تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798635548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمزگشایی از تغییر موضع فراکسیون رهروان درباره گزارش کمیسیون برجام 


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مجلس شورای اسلامی رمزگشایی از تغییر موضع فراکسیون رهروان درباره گزارش کمیسیون برجام 


رمزگشایی از تغییر موضع فراکسیون رهروان درباره گزارش کمیسیون برجام 
چرا ساعتی بعد از استقبال رئیس مجلس از گزارش کمیسیون ویژه برجام، فراکسیون رهروان تغییر موضع داد و به گزارش ۲۰صفحه ای کمیسیون حمله کرد؟



به گزارش جام نیوز به نقل از نسیم، با گذشت یک روز از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام  در مجلس و همچنین رونمایی از طرح دو فوریتی فراکسیون رهروان ولایت، ابهام های جدیدی در خصوص نحوه ورود کشور به فاز عملی اجرای برجام هویدا شده است.
ماجرا آنگونه که نشانه های علنی و رسانه ای نشان می دهد با آرایش نیروهای سیاسی داخلی مجلس و مراعات برخی گروه ها و جریان های موثر با دولت یازدهم گره خورده است، گزارش 20 صفحه ای کمیسیون ویژه پس از قرائت در صحن علنی با استقبال شدید رئیس مجلس روبرو شد تا جایی که لاریجانی آن را «داهیانه» خواند اما این پایان ماجرا نبود و همان طور که در گزارش روز گذشته نسیم عنوان شد، طرحی دو فوریتی با طراحی فراکسیون رهروان(حامیان رئیس مجلس) به صحن آمد تا معلوم شود تعریف و تمجید از گزارش کمیسیون برجام توسط رئیس مجلس مقدمه چینی برای پرده برداری از طرحی متفاوت بوده است.
آن طور که منابع نزدیک به مجلس می گویند فراکسیون رهروان از موضع اکثریت اصولگرایان داخل و خارج مجلس مبنی بر اینکه کشور در ماجرای برجام از روش «تعیین شروط قانونی» استفاده کند استقبال کرده است اما در اقدامی عجیب طرحی را روانه صحن مجلس کرد که بیش از «شرط» برای اجرای هر نوع توافق هسته ای «تاییدیه ای ملایم» بر برجام بود.
به نظر می رسد باز کردن راه برای قرائت متن گزارش کمیسیون برجام که به صورت علنی نقاط ضعف غیرقابل گذشت برجام را اعلام می کند امتیازی بوده است که فراکسیون نزدیک به لاریجانی پرداخت کرده تا طرح مورد علاقه خود را قانونی کند.
گزارش های رسیده از مجلس نشان می دهد توقع رهروانی ها همراهی اصولگرایان با طرح فوق بود اما بعد از اینکه 2  فوریت طرح رای نیارود کاظم جلالی (رئیس فراکسیون رهروان) خطاب به اصولگرایان گفت: «دو هفته جلسات و بحث‌های فشرده برای این طرح صورت گرفت و اگر به آمار موافقان و مخالفان این طرح در صحن علنی مجلس نیز نگاه شود می‌توان دریافت که بسیاری از دوستان در فراکسیون اصولگرایان به این طرح رای ندادند و ما متاسفیم که دوستان همیشه سخن از وحدت دارند و فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در این زمینه پیشگام است اما هر گامی که برمی‌داریم در این خصوص در انتها ما را از هم دورتر می‌کند چون آن ها وفادار به مذاکرات نیستند»
جلالی صراحتا از موضوع امضای طرح و قرائت گزارش کمیسیون خبر می دهد: «جلسه‌ای در روز پنجشنبه هفته گذشته تشکیل شد و مجددا روز جمعه نیز جلسه‌ای برگزار شد و دو فراکسیون مسائلی را که با هم اتفاق نظر داشتند مصوب کردند و مقرر شد مسائل اختلافی به جلسه‌ای با حضور دکتر لاریجانی ارجاع شود از این رو روز شنبه رئیس مجلس 3 ساعت وقت خود را به این موضوع اختصاص داد و بر روی طرح بحث‌هایی انجام شد و در آخر جلسه گفته شد که فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت این طرح را امضا کرده و فراکسیون اصولگرایان نیز باید امضا کند اما اعضای این کمیسیون گفتند که ما در صورتی امضا می‌کنیم که گزارش کمیسیون برجام خوانده شود و پس از آن طرح مطرح شود که این موضوع نیز انجام شد اما دوستان باز هم طرح را امضا نکردند و در آن جلسه که آقای توکلی نیز حضور داشت این موضوع مورد اعتراض وی نیز قرار گرفت.»
زمانی هم که طرح در صحن مجلس برای 2 فوریت رای نیاورد حملات فراکسیون رهروان به گزارش کمیسیون شدید شد، یک رسانه نزدیک به رئیس مجلس گزارش کمیسیون را با گره زدن به تیم سعید جلیلی سیاسی و فاقد ارزش کرد اما مهمترین واکنش به رای نماینگان ملت نامه 5 نماینده عضو فراکسیون رهروان بود که ضمن حضور در کمیسیون ویژه از اصل و اساس گزارش کمیسیون 15 نفره را نفی کردند!
علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی در نامه ای که بیشتر یک تهدید عملی برای فراکسیون اصولگرایان محسوب می شود تا در مسیر تصویب طرح هسته ای رهروانی ها مخالفت بیشتری نکنند نوشتند: «ما امضا کنندگان زیر اعتقاد داریم بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد نادیده گرفته شده است. در جهت بیان واقعیت های برجام ضمن رد گزارش ارائه شده به پیوست گزارش آثار مثبت و یا دستیافت های برجام را تقدیم ملت شریف ایران می نماییم»
رد گزارش کمیسیون برجام به یکباره بعد از اینکه رئیس مجلس آن را «داهیانه» نامید حتما واکنشی است به رای منفی اصولگرایان به طرح فراکسیون رهروان برای هسته ای.
این در حالی است که اکثریت نیروهای سیاسی با رد و تایید برجام مخالف هستند و تعیین شروطی محدود کننده برای رفع مشکلات متعدد برجام در صورت نیاز دستگاه اجرایی کشور مورد توافق است، در این صورت می توان طرحی به مراتب قوی تر و دقیق تر ارائه کرد.
به نظر می رسد طرح مجلس باید منطبق با گزارش کمیسیونی باشد که با رای نمایندگان ملت تشکیل شد و با صرف زمان 40  روزه به گزارشی 20 صفحه ای رسید، بعلاوه تعیین شروط صریح برای اجرای برجام نه تنها مخالفت با اصل برجام حساب نمی شود بلکه کمک به دولت یازدهم و دولت های بعدی است تا در صورت لزوم دستاوزیر قانونی برای خروج از فشار کشورهای متخاصم غربی داشته باشند.
حتی پس از اینکه یک فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت برای اجرای برجام» برای ارجاع به کمیسیون تخصصی در معرض تصمیم هیات رئیسه قرار گرفت باز هم به کمیسیون تخصصی برجام بی توجهی شد و کار به کمیسیون امنیت ملی به ریاست بروجردی سپرده شد؛ بروجردی یکی از امضا کنندگان نامه 5 نماینده مخالف کمیسیون برجام است!
اگر ملاحظات سیاسی اعضای فراکسیون رهروان در این مرحله کمرنگ شود، موضع منطقی تعیین شروط برای اجرای برجام که نه مشکلات تایید برجام برای کشور را دارد و نه تبعات رد آن را، میتواند در آینده کمک بیشتری به کشور نماید.  



۱۳/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن