محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829813934
عاقبت اولین منکر ولایت حضرت علی(ع)؟
واضح آرشیو وب فارسی:ناطقان: حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا صلی الله و علیه وآله گفت: "اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم، نبوت خود را مطرح کردى، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتیم، ما را به اسلام دعوت کردى اجابت کردیم، گفتى، نماز در پنج وقت بخوانید خواندیم، به زکات و روزه و حج و جهاد سفارش کردى اطاعت کردیم، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى که نمى دانیم این حکم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است؟"ناطقان: رسول خدا صلی الله و علیه وآله پاسخ داد سوگند به خدا که جز او پروردگارى نیست، این دستور از طرف اوست. حارث بن نعمان فهرى با غروری که تمام وجودش را فرا گرفته بود تقاضاى عذاب کرد. بیچاره فکر می کرد قدرتى وجود ندارد تا او را کیفر دهد. سر به آسمان بلند کرد و گفت: "خدایا اگر آنچه را که محمد صلوات الله علیه درباره على علیه السلام مى گوید از طرف تو است و به امر توست، سنگى از آسمانى بر من فرود آید و مرا عذاب کند" هنوز سخنانش به پایان نرسیده بود که از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند که آیات 1 و 2 سوره معراج نازل شد. (تذکره الخواص ص 19: ابن جوزى حنفى و تفسیر المنارج ج 6 ص 464) در حقیقت مخالفان غدیر در هیچ برهه و زمانی از حرکت و تلاش باز نایستاده اند و همیشه در همه ی زمان ها به فراخور موقعیت های مختلف به نقشه کشی پرداخته اند. اگر بخواهیم مخالفان غدیر را بشناسیم در دو جبهه می توان آن ها را توصیف کرد: جبهه ی اول در اولین جبهه که مخالفین بر روی غدیر کار کردند، این بود که اصل روایت غدیر، به فراموشی سپرده شود. کار به جایی می رسد که وقتی معاویه به ابن عباس می گوید: شنیدم فضایل علی را می گویی، شنیدم غدیر می گویی، بترس و از این کار بپرهیز. ابن عباس می گوید: من فقط قرآن می خوانم، آیات ولایت را بیان می کنم. معاویه می گوید: آیات را بخوان، امّا تفسیر آیات برای تو ممنوع است. وقتی جوّ جامعه این می شود که حتّی آیات قرآن تفسیر نشود، پیدا است که روایت غدیر به چه سرنوشتی گرفتار می شود. جبهه ی دوم در این جبهه سعی کردند محتوا را از میان بردارند. می گویند: به فرض، حدیث غدیر را قبول کردیم و قول راویان را و این همه عدد را پذیرفتیم و تسلیم شدیم، امّا غدیر چیز تازه ای ندارد و سخن فقط از محبت علی است، سخن از یار و یاور علی بودن است؛ یعنی علی دوست شما است، علی یار و یاور شما است. "خدایا اگر آنچه را که محمد صلوات الله علیه درباره على علیه السلام مى گوید از طرف تو است، و به امر توست، سنگى از آسمانى بر من فرود آید و مرا عذاب کند" هنوز سخنانش به پایان نرسیده بود که از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند که آیات 1 و 2 سوره معراج نازل شد و این مخالفان همیشه در مقابل انبوهی از سؤالات قرار می گیرند که باید جواب بدهند؛ از جمله «یا اَیهَا الرَّسول بَلِّغْ ما انْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه وَاللَّه یعْصِمکَ مِنَ النَّاسِ» مفسّران اسلام که به این آیه می رسند خودشان را در مقابل دو سؤال مهم می بینند: سؤال اوّل چه برنامه ی تبلیغی بوده که تا آخر عمر پیغمبر صلی الله علیه وآله زمین مانده بود و لازم بوده است ابلاغ بشود که با کلمه ی «بلّغ» اصرار شده است. کلمه ی «بلّغ» که به تأکید اشاره دارد، فقط یک بار در قرآن مجید آمده است. چه برنامه ای بوده که خداوند با این لحن داغ به پیامبر صلی الله علیه وآله می گوید: «إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» اگر ابلاغ نکنی، رسالت خدا را ابلاغ نکرده ای. سؤال دوّم چه برنامه ای بوده که ابلاغش ترس آور بوده است تا خداوند بفرماید: «وَاللَّه یعْصِمکَ مِنَ النَّاسِ» پیغمبر! غم به خود راه مده و از کسی نترس. تو در حفظ الهی هستی، پس برنامه را تبلیغ کن. تمام مفسّران اهل سنت در مقابل این دو سؤال مانده اند که چه جواب بدهند. آیا مسأله ی گوشت های حلال و حرام بوده که در سوره ی مائده مطرح شده است؟ آیا مسأله ی مهم دیگری بوده، اگر جهاد بوده است که سالیان دراز مسلمانان جهاد می کردند. اگر اصل مسأله ی توحید و یگانگی خدا بوده که رسول خدا صلی الله علیه وآله 23 سال روی آن زحمت کشیده و تبلیغ کرده بود. پس چه پیام مهمّی بوده که «إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه»؟ چه حادثه ی مهمی بوده که عده ای مخالفش بودند و ممکن بود برای پیامبر صلی الله علیه وآله توطئه بچینند که خداوند پیغمبرش را در امن و امان خودش قرار می دهد؛ «وَاللَّه یعْصِمکَ مِنَ النَّاسِ»؟ تا به امروز جواب این سؤالات باقی مانده. چرا؟ برای این که ریشه ی مطلب که داستان غدیر است، یا از نظر روایت یا از نظر محتوا و معنا پوشانده شد. این بخش عظیم از تاریخ اسلام، وقتی در تاریکی فرو رفت، سؤال های مربوط به آیات قرآن بدون جواب باقی ماند. باید بگوییم اگر همه ی عالم را بگردیم، تمام آیات و روایات را ببینیم و تمام تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا داستان غدیر را در کنار آیه 67 مائده قرار ندهیم، تفسیر این آیه برای ما غیر ممکن است. (به نقل از سخنان آیة الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله) به راستی اگر مخافان غدیر با خلافت امیر المؤمنین علیه السلام مخالفت نمی کردند ، چه می شد؟ در کتب اهل سنت به روشنی آمده است که با کوچکترین دقت معلوم می شود که اگر چنان که حضرت امیر علیه السلام خلیفه می شد چه اتفاقی می افتاد ... اینک به برخی از این روایات اشاره می کنیم: 1 - هدایت مردم به صراط مستقیم و بهشت : به اقرار اهل سنت و طبق روایات ایشان در صورتی که امیر مومنان علیه السلام را به خلافت می رساندند ، مردم را به راه راست و به سوی بهشت هدایت می نمودند. ابن مسعود از رسول خدا صلی الله و علیه وآله نقل کرده است که فرمودند: گمان می کنم که مرگ من نزدیک شده است؛ عرضه داشتم: ای رسول خدا صلوات الله علیه، آیا ابوبکر را به جانشینی تعیین نمی کنید؟ پس از من روی برگرداندند و چنین به نظر من رسید که ایشان با این کار موافق نیستند ؛ پرسیدم :آیا عمر را تعیین نمی کنید ؟ باز روی از من برگرداندند و چنین به نظر من رسید که با این کار موافق نیستند ؛ گفتم : ای رسول خدا، آیا علی را به جانشینی تعیین نمی فرمایید ؟ پاسخ دادند : همین است قسم به خدایی که جز او نیست ؛ اگر با او بیعت کنید و از او اطاعت نمایید همه شما را به بهشت رهنمون خواهد ساخت . ( المعجم الکبیر ج10/ص67) به رسول خدا صلی الله و علیه وآله عرض کردند: ای رسول خدا ، آیا علی علیه السلام را به عنوان جانشین تعیین نمی فرمایید ؟ فرمودند : اگر علی علیه السلام را به عنوان سرپرست قبول کنید او را هدایت کننده و هدایت شده خواهید یافت که شما را به راه راست می کشاند. (حلیة الأولیاء ج1/ص64) 2 - رهنمود مردم به راه روشن هدایت : بعد از دور شدن مردم از انتخاب امیر مومنان علیه السلام به خلافت ، در مورد راه راست نظرات مختلفی پیش آمده و هر گروه خود را بر راه راست می پندارد ؛ در این زمینه اهل سنت روایات جالبی دارند : روایت ابن ابی الحدید از ابن عباس است که عمر به او گفته بود : ! أما إن ولى أمرهم حملهم على المحجة البیضاء والصراط المستقیم : آگاه باش که اگر حاکم شود مردم را به راه روشن هدایت و راه راست هدایت خواهد کرد. (شرح نهج البلاغة: 52/12) 3 - رهنمود جامعه به سوی حق از انس بن مالک روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم به امیر مومنان علیه السلام فرمودند : تو هستی که بعد از من برای امتم آنچه را در آن اختلاف کردند بیان می کنی عمر در مورد اصحاب شوری گفته است : اگر این کار را به شخص کم مو بسپارند ایشان را به حق وادار می کند اگر چه بر گردنش شمشیر برگیرد . پس به او گفتم این را از او می دانی و او را خلیفه نمی کنی؟ ... (تاریخ مدینة دمشق ج42/ص428) شبیه این مضامین در الکامل فی التاریخ ج2/ص460 و تاریخ الطبری ج2/ص580 و تاریخ الإسلام ذهبی ج3/ص639 و... و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 13 ص 260 آمده است . 4 - احیای سنت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) یکی از فوایدی که بر انتخاب امیر مومنان علیه السلام مترتب می گشت، احیا شدن تمامی سنت های رسول خدا صلی الله و علیه و آله بود ؛ امیر مومنان بعد از به دست گرفتن خلافت ظاهری سعی در از بین بردن بدعت های خلفا نمودند، که این قضیه با مخالفت مردم ناکام ماند؛ اما اگر از همان ابتدا حق به حضرت داده می شد حضرت سنت رسول خدا صلوات الله علیه را زنده می گردانیدند : عمر به ابن عباس گفت : إنّ أحراهم إن ولیها أن یحملهم على کتاب اللّه وسنّة نبیّهم صاحبک، یعنی علیّاً. سزاوار ترین شخص برای وادار کردن مردم بر کتاب خدا و سنت رسول خدا صاحب تو (علی علیه السلام) است. (تاریخ المدینة المنورة: 883/3) 5 - موجب اتحاد جامعه اسلامی مهمترین عامل تفرقه در بین مسلمانان، اختلاف ایشان در مورد دین است ؛ و به همین جهت اگر کسی می توانست این اختلاف را از بین ببرد همه مسلمانان با یکدیگر متحد شده و همگی به ریسمان محکم الهی چنگ می زدند و از تفرقه دوری می کردند . در این زمینه در کتب اهل سنت روایات بسیاری نقل شده است که رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند : علی علیه السلام است که برای امت من آنچه را در آن اختلاف میکنند بیان می کند؛ بنابراین اگر به ایشان فرصت بیان دین داده می شد دیگر کسی در دین اختلاف نمی کرد : از انس بن مالک روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیر مومنان علیه السلام فرمودند: تو هستی که بعد از من برای امتم آنچه را در آن اختلاف کردند بیان می کنی. (المستدرک: ج 3 ص 122) منبع: تبیان
جمعه ، ۱۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ناطقان]
[مشاهده در: www.nateghan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
غدیر تداوم دهنده هدایت بشر با آغاز امامت و ولایت حضرت علی (علیه السلام )است
روز عید غدیر خم روز منصوب شدن حضرت امیرالمومنین ع به جانشینی سرور عالمیان حضرت محمد مصطفی ص می باشد به گزارش پایگاه خبری اوشیدا و چه روز بزرگی بود و هست آن روز سرنوشت ساز ادامه هدایت بشر به امر و انتخاب حضرت حق و ابلاغ رسول اکرم آن برجسته ترین و بزرگ ترین و مبارکترین هنگامه هسخروجی دین بدون ولایت امیرالمومنین علی (ع)، آل سعود است
خبرگزاری شبستان امام جمعه موقت شیراز با اشاره به اینکه دین منهای ولایت امیرالمومنین علی ع ناقص است گفت خروجی دین ناقص داعش القائده آل سعود و وهابیت خواهد بود و اتمام نعمت با ولایت امیرالمومنین علی ع همراه است به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز حجت الاسلام سید ابعکس/ مزایده فروش اولین اتومبیل علی کریمی
مراسم مزایده فروش اولین اتومبیل علی کریمی ملی پوش فوتبال کشور به نفع معلولان خیریه فیاض بخش مشهد با عنوان هشتِ مهربان شامگاه شنبه با حضور جمعی از هنرمندان کشور در مشهد برگزار شد به گزارش زمان مراسم مزایده فروش اولین اتومبیل علی کریمی ملی پوش فوتبال کشور به نفع معلولان خیریه فیاکرار را به حضرت علی(ع)واگذار کردم
محمد ایران پوریان به 90 گفته تونی به او گفت برمی گردد به گزارش کاپ فراز کمالوند هم گفته که کرار را به حضرت علی ع واگذار کرده است چهارشنبه ۸مهر۱۳۹۴جایگاه ولایت امام علی(ع) در اکمال دین
محمدرضا جواهری ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری قمری عید غدیر ایجاد شد عید غدیر شریف ترین و بهترین و بزرگترین عید اسلامی است که پیامبر خدا حضرت محمد صلی ا علیه و آله و سلم به فرمان خدای متعال و بر اساس وحی الهی ایجاد نمود این روز عید آل محمد علیهم السلام و عید امت اسلامی و عیدیادی از فقیه مجاهد حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی
هر چند تا ایامی که حضرت آیت الله شیخ ابوالقاسم خزعلی رحمت الله علیه را به شهرمان دامغان تبعید کردند سعادت نداشتم که سیمای دوست داشتنی آن روحانی غیور و مبارز را از نزدیک ببینم اما آوازه دلیری و صولت مبارزاتی ایشان را از سالهای آخر دبیرستان و دوران دانشگاه در دهه 40 تا 50 شمسیهلاکت 95 عضو داعش در اولین تهاجم جدی علیه دولت افغانستان
بامداد روز گذشته گروه تروریستی داعش حملاتی علیه چند پاسگاه پلیس صورت داده اند که با مقاومت نیروهای پلیس همراه شده و در نتیجه ده ها عضو داعش کشته شدند وزارت کشور افغانستان از تلفات سنگین تروریست ها در عملیات های اخیر ارتش خبر داد وزارت کشور افغانستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کردجشن «امامت و ولایت» در میدان گنجعلیخان کرمان برگزار می شود
به مناسبت عید غدیر خم جشن امامت و ولایت در میدان گنجعلیخان کرمان برگزار می شود شناسهٔ خبر 2928980 - چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۰۰ استانها > کرمان کرمان - معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان گفت شهرداری کرمان به مناسبت فرا رسیدن عید غدیرخم جشن امامت و ولایت را در میدان گنجعپیکر یکی از شهدای گردان حضرت علی اکبر(ع) در کربلا تشییع شد +عکس
شهید مناف هلال مهدی هنون الحویمدی پیکر یکی از شهدای گردان حضرت علی اکبر ع در کربلا تشییع شد عکس شهید والامقام مناف هلال مهدی هنون الحویمدی در عملیات آزادسازی بیجی از گروه تروریستی داعش به فیض شهادت نائل شد به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز پیکر مطهر یکی از شهدای گردان حضرتچرا حضرت علی(ع) واقعه غدیر را برای به دست آوردن حق جانشینی مطرح نکرد؟
چرا حضرت علی ع واقعه غدیر را برای به دست آوردن حق جانشینی مطرح نکرد بخش اجتماعی الف 9 مهر 94تاریخ انتشار پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱ ۱۱ روایت علامه مرتضی عسکری از دلایل تلاش نکردن حضرت علی ع برای جانشینی در ماجرای سقیفهمرحوم علامه مرتضی عسکری درباره اینکه چرا حضرت علی ع در س-
گوناگون
پربازدیدترینها