اعتراض کند ، عیب گیرد و اجازه ندارد که چرا گوید. خداوند رنگ ، قیافه و مکان ها را مختلف خلق می کند ، یکی آرزو می کند ای کاش من در فلان سرزمین به دنیا می آمدم ، یکی آرزو می کند من در فلان زمان به دنیا می آمدم ، ای کاش من در زمان پیغمبر و صحابه متولد می شدم ، اینها همه آرزو و تمنا هستند اما آن ذاتی که ما را در این عصر خلق کرده و صحابه را در آن عصر همه چیز را دانسته است و چه معلوم که در ما آن صلاحیت و ادب وجود نداشت که در زمان پیغمبر پیدا شویم و به سبب کوچکترین بی ادبی محروم می شدیم. آنهایی را که در زمان پیغمبر پیدا کرد در آنها این صلاحیت ، توان و لیاقت را گذاشته بود که در آن زمان پیدا شوند مثلا حضرت ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی رضی الله تعالی اجمعین را این ظرفیت ، صلاحیت و ارزش را داده بود ، آنها در هیچ فعل و دستوری از فرمان پیغمبر سرپیچی نمی کردند. اما امروز سنت های پیغمبر از دست ما فوت می شود و چقدر از آداب هستند که به جا نمی آوریم! لذا الله تعالی حکیم است و حکمت او این را خواسته که ما را در این زمان به وجود آورد. در روایت آمده که پیغمبر علیهم الصلاه و السلام فرمود: شما اگر بر یک عشر از احکام اسلام عمل نکنید مواخذه می شوید و زمانی فرا می رسد که افرادی می آیند بر یک عشر از احکام اسلام عمل می کنند و الله تعالی آنها را بر همان یک عشر معاف کرده ، می بخشد و به بهشت می فرستد. شیخ التفسیر در ادامه سخنان خود با تلاوت آیه ( سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ) به تفسیر پرداخت و فرمود: پاکی ، یگانگی و توحید الله را تمام آنهایی که در آسمان اند و آنهایی که در زمین اند بیان می کنند ، او ذات یکتاست و او را بپرستید که حکیم ، غالب ، قادر و تواناست. با وجودی که قادر و تواناست مطابق مسائل و منافع شما احکام و دستور نازل کرده است، دستورات او حکیمانه هستند. مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در بخش دیگر سخنان خود به بازگشت حجاج از مکه اشاره داشتند و افزودند: این هفته ورود حجاج از بیت الله الحرام است. حج امسال دارای حالات مختلف غم انگیر و شاد کننده بود ، کسانی که موت آنها و جنازه شان در حرم مکه ادا شد و در خاک آن حرم سپرده شدند این یک سعادت ، خوشبختی برای آنها است. بندگان صالح و علما در آخر عمر خانه ، فرزند و کشور خود را ترک کرده و به حرمین زندگی را اختیار می کنند به این آرزو که موت ما در این سرزمین و این مکان دفن شویم. ایشان در ادامه اظهار نمودند: در حدیث آمده که دجال هر کجا را فرا می گیرد اما در مکه و مدینه نمی تواند وارد شود. لذا خوشبخت هستند انسانهایی که در آنجا روح شان پرواز می کند و در آنجا دفن می شوند و از فتنه دجال محفوظ می مانند. ( اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَهَادَهً فِی سَبِیلِکَ ، وَاجْعَلْ مَوْتِی فِی بَلَدِ رَسُولِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ) سیدنا فاروق اعظم رضی الله عنه از حج وقتی بر می گردد این دعا را می کند و خواب می بیند که مرغی آمد و به شکم من با نوک خود می زند و همین است که ابولولو مجوسی منحوص خنجر را به شکم حضرت عمر رضی الله عنه زد و در مسجد نبوی حالت امامت نماز فجر زخمی شد و به شهادت رسید. وقتی این دعا را کرد مردم تعجب کردند که این چه می گوید؟ در مدینه که شهر امنی است شهادت را می خواهد ؟ از آنجایی که خدا بخواهد نصیب می کند.(جنازه حضرت عمر در مسجد نبوی خوانده شد) از این حیثیت خوشحالی است برای آنهایی که فوت کردند و همچنین برای خانواده و بازماندگان ، از طرف دیگر حادثه ای پیش آمد که غم انگیر بود اما این از مقدرات الهی است وکسی نمی تواند از مقدرات فرار کند. ( ما شا ءالله کانَ وَ ما لَم یشاءَ لَم یَکن ) هر چی خدا بخواهد می شود و کسی نمی تواند با نیرو ، علم و دانش خود تقدیر را عوض کند. تقدیر بر تدبیر غالب است درست است که گفته می شود دولت میزبان باید تمام پیش بینی ها را می کرد اما باز هم قدرت بشری در برابر تدبیر الهی عاجز و ناتوان است. الخلیل آنلاین www.alkhalilonline.com
یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وااسلاماه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]