تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810076634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش قيمت، بازي نخ‌نماشده صرفه‌جويي!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزايش قيمت، بازي نخ‌نماشده صرفه‌جويي!
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
روز گذشته مهر نوشت: براساس ابلاغيه محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و براساس مصوبه شوراي اقتصاد، نرخ تعرفه‌هاي آب شرب شهري از 10 تا 30 درصد افزايش يافت كه از اول مهرماه سال جاري قابل‌اجراست. با اين اوصاف ذكر دو نكته خالي از لطف نيست.
نكته اول: بالاخره تعرفه آب، در حالي افزايش يافت كه مردم اميدوار بودند نتايج سياست‌هاي دولت محترم و وعده‌هايي كه دولتمردان در خصوص بهبود وضعيت رفاهي به مردم داده بودند، به گونه‌اي عيني محقق شود و برمعيشت مردم تأثيري محسوس و ملموس داشته باشد. اين در حالي است كه رسيدگي به معيشت مردم و ارتقاي سطح قدرت خريد مردم، مطالبه جدي رهبري، علما و مراجع عاليقدر بوده و هست. به گونه‌اي كه با آغاز عمر دولت يازدهم، دكتر روحاني و اعضاي كابينه‌اش در ديدار با مراجع عظيم‌الشأن، با خواسته جدي قاطبه حضرات مواجه شدند كه اهم خواسته‌ها در يك نكته مجموع مي‌شد و آن نكته «‌بهبود معيشت مردم» بود.
اما نكته اينجاست كه افزايش تعرفه مصرف آب، پيشنهاد ويژه دكتر معصومه ابتكار بود كه به كرات و دفعات مطرح شد، چراكه به‌زعم سركار ايشان، افزايش تعرفه، منتج به مديريت مصرف صحيح خواهد شد و در نهايت امر صرفه‌جويي آب را در پي خواهد داشت‌!
چنين طرز تفكري كه در جامعه ما به شكل معادله‌اي معيوب شناخته مي‌شود، نه تنها ماهيتي پاخورده و نخ نماشده دارد، بلكه در چندين نوبت در دولت‌هاي گذشته نيز مورد آزمون واقع شده و نتيجه‌اي جز عكس آن حاصل نشده است‌! چراكه به‌رغم شعار‌هايي كه مسئولان به بهانه خدمت به اقشار كم‌درآمد و كم‌برخوردار جامعه به قالب مي‌زنند، خود راهي سواي آن را طي مي‌كنند.  حال در پاسخ به چرايي اين معادله نخ نماشده و تكراري بايد اذعان كرد كه خوابي كه مسئولان براي گراني تعرفه آب، براي مردم ديده‌اند، به شكلي عيان‌تر، در چند نوبت در حوزه سوخت رقم خورد، چراكه از ابتدا اين گمان وجود داشت كه با گراني سوخت، خاصه بنزين، بي‌شك خواسته دولتمردان وقت كه همان امر ركين صرفه‌جويي سوخت بود، حاصل خواهد شد! اما با گراني چندين‌باره سوخت در عالم واقع صرفه‌جويي و تقليل مصرف واقع نشد.
بنابراين افزايش تعرفه‌ها تنها به شكل باري مضاعف بر شانه‌هاي مردم كم‌برخوردار و طبقات كم‌درآمد جامعه تحميل مي‌گردد؛ مردمي كه ديوارشان همواره براي پريدن‌هاي مسئولانه، يا بلند‌پروازي مسئولان كوتاه بوده و هست‌‌! چراكه افراد برخوردار و توانمند جامعه هراسي از اين تندبادها ندارند و حتي با چند برابر شدن تعرفه آب و برق و گاز و بنزين و... مشكلي نخواهند داشت، اما اين مردم كم‌برخوردار هستند كه زندگي‌هايشان با نرمه‌بادي از هم خواهد گسست.
نكته دوم: نكته قابل‌تأمل بعدي اين است كه طبق اظهارات مسئولان و كارشناسان حوزه آب، مصرف آب شهري در مقايسه با آبي كه در حوزه كشاورزي مصرف مي‌شود و همچنين ميزان آبي كه به علت نشت و هدررفت ناشي از پوسيدگي لوله‌هاي شبكه آبرساني هدر مي‌رود، بسيار ناچيز و رقمي بالغ بر10 درصد از ميزان مصرف سالانه آب است. بنابراين حتي با صرفه‌جويي 100 درصدي آب شرب شهري، در بحران آب هيچ اتفاقي نخواهد افتاد و بحران كماكان پابرجا خواهد بود!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن