تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814892768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطع درختان کهنسال سپیدار در مهریز/چراغ سبز شهرداری قرمز شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش‌ می‌دهد؛
قطع درختان کهنسال سپیدار در مهریز/چراغ سبز شهرداری قرمز شد

قطع درختان در مهريز


شناسهٔ خبر: 2933124 - سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
استانها > یزد

یزدـ مردم یکی از محله‌های مهریز برای گنجاندن یک نخل در یک میدان، اقدام به قطع هشت درخت ۳۰ تا ۵۰ ساله سپیدار کردند که این اقدام چند روزی است در این شهرستان موجب نارضایتی شهروندان شده است. خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: در یکی از محله‌های قدیمی مهریز، حسینیه‌ای به نام «پا نخل» وجود داشت که این حسینیه در طرح‌های توسعه‌ای از حدود ۵۰ سال پیش به میدان تبدیل شد و نخل موجود در این حسینیه به حسینیه دیگری به نام دوازده امام منتقل شد. از آنجا که مهریز از جمله شهرهایی است که محله‌گرایی در آن به‌شدت پررنگ و ملموس است، مردم انتقال این نخل که نماد عزاداری ماه محرم است، به حسینیه‌ای دیگر در محله‌ای دیگر را هرگز برنتافتند و همواره مترصد فرصتی برای داشتن یک نخل در محله خود بودند. مردم یکی از محله‌های مهریز بارها علاقمندی خود را برای بازگرداندن حسینیه به حالت قبل را اعلام کرده‌اند که امسال این آمادگی به طور رسمی علنی شد. به محض اینکه فرصتی برای قرار دادن یک نخل در این میدان فراهم شد، جمعی از اهالی محل اقدام به قطع هشت درخت ۳۰ تا ۵۰ ساله سپیدار در این میدان کردند که البته این اقدام در ابتدا با چراغ سبزهایی از سوی شورای شهر و شهرداری صورت گرفت. شب اول سکوت شب دوم محکومیت شدید از سوی مسئولان قطع این درختان در دو مرحله انجام شد و مسئولان در شرایطی که قطع این درختان چندان جنجال ایجاد نکرده بود، مخالفتی با آن نداشتند اما به محض جدی شدن مسئله و ورود رسانه‌ها، این اقدام را به شدت محکوم کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که اهالی محل می‌گویند اگر چراغ‌ سبزهای شورا و شهرداری نبود، شاید همچنان مانند ۵۰ سال گذشته، اقدامی برای قطع این درختان و بازگرداندن حسینیه به حالت قبل نمی‌شد. البته این موضوع در شورای شهر مهریز مخالفان و موافقانی دارد که شاید اگر این اختلاف سلیقه وجود نداشت، هرگز موضوع قطع این درختان علنی و رسانه‌ای نمی‌شد. رئیس شورای شهر مهریز در این‌باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بهسازی رفت و آمد به میدان سیدالشهدا (ع)، شهرداری اقدام به آزادسازی املاک تجاری اطراف میدان کرد. اهالی و کسبه محل خواستار بازگرداندن حسینیه «پا نخل» هستند محسن مروی‌نام بیان کرد: بعد از بهسازی، با توجه به اینکه میدان قبلا حسینیه بوده است و نخل عزاداری امام حسین (ع) در وسط میدان قرار داشته، تعدادی از اهالی، کسبه و مغازه‌داران تقاضای احیای حسینیه قدیم را داشتند.

وی عنوان کرد: این تقاضا در شرایطی مطرح شد که مکان حسینیه اکنون فضای سبز و میدان است و بازگرداندن حسینیه در حالی که چندین حسینیه در این منطقه وجود دارد، منجر به قطع درختان و از بین رفتن فضای سبز موجود می‌شد. مروی‌نام عنوان کرد: از آنجا که محله‌گرایی در شورا نیز رسوخ کرد هاست، برخی بی‌میل به بازگرداندن حسینیه نبودند به همین دلیل یا سکوت کرده یا راهنمایی‌هایی انجام دادند که این امر منجر به اقدام خودجوش مردمی و قطع تعدادی از درختان میدان شد تا فضا برای استقرار نخل در این میدان فراهم شود. درختان قبل از تشکیل کمیسیون قطع شدند/ دستگیری ۲۲ نفر رئیس شورای شهر مهریز افزود: اهالی در ابتدا از شهرداری درخواست کردند تا اقدام به قطع درختان کند اما در حالی که طبق قانون این موضوع باید در کمیسیونی مطرح می‌شد و با تصمیم‌گیری‌ یک جمع این اتفاق می‌افتاد، قبل از تشکیل کمیسیون مردم بدون هماهنگی با شهرداری، بیش از هشت درخت با قدمت ۳۰ تا ۵۰ ساله سپیدار را شبانه قطع کردند.

مروی‌نام خاطرنشان کرد: به دنبال این اقدام، تاکنون ۲۲ نفر دستگیر شدند که شش نفر آنها هم‌اکنون در بازداشتگاه هستند. در حالی که با قطع درختان، سکوت در شهرداری حاکم بود، به محض اینکه دستگیری‌ها از سوی دادسرا اتفاق افتاد، شهردار به سرعت این اقدام را محکوم کرد. نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه نخست خود با یکی از رسانه‌ها، اعلام کرد: به هر حال زمانی که من کودک بودم، به یاد دارم که این میدان یک حسینیه بود. دخیل‌عباس زارع‌زاده عنوان کرد: اگر مردم تمایل به بازگرداندن حسینیه به محله خود داشتند، بهتر بود این اقدام قانونی انجام می‌شد. قطع این درختان از یک‌سو و تلاش برای بازگرداندن حسینیه به این محله مهریز در آستانه فرا رسیدن ماه محرم از سوی دیگر، موضوع داغی است که در مهریز اذهان عمومی را همچنان درگیر کرده است.

به نظر می‌رسد از آنجا که مهریز باغ‌شهر یزد به شمار می‌رود و خشکسالی‌های سال‌های اخیر بیشترین آسیب‌ها را به این باغ‌شهر وارد کرده و وجود درختان کهنسال سپیدار غنیمتی برای منطقه است و از سوی دیگر، شهرستان مهریز مانند دیگر نقاط استان یزد مملو از حسینیه‌هایی است که شاید تنها چند روز از سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، رها کردن محله‌گرایی‌ها و واقع‌بینی در بسیاری از موارد بتواند به رفع مشکلات شهری مهریز کمک کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن