تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798774280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هرآنچه که باید از توافق هسته‌ای بدانید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هرآنچه که باید از توافق هسته‌ای بدانید
توافق هسته‌ای بصورت رسمی از تاریخ 19 اکتبر (27 مهر) در دستور کار قرار می‌گیرد ولی "روز اجرا" زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران به الزامات خود متعهد است.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه بریتانیایی ویک (theweek) در مقاله‌ای به بررسی توافق هسته‌ای ایران پرداخت و خلاصه‌ای از نکات آن را ارایه کرد. دانستن اینکه حقیقت توافق هسته‌ای از نظر انگلیسی‌ها چیست، مطمئنا خالی از لطف نیست.
 
 
بعد از اینکه برجام از جنگ تمام عیاری که جمهوری‌خواهان و نتانیاهو در کنگره آمریکا برای رد کردن آن به‌پا کرده بودند، جان سالم به در برد، حال طرح پیشنهاد شده در مجلس نمایندگان قصد دارد لغو تحریم‌های ایران را منوط به پرداخت غرامتی با رقم نجومی 40 میلیارد دلار می‌داند.
 
 
نشریه ویک در این گزارش تشریحی سعی کرده با طرح پرسش‌های عامیانه‌ای ابعاد توافق هسته‌ای را بصورت عام توضیح داده و چکیده‌ای از نحوه اجرای برجام، چگونگی لغو و بازگشت پذیری تحریم‌ها، و زمانی که توافق به پایان برسد؛ ارایه کرده است.
 
 
ویک درباره اینکه توافق چه کار خاصی انجام می‌دهد نوشت: " در ازای برداشته شدن تحریم‌های فلج کننده اقتصادی، توانایی ایران را برای ساخت سلاح هسته‌ای به شدت کاهش داده و در بازه زمانی 10 تا 15 ساله، چهار راه ممکن برای رسیدن به بمب هسته‌ای را مسدود می‌کند. ایران باید 97 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را (چیزی که جوانان این مرز و بوم با زحمت و مشقت فراوان در یک دوره هشت ساله فراهم کردند!) اکسید کند."
 
 
"ایران باید بیست هزار! سانتریفیوژ خود را جمع کند (تحقق شعار چرخیدن چرخ اقتصاد به همراه چرخش سانتریفیوژها!). رآکتور آب سنگین اراک باید بازسازی شده و به آب سبک تبدیل شود (جریان سیمان و بتن ریختن داخل گودال محل قرارگیری دیگ را یادتان هست!) تا ایران نتواند پلوتونیوم مورد نیاز برای سلاح را بسازد. این اقدامات فقط برای این است که زمان رسیدن ایران به بمب را از سه ماه به یک سال تعویق اندازد."
 
 
این مقاله درباره زمان اجرایی شدن توافق اینگونه می‌نویسد: " بصورت رسمی از تاریخ 19 اکتبر (27 مهر) در دستور کار قرار می‌گیرد (آیا شما کاهش فشار اقتصادی ناشی از برداشته شدن تحریم‌ها را حس می‌کنید؟!!) ولی "روز اجرا" زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران به الزامات خود متعهد است. همه مراحل زنجیره تولید سوخت هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید و بی‌سابقه قرار خواهد گرفت."
 
 
" 150 بازرس از آژانس اتمی، دوربین‌های مدار بسته‌ و سنسورهای های‌تک که به زودی نصب خواهند شد، کار نظارت بی‌سابقه از معادن و کارخانه‌های اورانیوم، تاسیسات غنی‌سازی و کارخانجات سانتریفیوژها را بر عهده خواهند داشت. اگر ایران تقلب کند، احمال گیر افتادن آن 100 درصد است."
 
 
ویک با اشاره به این سوال که آیا بازرس‌ها هرجا بخواهند می‌توانند بروند نوشت: " نه! و این مهمترین مشکل منتقدان توافق است. در حالی که بازرس‌ها برای رفتن به تاسیسات هسته‌ای دسترسی نامحدود دارند، سرکشی از دیگر سایت‌ها و مراکز نظامی که به آن مشکوک باشند نیاز به اجازه ایرانی‌ها دارد. اگر ایران آن را رد کند، 24 روز فرصت برای قانع کردن آژانس اتمی و بعد از آن هیئتی از سازمان ملل متشکل از هشت کشور که عموما غربی‌ها هستند، دارد."
 
 
" اگر تعداد پنج از هشت کشور عضو هیئت سازمان ملل رای به حمایت از اعتراض ایران ندهد، تحریم‌ها بازخواهند گشت (تحقق شعار برداشته شدن تحریم‌ها!). منتقدان توافق معتقدند که 24 روز فرصت خوبی برای ایران است تا شواهد و مدارک فعالیت‌های غیرقانونی خود را پاک کند. موافقان توافق اما می‌گویند مسلما هیچ کشوری با بازرسی‌ها "هرکجا، هرزمان" موافقت نمی‌کند تا زمانی که از نظر نظامی اشغال نشده باشد" پس از نظر بریتانیایی‌ها هم بازرسی‌های بی‌سابقه برابر با اشغال نظامی یک کشور است! (قابل توجه برخی دیپلمات‌ها که از این پیروزی سیاسی در پوست خود نمی‌گنجند!)
 
 
این نشریه در پاسخ به سوال آیا تحریم‌ها برمی‌گردند، با اشاره به ناتوانی روسیه و چین برای نجات ایران از هیئت ذکر شده، نوشت: " به همین دلیل است که احتمالا در صورت تقلب ایران، تحریم‌ها بازخواهند گشت. اما مارک دووبیتز معتقد است که دولت اوباما و احتمالا دولت‌های بعدی او نیز نقض توافق را درصورتی که خیلی بزرگ باشد در نظر خواهند گرفت! زیرا مطمئنا آنها نمی‌خواهند بخاطر تخطی‌های کوچک وارد جنگ هسته‌ای شوند."
 
 
"آیا ایران توافق را زیر پا خواهد گذاشت" سوال دیگری است که ویک اینگونه به ان پاسخ می‌دهد: " جمهوری اسلامی ید طولایی در فریبکاری و ابهام‌سازی دارد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند که دولت ایران تا سال 2003 (1382) بصورت مخفیانه به دنبال سلاح هسته‌ای بوده که تحریم‌های سال 2006 (1385) از آن جلوگیری کرد. ولی الان که تحریم‌ها بزودی برداشته خواهد شد، فریبکاری می‌تواند به قیمت از دست دادن میلیاردها دلار سرمایه برای ایران تمام شود."
 
 
در پایان نیز این گزارش درباره اتفاقی که زمان به پایان رسیدن مدت توافق می‌افتد نوشت: " مشخص نیست چه خواهد شد. ایران می‌تواند به سرعت به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای رود و در عرض چند ماه غرب و اسراییل را به مبارزه بطلبد یا اینکه توافق دیگری انجام شود. اوباما امیدوار است که در این بازه 15 ساله، تسلط تندروهای ایران بر قدرت کم شود."


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/ 



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

جان کری: توافق با ایران توافقی تاریخی است
پیش‌نویس گزارش کمیسیون برجام یک‌سویه و تحریک‌آمیز بود
گزارش برجام تحویل هیات رئیسه شد/ موافقان برجام جلسه کمیسیون را ترک کردند
رویترز: با توافق، آمریکا بمب هایش را بهتر می اندازد
وزیر انرژی آمریکا: عملکرد ایران بر اساس توافق هسته‌ای بوده است
هفت اقدام رئیس جمهور آینده آمریکا مقابل ایران
پاسخ ایران به اظهارات نتانیاهو در سازمان ملل





۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن