واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان: بنابر نظر اسلام سن کودک به دو هفت سال اول و دوم تقسیم شده است که روش ها و اقدامات موثر در خلاقیت و خردورزی کودکان در آنها می تواند متفاوت باشد.حجت الاسلام علی همت بناری، مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان کودکانی با روحیه خردورزی و اندیشه ورزی و خلاقیت تربیت کرد، گفت: از نظر علم روان شناسی و تعلیم و تربیت جدید انسان ها از زمان تولد تا سن دوازده یا سیزده سالگی کودک محسوب می شوند و از نظر اسلام از تولد تا بلوغ لذا در روایات سن کودک به دو هفت سال اول و دوم تقسیم شده است که روش ها و اقدامات موثر در خلاقیت و خردورزی کودکان می تواند متفاوت باشد. وی ادامه داد: در این زمینه روایات متعددی وارد شده است که مهم ترین آنها برای ایجاد روحیه خلاقیت و تفکر و نوآوری در کودک، بحث آزادی او و پرداختن به بازی است البته آزادی باید مدیریت شده باشد و نه مطلق که این مدیریت و نظارت باید از سوی والدین صورت بگیرد. مولف کتاب « تعامل فقه و تربیت» تصریح کرد: مطابق با این رویکرد، کودک باید در هفت سال اول زندگی خود آزادانه به بازی بپردازد تا ظرفیت ها و استعدادهای او در فضای آزاد ظهور و بروز پیدا کند و این مساله به روحیه خردورزی و اندیشه ورزی و خلاقیت او کمک شایانی می کند. وی با یادآوری این که از سن هفت سالگی راحت تر می توان زمینه خلاقیت و تفکر را در کودک فراهم کرد، افزود: در این راستا چند اقدام می تواند موثر باشد، نخست ایجاد سوال در ذهن کودک؛ یعنی والدین زمینه ای را فراهم کنند تا برای کودک سوال ایجاد شده و خود به دنبال پاسخ برود نه این که سریع به او پاسخ داده شود که این امر تشویق پدر و مادر را می طلبد. رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) با اشاره به راهکار دوم بیان کرد: در این راستا والدین باید زمینه های انتخاب گری را در کودکان فراهم کنند به این صورت که گزینه های مختلفی را برای کودک فراهم کرده تا بتواند با اندیشه و تفکر دست به انتخاب یک گزینه بزند هر چند این انتخاب می تواند در مورد مسائل مربوط به خود از قبیل انتخاب وسائل لازم در مدرسه یا لباس باشد. وی اضافه کرد: پس از انتخاب مناسب باید از کودک توضیح و دلیل خواست که او چرا دست به این انتخاب زده است و البته نباید در این راستا توقع بالایی داشت اما این رویکرد موجب می شود کودک یاد بگیرد تا برای انتخاب های خود بیندیشد و دلیل داشته باشد و انتخاب هایی سنجیده و حساب شده داشته باشد و این امر به روحیه اندیشه ورزی و خلاقیت کودک کمک شایانی می کند. به گفته مولف کتاب «ماخذشناسی تربیت اخلاقی» از سوی دیگر بحث نظرخواهی در دوران هفت سال دوم از کودک در ایجاد روحیه خلاق و متفکر بسیار موثر است؛ در این راستا باید با نظر کودک با احترام برخورد شده و از او سوال شود دلیلش برای این نظر چیست تا او بداند اگر قرار است در جایی نظر دهد باید ایده او مبتنی بر واقعیاتی باشد که توجیه معقول در حد خودش داشته باشد. عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه با بیان این که واگذاری مسوولیت به کودک دیگر راهکاری است که می تواند در بالا بردن روحیه اندیشه ورزی او نقش مهمی داشته باشد، اذعان کرد: در این راستا باید به کودک اجازه ریسک پذیری و آزمون و خطا البته در حد قابل قبول داد و او را به دلیل اشتباهات ذهنی و کاری توبیخ نکرد بلکه فرصت دوباره به او داد تا خود را بیابد. حجت الاسلام بناری تاکید کرد: همچنین کارهای مثبت کودک باید مورد توجه والدین قرار گیرد نه این که بی تفاوت از کنار آن بگذرند. برخورد مثبت در مقابل فعالیت های مثبت کودک منجر به تکرار اقدامات مثبت و خلاقیت های بعدی او می شود. وی یادآور شد: حضور کودک در گروه همسالان و قرار گرفتن در این قبیل موقعیت ها، موجب می شود حس مسوولیت پذیری در او تقویت شده و بداند او هم باید به ایفای نقش یا فعالیت و بازی بپردازد ضمن آنکه حضور کودک در فضای جمعی موجب عدم انزوا و گوشه گیری او می شود. وی اذعان کرد: بنابراین، به طور کلی برای ایجاد روحیه اندیشه ورزی، تفکر، تعقل و خلاقیت در کودکان باید اجازه سوال، کسب تجربه و ریسک پذیری و آزادی مدیریت شده به آنها داد و والدین به جای دخالت و محدود کردن آنها، حمایت و نظارت کلی بر عملکرد کودکان داشته باشند و با ایجاد محیط و موقعیت مناسب زمینه شکوفایی استعدادها و خلاقیت های آنها را فراهم آورند. مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) در پایان خاطرنشان کرد: اینکه اسلام به اهمیت بازی و آزادی کودک در هفت سال اول تاکید می کند و به بازی گوشی، فعالیت و تجربه کودک با تعیبر «ینبغی عرامه الصبی فی صغره» ارج می نهد و یا توصیه به احترام گذاشتن به فرزندان «اکرموا اولادکم» و پذیرفتن نتایج عملکرد متناسب با توان آنها «یقبل میسوره و یتجاوز عن معسوره» می تواند ناظر به همین مسأله مهم باشد. چرا وهابیت در صلح آمیزترین و زیباترین تجمع انسانی اخلال می کند؟! خبرگزاری شبستان: این جریان، یک جریان جبرگرا و بسته بوده و از نظر فکری و عقلی در سطح پایینی قرار دارد و در تصمیمات خود کمتر از عقلانیت استفاده می کند و همین امر مانع از مدیریت انها به سبک امروزی می شود.
پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبستان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]