تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809882590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت علوم از مطلوب تا موجود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزارت علوم از مطلوب تا موجود
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 
بهترين تصوير در صنعت و بازار هر كشوري اين است كه ميهمانان خوانده و ناخوانده فناورانه و صنعتي، در قبال بهره‌اي كه از تصاحب بازار آن كشور و فروش محصولاتشان مي‌برند، سودي نيز نصيب آن كشور كنند. سودي واقعي‌تر و البته ماناتر از پرداخت حق گمرك و احياناً زندگي آسان براي شهروندان. ويژگي اين سود ماندگار را سياست‌هاي كشور ميزبان و مقصد تعيين مي‌كند و اين سياست‌ها در شبكه‌اي از تصميم گيري، قانونگذاري و اجرا حمايت مي‌شوند. به نظر مي‌رسد سودي با چنين مشخصات براي كشور ما كه به آهستگي از لاك تحميلي تحريم بيرون مي‌آيد، رفع نياز مبرم به كسب و ايجاد فناوري ثروت‌زا كه جايگزين مطمئني براي درآمد نفتي‌مان باشد   و همچنين  تأمين اشتغال براي درصد قابل توجهي از جمعيت كشور كه در دايره بيكاران قرار دارند و شكستن انحصار مشاغل خدماتي در بازار كار باشد. بنابراين ايجاد اشتغال و انتقال فناوري در ازاي بازار (تضمين شده) توقع معقولي است و اين ميسر نمي‌شود مگر با انتقال قسمتي از بخش تحقيق و توسعه (R&D) شركت‌هاي فناور.
مسئله‌اي كه حسين سالارآملي، قائم مقام وزير علوم در امور بين‌الملل اواخر هفته گذشته آن را با رسانه‌ها در ميان گذاشت. وي با بيان اينكه در دوران پساتحريم دو پيشنهاد از سوي وزير علوم به معاون اول رئيس‌جمهور ارسال شده است، گفت: يكي از پيشنهادهاي وزير علوم اين بود كه تمامي ابرپروژه‌هايي كه با خارجي‌ها در پساتحريم در قالب تفاهم‌نامه و قرارداد قرار است در ايران اجرا شود، يك پيوست علمي، آموزش و فناوري داشته باشد تا در كنار اجراي اين پروژه‌ها نيروهاي متخصص در داخل كشور تربيت شوند و در آينده هم بتوانند همان پروژه‌ها را مديريت كنند و هم دانش فني آن در جامعه رسوخ كند و پيشنهاد دوم وزير علوم اين بود كه شركت‌هاي خارجي كه در ايران حضور دارند مانند LG، سامسونگ و نوكيا و شركت‌هايي كه قرار است در پساتحريم به ايران بيايند، بخشي از تحقيق و توسعه(R&D) خود را در داخل كشور و در دانشگاه‌ها و مراكز علمي ايران مستقر كنند. اين اقدام باعث مي‌شود هم نيروهاي متخصص كشور جذب اين واحدهاي تحقيق و توسعه شوند و هم در جريان تحولات بين‌المللي علم و فناوري، نوآوري و خلاقيت قرار بگيريم.
اما نكته‌اي كه معمولاً در بيان اين پيشنهادات همه‌پسند مغفول مي‌ماند، ارائه الگوي نزديك به اجرا است. مثلاً در مورد پيشنهاد دوم وزارت علوم به دولت، اول بايد سود سالانه حاصل از بازار كشور براي هر كدام از اين برندها محاسبه شود. ميزان عوارض واردات و گمرك محاسبه و ميزان قاچاق اين برندها به كشور احصا شود. سپس مطالعه مبسوطي روي مراكز فناور و تحقيق و توسعه اين محصولات انجام شود. همزمان نحوه بازاريابي، تبليغ و فروش آنها بررسي شود. قوانين حقوقي براي حفظ توازن منافع ما در فرآيند فروش محصولات آنها در كشور تدوين و مصوب شود.
ما چطور پيشنهاد انتقال بخشي از مراكز (R&D) اين شركت‌ها را ارائه مي‌دهيم در حالي كه هيچ شناختي از بخش تحقيق و توسعه آنها نداريم؟ كدام قسمت از فعاليت‌هاي توسعه‌اي اين شركت‌ها متناسب با ظرفيت‌هاي داخلي كشور ما است؟
آيا مي‌دانيم بخشي از اين مراكز بايد وارد كشور شوند كه مستعد توليد فناوري‌هاي نو هستند؟ وگرنه خداي ناكرده به قصد باز توليد فناوري‌هايي مانند لوازم صوتي و تصويري وارد فرآيند تحقيق و توسعه اين شركت‌ها مي‌شويم.
علاوه بر اين در حال حاضر كشورمان به بازار بدون دردسر و تضمين شده‌اي براي محصولات اين برندها تبديل شده است و تعدادي از اين شركت‌ها هم با راه‌اندازي خط مونتاژ محصولاتشان در كشور و مشغول كردن تعدادي از كارجويان در آن خط مونتاژها دين زيادي بر‌گردن مسئولان اجرايي گذاشته  و آنها را در معذورات تعارف و قيد و بند رودربايستي‌ها قرار داده‌اند. بدون اينكه ما حتي به خود زحمت بررسي راه رفته آنها را در تصاحب بازار جهاني بدهيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن