واضح آرشیو وب فارسی:وارث: قرآن معجزه دائمی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به مثابه قانون اساسی اسلام است و در قانون اساسی همان گونه که از اسم آن پیداست، اصول اساسی بیان می شود نه جزئیات.وارث: قرآن معجزه دائمی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به مثابه قانون اساسی اسلام است و در قانون اساسی همان گونه که از اسم آن پیداست، اصول اساسی بیان می شود نه جزئیات. قرآن معجزه دائمی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به مثابه قانون اساسی اسلام است و در قانون اساسی همان گونه که از اسم آن پیداست، اصول اساسی بیان می شود نه جزئیات. در قرآن فقط به اصول کلی اشاره شده است. مثلا قرآن به صورت قانون کلی می فرماید: "اقم الصلاه" یا "کتب علیکم الصیام". نماز بخوانید و روزه بگیرید. اما اینکه نماز را با چه وضعیتی و کیفیتی بخوانیم، دیگر در قرآن نیامده. اینکه در هر وقت نماز چند رکعت باشدو کیفیت خواندن نماز چگونه باشد؟ این وظیفه پیامبر است. پیامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را همانگونه که خداوند متعال دستور داده برای مردم تبیین نمایند. کما اینکه این مساله در بسیاری دیگر از احکام نیز به همین صورت است مثلا در خصوص زکات خداوند متعال در قرآن مقدار آن را تعیین ننموده اند و یا با وجود اینکه دستور انجام حج در قرآن آمده اما مقدار هفت دور طواف در آن ذکر نگردیده بلکه این موارد را رسول خدا (ص) برای مردم شرح داده اند. ممکن است این پرسش در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که با وجود اهمیت بالای نماز چرا خداوند در قرآن مهمترین شیوه راز و نیاز با خود را برای ما شرح نداده است؟ آنچه در ادامه می آید پاسخ های کارشناس مرکز تخصصی نماز به این پرسش و ابهام است. قرآن معجزه دائمی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به مثابه قانون اساسی اسلام است و در قانون اساسی همان گونه که از اسم آن پیداست، اصول اساسی بیان می شود نه جزئیات، زیرا اگر بنا باشد در هر موضوعی وارد جزئیات شود و به همه سؤالات در زمینه آن موضوع پاسخ دهد، از کتاب واحد بودن خارج می شود و دائره المعارفی قطور می گردد که مراجعه و استفاده از آن کار مشکلی است، ضمن آنکه فروعات مسائل، متغیر هستند و بر حسب زمان و مکان و شرائط افراد، دچار دگرگونی می شوند و حکم ثابتی برای همه موارد وجود ندارد، لذا مناسب است کلیات احکام بیان شود وجزئیات به عهده بزرگان دین و مفسران آگاه، گذاشته شود تا بر حسب نیاز افراد در زمانهای مختلف، توسط اینها استخراج و به مردم عرضه شود. انتظار تبیین همه مسایل در قرآن واقع بینانه نیست از طرف دیگر توجه کنید که روش آموزشى قرآن بیان کلیات و اصول عمومى است، تشریح مصادیق و جزئیات غالباً بر عهده پیامبر گرامی(ص) است. رسول خدا (ص) نه تنها مأمور به تلاوت قرآن بود، بلکه در تبیین آن نیز مأموریت داشت، چنانکه می فرماید: "وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ / و قرآن را بر تو فرستادیم تا آنچه براى مردم نازل شده است، براى آنها بیان کنى و آشکارسازى، شاید آنان بیندیشند." اگر در آیة یاد شده دقت کنید، می فرماید: «تبیّن» و نمی گوید:«لتقراً» یا«لیتلو» و این نشانه آن است که پیامبر(ص) علاوه بر تلاوت، باید حقایق قرآنى را روشن کند، بنابراین انتظار اینکه مصادیق و جزئیات در قرآن بیاید، همانند این است که انتظار داشته باشم همه جزئیات در کتاب قانون اساسى کشور ذکر شود. تشریح جزئیات بر عهده پیامبر (ص) است در قرآن فقط به اصول کلی اشاره شده است. مثلا قرآن به صورت قانون کلی می فرماید: "اقم الصلاه" یا "کتب علیکم الصیام". نماز بخوانید و روزه بگیرید. اما اینکه نماز را با چه وضعیتی و کیفیتی بخوانیم، دیگر در قرآن نیامده. اینکه در هر وقت نماز چند رکعت باشدو کیفیت خواندن نماز چگونه باشد؟ این وظیفه پیامبر است. پیامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را همانگونه که خداوند متعال دستور داده برای مردم تبیین نمایند. کما اینکه این مساله در بسیاری دیگر از احکام نیز به همین صورت است مثلا در خصوص زکات خداوند متعال در قرآن مقدار آن را تعیین ننموده اند و یا با وجود اینکه دستور انجام حج در قرآن آمده اما مقدار هفت دور طواف در آن ذکر نگردیده بلکه این موارد را رسول خدا (ص) برای مردم شرح داده اند. /1102001307
دوشنبه ، ۱۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]