تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806896708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‎دهد درختان کنار جبالبارز جنوبی در معرض نابودی/ زغال‎گیری پدیده فاجعه‎بار مخرب طبیعت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‎دهد
درختان کنار جبالبارز جنوبی در معرض نابودی/ زغال‎گیری پدیده فاجعه‎بار مخرب طبیعت
فارس از وضعیت فاجعه‎بار نابودی درختان کنار در منطقه جبالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد گزارش می‎دهد.

خبرگزاری فارس: درختان کنار جبالبارز جنوبی در معرض نابودی/ زغال‎گیری پدیده فاجعه‎بار مخرب طبیعت



به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، آتش‎سوزی چند روز اخیر در روستای نورک بخش جبالبارز جنوبی موجب شد که تعدادی از درختان کنار نابود شوند. رقم قابل توجهی از درختان جنگلی جنوب استان کرمان به ویژه بخش جبالبارز جنوبی را درخت نسبتاً مقاوم کنار تشکیل داده است.

اینگونه گیاهی که به ندرت به صورت تکی در جایی دیده می‎شود، در فصل پاییز و بهار از سرسبزی و طراوت خاصی برخوردار است. در صورتیکه درخت کنار مورد نامهربانی‎های طبیعت و انسان قرار نگیرد، عمر آن به چند قرن می‎رسد و برخی مواقع چنان تنومند و بزرگ است که سایه آن بیش از 200 متر مربع می‎شود.

در گذشته بیشتر درختان کنار در فصل زمستان و در نبود چراگاه‎های مناسب توسط عشایر و دامداران قطع می‎شد، اما با توجه به باران‎های مناسب بسیار زود این درخت به شرایط مناسب بر می‎گشت. طبق باور و اعتقادات مردم این منطقه کنارهای تنومندی که در اطراف قدمگاه‎ها و امامزاده‎ها قرار دارند، جزو اموال این بقاع متبرکه بوده و از این نظر قابل احترام است.

از جمله مناطقی که کنارهای چند 100 ساله دارد، روستای نورک بخش جبالبارز جنوبی است که به دلیل قرار گرفتن مقبره امامزاده عبدالله در این مکان تا حد فاصل دو کیلومتری آن درختان کنار قطع نشده و از سده‎های قبل تاکنون سایه خنک برای چند نسل بوده‎اند و هر کدام نام‎های مشخصی مانند کنارقولی، دانه بلوری، استکی، کیمه، اردی و ... دارند که نسل به نسل منتقل شده است. اما پدیده‎ای نوظهور در منطقه که موجب شده است، این درختان به شدت مورد تعرض و نابودی قرار گیرند، شغل نامیمون زغال‎گیری است، زیرا به دلیل خشک شدن منابع آبی مانند قنات‎ها و چشمه‎ها کشاورزی در منطقه سیر نزولی به خود گرفته است و پس از 20 سال اکثریت مردم تغییر شغل داده و درصد قابل توجهی از آن‎ها رو به زغال‎گیری آورده‎اند.

زغال‎گیرها چوب کنار را به دلیل مقاومت زیاد و نفوذناپذیر بودن در مقابل موریانه‎ها برای کار خود مرغوب می‎دانند و به این ترتیب در میان چوب‎های مرکبات در دل کوره‎ها همواره درصدی از چوب‎های کنار وجود دارد. اما در کنار تمام این اتفا‎ق‎ها در مواردی سهل‎انگاری اشخاص موجب می‎شود آتش‎سوزی‎های بی‎مورد موجب نابودی منابع طبیعی شود و ضربه‎های جبران‎ناپذیری به منابع خدادادی وارد آورد. این خبر تأسف‎بار هنگامی جالب می‎شود که از زبان اهالی روستا و خادمان امامزاده عبدالله می‎شنویم که گشت راهداری شهرستان عنبرآباد در حال عبور از روستای نورک به روستای روداب متوجه وجود لانه زنبور عسل بر شاخه‎های سبز یک کنار جوان می‎شوند و با سماجت و عدم شناخت کافی از برداشت عسل طبیعی دست به دامان آتش شده و در نهایت با سوزاندن زنبورها و چند بوته کنار کام خود را شیرین می‎کنند. کاشت ارقام خارجی کنار موجب رونق اقتصادی می‎شود احمد احمدپور عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان در این زمینه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: درخت کنار گونه مرتعی است که نقش بسیار مهمی در پوشش خاک منطقه و جلوگیری از فرسایش آن ایفا می‎کند. وی با توجه به حرکت منطقه به سمت کم‎آبی ادامه داد: این گیاه مقاوم نسبت به خشکی نقش بسیار مؤثری در زمینه تولید گیاهان دارویی ایفا می‎کند و برگ و میوه آن در صنایع داروسازی، تولید مواد آرایشی بهداشتی و رنگ‎ها استفاده می‎شود.

احمدپور تصریح کرد: در دهه اخیر کنار می‎تواند به عنوان پایه مناسب و مقاوم برای رقم‎های خارجی یا قطری اینگونه درختان که در کشورهای حوزه خلیج فارس کاشت می‎شود، مورد استفاده قرار گیرد. عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: رقم‎های خارجی کنار می‎تواند با توجه به سازگاری آن با منطقه صرفه اقتصادی قابل قبولی داشته باشد. وی افزود: درخت کنار در مناطق مختلف از جمله جبالبارز جنوبی با ریزش برگ‎های خود در فصول مختلف موجب بهبود ساختمان خاک و افزایش مواد غذایی زمین می‎شود و به همین دلیل در باغ‎هایی که درخت کنار وجود دارد، درختان با کیفیت‎تر و مثمرتری پرورش می‎یابد. سوختن 2 هکتار از جنگل‎های جبالبارز جنوبی در آتش رضا ناصری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عنبرآباد نیز اظهار داشت: در این شهرستان بیش از 50 هزار هکتار درخت جنگلی وجود دارد که به دلیل پهنه و گسترش آن از رقم‎ها و واریته‎های متفاوتی تشکیل شده است.

وی با توجه به اهمیت درخت کنار در منطقه بیان داشت: درخت زیبا و مقاوم کنار حدود 15 هزار هکتار از پوشش طبیعی شهرستان عنبرآباد را به خود اختصاص داده است. ناصری در مورد آتش‎سوزی‎های صورت گرفته در منطقه عنوان کرد: با ابراز تأسف طی سال گذشته بیش از دو هکتار از جنگل‎های جبالبارز جنوبی طعمه حریق شده که درصد قابل توجهی از آن‎ها کنار بوده است.  انتهای پیام/80007/ب۴۰

94/07/16 - 07:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن