تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805456281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تك فرزندي در ايران از 33 درصد گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تك فرزندي در ايران از 33 درصد گذشت
اعمال سياست‌ها براي افزايش جمعيت در حالي در كشور به كند‌ي اجرايي مي‌شود كه جمعيت كشور رو به سالمندي گذاشته و تمايل براي تشكيل خانواده نيز از آهنگ كندي برخوردار است...
نویسنده : بيژن سوراني 


اعمال سياست‌ها براي افزايش جمعيت در حالي در كشور به كند‌ي اجرايي مي‌شود كه جمعيت كشور رو به سالمندي گذاشته و تمايل براي تشكيل خانواده نيز از آهنگ كندي برخوردار است، بر اين اساس روند كندي نرخ رشد جمعيت به تك فرزندي رسيده است كه در اين زمينه به گفته عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تك‌فرزندي از مرز 33 درصد در جامعه گذشته و بيش از يك سوم خانواده‌ها تك فرزند شده‌اند كه اين پديده در تبعات بسياري آثار نامطلوبي بر نرخ رشد جمعيت و در دراز مدت به فرد، خانواده و جامعه تحميل مي‌كند.
جمعيت جهان 7 ميليارد نفر است و حدود 78 ميليون و 600 هزار نفر از اين حجم را كشور ايران پر كرده است. رتبه ايران از لحاظ افزايش جمعيت در جهان 18 و در آسيا 10 و در منطقه سوم است با اين حال، دكتر مونس سياح، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين زمينه مي‌گويد: در سال 89 نخستين اعلام خطر كاهش جمعيت كشور اعلام شد و اكنون با گذشت چند سال، مجلس شوراي اسلامي كند عمل كرده و نتوانسته قانون چابك و سريعي را در جهت افزايش جمعيت به تصويب رساند.
 
پيچيدن نسخه‌هاي معكوس جمعيتي براي ايران
وي در همايش جمعيت و چالش‌هاي پيش‌رو كه در همدان برگزار شد، اظهار مي‌دارد: كشورهاي غربي بيش از نيم قرن است كه سياست افزايش جمعيت را در پيش گرفته‌اند اما براي جامعه اسلام نسخه‌اي عكس را پيچيده‌اند و چيزي را كه براي خود مي‌پسندند براي جامعه اسلام صلاح نمي‌دانند. همچنين به كشورهاي اسلامي مي‌گويند از ايراني‌ها در زمينه كاهش جمعيت تابعيت كنيد.
به گفته وي كشور تركيه تمام تلاش خود را در راه افزايش جمعيت انجام داده تا جايي كه رئيس‌جمهور آن مي‌گويد به هر قيمتي كه شده بايد جمعيت اين كشور افزايش يابد.
سياح عنوان مي‌كند: كشورهاي ديگر هزينه زيادي از بودجه كشور را براي سياست‌هاي تشويقي افزايش جمعيت به كار برده‌اند‌ و اگر در كشور كند عمل شود، فرصت و توان باروري موجود در جامعه از دست خواهد رفت، پس از سالمند شدن جمعيت ديگر سياست‌هاي تشويقي پاسخگو نبوده و ضمن از بين رفتن اين توان ساختار جمعيتي نيز بازسازي نمي‌شود.
 
بسته شدن پنجره جمعيتي در سال 1415
به گفته سياح نويسندگان غربي پس از انقلاب سال 57، انقلاب ديگري را نيز تحت عنوان انقلاب كاهش باروري براي ايران دانسته‌اند.
وي همچنين مي‌افزايد: در كشور ما برخي مي‌گويند نخست بايد به زيرساخت‌هايي مانند اشتغال، ازدواج، اقتصاد و. . . بپردازيم و سپس به مردم بگوييم فرزندآوري كنند، اما بايد دانست كه زمان كمي را براي افزايش جمعيت داريم و در سال 1415پنجره جمعيتي شروع به بسته شدن مي‌كند.
 
تك فرزندي براي يك سوم خانواده‌ها
بسياري از صاحب نظران حوزه‌هاي جمعيتي و روان‌شناسي نسبت به تبعات و مسائل اجتماعي و رواني و سلامتي پديد‌ه رشد تك‌فرزندي در ميان خانواده‌ها هشدار داده‌اند كه در اين خصوص سياح با اشاره به اينكه تك فرزندي از مرز 33 درصد در جامعه گذشته و بيش از يك سوم خانواده‌ها تك فرزند شده‌اند، فرزندسالاري، بلوغ زودرس، كاهش روابط اجتماعي و جايگزيني رسانه براي تنهايي را از آثار تك فرزندي دانست.
وي با بيان اينكه دشمنان از كاهش جمعيت ما خوشحال هستند و براي نابودي نسل جوان ما توطئه مي‌كنند، تصريح مي‌كند: افزايش طلاق، شهرنشيني، مصرف‌گرايي و تجمل‌گرايي، تحقير خانه‌داري و مادري از عوامل مهم كاهش جمعيت است.
  
خارج شدن ايران از تعادل جمعيتي
علي اكبر محزون، مدير كل دفتر آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال نيز در همايش جمعيت و چالش‌هاي پيش‌ر‌و، با بيان اينكه در دهه 60 افزايش جمعيت كشور از تعادل خارج شد، مي‌افزايد: امروز هم كاهش جمعيت كشور از تعادل خارج شده است كه بر اساس آمار موجود در سال 90 متوسط تعداد فرزند از 5/6 به 1/7 رسيده كه اين امر عدم تعادل و راه انحراف از برنامه را در پيش گرفته است.
وي در خصوص تركيب جمعيت ايران مي‌گويد: طبق آمار 23/4 درصد جمعيت كشور كودكان و نوجوانان زير 15سال و 23/7 درصد جمعيت را جوانان 15 تا 29 سال است و ما بقي نيز شامل ميانسالان و سالمندان است.
مدير كل دفتر آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال با اشاره به اينكه وضعيت فعلي ثبت مواليد در كشور يك ميليون و 532 هزار بوده و نرخ ثبت ولادت نيز 19/7 درصد به ازاي هر هزار نفر است و اگر نرخ باروري همواره كاهش يابد، جامعه به سمت تك‌فرزندي رفته و در سال 1415رشد جمعيت با 84/5 ميليون جمعيت متوقف مي‌شود و اگر نرخ باروري ثابت بماند با 10سال تخفيف كشور با 90ميليون جمعيت ثابت مي‌ماند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن