تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831538839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير سازنده اينترنت بر اخلاق كاربران


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأثير سازنده اينترنت بر اخلاق كاربران
تأثير سازنده اينترنت بر اخلاق كاربران     چكيده   در اين مقاله به تأثيرات مثبت اينترنت بر اخلاق كاربران پرداخته شده است. ديدگاه اتخاذ شده در اين مقاله، بر قابليت‏هايى استوار است كه به صورت بالقوه در اينترنت وجود دارد و مى‏تواند موجب تسهيل ارتباطات جهانى ميان انسان‏ها، از ميان بر داشتن تبعيض‏ها در دستيابى به اطلاعات و در نهايت ايجاد جامعه اطلاعاتى جهانى شود. از نظر نويسندگان اين مقاله، اينترنت عليرغم چهره فناورى محور(1) خود، مى‏تواند پديد آورنده فضايى باشد كه اخلاق و روابط اجتماعى افراد در آن تقويت شود. معمولاً از چنين اخلاقى با عنوان «اخلاق سازنده» ياد مى‏شود. استفاده از اينترنت، اخلاق خاص خود را به شيوه‏اى خودكار در كاربرانش به وجود مى‏آورد؛ كاربرانى كه هر لحظه، داده يا اطلاعاتى توليد مى‏كنند؛ از اين‏رو «اخلاق اينترنتى» از «اخلاق سازنده» جدا نيست. مقاله حاضر با يادآورى امكان همكارى ميان اينترنت و انسان، به منظور ارتقاى روابط انسانى و اصول اخلاقى، نگارش يافته است. كليدواژه   اخلاق(2) - اخلاق سازنده(3) - اخلاق اينترنتى(4) 1. مقدمه   موضوعات اخلاقى، معمولاً بر مبناى اصول فلسفى يا دينى جوامع، مورد بحث و بررسى قرار مى‏گيرند؛ مانند اينكه انسان بايد با پدر و مادر و همسر و فرزندان خود چه رفتارى داشته باشد؟ پيشرفت‏هايى كه در حوزه دانش و فناورى روى مى‏دهد هم گاهى اوقات روابط ميان انسان‏ها و اصول اخلاقى پذيرفته شده در هر جامعه را به چالش مى‏گيرند. اغلب درباره رابطه انسان و ماشين، اين ايده مطرح مى‏شود كه ماشينى شدن جامعه، سبب كمرنگ شدن عواطف انسانى و سردى روابط ميان انسان‏ها شده است. چنين ديدگاهى در نگاه اول مى‏تواند درست به نظر برسد؛ اما براى دنياى امروز، چندان مصداق ندارد. امروزه اينترنت و كاربردهاى گوناگون آن، نظير پست الكترونيكى(5)، گروه‏هاى بحث(6)، محاوره مستقيم يا اصطلاحاً چت(7)، فرصت‏هاى جديدى را براى آشنايى كسانى كه هرگز يكديگر را نمى‏شناخته‏اند، فراهم ساخته و دوستى‏هاى جديدى را از نوع مجازى(8) به وجود آورده است كه گاهى دوستى‏هاى واقعى ميان افراد همفكر و هم‏علاقه را در پى دارد. بدين ترتيب، مى‏توان انقلاب اطلاعاتى و در رأس آن اينترنت را بر خلاف انقلاب صنعتى و مظاهر آن كه موجب جدايى انسان‏ها از يكديگر شده‏اند، عامل پيوند دهنده ميان عناصر انسانى و نزديك كننده جوامع انسانى دانست؛ به تعبيرى ديگر، در كنار هر رويداد يا تحول تكنولوژيكى، مى‏توان نتايج و تأثيرات مثبتى را نيز مشاهده نمود. تأثير اينترنت بر روابط اجتماعى انسان‏ها، گستره‏اى فراتر از ابعاد فردى را در برگرفته است تا آنجا كه در هنگام وقوع بلاياى طبيعى و فجايع انسانى، عاملى مهم در انعكاس عواطف و احساسات انسانى به شمار مى‏آيد. نقش راهبردى اينترنت در دو رويداد بزرگ اخير، يعنى جنگ عراق و حادثه سونامى(9) مثال زدنى است. در هر يك از اين دو رويداد، اينترنت علاوه بر ايفاى نقش اطلاع‏رسانى خود، رسانه‏اى مهم در اعلام موجوديت گروه‏هاى مختلف اجتماعى، براى حمايت از آسيب ديدگان و جلب كمك‏هاى مردمى از سراسر جهان بود. بسيارى كاربران اينترنتى، با استفاده از امكانات اين رسانه جهانى، به كمك نيازمندان شتافتند. هدف از بيان اين مطالب، ارائه يا القاى يك تفكر مثبت انديش يا خوشبينانه به ذهن خواننده نيست، بلكه تبيين امكان تحقق جامعه اطلاعاتى آرمانى، در سراسر جهان است. بى‏شك همه كاربران اينترنت به ارزش‏ها و اصول والاى انسانى اهميتى نمى‏دهند؛ هكرها(10) يا راهزنان اينترنتى كه با شيوه‏هاى مختلف در پى نفوذ به نقاط مشخصى از اينترنت هستند، از همين دسته‏اند. اصولاً اينكه در اينترنت چه چيزى پسنديده يا چه چيزى نامطلوب است، همچنان در هاله‏اى از ابهام قرار دارد. در تعاريف مربوط به قوانين بهره‏بردارى از شبكه كامپيوترى و اينترنت نيز، همواره جلب نظر طرف‏هاى ذينفع مطرح بوده است. گاهى اوقات جانبدارى‏هاى اقتصادى از توليدكنندگان دانش و اطلاعات، به جايى مى‏رسد كه ديگر «حق »(11) يا به عبارت بهتر، ارزشى براى كاربران قائل نمى‏شوند. اين وضعيت در جوامع اقتصادگرايى(12) چون آمريكا و كشورهاى غربى به خوبى مشهود است. خدمات پيوسته، آن قدر وسيع شده است كه ديگر حوزه اخلاق را هم تحت‏الشعاع خود قرار داده است. امروز ثروت و پول، تنها ارزش اخلاقى پذيرفته شده در بسيارى جوامع است و كليه روابط انسانى بر همين اساس تنظيم و برقرار مى‏گردد. اما در حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات، به ويژه اينترنت، گستره اخلاق درست لحظه‏اى آغاز مى‏شود كه يك كاربر پشت رايانه شخصى خود مى‏نشيند و دكمه مرورگر اينترنتى(13) را كليك مى‏كند تا به درون جامعه جهانى اطلاعات گام بگذارد[1]. اينكه شخصى ميهمان اينترنت باشد و براى نخستين بار از اين رسانه استفاده مى‏كند يا از مشتريان پر و پا قرص اينترنتى يا اصطلاحاً «ترد»(14) باشد، زياد مهم نيست. مهم اين است كه همه اين افراد، تحت محيطى، به تبادل اطلاعات با يك‏ديگر مى‏پردازند كه هيچ قانون يا مقررات رسمى بر آن حاكم نيست. خوب يا بد، درست يا نادرست، بايد يا نبايد، همگى تعابير منحصر به فردى است كه به ازاى تك تك كاربران ميليونى يا ميلياردى اينترنت، قابل بررسى و تعريف است. در چنين فضايى، تدوين هر گونه قانون و مقررات، نه تنها غير ممكن، بلكه مضحك جلوه مى‏كند. چيزى كه از نظر يك كاربر مطلوب و خواستنى است، مى‏تواند از ديدگاه كاربر ديگر نامطلوب و ناپسند باشد؛ اما فصل مشترك همه كاربران از مبتدى تا پيشرفته، »ساختن»)15) است. همه كاربران اينترنت، به نوعى در حال ساختن داده يا اطلاعات هستند؛ حتى كاربرانى كه فقط نقش دريافت كننده(16) يا «مصرف كننده»(17) اطلاعات را دارند، و موجب ساختن چيزى در جايى ديگر مى‏شوند؛ بدين ترتيب همه آنها نوعى اخلاق هستند كه اصطلاحاً «اخلاق سازنده»[1 ] ناميده مى‏شود. 2. اينترنت؛ خوب يا بد، زشت يا زيبا   با همه مباحثى كه تاكنون درباره اينترنت و پيامدهاى استفاده از آن بر اخلاق كاربران مطرح شده، هنوز به درستى نمى‏توان تصوير روشنى را در اين خصوص مشاهده كرد. روانشناسان و متخصصان علوم رفتارى، اغلب بر جنبه‏هاى منفى اينترنت توجه مى‏كنند. اين بيشتر بدان جهت است كه اين گروه، انسان‏ها را در قالب سوژه‏هاى مطالعاتى خود در نظر مى‏گيرند و به علت اضمحلال فزاينده بنيان‏هاى خانوادگى و ارزش‏هاى انسانى در جوامع غربى، نقش مخرب اينترنت، بيشتر از نقش سازنده آن مورد توجه محققان قرار گرفته است. بارزترين مصداق اين وضعيت، استفاده نادرست و كنترل شده كودكان از اينترنت و گمراهى و به خطر افتادن آنها توسط سودجويان اينترنتى است كه هر چند وقت يكبار، اخبار نگران كننده‏اى در اين رابطه از رسانه‏هاى جمعى منتشر مى‏شود و هوشيارى والدين كودكان را در استفاده آنها از اين رسانه گوشزد مى‏كند. اما به دليل چند جانبه بودن پديده اينترنت، نمى‏توان نگرشى يك سويه به آن داشت. براى نمونه، هنگامى كه بحث تجارت الكترونيكى مطرح مى‏شود، جنبه‏هاى سودآور و سرمايه‏ساز اينترنت بيشتر مورد توجه قرار مى‏گيرد؛ حتى، بسيارى مؤسسات بين‏المللى نظير يونسكو(18)، استفاده از اينترنت را به عنوان يك رسانه ارزان قيمت و سهل الوصول براى حل بحران‏هاى اقتصادى و فقر در جوامع توسعه نيافته توصيه مى‏كند؛ چنان كه در سخنرانى سال گذشته، آقاى كوفى عنان دبير كل سازمان ملل متحد، استفاده از اينترنت را براى از ميان برداشتن فواصل طبقاتى در جوامع محروم و عقب مانده قاره آفريقا، سريع‏ترين و عملى‏ترين راه حل معرفى كرده بود. هم‏چنين هنگامى كه سخن از تسهيم دانش(19) به ميان مى‏آيد، هيچ رسانه‏اى نمى‏تواند جايگزين اينترنت شود و به مثابه يك پل ارتباطى كارآمد ميان پژوهشگران سراسر جهان عمل كند. حال اينترنت خوب است يا بد؟ زشت است يا زيبا؟ اگر قدرى منصفانه به اين موضوع بنگريم، در مى‏يابيم كه در بسيارى موارد، ملاك قضاوت ما درباره اينترنت، سود و زيانى است كه به ما و منافع ما مى‏رساند. چنين ديدگاهى نمى‏تواند جايگاهى بى‏طرفانه در مورد اينترنت داشته باشد. كاربران هنگام استفاده از اينترنت، به درستى در مى‏يابند كه آيا اينترنت به آنها خدمت مى‏كند يا خيانت. البته در سنين كودكى يا نوجوانى، چنين تشخيصى قدرى مشكل به نظر مى‏رسد؛ اما با رعايت تدابير تربيتى و ايجاد امنيت لازم توسط والدين، اين مشكل قابل حل است. 3. نقش اينترنت در ايجاد اخلاق سازنده در كاربران   از جمله مهم‏ترين اقداماتى كه مى‏توان از طريق اينترنت سامان داد، عضويت استادان و متخصصان رشته‏هاى مختلف در گروه‏هاى تخصصى است. به اين ترتيب، آنها مى‏توانند در جريان آخرين اطلاعات موجود در رشته‏هاى تخصصى خود قرار گيرند، زيرا همه اعضا از پيام‏هاى علمى كه توسط يك نفر صادر مى‏شود، آگاهى دارند. در شرايطى كه خطوط ارتباطى از كيفيت لازم برخوردار باشد و در ايستگاه‏هاى محل كار، هر دو يا چند طرف، امكانات لازم (دوربين ويدئويى...) به سيستم متصل باشد، مى‏توانند تصاوير و فعاليت‏هاى يك‏ديگر را نيز مشاهده كنند. هم‏اكنون انجام عمل‏هاى مهم جراحى به شكل هدايت از راه دور(20) و با شركت چند متخصص كه هر يك در گوشه‏اى از دنيا به كار مشغول‏اند و مى‏توانند در يك آن ناظر عمل جراحى يا رهنمايى كننده آن باشند، در برخى مراكز مجهز درمانى متداول شده است. از ديگر شكل‏هاى نسبتاً رايج اخلاق سازنده كه در سطح كشورهاى اروپاى غربى و آمريكا مشهود است، كنفرانس از راه دور(21) است كه در آن تعدادى از متخصصان (كه هر يك در يك گوشه از كره زمين زندگى مى‏كنند)، با يك‏ديگر درباره موضوع مورد علاقه خود، تبادل نظر مى‏كنند. اين نوع كنفرانس‏هاى الكترونيكى در آينده بسيار رواج خواهد يافت و با اين وصف ممكن است از اهميت كنفرانس‏هاى حضورى (كه بسيار پر هزينه‏تر است) كاسته شود[2]. در طول چند دهه اخير، مجله‏هاى علمى، نقش ويژه‏اى در برقرارى ارتباطات علمى ميان پژوهشگران ايفا كرده‏اند و تعداد اين مجله‏ها در سطح جهان، همواره رو به افزايش بوده است. اما با توجه به گسترش شبكه اينترنت، به ويژه طى 5 سال گذشته، به نظر مى‏رسد كه در سال‏هاى آينده، نتوان افزايش تعداد اين مجلات را مانند سال‏هاى گذشته انتظار داشت. همه‏روزه بر تعداد پژوهشگرانى كه براى انتشار نتايج پژوهش‏هاى خود از اين شبكه استفاده مى‏كنند، افزوده مى‏شود. آنان مى‏توانند اطلاعات توليدى خود را در اختيار همه افرادى كه امكان دسترسى به اين شبكه را دارند، قرار دهند و از آنان نيز بخواهند، علاوه بر نظرخواهى، مدارك علمى مشابهى را برايشان ارسال دارند يا با خود آنان همكارى مستمر داشته باشند[2]. همه اين فعاليت‏ها كه در بستر اينترنت انجام مى‏گيرند و به‏گونه‏اى نوآورى، خلاقيت و سازندگى علمى محسوب مى‏شوند، موجب تبلور شكل گسترده‏اى از اخلاق در ميان كاربران مى‏گردد كه اصطلاحاً «اخلاق سازنده» ناميده مى‏شود. 4. تعامل و همزيستى جهانى؛ شكل‏گيرى هويت پويا(22)   واقعيت اين است كه گسترش شبكه جهانى اينترنت، فاصله‏ها را كم كرده و به ايجاد نوعى نشانه، به ويژه در جوانان انجاميده است. اعضاى كميسيون توسعه سازمان ملل متحد[3] گزارش داده‏اند كه در گردهمايى‏هاى خود در شهرهاى قاره‏هاى مختلف، شاهد بوده‏اند كه جوانان بسيار به هم شبيه شده‏اند و اين مسئله با رنگ باختن مرزهاى ميان جوامع و رفتن به سوى نوعى جامعه اطلاعاتى و شبكه‏اى، بيشتر شده است. بايد توجه داشت كه به يمن گسترش وسائل ارتباطى و رسانه‏ها، جوامع مختلف، اگر آگاهانه و با برنامه‏ريزى عمل كنند، مى‏توانند براى تحولات مثبت از آن استفاده كنند و به نوعى همزيستى سالم جهانى دست يابند. مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانى، حفظ محيط زيست، همبستگى انسان‏ها، احترام به حق حيات، محترم بودن حريم زندگى خصوصى افراد، احياى حقوق مادران و كودكان، تأكيد بر عدالت جهانى، گرامى داشتن كرامت انسان‏ها، توجه به حقوق اقليت‏هاى دينى و اجتماعى، توسعه پايدار و اجازه مطرح شدن ساير فرهنگ‏ها و ارزش‏ها مباحثى است كه مى‏تواند با بهره‏گيرى از همين فضاى موجود اطلاعاتى، وجه ديگرى را در تعامل فرهنگ‏ها نشان دهند. 5. كثرت‏گرايى فرهنگى(23)   اصطلاح پديده چند فرهنگى(24)، ما را به شناسايى و حتى گرامى داشتن ديگران، درست به همان گونه‏اى كه هستند، بدون سقوط به نژادپرستى، به شكل درست آن دعوت مى‏كند. در اين عصر، كليدواژه رايج، تساهل و تسامح(25) بود. اين كليدواژه، به معناى پذيرش تفاوت ميان «ما» و «آنها» است؛ اما در كاربرد امروز خود، انسان‏ها را به بردبارى در برابر تفاوت‏هاى يك‏ديگر فرا مى‏خواند[4]. اينترنت، با جهان‏گسترى چشمگير خود، فرض را بر اعتبار همه دعاوى درباره حقيقت مى‏گذارد؛ بى آنكه در چاله نسبى‏گرايى محض بيفتد. نسبى‏گرايى شالوده هر گونه گزاره اخلاقى و به همراه آن، شالوده‏هاى اخلاقى زندگى عمومى را سست مى‏كند. جهان‏گسترى جامعه اطلاعاتى كه در قالب اينترنت تبلور يافته است، راه را براى كسانى كه اقليت ناميده مى‏شوند و مى‏خواستند، صدايشان شنيده شود، هموار ساخته است. بنابراين، پديده چند فرهنگى كه مفهومى تناقض‏نماست، هم بيانگر تنوع است و هم وحدت. تنوع لازمه جهان‏گسترى است، زيرا تجلى دلبستگى‏هاى محلى و هويت‏هاى خاص را مجاز مى‏پندارد و در عين حال مستلزم وحدت است، زيرا مروج مفهوم دهكده جهانى(26) است[5]. بسيارى پديده چندفرهنگى را عارضه‏اى مى‏دانند كه خاص مرز ملى معينى است. در واقع، اين پديده، به سرعت در حال گسترش به قلمرو بين‏المللى است؛ همانند نظام اقتصادى جديد، اهتمام به نظام فرهنگى جديد، تاريخ خاص خود را دارد. عصر چند فرهنگى يا پيدايش اقتصاد اطلاعاتى كه محصول اينترنت است، نخبگان اطلاعاتى، طبقه ميانگين و به حاشيه رانده‏شدگان يا فرو طبقه را جانشين طبقات پيشين اشراف، متوسط و كارگر ساخت. جامعه جهانى اطلاعاتى كه شكل مجسم آن اينترنت است، آرمان‏هاى تجديد خواهانه را در زمينه خردورزى، نبوغ هنرى و فردگرايى، به سود ضديت يا سرمايه‏دارى، تحقير اخلاق سنتى و پيروى از برابرخواهى تندروانه طرد كرده است. 6. جهانى شدن و حقوق شهروندى   بى‏شك يك شهروند در عصر چند فرهنگى، داراى حقوق و امتيازات خاصى است. از جمله حقوق مسلم و طبيعى وى حق دسترسى به اطلاعات است كه خود حق ديگرى با نام حق استفاده از امكانات و ابزارهاى فناورى اطلاعاتى و ارتباطى را در پى دارد؛ به گونه‏اى كه يك فرد بتواند آزادنه به كاوش اطلاعات بپردازد و نيازمندى‏هاى اطلاعاتى خود را برآورده سازد. پس از آن آزادى بيان، و مسئله امنيت حريم خصوصى افراد است. برخى چالش‏هاى جديد در اين راستا عبارت است از: اداره حقوق فردى در عصر الكترونيك، محافظت در برابر سوء استفاده‏هاى الكترونيكى و اطمينان از ايمنى تعاملات از طريق زير ساختارهاى اطلاعاتى مناسب. در هر سه دسته موارد مطروحه، عامل و ملاحظات اخلاقى، شرط اصلى و ضامن بقاى سلامت در اين عصر است. هر شهروند در ازاى خدمات و حقوقى كه از جامعه دريافت مى‏دارد، موظف به رعايت برخى موارد است. زندگى در چنين جامعه‏اى نيازمند كسب يك سرى بيانگرى‏ها و رعايت آدابى (رفتارهايى) است كه انتظار مى‏رود، هر عضو جامعه روى خطى(27) بدان پايبند باشد. جهانى‏شدن همه چيز را تحت الشعاع قرار مى‏دهد و ساختار و ماهيت نظام‏هاى اقتصادى، سياسى و اجتماعى را متحول مى‏سازد. از طرفى، جهانى شدن دو نسبت عمده با فرهنگ ملت‏ها برقرار مى‏كند: نخست با تشديد كثرت‏گرايى درونى، فرهنگ را در آستانه تجزيه شدن قرار مى‏دهد و سپس با آغاز جهش به سوى حاكميت جهان شمول، راه را براى ادغام فرهنگ‏هاى ملى، تحت فرهنگى جهان شمول هموار مى‏كند[6]. 7.نتيجه   امروزه ورود به دنياى مجازى يا به عبارت بهتر، زندگى در محيطهاى مجازى، امرى بديهى به شمار مى‏رود. لازمه تعامل در اين محيطها، برخوردارى از يك سرى مهارت‏هاى فنى و رفتارى (به تعبيرى اخلاق اينترنتى) است. از مهم‏ترين ويژگى‏هاى اينترنت، ايجاد پيوندهاى مناسب ميان افراد، در اقصى نقاط دنيا است. فضايى كه در آن ايجاد روابط انسانى و نيز اخلاقى امكان‏پذير است و مى‏تواند كانونى براى ايجاد اخلاق سازنده انسانى باشد. در نهايت، با نزديك كردن ملت‏ها، به همراه تقويت روابط انسانى صحيح ميان آنها، آرزوى ديرين بشر براى ايجاد آرمان شهر جهانى(28) يا به عبارت ديگر، جهانى شدن ميسر خواهد شد. ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : hojat20  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن