محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831464701
سیدحسن خمینی: نباید گرفتار کنگرهسازی شویم
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: سیدحسن خمینی: نباید گرفتار کنگرهسازی شویم
یادگار امام گفت: یک عدهای جمع میشوند و به تعبیر طلبگی مکتوبات را مخطوطات میکنند و دوباره مخطوطات را مکتوب میکنند، این رویه در علوم همیشه بوده است، اما امروز دیگر لازم نیست بنویسد و قلم روی کاغذ بکشد، بلکه با ابزارهای جدید میتوان بدون قلمفرسایی مقالهسازی کرد. این را باید مراقب بود. وقتی یک دانش را میخواهیم تولید کنیم گرفتار آفتهای کنگرهسازی نشویم.
حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار برگزارکنندگان همایش «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» اظهار کرد: بسیار خوشحالام که خدمت دوستان هستم و به نوبه خود از زحماتی که دوستان تا به امروز متقبل شدهاند تشکر میکنم. این کنگره با برکت به همراهی و همدوشی هم به امید خدا برگزار خواهد شد. از همه دوستانمان در دستگاهها و وزارتخانهها تشکر میکنم. از مجموعه دبیرخانه علمی و همه کسانی که زحمت کشیدند، سپاسگزارم. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: چند نکته را باید در این مهم با هم مرور کنیم و اگر فرصتی باشد مواردی را در مناسبت باز میکنیم. تحلیل یک اندیشه به مثابه بالا بردن تفکر در جامعه سید حسن خمینی تصریح کرد: اولا فلسفه برگزاری تمام کنگرهها برای امام خمینی(ره) از چندین جهت قابل طرح است. یکی اینکه خود امام یک اندیشمند بودند و تحلیل یک اندیشه به نوعی بالا بردن حوزه فکر و دانش در هر جامعهای است. درمورد انسانهای اندیشمند در هر مجموعهای این مرسوم است که اندیشه آنها یا شخصیت آنها یا فرایند به نتیجه رسیدن استدلالهای آنها به بحث گذاشته میشود؛ و افراد مختلف پیرامون آن فکر میکنند و این خود گامی است در جهت کمک به دانش و فهم در جامعه. یادگار امام درباره نکته دومی که در برگزاری همایش باید به آن توجه کرد گفت: همان طور که رهبری معظم فرمودند جامعه ما بنمایه فکریش که همه ستونهای جامعه بر آن استوار شده است؛ اندیشه امام راحل است. البته مدعیان فکر امام زیاد هستند و این هم فی حد نفسه امر مبارکی است که نسبت به یک فکر احساس دین و علقه کنند؛ اما طبیعی است وقتی کسی میخواهد یک اندیشهای را معرفی کند یا آن را به نقد بکشد یا به نقدها پاسخ بدهد باید آن را بشناسد کسانی که امام را نمیشناسند طبیعتا دفاع، معرفی و تحلیل آنها ناقص است. اگر نگوییم بعضا غلط و گمراه کننده است، نهایتا میتوانیم بگوییم ناقص است. من گاهی به بعضیها میگویم کسانی که مدعی تحلیل حضرت امام میشوند اول بپرسیم که اصلا میدانند امام چند کتاب نوشته است. خواندن و ترجمه بعضی از کتب امام پیشکش، تنها بگویند امام چند کتاب دارد. آیا میتوانند اسم کتابها را بیاورند بعد مدعی تفسیر و تحلیل امام باشند. شناسایی جامع از حضرت امام با توجه به همه آثار ایشان وی افزود: شناخت امام خمینی(ره) تنها به سخنرانیهای فارسی ایشان محدود نمیشود که احیانا اگرکسی آنها را خوانده باشد مدعی شناخت امام باشد. امام را اگر میخواهند بشناسند باید امام جامع را بشناسند. کسی که بگوید میخواهم امام را تحلیل کنم ولی نداند در اصول، در فقه، در عرفان، در فلسفه، مبانی امام راحل چیست؟ نمیتواند به نتیجه مثبتی برسد. تنها مطالعه زندگی نامه سیاسی امام برای شناخت امام کافی نیست. لذا معرفی ابعاد اندیشه امام در بالا بردن دانش عمومی جامعه کمک میکند. سیدحسن خمینی برای کسانی که دغدغه دفاع از امام را دارند، گفت: این کار مبارکی است. اگر هزاران نفر در جامعه همه از امام دفاع کنند، خوب است، اما چه بهتر که اول امام را بشناسند بعد دفاع کنند. اگر از امام و مبانی فکری امام دفاع میکنند حداقل یک دوره کتابهای امام را ورق زده باشند بعد دفاع کنند. طبیعتا این برای همه میسر نیست و چنین سمینارها و همایشها افراد را میتواند به این نقطه نزدیکتر کند؛ لذا تبیین شخصیت امام در حوزههای علوم مختلف کمک به استحکام بنمایههای فکری نظام جمهوری اسلامی است و هر گونه سستی در این امر لاجرم به خلل در این مسئله منجر میشود. یادگار امام گفت: در حوزه علمیه به دوستان توصیه میکنیم که آرای فقهی و اصولی امام را محور بحثهای خود قرار بدهند. چون نسل اول شاگردان امام که از نزدیک امام را میشناختند و پای درسهای امام بودند، تعداد زیادی از آنها باقی نمانده و آرام آرام دست ما دارد از نسل اول شاگردان امام خالی میشود. امروز میبینیم بعضی وقتها خیلی از بزرگان از سخنان فقهی و اصولی امام اظهار بیاطلاعی میکنند؛ و میگویند مگر امام در اینجا هم حرفی داشته است. حجاب معاصریت یک بحث است؛ و حجاب یک بعد از شخصیت فرد نسبت به ابعاد دیگرش هم یک امر طبیعی است. وقتی یک آدمی یک بعد از زندگیاش پررنگ میشود، ابعاد دیگر او نادیده گرفته میشود. شاید کسی نداند که یک فقیه شاعر هم بوده است چرا که بعد فقهی او قوی است. یا یک فیلسوف توانمندیهای هم در هنر داشته است، اما به آن بعد کمتر توجه شده است. سید حسن خمینی با بیان اینکه شخصیت امام متشکل از مجموعه علوم ایشان است، گفت: بحث سبک زندگی امام به نوعی در موارد مختلف مطرح شده است. ما همه ابعاد زندگی امام را باید بشناسیم. خط امام پایه و اساس جمهوری اسلامی است، اینکه یک بعد را بشناسیم و ابعاد دیگر را فراموش کنیم در حق امام اجحاف کردهایم. وی افزود: تلاش ما این است که جامعه نسل دوم و سوم و کسانی که مدعی تفسیر و تبیین امام و مدعی مقابله با انحراف در خط امام هستند امام را بشناسند. چه بساآنچه گفته میشود ذهنیت و خیالات آن فرد است وآن امام نیست. امام چیزی است که از دل اندیشه ایشان بیرون میآید که یکی از ابعاد آن طبیعتا قرآن است. وی تصریح کرد: در حوزه رابطه امام و قرآن ابعاد مختلفی را میتوان به بحث نشاند؛ یکی از ابعاد این است که ببینیم مبانی تفسیری امام چیست؟ یک بحث مهمی وجود دارد تحت عنوان وضع الفاظ برای ارواح معانی. امام این بحث را به عنوان یکی از بحثهای مهم در تفسیر خود مطرح کردند. البته این بحث مختص امام نیست و از اندیشههای دیگران اخذ کردهاند. اما یکی از ریشههای تفسیر امام است. پس یک نکته بسیار مهم این است که مبانی تفسیری امام چیست. بخشی از تحقیق ما باید این باشد که امام وقتی تفسیر میکند بر چه مبنایی تفسیر میکند. البته زحمات خوبی کشیده شده و یک مجموعه ۵ جلدی کار شده است که کار خوبی کرده است. آقای ایازی همه سخنان امام را پیرامون مباحث تفسیری از کتب مختلف امام جمعآوری کردهاند و در این پنج جلد به صورت منظم منتشر کردهاند. شناخت دقیق امام از ابن عربی وی افزود: دومین نکته این است که ببینیم قرآن چه تاثیری در اندیشه حضرت امام گذاشته است. کدام یک از بخشهای اندیشه امام تحت تاثیرمستقیم قرآن است. همه اندیشه اسلامی به تعبیری تحت تاثیر غیرمستقیم قرآن است؛ به هرحال همه آنچه دارند از قرآن است. منظور این است که قرآن مستقیما چه تاثیری گذاشته است. یک بحثی است که میگوید آنچه امروز نظام فکری شیعه را شکل میدهد مکتب صدرایی است که آمیخته از سه حوزه قرآن، برهان و عرفان است یعنی تا پیش از صدرالمتالهین عرفا یک مسیر را میرفتند ومفسرین هم یک مسیر را، متکلمین و فلاسفه هم مسیر خود را میرفتند. ملاصدرا این سه را به یک بالین گذاشت. امام یکی از بزرگترین شارحین مکتب صدراست. در ادامه سید حسن با نقل خاطرهای از مرحوم حاج شیخ مهدی حائری گفت: ایشان در کانادا بودند و آنجا درس میخواندند امام هم در نجف بودند حائری یک روز مطلبی از فتوحات ابنعربی را هر چه میخواند متوجه نمیشود. به امام نامه مینویسد و می گوید اگر روی کره خاک یک نفر باشد که حرفهای ابنعربی را بلد باشد شما هستید. در بعضی کتابهای تاریخ شفاهی ایشان آمده است که امام از خود آنها بهتر حرفهایشان را فهمیده است در حالی که مرحوم حایری از لحاظ مشرب سیاسی با امام اختلاف داشت ولی این سخنان را نقل کرد. وی افزود: پس بعد اول این است که بدانیم مبانی تفسیری امام چیست؟ دوم قرآن چه تاثیری در اندیشه امام گذاشته است؟ سومین بحث رابطه امام با قرآن است. امام در روزگار ما چگونه به رفع مهجوریت از قرآن کمک کردند و چه نقشی در احیای تفکر دینی در جهان داشتند. یادگار امام افزود: مبانی تفسیری امام یک مبحث تئوریک است. تاثیر قرآن در اندیشه فقهی، سیاسی و اجتماعی نیز به مباحث فکری باز میگردد. اما این مورد یک بحث عملگرایانه است که وقتی قرآن وارد فضای جامعه میشود چقدر منشا اثر میشود. وی در خصوص وضعیت همایش ها وکنگره ها در ایران گفت: به طور کلی کنگره در ایران زیاد شده است، راحت هم شده است. خدا خیر بدهد به گوگل که با فشار دادن یک دکمه مقالات زیادی بالا میآید. بسیار باید مراقب بود گرفتار دام کنگرهسازی نشویم. یک مقاله نوشتن داریم و یک مقالهسازی؛ میتوان در یک روز مقالهای با ۱۰۰ رفرنس تهیه کرد که مولف یک کلمه از آن را ننوشته باشد. اگر کسی بلد باشد، میتواند مقالهسازی کند، خیلی هم راحت است؛ مقالهسازی فنی است که البته جز متخصصین نمیفهمند که این مقاله نوشته شده است یا مقالهسازی شده است. وی افزود: کنگرهسازی هم چنین مسالهای است. یک عدهای جمع میشوند و به تعبیر طلبگی مکتوبات را مخطوطات میکنند و دوباره مخطوطات را مکتوب میکنند، این رویه در علوم همیشه بوده است، اما امروز دیگر لازم نیست بنویسد و قلم روی کاغذ بکشد، بلکه با ابزارهای جدید میتوان بدون قلمفرسایی مقالهسازی کرد. این را باید مراقب بود. وقتی یک دانش را میخواهیم تولید کنیم گرفتار آفتهای کنگرهسازی نشویم. برای این که به هر حال ظرفیت تولید دانش محدودیتی دارد. مگر یک نفر در طول سال چند مقاله علمی میتواند بنویسد؟ برای همین این کنگرهها باید ابتدا به صورت پیشنشستها در جاهای مختلف برگزار شود و مقالات در این جلسات ارائه گردد. طبیعتا جلسه اصلی کنگره با شکوه برگزار میشود. ولی همین مبحث را لازم است در دانشگاههای کشور از امروز تا آخر سال چه در دانشگاههای آزاد و چه دولتی، هفتهای یا دو هفته یکبار با این عنوان برگزار کنیم و مقالهها را مستقیما برای شنوندگان بیان کنیم. هدف ما بسط فکر امام در سطح جامعه است. سید حسن خمینی افزود: هفته گذشته درباره کنگره دیگری این پیشنهاد را مطرح کردم که جلسات باید با تولید سوال همراه باشد. خیلی وقتها نتیجه یک کنگره میتواند ایجاد سوال در اذهان باشد. ایجادسؤال و فکر اقدام مبارکی است. اصل تلاش دوستان مبارک است بسیار تشکر میکنم و مطمئن هستم با وجود آقایان آفتهایی که ممکن است پیش روی دیگر کنگرهها باشد اینجا به حداقل میرسد به هرحال وقتی خود مینشینیم باید این تذکرات داده شود و توجه ما به این نکات باشد. یادگار حضرت امام در پایان گفت: آیتالله روحانی که مسؤلیت کمیته علمی این همایش را پذیرفتهاند، در حوزه قرآن هم مانند حوزه فقاهت عارف شایستهای هستند. من همیشه از علمیت ایشان استفاده کردهام. آقای خسروی نیز از دیرباز در حوزه قرآن و امام تلاش داشتند و ازپژوهشگران حوزه امام هستند و وجودشان مغتنم است. آقای حشمتی هم سالها در موسسه حضور داشتند خوب امام را میشناسند و سایر دوستان هم همین طور است. به نظر من دبیرخانه دائمی میتواند با فرضی که من گفتم این موضوع را به صورت زنده در مجموعه علمی کشور مطرح کند. ان شاء الله کنگره با همه ظرفیتهای خود پیش برود و روزهای خوبی پیش روی همه باشد. یادآور میشود، این دیدار در روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه در حسینیه جنبی جماران برگزار شد. Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/943803/#ixzz3oFlirEjh
یکشنبه, 19 مهر 1394 ساعت 14:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
سیدحسن خمینی: نباید فضای جامعه امنیتی باشد
سیدحسن خمینی نباید فضای جامعه امنیتی باشد سیاست > احزاب و شخصیتها - حجت الاسلام سید حسن خمینی گفت امنیت و آرامش روانی دو لبه مهم برای زندگی انسان در جامعه است و باید از هر دو آنها در جامعه پاسداری کرد وي در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی با اسیدحسن خمینی:نباید فضای جامعه امنیتی باشد |اخبار ایران و جهان
سیدحسن خمینی نباید فضای جامعه امنیتی باشد یادگار گرامی امام گفت امنیت و آرامش روانی دو لبه مهم برای زندگی انسان در جامعه است و باید از هر دو آنها در جامعه پاسداری کرد کد خبر ۵۳۷۸۲۱ تاریخ انتشار ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸ - 09 October 2015 یادگار گرامی امام گفت امنیت و آرامش روانی دنباید در اجرای طرح تحول سلامت گرفتار حاشیهها شویم
وزیر بهداشت نباید در اجرای طرح تحول سلامت گرفتار حاشیهها شویم وزیر بهداشت افزایش مطالبات مردم در حوزه سلامت را باعث افتخار عنوان کرد و گفت افزایش مطالبه مردم باعث میشود مسئولین نتوانند به عقب برگردند به گزارش ایلنا سید حسن هاشمی در بازدید از مجتمع آموزشی پژوهشی و درمانی حضسیدحسن خمینی: نباید فضای جامعه امنیتی باشد / احساس امنیت از امنیت مهم تر است
یادگار گرامی امام گفت امنیت و آرامش روانی دو لبه مهم برای زندگی انسان در جامعه است و باید از هر دو آنها در جامعه پاسداری کرد به گزارش پایگاه خبری تیتر نیوز یادگار گرامی امام گفت امنیت و آرامش روانی دو لبه مهم برای زندگی انسان در جامعه است و باید از هر دو آنها در جامعه پاسداریآیت الله سیدحسن خمینی : نباید فضای جامعه امنیتی باشد
یادگار گرامی امام گفت امنیت و آرامش روانی دو لبه مهم برای زندگی انسان در جامعه است و باید از هر دو آنها در جامعه پاسداری کرد آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی با امام خمینی س بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام اظهار داشسیدحسن خمینی: مدعیان تفکر امام(ره) زیاد هستند/ برخی بزرگان معاصر بخشی از سخنان امام را درک نکرده اند
سیدحسن خمینی مدعیان تفکر امام ره زیاد هستند برخی بزرگان معاصر بخشی از سخنان امام را درک نکرده اند سیاست > احزاب و شخصیتها - ایلنا نوشت نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام ره صرفا در بیانات و سخنرانی ها خلاصه نمی شوند گفت هرکس مدافع اندیشه امام رهسیدحسن خمینی: حاکمان در چارچوب نگاه امام، خادم مردم هستند/ تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع تزاحم میان حقو
سیدحسن خمینی حاکمان در چارچوب نگاه امام خادم مردم هستند تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع تزاحم میان حقوق است یادگار گرامی امام با بیان اینکه در نگاه امام حاکمان وظیفه ای جز رعایت احکام الهى و حقوق عمومی ندارند گفت هنگام ایجاد این تزاحم که کجا حقوق عمومی و کجا حقوق خصوصیمراقب باشیم گرفتار دام کنگره سازی و مقاله سازی نشویم
سید حسن خمینی مراقب باشیم گرفتار دام کنگره سازی و مقاله سازی نشویم یادگار امام و تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی ره گفت تبیین شخصیت امام ره در حوزه های مختلف کمک به استحکام بن مایه های فکری نظام جمهوری اسلامی است و هرگونه سستی منجر به خلل در این کار می شود ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱سیدحسن خمینی: بنمایه فکری جامعه بر اندیشه امام(ره) بنا شدهاست
سیدحسن خمینی بنمایه فکری جامعه بر اندیشه امام ره بنا شدهاست بنا به گفته سیدحسن خمینی در کنار حجاب معاصریت برجسته شدن یک بعد از شخصیت امام خمینی ره نسبت به ابعاد دیگرش مانع دیگری در شناخت بعد قرآنی امام شده است و نسل دوم و سوم مدعی دفاع از امام بعد قرآنی ایشان را نمیشناسنسیدحسن خمینی: حاکمان در نگاه امام(ره) خادم مردم هستند
سیدحسن خمینی حاکمان در نگاه امام ره خادم مردم هستند تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی ره گفت حاکمیت در اندیشه حضرت امام خمینی ره به معنای خدمت به مردم و حاکمان در نگرش ایشان خادم مردم هستند آفتاب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی روز پنجشنبه در پیش همایش حقوق مردم-
سیاسی
پربازدیدترینها