واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی:حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: پیامبر(ص)همواره به تلاوت قرآن با صدای خوش و لحن عربی سفارش می کردند،این نشان دهنده اهمیت ترویج و پیام رسانی کلام وحی است که لحن و صوت زیبا نیز به عنوان جذاب ترین موضوع این بخش محسوب می شود.مسعود اکبری حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی با اشاره به فلسفه تلاوت قرآن کریم گفت: تلاوت به معنای قرائت قرآن است و مهمترین هدف از قرائت قرآن نیز رساندن پیام آیات کلام وحی به عموم مردم و مستمعین است. زیور قرآن، تلاوت با صدای خوش است وی با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن و القای معانی آیات قرآن به مستعمین در زمان تلاوت توسط قراء بیان کرد: تلاوت قرآن با صوت زیبا از زمان صدر اسلام نیز مورد توجه بوده به طوریکه از نبی مکرم اسلام(ص) نقل است که فرموده اند:«هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن آواز خوش است». اکبری اظهار کرد: پیامبر(ص) نیز قرآن را با لحن زیبا و صدای خوش تلاوت می کردند و دیگران را همواره به تلاوت قرآن با لحن عربی و صوت زیبا سفارش می کردند و این نشان دهنده اهمیت ترویج و پیام رسانی کلام وحی است که لحن و صوت زیبا نیز به عنوان جذاب ترین موضوع این بخش محسوب می شود. اهمیت صوت زیبا در تبلیغ اسلام حافظ کل قرآن کریم افزود: در صدر اسلام افراد بسیاری بودند که به وسیله صوت قرآن پیامبر(ص) به رسول خدا ایمان آورده و به دین اسلام گرویدند، خداوند در آیه 26 سوره مبارکه فصلت می فرماید: «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ؛ و کسانى که کافر شدند گفتند به این قرآن گوش مدهید و سخن لغو در آن اندازید شاید شما پیروز شوید»، اینجاست که فلسفه تلاوت قرآن به عنوان جذاب ترین و اصلی ترین رکن ترویج قرآن بروز می کند. قرائت؛ مقدمه تدبر در آیات قرآن وی با بیان اینکه قرائت قرآن مقدمه تدبر و فهم در آیات الهی است افزود: خداوند در آیه 121 سوره مبارکه بقره صریحاً به این مهم اشاره کرده ومی فرمایند: «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمن یَکْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ کسانى که کتاب آسمانى به آنان داده ایم و آن را چنانکه باید مى خوانند ایشانند که بدان ایمان دارند ولى کسانى که بدان کفر ورزند همانانند که زیانکارانند». تلاوت به معنای روخوانی صرف نیست اکبری با اشاره به تفسیر این آیه شریفه و تلاوت شایسته قرآن تصریح کرد: موضوع مهمی که درباره حق تلاوت وجود دارد رفتار و اعتقادی است که قاری در قبال تلاوت انجام می دهد به این معنی که تلاوت به گونه ای که حق قرآن است صرف قرائت و خواندن آیات نیست؛ بلکه باید با تدبر و عمل به دستورات نیز همراه باشد و قاری هم در موقع تلاوت پیرو و عمل کننده به آنچه که تلاوت می کند باشد که همان تقوای در تلاوت محسوب می شود و هم اینکه در زندگی شخصی نیز با تعقل و تفکر در آموزه های قرآن بدان عمل کرده و از طرفی نیز بر مستمعان اثرگذار باشد تا حق قرآن نیز ادا شود. حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: قرآن یک فکر و عقیده است و کتابی صرف دستور و امر و نهی نیست و اتفاقاً همیشه برای هر دستور و حرفی یک فلسفه دارد که ما به ویژه قراء باید این فلسفه را فراگیرند، خداوند متعال در آیات قرآن کریم به خوبی این ویژگی ها را برشمرده به طوریکه در آیات شریفه 113 ، 114 و 115 سوره مبارکه بقره آمده است: «...از میان اهل کتاب گروهى درست کردارند که آیات الهى را در دل شب مى خوانند و سر به سجده مى نهند و به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان مى دهند و از کار ناپسند باز مى دارند و در کارهاى نیک شتاب مى کنند و آنان از شایستگانند و هر کار نیکى انجام دهند هرگز در باره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به حال تقواپیشگان داناست». اقامه نماز و انفاق؛ از ویژگی های بارز قاری قرآن اکبری ادامه داد: همچنین در آیه 29 سوره مبارکه فاطر نیز می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ؛ در حقیقت کسانى که کتاب خدا را مى خوانند و نماز برپا مى دارند و از آنچه بدیشان روزى داده ایم نهان و آشکارا انفاق مى کنند امید به تجارتى بسته اند که هرگز زوال نمى پذیرد». حافظ کل قرآن استان افزود: در واقع در این آیه نیز اقامه نماز و انفاق در راه خدا از جمله صفات و ویژگی های قاریان برتر عنوان شده است و قطعاً اگر این گونه باشند خداوند نیز اجر آنها را کامل خواهد داد و از فضل و رحمت الهی بهره مند خواهند شد. وی با اشاره به ضرورت توجه به تقوای باطنی و ظاهری در تلاوت ادامه داد: متاًسفانه در جامعه امروز برخی از قاریان تقوای در تلاوت هم به لحاظ ظاهری و هم باطنی را رعایت نمی کنند درصورتی که قاری قرآن در نگاه عامه مردم به عنوان متولی قرآن و مبلغ پیام کلام وحی به شمار می رود؛ لذا باید بداند که در وهله اول یک متولی قرآن است و به گونه ای رفتار نکند که مَثَل او مثل کسانی شود که قرآن درباره آنها می فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا ...» مثل کسانى که عمل به تورات بر آنان بار شد و بدان مکلف گردیدند آنگاه آن را به کار نبستند. اکبری با بیان اینکه مردم انتظارات بسیاری از جامعه قرآنی دارند و درواقع این افراد در نوع رفتار، کردار و گفتار الگویی برای عموم مردم هستند خاطر نشان کرد: هر رفتار و گفتاری که قاری و حافظ قرآن داشته باشد به پای دین و قرآن نوشته می شود بنابراین این نگاه رسالت ما را سنگین می کند. حافظ کل قرآن کریم در پایان داشتن اخلاق حسنه را از ویژگی های مهم یک قاری عنوان کرد و افزود: علاوه بر تواضع، فروتنی، وقار، متانت و ... قاری قرآن باید توأمان جذبه و جاذبه نیز داشته باشد تا بتواند بر دیگران نیز اثرگذار باشد. خبرنگار: زهره داودآبادی
دوشنبه ، ۱۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]