تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815415973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی گردو مهمترین مشکلات باغداران اسکو


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در جشن برداشت گردوی شهرستان اسکو عنوان شد؛
نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی گردو مهمترین مشکلات باغداران اسکو

گردو


شناسهٔ خبر: 2933251 - سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
استانها > آذربایجان شرقی

اسکو – فرماندار اسکو نبود صنایع تبدیلی وخام فروشی را از مهمترین مشکلات باغداران گردو در این شهرستان عنوان کرد. به گزارش خبرنگارمهر، شهرستان اسکو آذربایجان شرقی که در ۳۰ کیلومتری جنوب کلان‌شهر تبریز واقع‌شده، درزمینهٔٔ کشاورزی ازجمله شهرستان‌های پیشرو به شمار می‌رود و ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که نزدیک به ۲۸ هزار هکتار مربوط به اراضی زراعی و مابقی باغی است و علاوه بر این ۵۶ درصد این اراضی آبی و نیمه آبی و ۴۴ درصد دیمی است. باوجود بحران آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و خشک‌ شدن این دریاچه، شهرستان اسکو رتبه نخست گردو استان را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که گوشه و کنار این شهرستان مملو از باغ‌های گردو است و به‌خصوص اسکو و مجارشین به‌عنوان تولیدکنندگان باکیفیت گردو در سطح کشور ‌شناخته می‌شوند. بر همین اساس جشن برداشت گردو صبح سه شنبه در شهرستان اسکو برگزار شد تا علاوه بر ترغیب باغداران تولید کننده این محصول ارزشمند به توسعه و تداوم فعالیت های خود، زمینه معرفی و شناساندن بیش از پیش طلای سبز آذربایجان شرقی به سایر نقاط کشور و در نتیجه افزایش درآمدزایی و اشتغال در اسکو نیز فراهم شود.

فروش گردوی اسکو بصورت خام در دیگر استان ها توسط دلالان فرماندار شهرستان اسکو در این جشن با اشاره به جایگاه و رتبه گردوکاران در عرصه تولید این محصول باغی ارزشمند در سطح کشور اظهار داشت: نبود صنایع تبدیلی و خروج گردو به صورت خام به دیگر شهرستان ها مهمترین مشکلات باغداران این محصول در شهرستان اسکو بشمار می رود. حیدر صادقی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید و عرضه این محصول در اسکو بصورت مستقیم و بدون دخالت واسطه ها و دلالان گفت: متاسفانه به علت نبود مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی اکثر محصولات باغی این شهرستان به صورت خام توسط واسطه ها خریداری و برای فروش به دیگر استان های کشور صادر می شود. برگزاری جشن برداشت گردو در اسکو مدیر جهاد کشاورزی اسکو نیز در حاشیه جشن برداشت گردو که در آن تعدادی از باغداران نمونه اسکویی تجلیل شدند، اظهار داشت: شهرستان اسکو در سطح استان هم از نظر سطح زیر کشت و هم ازنظر تولید رتبه اول را به خود اختصاص داده و بر این اساس برای اینکه این محصول را بیشتر بشناسانیم، جشن برداشت گردو  با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و باغداران اسکویی برگزار شد. آیت الله عبادپور با بیان اینکه که این جشن می تواند به‌عنوان یک حرکت تأثیرگذار در اقتصاد شهرستان و ارتقای کمیت و کیفیت گردوی اسکو محسوب شود، افزود: جشن در راستای معرفي توانمندی های بخش كشاورزي شهرستان و جذب توجهات ويژه مسئولان به توسعه ملي و كيفي محصولات باغي شهرستان به‌ویژه گردو است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید دوباره بر لزوم معرفی هر چه بیشتر گردوی اسکو برای جلوگیری از سوءاستفاده واسطه ها و دلالان از نام این محصول تصریح کرد: برگزاری چنین مراسمی در شناساندن محصول گردو و سایر مشتقات آن و همچنین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان به دیگر نقاط کشور مثمر ثمر خواهد بود. گفتنی است با وجود اینکه شهرستان اسکو رتبه نخست تولید و عرضه محصول گردو در آذربایجان شرقی را در اختیار دارد اما در چند سال گذشته بدلیل مشکلاتی چون کمبود منابع آبی، خشک شدن دریاچه ارومیه و نفوذ شوری در آب های منطقه و نیز شیوع آفت هایی چون کرم خراط که فعالیت این افت در شرایط کم آبی تشدید می شود، باغداران این محصول با ضرر و زیان های مالی بالایی مواجه شده اند و مجموع این عوامل آینده تولید طلای سبز اسکو را با اما و اگرهایی همراه ساخته است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن