واضح آرشیو وب فارسی:ایبنا: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-سمیرا طلوعی: در میان شاخه های مختلف فلسفه تحلیلی، درک و فهم فلسفه زبان به دلیل درگیری این حوزه با مباحث انتزاعی و ذهنی طاقت فرساست و خواننده علاقه مند نیازمند کتاب هایی کمکی است که پیچیدگی های متون اصلی را کاهش دهند و فهم این مباحث را برای خواننده عادی راحت تر سازند. برای مثال، وقتی سؤالاتی از این دست که معنای واژه ها چیست؟ ارتباط نام ها و اوصافشان چگونه تعیین می شود؟ ما چگونه با واقعیت ارتباط برقرار می کنیم؟ نسبت واژها با معنا و مرجعشان چیست؟ را مطرح می کنیم، با مجموعه ای از پرسش های کم وبیش غیرعینی سروکار داریم که یافتن پاسخی برای آنها کار آسانی نیست. کتاب فلسفه زبان، نوشته کالین مک گین (Colin McGinn)، با صورتبندی خوبی که به کار بسته است، به مطالب مهم فلسفه زبان از جمله معنا، مرجع، اسامی خاص، وصف های معین، نمایه ها، تعریف صدق، رابطه صدق و معنا، و ... به دقت می پردازد و به نظریه پردازان آن ها هم چون فرگه، کریپکی، اوانز، پاتنم، تارسکی، دیویدسُن و گرایس ارجاع می دهد. یکی از اهداف نویسنده کتاب، که تا حد قابل قبولی از عهده انجام آن برآمده است، ساده سازی این نظریات بدون کاستن از دقت و عمقشان است. البته، ارزیابی انتقادی مباحث نیز به منظور اندیشه ورزی و بحث و گفت وگوی بیشتر در میان آنها گنجانده شده است. نویسنده کتاب، ده متن کلاسیک در فلسفه زبان را گلچین و با توضیحاتی که درخصوص آن ها ارائه کرده، جغرافیای این رشته را تنقیح کرده است. ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا نویسنده تنها سراغ برخی متون فلسفه رفته و بقیه را مسکوت گذاشته است؟ مک گین تصریح می کند که نظریه پردازان کلاسیک این حوزه، بیشتر کسانی هستند که درباره شان مطالعه کرده و با آنها ارتباط برقرار کرده است. وی سعی کرده است با بیان و تشریح نظریات آنها زوایای جدیدی برای تعمق بیشتر بگشاید. بررسی زمینه های تاریخی، پیدایش و نحوه انبساط نظریات مذکور مواردی است که نویسنده کتاب بدان ها پرداخته است. کالین مک گین، فیلسوف انگلیسی و استاد دانشگاه های آکسفورد، راتگرز، میامی است که بیشترین شهرتش به واسطه آثارش در فلسفه ذهن است، از آنجا که او مدعی است که انسان لازم نیست مسأله آگاهی را حل کند، او را رمزورازگرای نو (Mysterianism New) نامیده اند. وی بیش از بیست عنوان کتاب در حوزه های مختلف فلسفه نگاشته است، که از آن میان می توان خصوصیات ذهن (1982)، مسأله آگاهی (1991)، آگاهی و متعلقاتش (2004) و معنای انزجار (2011) را نام برد. کتاب فلسفه زبان جدیدترین اثر مک کین است که در ژانویه 2015 به زبان انگلیسی توسط انتشارت دانشگاه ام آی تی در 250 صفحه منتشر شده است. استفان شفر ( Stephen Schiffer )، استاد فلسفه دانشگاه نیویورک درباره این کتاب می نویسد:«مک گین استعداد رشک آوری در توضیح متون سخت دارد بی آن که آنها را گنگ سازد، بلکه هم چنان به طرز چشمگیری شهودی و در دسترسند. اگرچه ممکن است را ه های دیگری نیز برای بیان یک مطلب وجود داشته باشد، اما روش او به گونه ای است که هر کس آرزو می کند آن را بیاموزد. حتی فیلسوفی حرفه ای که سال ها در فلسفه زبان به تدریس مشغول بوده و کار کرده است، وضوح بخشی زیادی در آن یافته و به طور کلی آن را ستایش آمیز می داند.» کتاب مک گین در ده فصل نوشته شده که هر فصل یک نظریه پرداز را مورد بررسی قرار می دهد. برخی عناوین این کتاب عبارتند: فرگه و معنا و ارجاع، کریپکی و نام ها، راسل و اوصاف معین، دانلان و تمایز، کاپلان و متعینات، اوانز و فهم متعینات و ... . اگر می خواهید جدیدترین اثر این فیلسوف معاصر را بخوانید و با مقایسه آن با کتاب های ترجمه شده فارسی به دید روشن تری نسبت به فلسفه زبان دست یابید، خواندن این کتاب را از دست ندهید. دانشجویان دوره کارشناسی ممکن است شاهد متون متکلفانه ای در حوزه فلسفه زبان باشند که درک آنها برای این دانشجویان جدیدالورود، کار آسانی نباشد و کتاب فلسفه زبان منبعی ضروری برای این مخاطبان به شمار می رود. در عین حال دانشجویان فارغ التحصیل که می خواهند تحقیقاتشان را در حوزه فلسفه زبان ادامه دهند به این کتاب نیاز خواهند داشت. از سوی دیگر، اثر حاضر می تواند به عنوان تفسیری بر مجموعه متون کلاسیک و اصلی این رشته، در اختیار معلمان و استادان قرار گیرد. کتاب مک گین راهنمایی شفاف و دقیق در این حوزه تاریک و نامعلوم است؛ اثری که شاید خیلی از افراد مدت ها منتظرش بوده اند. در میان کتاب های مرتبط به این حوزه درآمدی به فلسفه زبان، نوشته لایکن، به همت میثم محمد امینی به فارسی برگردانده شده است. این اثر که توسط نشر هرمس چاپ شده است، چهار بخش با عناوین «مرجع و ارجاع»، «نظریه های معنا»، «کاربردشناسی و کنش های گفتاری» و «نیمه تاریک» را مورد مطالعه قرار داده است.
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]