تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816207844
دستانت را بگشا برای بیعت با خدا!
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ولایتِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در امتداد ولایت الله است و اطاعت از ایشان، دقیقاً مانند اطاعت از پیامبر صلی الله و علیه و آله و اطاعت از خدا واجب است. پس دست بیعت با علی بن ابیطالب (علیه السلام) که به معنای پیمان اطاعت از اوست، و رخداد مهم روز غدیر بود، یعنی دست بیعت با خدا و پیمان اطاعت خدا. فاطمه حسینی مجرد/کارشناس ارشد کلام اسلامی - بخش قرآن تبیان پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) از همان ابتدای رسالت، وصی خود را معرفی کرده بود و بارها او را امیرالمؤمنین خوانده بود. پس غدیر تنها روز معارفه ی وصی نبود، روز محکم کردن پیمان بود یعنی روز بیعت بود. اما در آن واقعه ی بزرگ با حضور هزاران شرکت کننده که شاید تا آن روز، اجتماع یک جای این تعداد از مسلمانان بی نظیر بود، دو اتفاق مهم صورت گرفت: اول- مرور کاملی از چکیده ی اعتقادات اسلام که توسط فرستاده ی مستقیم خدا در خطبه ای غرّاء صورت گرفت. دوم- امت اسلام که 23 سال تحت راهنمایی و ولایت پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) بودند، با وصی او و هادی و حاکم بعدی خودشان (که خوب می شناختندش) پیمان محکمی بستند و دست بیعت دادند. بیعت یعنی... طبق آنچه که در تاریخ آمده است، " بیعت کردن " فرهنگ جدیدی نبود که اسلام آن را ابداع کرده باشد؛ بیعت کردن در جامعه ی حجاز ریشه داشت. مثلاً کسانی که در آغاز اسلام از مدینه (یثرب) به سراغ پیامبر صلوات الله علیه آمدند و با او در عقبه بیعت کردند، بیعت بر ایشان امری آشنا بود. اشتقاق و شباهتی که لفظ "بیعت" با "بیع" به معنای معامله و خرید و فروش دارد، حکایت از نزدیکی و شباهت مفهوم و محتوا نیز دارد. مرسوم بوده است که هنگام عقد قرارداد، طرفین با یکدیگر دست می دادند و توافق خود را بر آن معامله، به طور علنی نشان می دادند. اهالی فن لغت در بررسی معنای "بیعت"، علاوه بر بیان شباهت بالا، از یک مفهوم کلیدی سخن می گویند: "اطاعت". "بیعت متولّى کردن و عقد تولیت است...بیع دست بهم دادن براى فروختن و بیعت دست بهم دادن براى ایجاب طاعت است. بنابراین بیعت آن است که شخصى دست بدست شخصى بدهد یعنى تو را بر خود متولّى کردم و طاعتت بر من واجب است ." (قاموس قرآن، ج2، 254) پس ماهیت بیعت، یک نوع قرار داد و معاهده میان بیعت کننده از یک سو، و بیعت پذیر از سوى دیگر است، و محتواى آن اطاعت و پیروى و حمایت و دفاع از بیعت شونده است، و بر طبق شرائطى که در آن ذکر مى کنند درجات مختلفى دارد. از لحن آیات قرآن و احادیث استفاده مى شود که بیعت یک نوع عقد لازم از سوى بیعت کننده است که عمل بر طبق آن واجب مى باشد و بنابراین مشمول قانون کلى" أَوْفوا بِالْعقودِ" است (مائده-1). (تفسیر نمونه، ج 22، ص: 71) بیعت غدیر، بیعت با خداست مسلمانان در مقاطع مختلفی با پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله) بیعت یا تجدید بیعت کردند. حقیقت این است که در مورد پیامبر صلی الله و علیه و آله و معصومین علیهم السلام که از سوى خدا نصب مى شوند هیچ نیازى به بیعت نیست، یعنى اطاعت پیامبر صلی الله و علیه وآله و امام معصوم علیهم السلام و منصوب از سوى او واجب است، خواه بر کسانى که بیعت کرده باشند یا کسانى که بیعت نکرده باشند (تفسیر نمونه، ج 22، ص: 71)؛ اما در مقاطعی حساس مانند ماجرای حدیبیه لازم بود تا پیمان وفادارای امت، با پیامبرشان تازه و تأکید شود. قرآن عمق الهی این بیعت را چنین تشریح می کند: " إِنَّ الَّذینَ یبایِعونَکَ إِنَّما یبایِعونَ اللَّهَ یَد اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ" (فتح، 10) آنها که با تو بیعت مى کنند در حقیقت فقط با خدا بیعت مى نمایند، و دست خدا بالاى دست آنهاست . "لَقَدْ رَضِیَ اللَّه عَنِ الْمؤْمِنینَ إِذْ یبایِعونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فی قلوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکینَةَ عَلَیْهِمْ وَ أَثابَهمْ فَتْحاً قَریبا." (فتح، 18) خداوند از مؤمنانى که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند راضى و خشنود شد، خدا آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ایمان) نهفته بود مى دانست، لذا آرامش را بر دل هاى آنها نازل کرد، و فتح نزدیکى، به عنوان پاداش، نصیب آنها فرمود. بیعتی را که این آیات در قالب صیغه ی مفاعله آورده، حکایت از استمرار و دوام دارد. آیات بالا را که در بحث بیعت بیان شده، کنار آیات دیگری می گذاریم تا استدلال روشنی برایمان بچیند. آیه ی اول، بیعت که گفتیم پیمان اطاعت است با پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله را که دقیقاً بیعت با خدا می داند. آیات آشنای دیگری با عنوان آیه اولی الامر و آیه ولایت، مفاهیمی مشابه را بیان می کند: - "یا أَیّهَا الَّذینَ آمَنوا أَطیعوا اللَّهَ وَ أَطیعوا الرَّسولَ وَ أولِی الْأَمْرِ مِنْکم " (نساء، 59) -" إِنَّما وَلِیّکم اللَّه وَ رَسوله وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یقیمونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتونَ الزَّکاةَ وَ همْ راکِعون " (مائده، 55) بر اساس دو این آیه نیز، ولایتِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در امتداد ولایت الله است و اطاعت از ایشان، دقیقاً مانند اطاعت از پیامبر صلی الله و علیه و آله و اطاعت از خدا واجب است. پس دست بیعت با علی بن ابیطالب (علیه السلام) که به معنای پیمان اطاعت از اوست، و رخداد مهم روز غدیر بود، یعنی دست بیعت با خدا و پیمان اطاعت خدا. خطبه ی غدیر استدلال قرآنی ما را تأیید می کند؛ آن جا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: "هان ای مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم و این علی علیه السلام است که پس از من شما را آگاه می کند. اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی علیه السلام با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدای عزّوجل برای امامت او پیمان می گیرم." سپس حضرت آیه ی مورد بحث را خواندند: إِنَّ الَّذینَ یبایِعونَکَ إِنَّما یبایِعونَ الله، یَد الله فَوْقَ أَیْدیهِمْ. فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکث عَلی نَفْسِهِ، وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْه الله فَسَیؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً. انتهای آیه ی شریفه، اجر وفا کردن به معاهده ی با خدا را بیان می کند؛ تلاوت این آیه در خطبه ی غدیر پس از جملاتی که از بیعت کردن با حضرت علی (علیه السلام) سخن می گوید، شاهد دیگری است بر این که: . نکته ی دقیق دیگری در همین جملات خطبه نهفته و تدبیری است که رسول خدا صلی الله و علیه و آله برای رفع هر شبهه ای اندیشیده بودند. اشاره و دستور صریح به دست دادن ( مصافحه ) با خودشان و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) به طور جداگانه، "بیعت " را از حالت قلبی و زبانی، به عرصه ی ظاهری و علنی می آورد. کاری که در حجم انبوه آن جمعیت چندین هزار نفری، جایی برای انکار تاریخ باقی نمی گذارد. ضمن این که این کار در فرهنگ آن مردم، بسیار آشناست و سابقه ی آن را در حدیبیه و غیره به یاد دارند.
پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
آدمها هر چه از طبیعت فاصله بگیرند، پلید میشوند
رحماندوست در گفتگو با مهر آدمها هر چه از طبیعت فاصله بگیرند پلید میشوند شناسهٔ خبر 2923070 - جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۰ فرهنگ > شعر و ادب مصطفی رحماندوست گفت شاعران آدمها را به طبیعتی که از آن بهوجود آمدهاند دعوت میکنند منظور از طبیعت مفهوم فلسفی این کلمه است آدمهاخشونت علیه طبیعت و انسانها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیا
رییس جمهوری در نشست سران توسعه پایدار خشونت علیه طبیعت و انسانها دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیا رییس جمهوری در نشست سران توسعه پایدار اظهار کرد بدون همکاری گسترده در سه سطح ملی منطقه ای و بینالمللی دست یافتن به اهداف توسعه پایدار بسیار دشوار است به گزارش سرویس سسیاسی جام نخشونت علیه طبیعت و انسانها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست/تاکید بر ضرورت رسیدگی سریع به آسیب دیدگان منا و برر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهور گفت همان طور که در سال گذشته در اجلاس سران تغییرات آب و هوا گفتم منطقه غرب آسیا تنها با شرایط اقلیمی گرم تر و چالش های خشکسالی ممتد و گسترده مواجه نیست بلکه با فاجعه تروریسم و خشونت افراطی نیز دست به گریبان است به عبارتی خشباید محیط زیست را در کتب درسی بگنجانیم/ از طبیعت غافل ماندهایم
باید محیط زیست را در کتب درسی بگنجانیم از طبیعت غافل ماندهایم از اصل خود دور افتادهایم باید محیط زیست را در کتب درسی بگنجانیم و این تفاهمنامهای است که با آموزش و پرورش برنامهریزی شده است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نزیبایی طبیعت حیات وحش
در این فیلم بیننده تصاویری از طبیعت و حیات وحش که بسیار زیبا است را مشاهده خواهد کرد منبع شبکه نسیم دانلود لینک را کپی کنید دانلودشنبه 4 مهر 1394 17 16خشونت علیه طبیعت و انسانها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست
خشونت علیه طبیعت و انسانها دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست رییس جمهوری در نشست سران توسعه پایدار با اشاره به اینکه بدون همکاری گسترده در سه سطح ملی منطقه ای و بینالمللی دست یافتن به اهداف توسعه پایدار بسیار دشوار است تصریح کرد این همکاری باید ملهم از آگاهی ناشی از سرنوشتروحانی در سازمان ملل: خشونت علیه انسان و طبیعت دو مشکل غرب آسیاست
رئیس جمهور در جریان سفر به نیویورک در نشست اجلاس سران برای توسعه پایدار به سخنرانی پرداخت و ریزگردها را به تروریست ها تشبیه کرد زیست بوم رئیس جمهور در جریان سفر به نیویورک در نشست اجلاس سران برای توسعه پایدار به سخنرانی پرداخت به گزارش زیست بوم حجت السلام و المسلمین روحانی رئروحانی:خشونت علیه انسان و طبیعت دو مشکل اصلی غرب اسیاست
به گزارش شهدای ایران حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجلاس توسعه پایدار در سازمان ملل متحد اظهار داشت هر آنچه که دیگران انجام می دهند بر سرنوشت ما موثر است و نمی توانیم با صرف نظر از این که دیگران چگونه زندگی می کنند و امنیت و آسایش خود دل بست رئیس جمهور کشورمان تصریح کردماقبل طبیعت علیه بشریت
نقد فیلم ماقبل طبیعت علیه بشریت فیلمهای ژانر تخیلی ـ هیجانی همواره از پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینما به شمار میروند فیلمهایی که با توجه به استفاده از جلوههای ویژه و امکانات بصری عظیم و چشمنواز خود مخاطبان کمتر جدی سینما را هم هدف خود قرار داده و با لذت و علفارس گزارش میدهد زباله زینتبخش طبیعت مازندران/ زباله سوغات گردشگر
فارس گزارش میدهدزباله زینتبخش طبیعت مازندران زباله سوغات گردشگردر حال حاضر زباله زینتبخش سواحل جنگلها و مناطق گردشگری استان است و در برخی مناطق جنگلی بهجای اینکه با گام نهادن در این فضا برگ درختان را احساس کنیم زباله احساس میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری هم-
گوناگون
پربازدیدترینها