تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816770406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستمزد سال 95 نظر کارگران را تامین می کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: پیش از اتمام نیمه اول امسال وزارت کار با ارسال نامه ای به نمایندگان کارگران و کارفرمایان خواستار تشکیل کارگروهی ویژه از نمایندگان آنها برای تعیین حداقل دستمزد سال 95 شده است و به نظر می رسد امسال این کمیته قدری زودتراز رسم هرساله وارد مباحث تعیین دستمزد سال آینده شود.

به گزارش تراز ، هر چند در ماههای پایانی هرسال برای تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم، خط فقر و دیگر شاخص های موجود وضعیت کارگران بررسی و اعلام می شود اما خروجی این جلسات هرگز نتوانسته رضایت کامل کارگران را برآورده کند.براساس تصمیمی که درسال گذشته برای دستمزد مشمولان قانون کاربرای سال 94 گرفته شد ماهیانه حداقل بگیرها از 609 هزار تومان به 712 هزار و500 تومان افزایش یافت.

این افزایش 103 هزارتومانی در حالی اتفاق افتاد که هزینه یک خانوار 4 نفری براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرد بیش از یک میلیون و۸۲۰ هزارتومان بود که قطعا این میزان هزینه در سال جاری افزایش نیز داشته است.

به گفته نمایندگان کارگری با توجه به شکاف های ترمیم نشده بین درآمد و هزینه کارگران از سالهای گذشته این اختلاف به سالهای بعد منتقل شده است.

به گفته مقامات کارگری هزینه هر خانوار 4 نفره بیش از 3 میلیون تومان ومتوسط دریافتی کارگران هم اکنون حدود یک میلیون تومان است که این شکاف باید در تعیین دستمزدهای سال آینده مورد توجه قرار گیرد، چراکه درآمد و هزینه های فعلی خانوارهای کارگری با هم همخوانی ندارد و تنها یک سوم هزینه های آنها را پوشش می دهد.

پایین بودن بودن سطح درآمد کارگران باعث شده بسیاری از کارگران برای تامین مخارج زندگی به دو شیفت یا سه شیفت کارکردن روی آورند که همین موضوع تبعات اجتماعی بسیاری را در پی دارد.

هر چند قضاوت در مورد نتایج جلسات تعیین دستمزد فعلا زود است اما به نظر می رسد تعیین دستمزد سال 95 با مشکل روبرو شود، چرا که با کاهش نرخ تورم بعید است که افزایش دستمزدها قابل توجه باشد. چرا که با مشخص شدن نظر دولت برای افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان برای سال آینده واینکه دولت به دنبال ایجاد نوعی توازن برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران است به نظر می رسد پیشنهادی که دولت از طریق نمایندگان خود به شورای عالی کار خواهد داد در همین حدود باشد که اگر چنین باشد جامعه کارگری فقیر تراز گذشته خواهد شد، البته با توجه به شرایط رکودی اقتصاد کارفرمایان نیز زیر بار افزایش هزینه های بیشتر نخواهند رفت.

از سوی دیگر نباید از یاد برد که به دلیل دولتی بودن اقتصاد کشور خود دولت بزرگترین کارفرماست و این بخش نیز زیر بار افزایش بیشترنرخ دستمزد ها نخواهد رفت اما نکته ای که با ید مورد توجه قرار گیرد این است که در میان هزینه های تولید سهم دستمزدقابل توجه نیست بنابراین، آثار منفی ناشی از پایین نگه داشتن دستمزدها به دلیل تاثیر آن برکاهش بهره وری وچند شغله شدن نیروی کارکه فرصت های شغلی را برای دیگران ازبین می برد خیلی بیشترازافزایش آن متناسب باهزینه کارگران است.

ضروری است دولت بجای پایین نگه داشتن دستمزدها برای کاهش هزینه های واحدهای تولیدی و خدماتی تدابیر دیگری چون افزایش بهره وری را مد نظر قرار دهد؛ زیرا سهم دستمزد در هزینه های تمام شده قابل توجه نیست اما افزایش دستمزدها و قدرت خرید کارگران می تواند از طرفی باافزایش انگیزه و کارایی درکارگران به رونق تولید کمک کند و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای خرید کالاهای تولید شده به دلیل افزایش قدرت خرید ظرفیت های خالی واحدها ی تولیدی پر شود.


منبع: جام جم آنلاین



زمانبندی انتشار: 11 مهر 1394 - 08:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن