واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس : منش رندی از دید حافظ منش انسانی است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به همراه اصحاب فرهنگ،ادب و هنر با ادای احترام به «همسایگان خواجه اهل راز» یاد و خاطره بزرگان ادب و فرهنگ فقید فارس در˝گلزار شاعران حافظیه˝ را زنده داشتند.
۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر ساعت 08:40
به گزارش خبرنگار پانا از فارس، بهزادمریدی در آیین"با همسایگان خواجه اهل راز"به رندی حافظ، اشاره ای ظریف داشت و خواجه اهل راز را مظهر روشنفکری و حقیقت طلبی دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین یادشده، رند را در واژگان روزمره، به معنای زیرکی و فریب عنوان کرد که در ادبیات عرفانی اعتبار دیگری دارد و در ادامه رندان عصر حاضر را همان هایی دانست که در جوار حافظ آرمیده اند.
دبیر ستاد گرامی داشت دهه فرهنگ و یادروز حافظ اظهار داشت: رنددر عرفان،مصلحت اندیشی را انکار می کند و هرآنچه پیش آید را می گوید و از زد و بندها خود را رها کرده و به دنبال حقیقت است.
این مقام فرهنگی استان تصریح کرد: در این میان رند حافظ به گونه دیگری است،حافظ بر خلاف شاعران دیگر رندی را بدون هیچ دستکاری ازآن خود کرده و به صراحت خود را رند خوانده است.
مریدی افزود:حافظ به رندی وقار بخشیده و این وقار است که سبب شده تا او خود را رند بنامد و شور و شیدایی، آزاد منشی، پهلوانی و آزادمردی نیز از جمله صفات رندی می باشد که حافظ به آن پرداخته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید براینکه رندی که حافظ از آن یاد می کند مظهر تظاهر و ریا نیست بلکه مدرس،مولف و روشنفکری است، بیان کرد: منش رندی از دید حافظ منش انسانی است و اما رندان زمان ما همان هایی هستند که در پی جانمایه های انسانی رفتند.
او درادامه با بیان این غزل که" مرا روز ازل کاری به جز رندی نفرمودند، هر آن قسمت که آن جا رفت از آن افزون نخواهد شد" و همچنین" آن نیست که حافظ را رندی بشد از خاطر، کاین سابقه پیشین تا روز پسین باشد" بر رندی اندیشمندانه لسان الغیب صحه گذاشت.
دبیر ستاد گرامی داشت دهه فرهنگ و یادروز حافظ، همسایگانی که در جوار آرامگاه حافظ آرمیده اند را رندان عصر امروز نامید و گفت: این رندان در پی صیقل دادن جان از مصلحت اندیشی بودند و ریاکاری را دور ریختند و بصیرت انسانی را مورد توجه ویژه قرار داده اند و در این آیین ما نیز با افتخار برای گرامی داشت یاد و خاطره برخی از این رندان گرد هم آمده ایم. لبه تیز تیغ اشعار حافظ به سمت زشتی هاست
مدیرمرکز حافظ شناسی نیز در این آیین، دلایل هفت گانه ای را برای رویکرد مردم به اشعار حافظ قائل شد و گفت: لبه تیز تیغ اشعار حافظ به سمت زشتی هاست.
دکتر کاووس حسن لی مدیر مرکز حافظ شناسی، طی سخنانی به بیان دلایل رویکرد گسترده مردم به حافظ پرداخت و بیان داشت:به عقیده من هفت دلیل اصلی برای توجه گسترده مردم به اشعار حافظ و تفال زدن به غزل های خواجه اهل راز می توان برشمرد.
استاد دانشگاه شیراز نخستین دلیلی که مردم برای تصمیمات شان به غزلیات حافظ می آویزند را معماری کلام او دانست و اظهارداشت:حافظ در معماری کلام،در ساخت سخن هنری و پیوند واژگان و تراکم معانی،سرآمد سخنوران پارسی است.
غزل حافظ به مثابه قصری با شکوه می ماند که درون آن با لایه های تودرتو آراسته شده و خوانندگان اشعار وی به مثابه بازدیدکنندگان این قصر با شکوه هستند که محو تماشا شده و اجازه ورود می خواهند و در این میان انان که در اشعار وی تحقیق و تفحص می کنند مجوز ورود به این قصر را ازآن خود کرده اند.
حسن لی با ذکر دومین دلیل،شعر حافظ را به منشوری چند وجهی تشبیه کرد که از هر سو به آن بنگری رنگ و نقشی دیگر را بازمی تابد.
وی افزود:شعر حافظ آینه ای برای دوره های مختلف است که قرن هاست مردم ما را از ریا و تزویر دوری می دهد و لبه تیغ تیز اشعارش به سمت زشتی ها و پلشتی هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد:حافظ یک دردمند اجتماعی است و هیچ گاه از دردو رنج های مردم غافل نمی شود،اما همواره مردم را به شاد زیستن دعوت کرده و شادزیستن را سرلوحه کار و زندگی سالم می پندارد و آزار را همواره نکوهش می کند و همه را به گره گشایی دعوت می نماید.
حسن لی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم ما معتقدند حافظ با عالم بالا در ارتباط بوده است،اذعان داشت:مردم همواره بر این باور بوده اند که حافظ با عالم بالا در ارتباط بوده و لذا سال ها او را لسان الغیب خطاب می کرده اند.آنها می دانند که حافظ اهل دعای شب و اهل ورد سحرگاهی است چنانچه در سراسر شعر او این امر به کرات تکرار شده است.
این استاد دانشگاه افزود: هفتمین دلیل به این امر اشاره می کند که حافظ افزون بر اینکه اهل معنویت است،ظاهری مسلک و خشک اندیش نیست و همواره به لطف خداوند امیدوار است،لذا امروز که به همت بزرگان این سرزمین چنین بزرگداشت هایی برای حافظ و افزون برآن برای آنایی که در جوار آرامگاه او آرمیده اند،برگزار می شود،جای بسی خرسندی است. وی تأکید کرد:خاکسپاری بزرگان اهل فرهنگ و هنر در دوران های مختلف سختی و آیانی هایی به دنبال داشته است،شاید بزرگانی بودند که توفیف مدفون شدن در جوار آرامگاه حافظ را نداشته اند اما من معتقدم آنانی که در این سرزمین معطر و در جوار خواجه اهل راز آرمیده اند بدون شک،ارتباطی با حافظ داشته اند.
وی گفت:هریک از این بزرگان نقشی مهم در اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند و مایه افتخار شده اند چرا که بی شک بدون حضور این فرهنگوران نمی توانیم ادعا کنیم که شهری فرهنگی داریم و همچنین است زندگان اهالی فرهنگ که اکنون در جهت اعتلای فرهنگ و هنر این مرزو بوم تلاش می کنند.
در این آیین، شاگردان و یاران استاد نورالدین رضوی سروستانی به سرپرستی استاد مجید روزیطلب به اجرای موسیقی پرداخته و مستند «با همسایگان خواجه اهل راز» اکران شد و همچنین اجرای متفاوت حافظ خوانی توسط گروه «گل واژه های شعر» بصورت زنده بر صحنه رفت.
در پایان آیین «با همسایگان خواجه اهل راز» از چهره هایی همچون دکتر لطفعلی صورتگر، دکتر عبدالوهاب نورانی وصال، دکتر حمیدی شیرازی، دکتر علی محمد مژده، دکتر غلامرضا افراسیابی که همگی از اساتید برجسته دانشکده ادبیات شیراز بودند، یادشد و تندیس «همسایگان حافظ» به خانواده این بزرگان اهداء شد.
همچنین در ادامه از پروفسور شاپور شهبازی باستان شناس نامدار ایران و جهان، استاد نور الدین رضوی سروستانی موسیقیدان، فریدون توللی، زهرا و علی مزارعی سه شاعر توانمند، استاد حمید دیرین خوشنویس چیره دست و موسس انجمن خوشنویسان شیراز، استاد حسن امداد نویسنده و فارس شناس و رسول پرویزی نویسنده توانای کشور نیز یاد شد و با حضور خانواده های تمام این فرهیختگان فقید توسط تندیس «همسایگان حافظ» و هدایایی تجلیل شد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]