واضح آرشیو وب فارسی:مهرخانه: مراجع، انجام عقد اخوت را مختص به این روز خاص ندانسته اند؛ چنان چه آیت الله خامنه ای دراین باره می فرمایند: «انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست، هرچند اولى و احوط است.» آیت الله مکارم شیرازی نیز بر همین نظرند و می فرمایند: «...خواندن آن در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد.»هجدهم ذی الحجه، عید الله اکبر است؛ عید بزرگ شیعیان، روز اعلام و اکمال دین؛ روز اعلام امامت و ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام. روزی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، میان خود و علی ابن ابی طالب علیه السلام، صیغه برادری جاری ساخت و او را برادر خود خواند. به گزارش مهرخانه ، یکی از اعمال واردشده در این روز، خواندن عقد اخوت و برادری میان مسلمین است. آن چه در مورد نحوه انجام این عمل در مفاتیح الجنان آمده آنست که: دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود بگذارد و بگوید: «وَ اخَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُکَ فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلاَئِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ عَلَى أَنِّی إِنْ کُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لاَ أَدْخُلُهَا إِلاَّ وَ أَنْتَ مَعِی .» و آنگاه برادر مؤمن بگوید: «قَبِلْتُ ». و در پایان بگوید: «أَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلاَ الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیَارَةَ.» هرچند آیت الله خامنه ای در مورد لزوم قرائت صیغه می فرمایند: «رعایت صیغه خاصى که وارد شده، هرچند اولى است، ولى تعیّن آن احراز نشده است.» زمان عقد اخوت مراجع، انجام عقد اخوت را مختص به این روز خاص ندانسته اند؛ چنان چه آیت الله خامنه ای دراین باره می فرمایند: «انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست، هرچند اولى و احوط است.» آیت الله مکارم شیرازی نیز بر همین نظرند و می فرمایند: «...خواندن آن در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد.» عقد اخوت میان زنان نکته ای که در این میان مطرح است آنست که آیا زنان نیز می توانند میان خود عقد اخوت به جای آورند یا این امر مختص به مردان است؟ مراجع تقلید در این زمینه قایل به دو دیدگاه عمده هستند؛ برخی مانند حضرات آیات خامنه ای ، مظاهری، نوری همدانی، محقق کابلی و روحانی آن را مختص مردان دانسته اند، اما در مقابل حضرات آیات سیستانی، هادوی تهرانی، سید سعید حکیم ، آن را در میان زنان نیز جایز دانسته اند. آیت الله مکارم شیرازی نیز دراین باره می فرماید: «زن ها می توانند به قصد رجاء عقد خواهری بخوانند.» تعبیر آیت الله سیستانی نیز آنست که : «عقد اخوت دعای محض بوده و موجب هیچ نسبتی نمی شود.» عقد اخوت میان زن و مرد اما نکته مهمی که این روزها باب شده است و در انواع مختلف پرسیده می شود، صیغه محرمیت خواهر و برادری میان زن و مرد است. آن چه که فقها علی رغم اختلاف فتاوایشان، در مورد عقد اخوت قبول دارند، هم جنس بودن دو طرف عقد اخوت است و البته تعبیری که ایشان از این موضوع دارند، چنان چه آیت الله هادوی می فرمایند آنست که این عقد «موجب هیچ نسبتی نمی شود و حقی ایجاد نمی کند؛ چراکه صرفاً یک دعا، برای تقویت روابط عاطفی است و باید عبارات به تناسب ضمایر و محتوی تغییر کند.» بر همین اساس حضرات آیات وحیدخراسانی ، روحانی ، مکارم شیرازی و... به صراحت می فرمایند: «صیغه خواهر و برادری که موجب محرمیت باشد، در اسلام نیست.» حتی آیت الله مکارم شیرازی در جایی می فرمایند که چنین عقدی حرام است. آیت الله سیستانی نیز می فرمایند: «به مقدار خواهر برادرى بر آن شرعاً اثرى مترتب نیست و موجب محرمیت نمى شود.»؛ زیرا از نظر اسلام، چنان چه آیت الله صافی گلپایگانی می فرمایند، میان دو جنس متفاوت «آن چه موجب محرمیت می شود، انجام عقد ازدواج به صورت دایم یا موقت، با رعایت شرایط مربوطه است.» انتهای پیام/ 930623
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهرخانه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]