تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813059721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه شناسی جنگ با نگاه به عالم ماوراء


واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان - «میدان مقاومت» هم در نوع پرداخت نمایشی منبعث از نمایشنامه و هم شکل اجرا که ایده های خوبی را در فرم نورپردازی، بازی بازیگران و همانطور که عنوان شد استفاده خلاقانه از عناصر صحنه به منظور فضاسازی مناسب به کار برده، توانسته نمایشی قابل قبول با موضوعی مرتبط با جامعه شناسی جنگ و دوران دفاع مقدس ارائه دهد.به گزارش خبرگزاری میزان ، نمایش «میدان مقاومت» به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی محمد جهان پا از استان خراسان رضوی شب گذشته در دو سانس 18:15 و 20 در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه رفت. «میدان مقاومت» روایتی آشنا از مقطع پس از اتمام جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس را نقل می کند؛ جانباز بازمانده از همرزمانش که شهد شهادت را نوشیده اند اما به سبب درصد بالای جانبازی در حال احتضار است و ساعات پایانی عمر خود را سپری می کند و از آن سو افرادی سودجو که برای رسیدن به مطامع و پست و مقام دنیوی با نسبت دادن خود به خیل مشتاقان انقلاب و جعل این عنوان که در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشته اند سعی در عوامفریبی دارند. ایوب زمانی، جانبازی است که تا عروجش و پیوستن به همرزمان شهیدش زمان زیادی ندارد و جز پرستاری که وظیفه نگهداری از او را دارد و البته مادر پیری که تنها دل در گروی رضایت پروردگار سپرده است، کس دیگری را ندارد و بسیاری از کسانی که خود را دوست و همرزم او می دانند حتی سراغی از وضع و حال او نمی گیرند. یکی از این افراد حاج جواد نصرتی است که با جعل عنوان و در شرایطی که شاید حتی ایوب زمانی او را نمی شناسد سعی در موجه جلوه دادن خود آن هم به سبب رسیدن به مقاصد خود دارد؛ یکی از اهدافی که او به دنبال آن است پیروزی در انتخاباتی است که در پیش است و در این مسیر چه چیزی از این بهتر که برای تحقق آن از ایوب زمانی، جانباز دوران دفاع مقدس مایه بگذارد، هزینه دوا و درمان او را بدهد و حتی میدانی در شهر به نام میدان مقاومت را به بهره برداری برساند و در آن مجسمه ای از سردیس ایوب زمانی را به منزله نماد مقاومت و ایثار نصب کند که البته همه اینها برای رسیدن به نیت شوم اوست و توفیقی که باید در انتخابات بدست آورد. داستان این نمایش در یک ساختاری موازی به پیش می رود، از یک سو نصرتی را در تدارک سورو سات انتخاباتی که در آن شرکت کرده است می بینیم، از طرفی با شاهد؛ پرستار ایوب زمانی را که به قصد خواستگاری از دختر داییش با ترک بیمارش عازم زادگاه خود می شود مواجهیم، از آن سو ایوب زمانی را در تدارک برای عروج و پرواز روحش مهیا شده است را شاهد هستیم و از سوی دیگر با دو جوان که نماینده نسلی هستند که فراموش شده اند و به وادی خلاف و بزهکاری مشغولند همراه می شویم. این روایت های موازی در امتداد هم و با تغییر صحنه هایی دفعی که اتفاقاً چندان توقفی در هیچیک از آنها نیست و ریتم خوبی نیز به روند نمایش بخشیده است به پیش می رود و از مقطعی به بعد براساس منطق روایی نمایش ساختار آن متقاطع شده و هر یک از ماجراهای موجود در نمایش به یکدیگر تلاقی پیدا می کنند و ربط موضوعی آنها برای مخاطب مشخص می شود.  از جمله ویژگی های نمایش «میدان مقاومت» استفاده خوب عوامل تولید این نمایش از دکور و آکساسوار صحنه در فضاسازی و پیشرفت روایت داستانی آن است که این نشان از خلاقیت هنری کارگردان و جلسات مشورتی او با طراح صحنه نمایش دارد، به شکلی که به طور مثال یکی از وسایل صحنه که تختخوابی است که بازیگر جانباز روی آن خوابیده است، با طراحی ها صورت گرفته و اضافه شدن زوایدی به آن تغییر ماهیت داده و مثلاً تبدیل به فضای داخلی هواپیما می شود و یا شکلی شبیه به میز پینگ پنگ پیدا می کند و البته مواردی از این دست را به کرات در طول روایت نمایش شاهد هستیم. توجه به این امر که ما در عالم ماوراء و اینکه قرار است در دنیای پس از مرگ با چه رویدادهایی مواجه شویم و البته در برابر این پرسش بی جواب همواره، مابه ازاهای مادی و دنیایی را در ذهن خود تصور می کنیم از جمله مواردی است که در روایت این نمایش هم در متن نمایشی و هم در شیوه اجرایی آن مورد توجه و استفاده قرار گرفته است مثلاً پرواز و عروج روح از بدن با پرواز یک هواپیما در شکل طبیعی و آشنای آن همانند سازی شده و اینکه فردی که شهید محسوب می شود حال که قرار است به او مواهبی اخروی عاید شود، شکل و شمایلی کاملاً مادی برای آن متصور شده است که البته برای مخاطب ملموس و وجد و هیجان ا و را نیز موجب می شود.  به هر شکل «میدان مقاومت» هم در نوع پرداخت نمایشی منبعث از نمایشنامه و هم شکل اجرا که ایده های خوبی را در فرم نورپردازی، بازی بازیگران و همانطور که عنوان شد استفاده خلاقانه از عناصر صحنه به منظور فضاسازی مناسب به کار برده، توانسته نمایشی قابل قبول با موضوعی مرتبط با جامعه شناسی جنگ و دوران دفاع مقدس ارائه دهد. انتهای پیام/


جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: میزان]
[مشاهده در: www.mizanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن