واضح آرشیو وب فارسی:حوزه هنری: داور بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» معتقد است که آثار شهرستانی گاهی مخاطب را شگفت زده می کند و این آثار از خلوص، صمیمیت و فضای بهتر و صادقانه تری نسبت به تهران برخوردارند.ایرج راد، داور بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه آثار این دوره جشنواره سوره ماه افت و خیزهای عجیب و غریبی داشته اند، اظهار کرد: فاصله کیفی برخی آثار با آثار دیگر زیاد بوده و انتخاب های آثار سال گذشته جشنواره تئاتر سوره ماه بهتر از امسال بودند. در این دوره، آثار نمایشی حاضر در جشنواره دچار پراکندگی ها و اختلاف های متفاوتی است و برخی کارها را می بینید که از خلاقیت، بازیگری و طراحی و موضوعاتی از این قبیل، مفید و بجا و نسبتا خوب استفاده کرده اند. اما در برخی آثار به نظر می رسد که تنها می خواستند به گونه ای در جشنواره حضور پیدا کنند. وی ادامه داد: معمولا جشنواره ها همین ویژگی را دارند که برخی شرکت کنندگانشان را جشنواره زده می کنند. اما انتظار ما از هنرمندان شهرستانی خیلی بیشتر از این است؛ چرا که خود من طی این سال ها و در گذشته های دور هم به یاد دارم که آثار شهرستانی گاهی مخاطب را شگفت زده می کرد و از خلوص و صمیمیت و فضای بهتر و صادقانه تری نسبت به تهران برخوردار بود. مدیرعامل خانه تئاتر همچنین گفت: نمی دانم چه علتی باعث ضعف آثار هنرمندان تئاتر شهرستان شده است. اما چنین مسئله ای قابل بررسی است. گروه هایی که از شهرستان ها می آیند گروه هایی هستند که دائما کار می کنند و گاهی می بینید که جای این گروه ها در جشنواره ها خالی است و فعالیت نمی کنند. باید بررسی کرد که علت چیست. شاید اصلا کار نکرده اند که آثارشان در جشنواره راه پیدا کند و یا به هر دلیلی شاید کارشان ضعیف تر از آثاری بوده که الان ارائه شده و باید دید که چه عاملی باعث شده ضعیف تر شوند. راد با تاکید بر اینکه باید امکانات در اختیار گروه های خلاق، علاقه مند و دارای استعداد قرار بگیرد، عنوان کرد: باید امکانات را در اختیار گروه های تئاتری فعال قرار دهیم تا کارشان دائما بهتر شود و تاثیرگذارتر باشند. خیلی وقت ها در تهران شاهد بودیم که گروه های شهرستانی جرقه های خیلی خوبی زده اند، اما باید امکاناتی در اختیار جرقه ها قرار بگیرد که تبدیل به نور شوند، نه اینکه با بی توجهی باعث شویم که خاموش شوند. وی خاطرنشان کرد: این ها همه مشکلات تئاتر است و باید راجع به این مسائل فکرهای اساسی شود، شهرستان ها امکاناتی برایشان قرار بگیرد و آموزش ها منسجم باشد؛به صورتی که استادها و کسانی بروند و به هنرمندان و علاقه مندان عرصه تئاتر در شهرستان های کشور آموزش بدهند. این کارگردان و بازیگر پیش کسوت تئاتر با بیان اینکه تئاتر در شهرستان ها نباید تنها در ارتباط با جشنواره باشد، عنوان کرد: هنرمندان شهرستانی باید بتوانند دائما نمایش های خود را برای عموم به روی صحنه ببرند. وقتی اجرا کنند و با مردم رو به رو شوند، نقاط قوت و ضعف شان بیشتر شناخته می شود و هر قدر پرکارتر باشند نقاط مثبت و منفی اثرشان بیشتر نمایان می شود و با تجربه تر می شوند. اینکه نگاه دقیق تر و کارشناسانه تری به مسائل باشد و حداکثر بهره وری را از نیروهای با استعداد کشورمان داشته باشیم مسائلی است که در تئاتر کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حوزه هنری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]