تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812860426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش نظارت‌هاي دامپزشکي آذربايجان شرقي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۹:۴۸ق.ظ)
در طول يک سال گذشته؛ افزايش نظارت‌هاي دامپزشکي آذربايجان شرقي موج - مدير کل دامپزشکي استان آذربايجان شرقي افزايش چشمگير نظارت‌هاي بهداشتي و کاهش ملموس کانون‌هاي بيماري را از مهم‌ترين اقدامات اين اداره کل طي يک سال گذشته خواند.
به گزارش خبرگزاري موج، اميرحسين بهداد، مدير کل دامپزشکي استان، در نشست خبري اداره کل دامپزشکي استان با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي که به مناسبت آغاز هفته دامپزشکي با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي سخن مي‌گفت اظهار داشت: دامپزشکي متولي اصلي تأمين بهداشت و امنيت غذايي با منشأ دامي و طيور، مبارزه با بيماري‌هاي طيور، دام، آبزيان و بيماري‌هاي مشترک انسان و دامي بوده و فعاليت آن موجب آرامش خاطر و اعتماد مردم در استفاده از محصولات سالم و حلال از نظر شرعي و بهداشتي مي‌گردد که در اين راستا اداره کل دامپزشکي استان طي سال گذشته فعاليت‌هاي نظارتي و حاکميتي خود را علي رغم کمبود امکانات اعتبارات و نيروي انساني به نحو قابل توجهي توسعه داده است.
وي با اشاره آماري به اين فعاليت‌ها گفت: در بحث نظارت بهداشتي بر اماکن دامي در 6 ماهه اول سال جاري جهادگران عرصه بهداشت و سلامت استان بالغ‌بر 114 هزار بازديد داشته‌اند که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيش از دو برابر افزايش يافته است.
بهداد ميزان کشف و ضبط مواد غيربهداشتي طي اين بازرسي‌ها را در اين مدت در استان آذربايجان شرقي با 8 برابر افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 تن اعلام کرد و گفت: همچنين با نظارت بهداشتي دامپزشکي در کشتارگاه‌هاي طيور استان طي 6 ماهه اول سال جاري 51 هزار لاشه مرغ ضبط شده که در مقايسه با عملکرد سال گذشته رشدي چند برابري داشته است.
وي با اشاره به اجراي 100 درصدي طرح درج کد رهگيري بر روي گوشت مرغ در استان آذربايجان‌شرقي اظهار داشت: بر اساس عملکرد موفق استان در اجراي اين طرح در سطح کشور، آذربايجان شرقي به عنوان پايلوت سامانه نظارت بهداشتي الکترونيکي در سطح کشور انتخاب شده است.
بهداد با اطمينان به مردم در مصرف فرآورده ها و محصولات دامي که با نظارت دامپزشکي عرضه مي‌شوند، تصريح کرد: به دليل فعاليت‌هاي موفق دامپزشکي استان آذربايجان شرقي در بحث‌هاي نظارتي اين استان ضمن انتخاب به عنوان استان برتر مورد تقدير مسوولان کشوري قرار گرفته است. وي دامپزشکي را وکيل مدافع مردم در عرصه بهداشت عنوان کرد و با قدرداني ويژه از استاندار محترم و محبوب استان و قدرداني از دستگاه قضايي، سازمان جهاد کشاورزي و همچنين دانشگاه علوم پزشکي و مرکز بهداشت استان در همکاري با اين اداره کل گفت: قطعاً اقدامات نظارتي دامپزشکي مسيري دشوار را طي مي‌نمايد.
ولي دامپزشکي در انجام وظايف نهايت تلاش خود را به عمل آورده و در برخورد با متخلفين بهداشتي از هيچ اقدامي فروگذاري نکرده و نخواهد کرد. وي گفت: ما عرصه را بر متخلفين بهداشتي تنگ کرده‌ايم و در اين راستا هيچ اغماض و مسامحه اي بر کساني که به خاطر منافع شخصي و سودجويي‌هاي اقتصادي با جان و بهداشت و سلامت مردم بازي مي‌کنند نداشته و نخواهيم داشت.
وي تاکيد کرد در اين راستا بالغ‌ بر 110 پرونده قضايي تشکيل شده که يکي از اين پرونده‌ها مربوط به کشف 14 تن سنگدان آلوده در يکي از همبرگر سازي هاي استان بود که عامل اين تخلف با دستور قضايي روانه زندان شده است.
بهداد همچنين با اشاره به برخي ديگر اقدامات اين اداره کل در شناسايي کانون‌هاي آلوده در سطح استان گفت: طي 6 ماهه سال جاري بر اساس واکسيناسيون صحيح و توسعه آن و نيز اجراي برنامه‌هاي نظارتي کانون بيماري‌هاي تب برفکي، بيماري لمپي اسکين، هاري، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله کاهش قابل ملاحظه‌اي داشته‌ايم.
وي به افزايش صدور مجوزهاي بهداشتي محصولات صادراتي دامپزشکي طي شش ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: بر همين اساس صدور مجوز بهداشتي تخم مرغ نطفه دار از 950 هزارعدد با 34 درصد افزايش به يک ميليون و 300 هزار عدد، تخم مرغ خوراکي از هزار و 290 تن با 78 درصد افزايش به 2 هزار و 304 تن، پودر گوشت از هزار و 123 تن با 167 درصد رشد به 2 هزار و 993 تن و نيز عسل با 45 تن با 190 درصد افزايش به 133 تن رسيده است که اين محصولات به کشورهاي عراق، آذربايجان، عراق، ترکيه، چين، عربستان و مالزي صادر شده‌اند.
بهداد با بيان اينکه بر اساس گزارش‌ها رسمي استان آذربايجان شرقي از نظر بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيور عادي و پاک است گفت: اجراي طرح ملي مراقبت فعال از آنفلوانزاي پرندگان در قالب طرح ملي که از سوي سازمان دامپزشکي کشور ابلاغ شده است همزمان با سراسر کشور 11 مهر و همزمان با هفته دامپزشکي و طي دوره 42 روزه شروع خواهد شد که با اجراي اين طرح و به صورت مرحله بندي شده، اين بيماري با شدت بيشتري در سطح استان پايش خواهد شد.
بهداد با رد وجود هرگونه هورمون در گوشت مرغ عرضه شده تصريح کرد: استفاده از هورمون در مرغداري‌هاي صنعتي صرفه اقتصادي براي مرغدار ندارد. وي افزود: در شرايط فعلي عرضه مرغ با وزن بالا تنها احتمال وجود باقي مانده آنتي بيوتيکي در آن‌ها بيشتر مي‌کند که بر همين اساس ما همچنان بر خريد مردم با مرغ وزن 1200 تا 1800 گرم تأکيد داريم.
بهداد يکي از اقدامات اين اداره کل را پيگيري اجرايي شدن ايجاد سالن پيش سرد در کليه کشتارگاه‌هاي استان طي سال جاري عنوان کرد و گفت: اجراي اين طرح نقش مهمي در عرضه بهداشتي محصولات کشتارگاهي دارد و بحث سلامت غذا از مزرعه تا سفره را تحقق مي‌بخشد.
وي با درخواست از مردم بر خريد فراورده‌هاي خام دامي از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکي تأکيد کرد و گفت: لازم است دانش و سواد بهداشتي و اطلاعات دامپزشکي مردم جهت احقاق حق و حقوق شهروندي با فرهنگ سازي از طريق رسانه‌هاي گروهي افزايش يابد.
بهداد در ادامه به مشکلات اعتباري اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه استان آذربايجان شرقي از نظر جمعيت دامي، توليد گوشت مرغ و قرمز و فعاليت بخش خصوصي دامپزشکي در رتبه‌هاي بالاي کشوري قرار دارد ولي متاسفانه سال گذشته از نظر اعتبارات تملک دارايي در رتبه سي و يکم کشور قرار داشته که در اين ارتباط با حمايت استاندار آذربايجان شرقي و سازمان مديريت برنامه ريزي اقدامات خوبي آغاز شد که سال گذشته به لحاظ جذب 100 درصدي اعتبارات اين اداره کل از سوي معاونت محترم عمراني استانداري مورد تقدير واقع شد.
وي به مظلوميت رشته دامپزشکي اشاره کرد و گفت: فعالان دامپزشکي در مبارزه با بيماري‌هاي دام و طيور و مشترک انسان و دام همواره در معرض خطر ابتلا قرار داشته و در بحث نظارتي و کنترلي وظايف مهمي را عهده‌دار هستند اما متاسفانه اين رشته هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است. و اگر به اين قشر ايثارگر عنوان جهادگران بي ادعاي عرصه بهداشت و سلامت جامعه اتلاق شود هرگز سخن گزافي نبوده است.
وي 14 مهر روز ملي دامپزشکي و هفته دامپزشکي را عرصه خوبي براي تقدير و تجليل از اين قشر زحمتکش دانست و گفت: هر چند هر چقدر از زحمات و تلاش‌هاي شبانه روزي و بسيار تأثير گذار دامپزشکي تقدير و تجليل شود هرگز قادر نخواهيم بود حق مطلب را ادا کنيم.
وي در نهايت از همه مسوولين استاني؛ به‌ويژه امام جمعه محترم و محبوب تبريز، استاندار معزز و پرتلاش آذربايجان شرقي و نمايندگان محترم استان در مجلس شوراي اسلامي، رياست محترم دادگستري و دادستان محترم تبريز، رياست محترم سازمان جهاد کشاورزي استان، دانشگاه علوم پزشکي، مرکز بهداشت استان، فرماندهي محترم انتظامي استان، صدا و سيماي استان که همواره فعاليت‌هاي دامپزشکي را به نحو احسن منعکس مي‌کند و نيز اصحاب محترم رسانه و همه سازمان‌ها و ادارات کل و نهادها که اين اداره کل را در انجام وظايف خود به نحو احسن ياري مي‌رسانند و نيز جناب آقاي خلج، رياست محترم سازمان دامپزشکي کشور، که توجه و عنايت ويژه‌اي به استان آذربايجان شرقي دارند، تشکر و قدرداني کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن