تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806757759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجارت غير نفتي ايران و آذربايجان تا 20 درصد ارتقا يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۹:۴۵ق.ظ)
سفير ايران در باکو در گفت و گو با موج؛ تجارت غير نفتي ايران و آذربايجان تا 20 درصد ارتقا يافته است موج - گروه اقتصاد سياسي
کشور آذربايجان در ميان سياست‌هاي ايران در منطقه‌ قفقاز حائز نقش مركزي و تعيين‌كننده است. ايران و آذربايجان داراي پيوندهاي تاريخي، فرهنگي و مذهبي مشتركي هستند. از سويي ديگر بعد از روي کار آمدن حسن روحاني رئيس دولت يازدهم، بهبود و تقويت روابط با کشورهاي همسايه جزء الويت هاي سياست خارجه کشور شد که باکو نيز از اين مسئله مستثني نبود. محسن پاک آيين سفير ايران در آذربايجان معتقد است روابط دو کشور با رشد قابل ملاحظه اي پيش مي رود. وي در گفت و گو با موج ضمن مرور اين روابط طي يک سال گذشته، افق پيش رو را مثبت ارزيابي مي کند.

سفر الهام علي اف به تهران، رژيم صهيونيستي را نااميد کرد
پاک آيين در خصوص ديدار حسن روحاني و رئيس جمهور آذربايجان در سال 2014 گفت: ديدار مهم دو رئيس جمهور در فوريه 2014 در اجلاس دائوس سوئيس، بر وجود اراده سياسي طرفين بر تحکيم و تقويت ارتباطات دوستانه صحه گذارد و اين جمع بندي حاصل شد که توسعه مناسبات فيمابين، علاوه بر تامين منافع ملي وامنيت منطقه اي مي تواند دو کشور را به شرکاي راهبردي تبديل کند. اولين نتيجه ملاقات دائوس، سفر کمال الدين حيدراف وزير حوادث غيرمترقبه و فرد با نفوذ کابينه آذربايجان در ماه مارس به تهران بود. اين سفر نشان داد که تقويت روابط اقتصادي و فعال سازي بيشتر ظرفيت هاي همکاري متقابل از موارد قابل توجه دو کشور مي باشد.
پاک آيين گفت: با فاصله کمي از اجلاس دائوس، در ماه آوريل، سفر آقاي الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان، به تهران انجام شد و نشان داد که دو رئيس جمهور بر عهد خود مبني بر تلاش براي توسعه مناسبات پايبند و جدي هستند. سفر الهام علي اف به تهران، روند مثبت روابط دو کشور را نهادينه کرد. اين سفر طليعه روابط مثبت دو کشور شد و عناصر مخالف بهبود روابط، از جمله رژيم صهيونيستي و گروه هاي قومگرا را نااميد کرد.
در اين سفر سه يادداشت تفاهم و يک موافقتنامه در زمينه ساخت نيروگاه برقابي به امضاي طرفين رسيد. در واقع طرح مشترک احداث نيروگاه برقابي «مارازاد (ايران)- اردوباد (آذربايجان)» به امضاي طرفين رسيد. انتقال برق اين نيروگاه به ديگر کشورها و همچنين استفاده بهينه از آب رودخانه ارس به عنوان اهداف اوليه اين طرح است. سه يادداشت تفاهم ديگر در زمينه ورزش و جوانان ، مقابله با حوادث غيرمترقبه و هواشناسي و حفاظت از منابع طبيعي نيز امضا شد. در اين سفر با مشخص شدن روساي ايراني و آذري کميسيون مشترک اقتصادي، اين کميسيون فعاليت جهشي خود را براي توسعه همکاري ها در حوزه هاي مختلف صنعت، تجارت، نفت، گاز، انرژي، حمل و نقل و گردشگري آغاز کرد.

اراده قوي بخشهاي دولتي و خصوص براي توسعه روابط اقتصادي
سفير ايران در باکو افزود: يک هفته بعد از سفر آقاي الهام علي اف، ذاکر حسن اف وزير دفاع جمهوري آذربايجان به ايران سفر کرد و مشخص شد که توسعه مناسبات نظامي بين تهران- باکو نيز در دستورکار قرار گرفته است. سفر علي عباس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به تهران در ماه ژوئن، که به دعوت همتاي ايراني وي انجام شد، نيز داراي دستاوردهاي خوبي براي دو کشو ر بود.
وي گفت: مهمترين نتيجه سفر الهام علي اف به ايران، تشکيل کميسيون مشترک اقتصادي در ماه اوت بود. در اين مقطع سفر محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به جمهوري آذربايجان با هدف برگزاري نهمين اجلاس اين کميسيون، گام مهم و سازنده اي در جهت توسعه مناسبات تهران- باکو تلقي شد. پس از حدود چهار سال وقفه در برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي بين دو کشور، انجام اين سفر، حاکي از موفقيت تلاش هاي اعتماد سازانه از سوي دو کشور و نشانگر اراده سياسي تهران و باکو براي تقويت مناسبات بود. هيات اعزامي ايران به باکو، متشکل از مديران ارشد دولتي در حوزه هاي صنايع، نفت، گاز، پتروشيمي، آب و برق، ارتباطات، فناوري اطلاعات، گردشگري، بهداشت و فعالان بخش هاي خصوصي يک هيات مجرب، با انگيزه و داراي ظرفيت بالاي اقتصادي بود. طرف مقابل نيز با انگيزه اي قوي و با حضور فعالان عمده اقتصادي در بخش هاي دولتي وخصوصي در نشست کميسيون مشترک حاضر بودند. امضاي يادداشت تفاهم همکاري با کمترين اختلاف نظر و همچنين سند همکاري بين سازمان سرمايه گذاري ايران و سازمان توسعه سرمايه گذاري و تجارت جمهوري آذربايجان، بر اراده قوي دو طرف براي دستيابي به حداکثر توافق صحه گذارد. در واقع طرفين به اين جمع بندي رسيدند که مي توانند شرکاي تجاري خوبي براي يکديگر بوده و با شناخت ظرفيت هاي اقتصادي موجود و برنامه ريزي و عملياتي کردن تفاهمات، دستيابي به دستاوردهاي مثبت اقتصادي را ممکن سازند.

اعتقاد تهران و باکو براي بستر سازي فعاليت هاي بخش خصوصي
پاک آيين در خصوص توسعه روابط بخش هاي خصوصي دو کشور گفت: يکي از حوزه هاي اساسي که مي تواند زمينه ساز گسترش همکاري هاي ايران و جمهوري آذربايجان باشد، تقويت ارتباطات بخش هاي خصوصي دو کشور است. حضور يک هيئت سي نفره از تجار بخش هاي خصوصي از تهران و استان اردبيل در باکو به همراه وزير ارتباطات ايران و نشست تجار دو کشور با محوريت اتاق هاي بازرگاني که در روز آخر سفر و با حضور وزراي دو کشور انجام شد، نشانگر اعتقاد طرفين به ضرورت بستر سازي براي فعاليت مفيد بخش هاي خصوصي بود.
ديدار واعظي با الهام علي اف و اظهار نظر ايشان مبني بر اينکه ايران و آذربايجان مي توانند به يک متحد منطقه اي تبديل شوند، مشخص کرد که عزم مسئوولان دو کشور براي توسعه همه جانبه مناسبات، جزم است و آنان جز به يک دستاورد حداکثري قانع نخواهند شد.

سفر ضرغامي گام مهمي در توسعه ارتباطات رسانه اي دو کشور
سفير ايران گفت: با توجه به اهميت ساماندهي گمرکات دو کشور که از مفاد يادداشت تفاهم کميسيون مشترک اقتصادي نيز بود، مسعود کرباسيان رئيس کل گمرک کشور در سپتامبر 2014 به باکو سفر کرد و دستاوردهاي اين سفر موجب تسهيل در امر تجارت شد.
در ادامه اين روند مثبت، سفر عزت‌الله ضرغامي، رئيس صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در ماه اکتبر به جمهوري آذربايجان، به عنوان يک تحول مهم، نه فقط در جهت توسعه ارتباطات رسانه‌اي بلکه در مسير تحکيم روابط دو کشور صورت پذيرفت.
در سفر رئيس رسانه ملي به باکو، تاسيس کميته مشترک راديو و تلويزيون دو کشور مورد توافق قرار گرفت. تاسيس اين کميته با هدف تقويت همکاري‌ها در حوزه صوتي و تصويري مي‌تواند در خنثي‌سازي ترفندهاي رسانه‌هاي مخرب، کاهش سوءتفاهمات و تحکيم مناسبات في‌مابين نقش سازنده‌اي ايفا کند.
فعال شدن کميته مشترک رسانه‌اي، تداوم فعاليت سازنده دفاتر رسانه‌اي دو کشور، سفرهاي متقابل هيات‌ها و فراهم کردن زمينه فعاليت مثبت حضور خبرنگاران در دو کشور، از جمله اقدامات ضروري براي اطلاع‌رساني صحيح از تحولات و جلوگيري از سوءاستفاده خبري نيروهاي ثالث است.

امضاي پنج سند همکاري در سفر رئيس جمهور ايران به آذربايجان
وي در خصوص سفر سال گذشته روحاني به باکو گفت: سفرهاي مجدد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رحيم پورمعاون وزارت امور خارجه در نوامبر، مقدمات سفر رئيس جمهور را فراهم کرد و سفر حسن روحاني در همين ماه به جمهوري آذربايجان، فصل جديدي در روند توسعه روابط دو کشور را آغاز کرد. قبل از اين سفر، دو رئيس جمهور در آستراخان روسيه نيز با يکديگر ملاقات کرده بودند و لذا در سال 2014 چهار نوبت روساي‌ جمهور دو کشور ديدار و مذاکره داشته ند که اين يک رکورد در تاريخ مناسبات دو کشور است.
وي گفت: در جريان سفر روحاني به باکو، پنچ سند همکاري به امضاء رسيد و يک بيانيه دوستي منتشر شد، که نشانگر نزديکي ديدگاه هاي تهران و باکو بود. روساي جمهور دو کشور در خصوص گسترش بيش از پيش روابط در بخش‌هاي مختلف بويژه در زمينه‌هاي اقتصادي، انرژي، محيط‌زيست، ‌راه‌آهن، کريدور شمال - جنوب و همکاري‌هاي چند جانبه و همچنين مسايل سياسي و منطقه‌اي، مذاکرات مفصلي انجام داده و به توافق خوبي دست پيدا کردند. ديدار سرمايه‌گذاران و فعالان بخش خصوصي دو کشور و توافقات منعقده از دستاوردهاي اين سفر بود و نشان داد که اراده دولت اين است که بخش‌هاي خصوصي دو کشور فعال شده و زمينه‌ها و شرايط لازم براي فعالان اقتصادي فراهم شود. دو رئيس جمهوردر خصوص مسايل بانکي، عوارض گمرکي و موضوعات مرزي و تعديل تعرفه‌ها نيز صحبت کرده و توافقات کلي انجام شد.

ترافيک رفت وآمد مقامات سياسي و اقتصادي تهران و باکو
با فاصله اندکي از اين سفر، نعمت زاده وزيرتجارت، صنعت و معدن نيز در ماه نوامبر در راس هياتي از بخش هاي دولتي وخصوصي به باکو سفر کرد که مذاکرات و دستاوردهاي اقتصادي اين سفر نيز قابل توجه بود.
همزمان با سفر نعمت زاده به باکو، علي حسن اف معاون نخست وزير آذربايجان به تهران به دعوت وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي کشورمان و همچنين سفر شيخ الاسلام الله شکور پاشازاده به قم باي شرکت در اجلاس جريان هاي تکفيري نشانگر تراکم سفر مقامات عالي به دو کشور بود.
سفر واعظي به باکو در اوايل دسامبر براي شرکت در نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و همچنين پيگيري توافقات انجام شده در سفر رئيس جمهور گام مهم ديگري در جهت نزديک شدن دو کشور بود.
سفرهاي شاهين مصطفي اف وزير تجارت و صنعت و علي حسن اف رئيس دائره سياسي و رسانه اي دفتر رئيس جمهوروهمچنين خلف خلف اف معاون وزير امورخارجه آذربايجان به تهران و همچنين سفرهاي فرمانده مرزباني، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، استاندارخراسان، رئيس دانشگاه تهران، مديرکل امور ايرانيان وزارت امورخارجه، مديرکل ارزيابي وزارت بهداشت به باکو در سال 2014، همه نشانگر حوزه هاي متنوع ارتباطات دو کشور است.

رشد 20 درصدي تجارت غير نفتي ايران و آذربايجان
سفير ايران در ادامه گفت: در سال 2014 در حوزه تجارت غيرنفتي در مقايسه با زمان مشابه پيشين، رشد 20 درصدي را شاهد بوديم که البته اين رقم شامل مبالغي که بابت سوآپ نفت و يا سرمايه گذاري در حوزه گازي شاه دنيز و يا هزينه هاي ترانزيتي دريافت مي کنيم نمي شود.
وي با شمارش دستاوردهاي اخير در روابط دو کشور گفت: تسهيل در صدور ويزا و بخصوص صدور ويزا در مبادي ورودي به نخجوان براي اتباع ايراني،بهبود تدريجي کاهش عوارض، ساماندهي امور گمرکي بخصوص با افتتاح پايانه مسافري بيله سوار، برطرف ساختن پاره اي از مشکلات در مرزهاي دو کشور و بازگشائي پل استراتژيک جلفا، توافق اصولي براي ايجاد خط هوائي بين باکو و مشهد، امضاي توافق ميان شرکت هاي راه آهن ايران، روسيه و آذربايجان براي تکميل خط آهن قزوين-آستارا، رفع پاره اي از مشکلات بانکي، تقويت ارتباطات بخش هاي خصوصي و حضور تجار در نمايشگاه هاي بازرگاني دو کشور، صدور خودروهاي ايران به آذربايجان، خريد و تبادل برق،افزايش سفر گردشگران آذربايجاني به ايران، تداوم سواپ گاز به نخجوان و ادامه همکاري نفتي با کنسرسيوم شاه دنيز، اعزام هيات هاي رسانه اي به استان هاي همجوار براي شناخت ظرفيت هاي همکاري و سفر يک هيات رسانه اي از ايران به آذربايجان، بهبود فضاي رسانه اي، توافق دو کشور براي مبارزه با افراط گرايي و مقابله با عناصر ثالث که قصد تخريب روابط دو کشور را دارند، تفاهم طرفين براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل زندانيان، افزايش همکاري هاي دفاعي، تقويت همکاري هاي دانشگاهي، توسعه ارتباطات فرهنگي و حمايت ايران از حل صلح آميز مناقشه قره باغ با حفظ تماميت ارضي جمهوري آذربايجان از جمله دستاوردهاي دو کشور بوده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن