تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803312614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سومین نشست روزنامه‌نگار در زوم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: سومین نشست روزنامه‌نگار در زوم برگزار شد خبرگزاری پانا: سومین نشست از سلسله نشست‌های روزنامه‌نگار در زوم كه به همت مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برنامه‌ریزی شده و برگزار می‌شود، به واكاوی آثار علی‌محمد پشوتن، خبرنگار و سردبیر خبرگزاری ایسنا منطقه فارس اختصاص داشت.
۱۳۹۴ شنبه ۱۱ مهر ساعت 12:31

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا، دبیر سلسله نشست‌های روزنامه‌نگار در زوم، شامگاه پنجشنبه در جلسه نقد آثار پشوتن،گفت: ذات روزنامه‌نگاری توام با نقد است، لذا گمان می‌كنم روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باید همواره از نقد و نقادی استقبال كند. فرزاد صدری اعتقاد دارد نقد و نقادی در فضای رسانه، اگرچه در دوران انقلاب اسلامی با رونق همراه بود اما نمی‌توان فراز و فرودهای آن را نادیده گرفت، فضایی كه در دوره‌های دوم خرداد و دولت تدبیر و امید، شاهد رونق آن بیش از دیگر دوره‌ها بوده‌ایم. وی با یادآوری اینكه طی این سال‌ها كمتر از برگزاری سلسله‌ نشست‌های نقد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در كشور شنیده یا خوانده است، گفت: بارها نقد شعر و داستان دیده‌ام و خوانده‌ام، بارها نقد رفتارهای مختلف سیاسی و فرهنگی را در سطوح مختلف تجربه كرده‌ام اما جایی نشنیده و نخوانده‌ام كه نشست‌های نقد روزنامه‌نگاران برگزار شود. صدری با تاكید براینكه برپایی چنین نشست‌هایی در نوع خود كم‌نظیر است، گفت: البته این فضا را مرهون همراهی مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس می‌دانم، اما در تعجب هستم كه چرا تا كنون روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از آن استقبال نكرده‌اند. وی ادامه داد: خبرنگاران و عكاسان در روز جلسات مختلف را پوشش می‌دهند، جا دارد صنوف و سازمان‌هایی كه خبرنگان مدام اخبار و گزارش‌های آنان را تهیه و منتشر می‌كنند، حداقل نماینده‌ای د راین جلسه‌ها داشته باشند، كاش این دوستان هم ماهیانه یك ساعت را به حضور در چنین جلساتی اختصاص می‌دادند. صدری در ادامه با اشاره به تعریف گزارش، به بررسی كلی آثار علی‌محمد پشوتن پرداخت و گفت: پشوتن آنچه را می‌بیند و می‌شنود‌، هنرمندانه بازسازی می‌كند و به واقعیت‌ها نگاهی خلاقانه دارد، به واژه‌ها جان می‌دهد و به‌زیبایی تصویرسازی می‌كند. گاه قلمش روایت‌گر حاشیه‌نشینان است و گاه راوی یك هنرمند. وی یكی از تخصص‌های پشوتن را نوشتن گزارش از شخص عنوان و اضافه كرد: برای او تفاوتی ندارد كه شخص قهرمان سیرك باشد یا یك نقره‌كار شیرازی. صدری در عین‌حال نزدیك شدن گزارش‌های پشوتن به قصه‌نویسی و تحت‌الشعاع قرار گرفتن گزارش به این واسطه را یك نقد وارد به آثار او دانست و تاكید كرد: اعتقاد دارم كه پشوتن نیاز دارد دایره واژگانی خود را وسیع‌تر كند زیرا گاه واژه‌ها در گزارش او تكرار می‌شود. او باید بیشتر از پیش داستان بخواند و گزارش‌های دیگران را بخواند و بر دانش خود در دنیای واژگان بیفزاید. به اعتقاد این روزنامه‌نگار، نادیده گرفته شدن ارزش‌های خبری در گزارش‌های پشوتن یكی از نقدهایی است كه می‌توان به آثار او وارد دانست، به‌گونه‌ای كه آثار او گاه به سمت احساس می‌رود و همه چیز فدای توصیف می‌شود. صدری معتقد است كه در مصاحبه‌ها كمتر نشانی از خلاقیت پشوتن می‌توان دید، اگرچه مقدمه‌های مصاحبه‌هایش بسیار خوب است، اما این مصاحبه‌ها گاه به سمت تبلیغ پیش می‌رود حال آنكه همواره باید اصل بی‌طرفی در گزارش و مصاحبه و خبر رعایت شود. رومی: روزنامه‌نگاری ما نیازمند آسیب‌شناسی است سیروس رومی، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگر تاریخ مطبوعات نیز در این نشست، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری مطبوعات و رسانه و فعالیت در این عرصه نیازمند آسیب‌شناسی است. رومی با طرح این ادعا كه روزنامه‌نگاری در دوره قاجار به‌مراتب بهتر از امروز بوده است، گفت: مشكلات عرصه روزنامه‌نگاری مختص به فارس و شیراز نیست، یك معضل موجود د رسراسر كشور است و ما به‌شدت نیازمند آسیب‌شناسی برای یافتن علل این مشكلات و رفع آنها داریم. وی با بیان اینكه هنوز هم روزنامه‌نگاران در استان فارس و شیراز حرف اول را در كشور می‌زنند، گفت: ما نیازمند بازنگری در فعالیت‌های رسانه‌ای هستیم و نباید بی‌تفاوت به این عرصه باشیم. رومی در نقد و واكاوی آثار پشوتن، گفت: به نظرم در گزارش تنها جایی است كه قصه وارد روزنامه‌نگاری می‌شود و فضا این امكان را به گزارش‌گر می‌دهد كه به قصه‌گویی بپردازد زیرا تنها ورود به قصه‌گویی است كه بسیاری مسائل را حل می‌كند. وی تصریح كرد: یكی از ویژگی‌های آثار پشوتن آن است كه یك نثر عمومی در گزارش‌هایش دیده نمی‌شود، زمانی كه از درخت و باغ می‌گوید نثرش شاعرانه می‌شود و آن احساسات پاك را نشان می‌دهد اما زمانی كه از وقوع یك آتش‌سوزی در یك مدرسه می‌نویسد، نوشته‌هایش یك فریاد است، عصبانیت را در واژه‌ها می‌ریزد و می‌نویسد. وقتی هم می‌خواهد مسائل اجتماعی و اقتصادی را بیان كند، زبان نه فریادگونه است و نه شاعرانه و تغزلی، بلكه زبان تكنیكی برجسته می‌شود. رومی اضافه كرد: اما مشكل كار در گستردگی موضوع‌ها است، اینكه از اقتصاد، ادبیات، سیاست، فرهنگ و ... باید نوشت، بنابراین هرچقدر تلاش كنیم، كیفیت كار افت خواهد داشت. اگر كار تخصصی می‌شد، قطعا شاهد رشد كیفی بسیار بهتری در همه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری بودیم. نظری: رسانه‌های ما نیازمند ویراستاران حرفه‌ای است یكی از روزنامه‌نگاران شیرازی نیز گفت: پشوتن از معدود خبرنگارانی است كه در زندان خبر نویسی نماند و تنها به كسب مهارت تجربی اكتفا نكرد و دانش روزنامه‌نگاری را به شكل آكادمیك هم آموخت، او جسور است اما گاهی جسارت كار دستش می‌داد و تندتر از آنچه باید حركت می‌كرد و كار به‌دعوا می‌كشید. سعید نظری گفت: پشوتن گاه در خبر نویسی دوستی‌ها و دشمنی‌ها را اعمال می‌كند، گاه قلمش آنقدر بر علیه موضوعی تند می‌شود كه نیش قلم او را به راحتی می‌توان حس كرد، نیشی كه گاه از نیش عقرب هم دردناك‌تر و قوی‌تر است. نظری اضافه كرد: علی‌رغم آنكه پشوتن مدعی است كه فردی سیاسی نیست اما من به این اعتقاد نیستم، او در فضاهای فكری متعدد كار كرده است، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف را تجربه كرده است، رسانه‌هایی كه به لحاظ حوزه فكری هیچ ارتباطی با یكدیگر ندارند. این روزنامه‌نگار با بیان اینكه فعالیت در فضاهای فكری متفاوت رسانه‌ای دشوار است، گفت: نمی‌دانم این یك نقطه ضعف است یا قوت، اما فعالیت رسانه‌ای، كار در مجموعه‌ای است كه یكی از كاركردهایش واكاوی افكار و اندیشه‌ها به‌شمار می‌رود، لذا اینكه پشوتن از فارس به ایسنا می‌رسد، آنهم با نحله‌های فكری بسیار متفاوت، جای سئوال دارد. نظری اعتقاد دارد كه همكاری پشوتن با بعضی از روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان یك شغل دوم، در مواردی روی آثار و نوشته‌هایش تاثیرگذاشته و به آنها رنگ روابط عمومی بخشیده است تا یك اثر گزارشی عمیق و تاثیرگذار. وی همچنین نقدی را نیز به ادبیات نگارشی پشوتن وارد دانست و توصیه كرد كه رسانه‌ها، حتما نیازمند حضور ویراستارانی حرفه‌ای هستند تا نثرهای مطلوب‌تر و خالی از اشتباهات دستوری و انشائی و املایی داشته باشند. نظری در عین‌حال كه معتقد است نوشته‌های پشوتن دارای نثر تكراری نیست و خلاقیت در آنها به‌خوبی احساس می‌شود، گفت: حوزه تخصصی كار او اجتماعی است اما بیشتر یك واكنش‌گر بوده تا یك كنش‌گر، پشوتن به كنش‌های اجتماعی، واكنش نشان می‌دهد و هیچ اتفاقی ایجاد نمی‌كند، حال آنكه قلم او می‌توانست بسیار تاثیرگذار باشد. این روزنامه‌نگار خاطرنشان كرد: نثر و گزارش‌های پشوتن تاثیرگذار است اما به نتیجه و راهكار ختم نمی‌شود، او بسیاری اوقات تنها یك راوی است، شاید مشكل در ارتباط او با طبقه كارشناسی در حوزه اجتماعی باشد. البته منظور از طبقه كارشناسی مسئولان و مدیران سازمان‌ها نیست. نظری همچنین گفت: در بسیاری از گزارش‌ها، مطلب بیش از آنكه واقعیت باشد، مدیون ذهن خلاق پشوتن است، كافی است موضوع رویدادی را برای او تعریف كنیم یا او از كنار رویدادی بگذرد، با مدد گیری از ذهن خلاقش، آن را توصیف و روایت می‌كند. وی با بیان اینكه پشوتن در گزارش نویسی هم بی‌طرفی را رعایت نمی‌كند، گفت: به نظر من اگر روزی پشوتن دست به قلم ببرد و داستان بنویسد، به هیچ عنوان كمتر از داستان‌نویسان امروز نخواهد بود و نوشته‌هایش با استقبال فراوانی روبرو می‌شود. نظری در عین‌حال یكی از مشكلات موجود در عرصه رسانه را همه‌جا روی خبرنگاران عنوان و اضافه كرد: این همه‌جا رفتن و همه اخبار را پوشش دادن، ذهن خلاق و خلاقیت‌های ذهنی را می‌كشد و دست ما را از رسیدن به آنچه باید، كوتاه می‌كند. احمدی: زمان حركت به سمت روزنامه‌نگاری انتقادی است استاد دانشكده خبر شیراز نیز در این نشست، با تاكید براینكه او به‌دنبال طرح نظراتی كلی و تئوریك در خصوص شیوه‌های نگارشی و لزوم نقد است، گفت: امروز جریان مسلط روزنامه‌نگاری ایران، تهیه خبر براساس هرم وارونه است، ساختاری كه بر اساس خطوط غرب شكل‌گرفته و به‌سرعت به یك الگوی كار در ایران تبدیل شده است. دكترسیدباقر احمدی ادامه داد: این شیوه كار خلاقیت را از روزنامه‌نگار و خبرنگار می‌گیرد، اما چنان در جامعه خبری نفوذ كرده كه كیفیت خبر تنها وابسته به شكل خبر شده است نه محتوای آن. وی با اشاره به نظریه‌های بارت و گودمن، تصریح كرد: به‌اعتقاد من تهیه و تنظیم خبر و گزارش باید از شیوه‌ای چندضلعی تبعیت كند نه شیوه‌ای خطی و سفید و سیاه، باید دست خبرنگار و روزنامه‌نگار در تنظیم خبر و شیوه‌های نگارشی باز باشد. احمدی گفت: ما وقتی از یك سبك خبری اروپایی استفاده می‌كنیم كه آزادی عمل را از ما می‌گیرد، در واقع خلاقیت را از بین برده‌ایم و این سبكه به‌نوعی انتخاب‌های ایدئولوژیكی را به ما تحمیل می‌كند. وی با اشاره به سبك روزنامه‌نگاری انتقادی و مشابهت‌های این سبك به شیوه نرم نویسی، خاطرنشان كرد: بخشی از انتقادات مطرح شده در خصوص گزارش‌ها و خبرهای پشوتن، معطوف به پشوتن نیست، با ساختار باز می‌گردد، باید ساختار كار تغییر كند تا این ایرادها وجود نداشته باشد. احمدی تصریح كرد: من از منتقدان جدی سبك هرم وارونه در خبرنویسی هستم و تاكید می‌كنم كه اگر به سمت روزنامه‌نگاری انتقادی به‌عنوان یك سبك آلترناتیو حركت كنیم، می‌توانیم شاهد آن روزنامه نگاری پویایی باشیم كه در دوره قاجار وجود داشت. وی توضیح داد: در سبك انتقادی، بیشتر چرایی و چگونگی مسائل مد نظر است، خبرنگار در آن دست به افشاگری می‌زند و به همین دلیل گفتمان روابط عمومی با آن میانه‌ای ندارد. احمدی با بیان اینكه در سبك انتقادی، نوشته‌ها به احساسات مردم نزدیك‌تر است، گفت: یكی از نمونه‌های استفاده از سبك انتقادی را می‌توان در اخبار ساعت 20:30 مشاهده كرد، اگرچه به آن هم انتقاداتی وارد است. این استاددانشگاه تاكید كرد: سبك انتقادی هم راه‌حل ارائه می‌دهد و هم می‌توان اخبار توسعه را با استفاده از آن تهیه و تولید كرد و هم از آرایه‌های ادبی مناسب، پس‌زمینه‌ای مطلوب و نقل‌قول‌هایی متناسب بهره‌برد. احمدی در عین حال با اشاره به نقد مطرح شده در خصوص قصه‌گونه بودن بعضی گزارش‌های پشوتن، گفت: قصه‌گویی گزارشگر، هم نقصان است هم یك مزیت، در سبك انتقادی این یك مزیتاست زیرا مردم را با خود همراه می‌كند، تصویرپردازی‌ها و استفاده از صفت‌ها در این شیوه بسیار كاربرد دارد. وی گفت: زمانی تاكید می‌شد كه از صفت‌ها نباید در خبر استفاده شود، اما در سبك انتقادی بر استفاده از صفت، منعی گذاشته نشده است. احمدی همچنین با اشاره به نقد مطرح شده در خصوص اینكه پشوتن در گزارش‌های خود گاه ارزش‌های خبری را فدا و رها می‌كند، گفت: اگر گذشتن از ارزش‌های خبری به واسطه پاسخ‌دادن به دو سئوال چرا و چگونه باشد، این پذیرفتنی خواهد بود. این استاد دانشگاه با بیان اینكه سبك انتقادی تا حد زیادی با نرم‌خبر مطابقت می‌كند اما نرم‌خبر نیست، لزوم توجه به سبك‌های جدید در خبرنویسی و گزارش‌نویسی را مورد تاكید قرار داد. به گزارش ایسنا، سیروس رومی در ادامه این جلسه گفت: مبحثی كه توسط دكتر احمدی مطرح شد، یك موضوع كلیدی است، ما امروز تابع جریان‌های از پیش ساخته شده هستیم و حاضر به پذیرش تحول در این حوزه هم نیستیم. رومی گفت: ما امروز بیش از هر زمانی نیازمند نوآوری هستیم، باید تغییر و تحولی جدی را پی‌ریزی كنیم و این نیازمند آسیب‌شناسی است، بیایید تابوها را بشكنیم و به‌خاطر داشته باشیم كه سبك‌ها و شیوه‌های روزنامه‌نگاری، وحی منزل نیست. به گزارش ایسنا، در این نشست، محمدجواد شلتوك‌كار، هادی‌فتحی، حسن دهقان، زینب شهریاری و امیر عفاف نیز به طرح نكاتی بسیار كوتاه پرداختند و نقدهایی را بر فعالیت‌های پشوتن وارد دانستند. تحمل پائین، محاكمه كردن مصاحبه‌شوندگان، عجول بودن در تصمیم‌گیری‌ها و كم‌كاری در عرصه گزارش‌نویسی، از انتقاداتی بود كه این خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نسبت به علی‌محمد پشوتن مطرح كردند. كمالی: جان گرفتن روزنامه‌نگاری یك تعارف است مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی استان فارس نیز گفت: اگر تنها حاصل برگزاری این نشست‌ها، دید و بازدیدی ماهیانه هم باشد، یك توفیق است، لذا این جلسات تداوم خواهد داشت. كورش كمالی‌سروستانی گفت: علی‌محمد پشوتن از نسل روزنامه‌نگارانی است كه در دوران انقلاب قلم به دست گرفت و به عرصه آمد، با خط قرمزهای انقلاب آشنا شد و در گفتمان‌های سازندگی، اصلاحات، ارزشی و تدبیر و امید زندگی كرد و قلم زد و البته یاد گرفت كه در این حوزه خط قرمزهای جدی وجود دارد. او با بیان اینكه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه در جامعه با خطوط قرمز مختلفی مواجه هستند، یكی از این خطوط قرمز را مسائل و مصالح كلان دانست و اضافه كرد: مشكل اما وقتی است كه خط قرمزهای ملی،‌ استانی می‌شود، آنقدر كه گاه یك روابط عمومی یا مدیر آن می‌شود خط قرمز و گاه چنان خط و نشانی برای روزنامه‌نگار و خبرنگار می‌كشد كه دیگران تا آن زمان نكشیده‌اند! كمالی گفت: اما خط قرمز بعدی روزنامه‌نگاران ما مدیران مسئول و سردبیران هستند كه هركدام از موضع خود به مسائل نگاه می‌كنند و پشوتن هم از روزنامه‌نگارانی است كه رنج تعویض مدیر مسئول و سردبیر را بارها دیده است. مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس، خانواده را خط قرمز دیگر روزنامه‌نگاران دانست و گفت: قلم زدن در این وادی حتی برای یك روزنامه‌نگار بسیار خوب، سخت و طاقت فرسا است. وی با بیان اینكه در چنین فضایی بخش اعظمی از اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ما خبرهای خوب است و فاقد عناصر نقد و تحلیلی است، گفت: ما تعارف می‌كنیم اگر بگوییم این فضای رسانه‌ای باز جان می‌گیرد. كمالی‌سروستانی همچنین با مغتنم دانستن حضور نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: در عرصه روزنامه‌نگاری، شیراز را تنها با تهران می‌توان قیاس كرد اما در شهرداری تهران روزنامه‌‌ای به‌نام همشهری وجود دارد كه جزو درآمدهای آن محسوب می‌شود و حاصل كار در شیراز هم نشریه‌ای است به‌نام شهر راز كه اگر دبیرستانی‌های ما آن را منتشر می‌كردند هم به لحاظ محتوا و هم به‌لحاظ ساختاری، بسیار مطلوب‌تر بود. مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس گفت: شاید دوستان نمی‌دانند كه ابتدا باید مخاطب ایجاد كرد بعد نشریه‌ای سامان داد و منتشر كرد، اینكه مطلبی را خودمان بنویسم، خودمان چاپ كنیم و خودمان بخوانیم و تعریف كنیم، روزنامه‌نگاری محسوب نمی‌شود. كمالی‌سروستانی ابراز امیدواری كرد كه با باز شدن دیدگاه‌ها در اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، شاهد سرمایه‌گذاری مطلوب در عرصه رسانه‌ای و راه‌اندازی روزنامه‌ای توانمند با استفاده از كادری حرفه‌ای باشیم. مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی همچنین گفت: در آینده به مباحث تئوریك روزنامه‌نگاری نیز خواهیم پرداخت و در آبان‌ماه، شاهد برپایی كارگاهی با حضور سیدفرید قاسمی خواهیم بود. عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: شهر راز نشریه‌ای است كه اعضای شورا و مجموعه شهرداری روی آن تعصب دارند. سید كمال پاك‌فطرت با پذیرش نواقص موجود در تهیه و انتشار این نشریه، از برگزاری جلساتی برای رفع نواقص موجود خبرداد و گفت: امیدواریم كه با همراهی و همدلی اعضای شورا، زمینه تحولی اساسی در این نشریه فراهم شود.    













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن