تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809936161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرمن: در مذاکرات هسته ای رسانه ها نقش مذاکره ای داشتند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: شرمن: در مذاکرات هسته ای رسانه ها نقش مذاکره ای داشتند


معاون سابق جان کری تصریح کرد در مذاکرات هسته ای، رسانه های ارتباطاتی نوین نقش مذاکره ای داشتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، دیوید سانگر Sanger خبرنگار نیویورک تایمز و استاد مدعو دانشگاه هاروارد در نشستی در مرکز تحقیقاتی علوم و امور بین الملل دانشکده کندی در دانشگاه هاروارد با وندی شرمن معاون سابق جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و مسئول تیم آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران که زمانی مشاور مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه پیشین آمریکا و مشاور دولت بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا بود به گفتگو پرداخت.
سانگر از شرمن پرسید:«  رهبر معظم ایران در یکی از سخنرانی هایش گفت که ایران در نهایت به توان صنعتی برای تولید اورانیوم دست خواهد یافت. او از توان تولید یکصد و نوزده هزار سو اورانیوم غنی شده سخن گفته است. این سخنان او همه مذاکره کنندگان را بهت زده کرد. وقتی شما این سخن را شنیدید، واکنش داخل دولت آمریکا به این سخنان چه بود؟»
وندی شرمن گفت:«ما گفتیم که به اقدامات ایران نگاه خواهیم کرد و نه سخنان ایران زیرا سخنان زیادی مطرح می شد و فهم بسیاری از آن دشوار بود. رهبر معظم ایران یک بار دیگر نیز این کار را انجام داد که  در آستانه نهایی شدن  برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بود. وی در این سخنانش یک سری خطوط قرمز مطرح کرد و گفت که مذاکره کنندگان ایرانی باید به آن توجه کنند. وقتی ماجرای یکصد و نود هزار سو اورانیوم غنی شده مطرح شد، ما تلاش کردیم به سخنان مذاکره کنندگان ایرانی گوش کنیم و نه اینکه به سخنان رهبر معظم ایران گوش بدهیم. اینکه کشوری این بلندپروازی را داشته باشد که به برنامه غنی سازی در مقیاس صنعتی دست پیدا کند یک چیز است اما اینکه ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) عمل کند تا اطمینان حاصل شود ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نمی کند، مسئله دیگری است. به هرحال، سخنان مذکور رهبر معظم ایران چالشهای جدیدی را مطرح کرد همانطور که اعمال خطوط قرمز در آستانه پایان یافتن مذاکرات و رسیدن به  برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) همین تاثیر را داشت. این سخنان نه تنها برای همه کشورهای حاضر در گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات چالش ساز بود بلکه برای مذاکره کنندگان ایرانی نیز چالش آفرین بود.»
سانگر پرسید.. فقط این سخنان چالش ساز نبود بلکه وقتی مطالب مطبوعات اروپایی و آمریکایی را می خواندید نیز همین احساس را داشتید.
شرمن به شوخی گفت:« من هرگز مطبوعات آمریکا را نمی خواندم.»
سانگر هم گفت.. به همین علت است که به تماسهای تلفنی من پاسخ داده نمی شد(به شوخی).
وندی شرمن گفت:«مذاکرات ما با ایران در مقایسه با ادوار گذشته بسیار متفاوت است. من در دوران دولت بیل کلینتون برای کریستوفر وزیر امورخارجه وقت و بعد از هم او برای مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه دولت کلینتون کار می کردم. بعد از آن، ده سال به بخش خصوصی رفتم و بعد از آن بار دیگر به دولت بازگشتم. وقتی در پایان دولت بیل کلینتون از دولت جدا شدم در دفتر ما اینترنت نبود. ما رایانه های پیشرفته هم نداشتیم. ما پیجر داشتیم. ما تلفنهای همراه بسیار بزرگ داشتیم که در سراسر جهان کارایی نداشت. در آن زمان توئیتر و اینستاگرام نیز وجود نداشت. دنیا کاملا متفاوت بود. اما وقتی بار دیگر به وزارت امورخارجه بازگشتم با تبلت های بلک بری مواجه شدم. حالا با گوشی تلفن همراه و تبلتهای خود با سراسر جهان ارتباط برقرار می کنیم. برخی از این ارتباطات به صورت محرمانه است. ما با هم ارتباط داریم. ما وقتی هم در اتاق مذاکرات بودیم از این امکانات استفاده می کردیم. من و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هم پیامک رد و بدل می کردیم. من با شماری از همکاران دیگرم نیز پیامک رد و بدل می کردیم. ما با این شیوه، مذاکرات را کنترل می کردیم. بنابراین می بینید که فضای مذاکرات کاملا متفاوت شده است. دنیا کاملا متفاوت شده است. در عرصه رسانه ها نیز همینطور بود. ایرانی ها نیز به صورت گسترده پیام توئیتری می زدند. آنها از اتاق مذاکرات، پیام توئیتری منتشر می کردند. بنابراین وقتی از اتاق مذاکرات خارج می شدیم، با مطبوعات مواجه می شدیم که صدها سوال از مطالب مطرح  در داخل اتاق مذاکرات می پرسیدند. محمدجواد ظریف یک بار پیامی توئیتری به خود شما زد و تلاش کرد از طریق شما این پیام را به ما منتقل کند و از این طریق، مذاکرات را پیچیده تر کرد. از شما به خوبی استفاده شد(طعنه به سانگر). در چنین شرایطی وسوسه می شوید که دیگر مذاکره نکنید. اما نباید این کار را انجام بدهید. ما نیز از طریق مذاکرات، کار خودمان را می کردیم. ما نیز از طریق مطبوعات پیامهای خودمان را منتقل می کردیم. ما هر روز نشست خبری برگزار می کردیم. ما با شما و دیگر خبرنگاران به انواع مختلف صحبت می کردیم. ما بایستی این کار را انجام بدهیم. ما در وین در هتلی زیبا بودیم و مذاکره می کردیم. آنجا هتلی زیبا بود اما هیچکس دوست ندارد برای مدت طولانی در هتل بماند و آنجا را بغیر از زمانی که به سفارت آمریکا می رود ترک کند. ما بیست و هفت روز در آنجا بودیم. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا بیش از هر وزیر امورخارجه دیگر آمریکا از زمان پیمان ورشو، در یک مکان واحد به مذاکرات پرداخته است. این تجربه فوق العاده بود. ما به مطبوعات مطالب زیادی می گفتیم و می خواستیم همه را مشغول نگاه داریم(به شوخی).»


جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن