تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805800695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضیح چگونگی قربانی شدن حجاج در کشتاری که سعودی‌ها مسئول آن هستند |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توضیح چگونگی قربانی شدن حجاج در کشتاری که سعودی‌ها مسئول آن هستند
حالت دیگر بروز فجایع ناشی از ازدحام جمعیت وقتی است که بخش‌های مختلف جمعیت به سوی مقاصد متفاوت حرکت کنند. در فاجعه سال جاری، همین حالت اتفاق افتاده است. بی‌نظمی در حرکت قطارها به خاطر رفاه مقامات سعودی، گرمای شدید هوا، کم‌تجربگی و مدیریت ضعیف نیروهای انتظاامات و امنیت دلایل واقعی از زبان شاهدان عینی برای فاجعه‌ای است که هزاران تن قربانی آن شده‌اند.
کد خبر: ۵۳۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ - 01 October 2015


ازدحام و جمعیت‌های انبوه در موقعیت‌های مختلف مذهبی، ورزشی و اجتماعی پدید می‌آید ولی در برخی موارد منجر به جان باختن صدها و یا هزاران تن می‌شود. جان باختن هزاران تن از حجاج ایرانی و غیر ایرانی در مراسم حج امسال، صرف نظر از ریشه‌های پنهان و پیدای سیاسی و امنیتی آن، این سوال را پیش اورده است که چگونه در نتیجه ازدحام ممکن است هزاران انسان جان خود را از دست دهند. به گزارش «تابناک»، اگر چه این اولین باری نیست که تعداد زیادی از حاجیان در جریان مراسم حج جان خود را از دست می‌دهند و حتی با وجود این که سعودی‌ها سابقه کشتار چند صد حاجی در سال 1366 را دارند، فاجعه رخ داده در حج امسال بسیار وسیع‌تر و بزرگتر است. فاجعه امسال، برای بسیاری این سوال را پیش اورده است که صرف نظر از جنبه‌های سیاسی و امنیتی ماجرا که باید منتظر روشن شدن آن باقی ماند، اساسا چگونه ممکن است در نتیجه ازدحام جمعیت، هزاران تن جان خود را از دست بدهند. این گزارش تلاش دارد تا حدی به این سوال پاسخ دهد.
دلایل و چگونگی مرگ در نتیجه ازدحام حداقل طی دوره هفتاد ساله گذشته، موارد متعددی از بروز حوادثی از این دست ولی البته در مقیاس کوچکتر اتفاق افتاده است و این موضوع سبب شده است که حتی در سطح دانشگاهی، مقالاتی درباره دلایل و چگونگی مرگ بر اثر ازدحام و راه‌های پیشگیری از آن نوشته شود. جان فروین شخصیت دانشگاهی که چندین دهه است بر روی این مساله مطالعه کرده است در مقاله‌ای در این باره، چهار عامل را در تعیین سرنوشت این گونه حوادث موثر دانسته و انها را در قالب کلمه انگلیسی FIST خلاصه کرده است: نیروی وارده از سوی جمعیت (F)، اطلاعاتی که جمعیت بر مبنای آن رفتار می‌کند (I)، فضای فیزیکی موجود (S) و دوره زمانی وقوع حادثه(T). با توجه به همین عوامل است که باید برای مقابله با بروز حوادثی از این دست برنامه‌ریزی شود. وی در بررسی خود به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با بروز حادثه، باید به طور پیوسته بر جمعیت مورد نظر کنترل وجود داشته باشد.
مهم‌ترین موارد مرگ بر اثر ازدحام به طور کلی حوادث مرگبار ناشی از ازدحام و فشار جمعیت در مراسمات مذهبی، در مسابقات بزرگ ورزشی و یا در برنامه‌های عمومی بزرگ و زمانی اتفاق می‌افتد که عده زیادی از افراد به دلایل مختلف و از جمله به دلیل هراس‌های ناگهانی به سوی فضایی کوچک هجوم می‌برند. در چنین مواردی، در جایی در جلوی مسیر، فضای حرکت مسدود شده است ولی افرادی که در قسمت‌های بعدی قرار دارند از این انسداد اطلاع نمی‌یابند و به تلاش خود برای جلوتر رفتن ادامه می‌دهند.. در چنین موقعیتی بیشتر مرگ و میرها ناشی از اختناق (آسفیکسی) ناشی از فشار است. اختناق و خفگی افراد اغلب در نتیجه دو عامل فشار افقی از عقب و نیز فشار عمودی ناشی از بالا رفتن افراد از یکدیگر اتفاق می‌افتد. جدای از فجایعی از این دست که در قرن‌های قبل به اتفاق افتاده بود، در جریان جنگ جهانی دوم و در هنگام هجوم افراد به سوی پناهگاه، در برخی مراسم مذهبی و یا شخصیت‌های سیاسی و نیز در برخی تجمعات ورزشی و هنری، حوادثی از این دست بارها به وقوع پیوسته است. در سال 1943 و در جریان حملات هوایی نازی‌ها به لندن، در جریان یک حادثه 173 نفر کشته و 92 نفر زخمی شدند.افرادی که جلوتر از دیگران در حال ورود به پناهگاه بودند روی زمین افتادند و افرادی که عقب تر حضور داشتند از ترس صدای بمباران به حرکت خود ادامه دادند. گفته می‌شود که در جریان مراسم تشییع جوزف استالین دیکتاتور شوروی سابق در سال 1953 نیز صدها و یا هزاران نفر در اثر ازدحام جان خود را از دست داده‌اند. در سال 1971، تعداد 66 نفر در استادیومی در گلاسکو در اسکاتلند جان خود را از دست دادند. در حالی که مسابقه فوتبال در حال پایان یافتن با نتیجه مساوی بدون گل بود و تماشاگران در حال خروج از ورزشگاه بودند، ناگهان یک گل به ثمر رسید و تلاش عده‌ای برای بازگشت به استادیوم، باعث ایجاد تلی به ارتفاع سه متر از پیکر تماشاگران شد. حوادثی مشابه در یونان در سال 1981، در استادیوم هیلزبورو در سال 1989 و یک استادیوم ژیمناستیک در شهر نیویورک در سال 1991 منجر به مرگ صدها تن شده است. حج و دیگر مراسم مذهبی نیز در سالهای گذشته با حوادث بزرگی از این دست همراه بوده است. در سال 1990، در جریان مراسم حج 1426 تن جان خود را در اثر ازدحام در مکه از دست دادند. در زمان بروز حادثه در تونلی که به منا ختم می‌شد و در حالی که دمای هوا 44 درجه سانتی‌گراد بود، ظاهرا به زمین افتادن یک زائر این حادثه را جرقه زده است. حادثه خونبار مشابهی نیز در سال 2005 و در جریان عزاداری به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) در بغداد به وقوع پیوست. در شرایطی که وضعیت امنیتی این کشور نامناسب بود و حدود یک میلیون نفر در عزادای حضور یافته بودند، القاعده در ساعات پیش از ظهر با شلیک خمپاره باعث شهادت کمتر از ده تن از عزاداران شده بود، ساعاتی بعد شایعه احتمال وقوع حمله انتحاری باعث سراسیمگی زائران شد و در نتیجه بیش از 950 نفر جان خود را در اطراف پل الائمه روی رود دجله از دست دادند. بسیاری از قربانیان در نتیجه ترس خود را به درون رودخانه انداختند و جان باختند.
توجه به مساله از زاویه جمعیت به نوشته فروین، درک فشار جسمی و روانی فراوانی که به جمعیت قربانی وارد می‌شود بسیار سخت است. در صورتی که تراکم جمعیت از حد مشخصی بیشتر شود، فرد کنترل حرکت خود را از دست می‌دهد. محاسبات نشان می‌دهد که اگر تراکم جمعیت بیشتر از هفت نفر در متر مربع شود، جمعیت واقعا به شکل یک سیال در می‌آید که امواج در آن جابجا می‌شوند. در چنین حالتی پای افراد از زمین جدا می‌شود و ممکن است در نتیجه فشار جمعیت تا سه متر و حتی بیشتر جابجا شوند و لباس‌های آنها پاره شود. همچنین در این حالت نفس کشیدن سخت می‌شود، دلشوره بر افراد غالب می‌شود، گرمای هوا و فشار جمعیت اطراف سبب ضعف و غش می‌شود. کنترل آنهایی که روی زمین می‌افتند غیرممکن می‌شود و تنها راه نجات احتمالی برای کسی که روی زمین افتاده این است که سایرین بتوانند وی را بالای سر خود بیاورند و به خروجی برسانند. در این حالت، دو مساله مهم قابل توجه وجود دارد. نخست مساله از دست رفتن امکان برقراری ارتباط است و دوم توجه به انگیزه‌هایی که سبب بروی ازدحام شدید می‌شود. از نظر روانشناسان، جمعیت‌های بزرگ به شکل سلول‌هایی در اطراف یکدیگر هستند که برقرار ارتباط بین آنها سخت است و افراد گیر افتاده در ازدحام تصور درستی از آن چه که در اطراف آنها می‌گذرد، ندارند؛ در عین حال این وضعیت برای منتقل شدن شایعات خطرناک نیز مستعد است. مساله مهم این است که معمولا، انتقال اطلاعات از جلوی جمعیت به عقب جمعیت بسیار سخت است. به همین سبب حتی اگر در قسمت جلو، راه بسته شود و یا مشکلی پیش بیاید، افرادی که در قسمت عقب جمعیت هستند به حرکت خود ادامه داده و به قسمت جلو فشار وارد می‌کنند. وظیفه مهم نیروهای انتظامی و امنیتی برای پیشگیری از ازدحام‌های مرگبار این است که از بروز چنین حالتی پیشگیری کنند. مساله مهم دیگر توجه به انگیزه‌هایی است که ممکن است سبب بروز ازدحام شود. در مواردی ریشه ازدحام تهدید خطرناکی مانند بمب است و در مواردی دیگر، ریشه ماجرا می‌تواند بسیار پیش پا افتاده باشد. در یک مورد در تایلند، تلاش برای به دست آوردن بسته‌های رایگان خوراکی سبب جان باختن 19 تن شده است.
فاجعه حج 2015 چگونه اتفاق افتاد؟ علاوه بر حالتی که جمعیت زیاد همزمان به سوی هدف و یا مسیر مشترکی حرکت کنند، حالت دیگری نیز برای بروز فجایع ناشی از ازدحام جمعیت وجود دارد و آن وقتی است که بخش‌های مختلف جمعیت به سوی مقاصد متفاوت حرکت کنند. ظاهرا در فاجعه سال جاری، همین حالت اتفاق افتاده است. در سال جاری، حدود دو میلیون زائر مسلمان از 183 کشور در مراسم حج حاضر شده‌اند. حادثه در منا و در چند کیلومتری مکه اتفاق افتاده است. در این منطقه حدود 160 هزار چادر زائران قرار دارد. گزارش‌های متعدد حاکی از این است که در نتیجه بسته شدن یک مسیر برگشت حجاج، دو دسته بزرگ از حجاج در دو مسیر رفت و برگشت به سوی رمی جمرات، رو به روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. در سوی مقابل مقامات سعودی مدعی شده‌اند که دسته‌ای از زائران آفریقایی برنامه زمانی مسیر برگشت را رعایت نکرده‌اند و منشا بروز فاجعه امسال هستند. رمی جمرات در منا از مهم ترین اعمال حج است. تا حدود ده سال پیش، جمرات از سه ابلیسک تشکیل شده بود که زائران به عنوان نمادی از شیطان به سوی آن‌ها سنگ پرتاب می‌کردند ولی پس از حج سال ۲۰۰۴ مقامات سعودی دستور جایگزین کردن این ابلیسک ها با دیوارهایی ۲۶ متری را دادند. پل جمرات که تقریبا، یک کیلومتر طول دارد، امکان این را ایجاد کرده که هر ساعت، سیصد هزار حاجی با پرتاب سنگ این بخش از مراسم حج را انجام دهند. بی‌بی‌سی تصویر زیر را از موقعیت محل حادث شدن فاجعه و تغییرات محل رمی جمرات در ده سال گذشته منتشر کرده است.



























گزارش‌های شاهدان از دلایلی که به بروز حادثه منجر شده است؟ روایت شاهدان عینی و فعالان رسانه‌ای که به اطلاعات حادثه دسترسی داشته‌اند نشان می‌دهد که چندین عامل از پیش از بروز حادثه تا بعد از بروز حادثه در جان باختن و جراحت هزاران تن از زائران نقش داشته است. بی‌نظمی در حرکت قطارها سبب تجمع غیرمعمول زائرانی شده که گرمای هوا نیز فشار زیادی را به آنها وارد کرده بود. عده‌ای از حجاج این بی‌نظمی در ترافیک را نتیجه اقدامات امنیتی برای مقامات سعودی دانسته‌اند که قصد انجام اعمال حج خود را داشته‌اند. اطلاعات فراهم شده توسط مجتهد فعال رسانه‌ای ناشناس عربستانی که در سالهای گذشته منبع اطلاعات دقیقی درباره عربستان بوده، حاکی از این است که مقامات سعودی این موج جمعیت را دیده‌اند ولی نتوانسته‌اند به آن واکنش مناسبی نشان دهند. مجتهد در صفحه توییتر خود نوشته: «جمعیت زیاد حجاج در منا در دوربین‌های مدار بسته ۲ ساعت قبل از وقوع فاجعه مشاهده شده و هشدار به نیروهای امنیتی فرستاده شده بود اما اقدامی صورت نگرفت و نیروهای امنیتی پس از فاجعه وارد عمل شدند». مجتهد افزود برخی از مسیولین نظارت بر دوربین‌های مدار بسته پس از رسیدن جمعیت حجاج به حد غیر قابل کنترل، از طریق بی سیم درخواست کمک کردند اما پاسخی دریافت نکردند. زائرانی از کشورهای مختلف به این مساله اشاره کرده‌اند که ماموران امنیتی سعودی در موقعیت‌های مناسب حضور نداشته‌اند تا مانع از حرکت حجاج به سوی تصادم با یکدیگر شوند. عدم حضور نیروهای امنیتی در زمان بروز حادثه و استفاده از دانش‌آموزان و دانشجویان و افراد بی‌تجربه به عنوان نیروهای انتظامات و امنیتی از دیگر نکات مورد اشارها شاهدان عینی است.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن