تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820637831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش مديريت يکپارچه شهري در کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد/ پاس‌کاري مسوولان همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۹:۳۲ق.ظ)
نقش مديريت يکپارچه شهري در کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد/ پاس‌کاري مسوولان همچنان ادامه دارد موج - بسياري از مشکلات موجود در شهر تهران با بودن مديريتي يکپارچه در شهر برطرف مي‌شود اما پس از سال‌ها، اين اتفاق به سرانجام نرسيده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مگس‌هاي سفيد مدت‌هاست که در سطح شهر تهران جولان مي‌دهند اما متأسفانه مسوولان بيش از آنکه براي از ميان بردن اين حشرات مزاحم چاره‌انديشي کنند دائما در حال مصاحبه در رابطه با اين مگس‌ها بوده و توپ را به زمين ديگري مي‌اندازند.
در اين ميان اما جلسه مشترک ميان مسوولان شهرداري، وزارت جهاد و حفاظت محيط‌ زيست براي تقسيم وظايف نيز نتوانسته است به حل مشکل کمکي کند.
تاکنون راهکارهاي مختلفي از چسباندن نوارهاي زرد به بدنه درختان تا آب شويي و سم‌پاشي ارگانيک براي کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد در دستور کار قرارگرفته اما اين راهکارها هم پاسخگوي اين مشکل نبوده است.
اين‌طور به نظر مي‌رسد که بازهم نبود زيرساخت‌ها براي مديريتي يکپارچه دردسرساز شده زيرا هيچ‌يک از مسوولان مسووليت مقابله با سفيد بالک‌هاي شهر تهران را بر عهده نمي‌گيرند و اگر اين‌گونه از مديريت را در پايتخت شاهد بوديم شايد خيلي زودتر از اين‌ها راهکارهايي براي کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد در دستور کار قرار مي‌گرفت.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران به‌عنوان متولي پايتخت با رد وظيفه شهرداري براي اقدام در رابطه با کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد مي‌گويد: شهرداري تهران مسووليتي در قبال مگس‌هاي سفيد ندارد و قرار نيست تمام وظايف سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي ديگر را شهرداري انجام دهد.
وي مي‌افزايد: با همکاري دانشگاه و ساير سازمان‌ها اقداماتي را براي مقابله با مگس‌هاي سفيد داشته‌ايم. موضوع مگس سفيد در شهر تهران است و در مبارزه با آن شهرداري تهران کمک مي‌کند اما نبايد وظايف ساير وزارتخانه‌ها را شهرداري تهران انجام دهد.
در اين ميان اما، مسوولان سازمان محيط‌زيست نيز نظرات مشابهي را با شهردار تهران دارند.
معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط‌ زيست، نيز در خصوص اقدامات اين سازمان در رابطه با کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد مي‌گويد: مسووليت مقابله با مگس‌هاي سفيد بر عهده وزارت جهاد کشاورزي و سازمان دفع نباتات است و بايد هر چه سريع‌تر ارتباط اين مسأله با سازمان محيط‌ زيست مشخص شود.
معاون رئيس جمهوري مي‌افزايد: اين آفتي است که مختص درختان است و وزارت کشاورزي نيز مسوول بخش کشاورزي و آفات است و ربطي به سازمان حفاظت محيط‌ زيست ندارد.
در شرايطي که شهردار تهران عنوان مي‌کند که قرار نيست اقدامات چندان ويژه‌اي در راستاي کاهش جمعيت مگس‌هاي سفيد در دستور کار شهرداري تهران قرار گيرد اما شهاب منظري، عضو هيأت‌علمي موسسه تحقيقات گياه‌پزشکي از ارائه طرح‌هاي ويژه به شهرداري براي کنترل سفيد بالک‌ها خبر مي‌دهد.
وي در اين خصوص مي‌گويد: طرحي براي مقابله با سفيد بالک‌ها آماده و به شهرداري تهران ارائه‌ شده و اکنون در انتظار تأمين اعتبار از سوي شهرداري تهران هستيم.
وي مي‌افزايد: مقابله با اين حشرات کار زمان‌بري است، بنابراين مي‌توان پيش‌بيني کرد سال آينده نيز اين حشرات وجود داشته باشند.
محمد حقاني، رئيس کميته محيط‌ زيست شوراي شهر تهران، نيز درباره افزايش تعداد مگس‌هاي سفيد در پايتخت به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: شهرداري منطقه 9 طرحي را به‌صورت پايلوت براي ساماندهي مگس‌هاي سفيد اجرا کرده است که بر اساس آن از سموم ارگانيک براي مهار آن‌ها استفاده کرده است.
وي بابيان اين‌که سموم ارگانيک اثرات زيست‌ محيطي مخربي ندارند، مي‌افزود: استفاده از سموم ارگانيک سبب حفظ حشرات مفيد شده و از سوي ديگر آفات را از بين خواهند برد.
حقاني، با بيان اين‌که مگس سفيد پديده جديدي در پايتخت است که حاصل تغييرات آب و هوايي و استفاده بي‌رويه از سموم است، مي‌گويد: استفاده بي‌رويه از سموم در مناطق حاشيه‌اي و باغات اطراف تهران و همچنين کاهش نزولات آسماني سبب افزايش جمعيت مگس‌هاي سفيد شده است.
رئيس کميته محيط‌ زيست شوراي شهر بابيان اينکه مگس‌هاي سفيد به‌سلامت انسان‌ها لطمه‌اي وارد نمي‌کنند، مي‌افزايد: شهرداري تهران مي‌تواند با سم‌پاشي و همچنين شست‌وشوي درختان با آب نسبت به مهار اين مگس‌ها اقدام کند و اگر در منطقه‌اي بيش‌ازحد معمول مگس سفيد مشاهده شد بايد نتيجه بگيريم که شهرداري در شست‌وشوي درختان با آب و يا سم‌پاشي درختان کوتاهي کرده است.
تاکنون روش‌هاي مختلفي از سوي نهادها و برخي کارشناسان براي کنترل جمعيت مگس‌هاي سفيد پيشنهاد و يا اجرايي شده است اما اين راهکارها نتيجه‌اي را در پي نداشته و اگر قرار است جمعيت سفيد بالک‌ها در شهر تهران کنترل و از ميان رود، وزارت جهاد بايد روش‌هاي علمي را پيشنهاد دهد.
بدون شک در صورت بودن مديريتي يکپارچه در شهر تهران، تاکنون بسياري از مشکلات از جمله هجوم مگس‌هاي سفيد به پايتخت قبل از آنکه به يک معضل تبديل شود، حل مي‌شد اما پس از سال‌ها، خبري از مديريت يکپارچه شهري در شهر تهران نيست.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن