تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821295181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آينده دودآلود کشورهاي جنوب شرقي آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مهر ۱۳۹۴ (۶:۴۲ق.ظ)
آينده دودآلود کشورهاي جنوب شرقي آسيا موج - در دو دهه گذشته، هر ساله در همين ماه‌هاي سال است که آلودگي بر فراز اين منطقه منجر به ضرر ميليارد دلاري مي‌شود. منبع اين آلودگي‌ها در اندونزي است.
به گزارش خبرگزاري موج، اين فصل دودآلود جنوب شرقي آسياست. مشکل آلودگي هواي سنگاپور مردم و حتي ورزش اين جزيره را تهديد مي‌کند. مدارس سراسر مالزي و اندونزي بسته و پروازها لغو شدند. سياستمداران هر يک از سه کشور انگشت اتهام و تقصير را به طرف يکديگر مي‌گيرند.
در دو دهه گذشته، هر ساله در همين ماه‌هاي سال است که آلودگي بر فراز اين منطقه منجر به ضرر ميليارد دلاري مي‌شود. منبع اين آلودگي‌ها در اندونزي است؛ جايي که در آن شرکت‌هاي بزرگ و زمين داران کوچک استفاده از فصل خشک براي از ميان برداشتن جنگل‌ها و توليد کاغذ و يا به راه اندازي مزارع روغن پالم استفاده مي‌کنند.
اين روش "ببُر و بسوزان" آن‌ها نامنصفانه و ارزان قيمت است؛ چرا که عواقب وحشتناکي را بر مناطق بزرگ تحميل مي‌کند، زغال سنگ نارس را بر روي خاک به آتش مي‌کشند تا خاک يکنواخت و آرام آرام بسوزد. خشکي آب و هواي امسال نيز اين آتش سوزي‌ها را تشديد کرده است.
در نشست اخير آسه در کوالالامپور، يک عضو پارلمان اندونزي که مسوول روابط بين الملل و امور محيط زيست است به طور رسمي از مردم مالزي و سنگاپور براي اختلال‌هاي پيش آمده در اثر آلودگي‌ها عذر خواهي کرد. اين عذر خواهي ها از سوي رهبران اندونزي هر چند وقت يک‌بار تکرار مي‌شوند؛ مانند عذرخواهي رئيس جمهور پيشين، سوسيلو بامبانگ يودهويونو پس از شکستن رکورد آلودگي در سال 1392.
ميزان شاخص آلودگي هوا در مالزي به اين گونه است که سطح 101 تا 200 "ناسالم"، 201 تا 300 "بسيار ناسالم"، و بيش از 301 "خطرناک" به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که در شهريور شاخص آلودگي اين کشور هرگز زير 200 نشد، و در سنگاپور آلودگي حتي به 341 نيز رسيد.
چنين فاجعه اي بي سابقه نيست. در سال 1392 سطح آلودگي هوا در سنگاپور از 400 گذشت، و آلودگي منطقه جوهور واقع در مالزي از 700 هم بيشتر شد. دولت سنگاپور در همان زمان تخمين زد که افزايش هزينه‌هاي پزشکي ناشي از آلودگي، همراه با اختلال هوا و ترافيک دريايي، هر هفته بالغ بر 1 ميليارد دلار ضرر براي اين کشور به همراه داشته است.
حالا اين‌گونه که پيداست مقامات مالزي و اندونزي قصد دارند با هم توافق نامه اي امضا کنند که ممکن است به جلوگيري از اين آتش سوزي‌ها کمک کند، اگر چه هنوز اطلاعات دقيقي در رابطه با اين توافق نامه داده نشده است.
طبق معمول هزاران نفر از افراد ارتش و پليس به مبارزه با آتش سوزي‌ها ادامه مي‌دهند. در ميان اين جدال‌هاي سياسي، بزرگ‌ترين قرباني مردم اندونزي هستند؛ جايي که که آلودگي به رکورد 984 در استان مرکزي ريائو رسيده و 26،000 نفر را دچار بيماري‌هاي حاد تنفسي کرده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن