تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814798397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاجیک در سلسله نشست‌های گفتمان فردا: برای بازی حزبی ابتدا باید بستر فرهنگ سیاسی را ایجاد می‌کردیم/ «اعتدال» استعداد درونی گفتمان شدن را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تاجیک در سلسله نشست‌های گفتمان فردا:
برای بازی حزبی ابتدا باید بستر فرهنگ سیاسی را ایجاد می‌کردیم/ «اعتدال» استعداد درونی گفتمان شدن را ندارد
تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه برای بازی حزبی ابتدا باید بستر فرهنگ سیاسی را ایجاد می‌کردیم گفت: «اعتدال» استعداد درونی برای تبدیل شدن به گفتمان را ندارد.

خبرگزاری فارس: برای بازی حزبی ابتدا باید بستر فرهنگ سیاسی را ایجاد می‌کردیم/ «اعتدال» استعداد درونی گفتمان شدن را ندارد



به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس محمدرضا تاجیک کارشناس مسائل سیاسی اصلاح طلب عصر امروز (سه شنبه) در سلسله نشست‌های گفتمان فردا که به همت کمیته آموزش حزب حاما برگزار شده بود اظهار داشت: نورمالیزاسیون را وظیفه‌ای فراسو از توان فعلی دولت می‌دانم. وی افزود: دولت در فضای گفتمانی خیلی بحث مردمسالاری به دموکراتیزاسیون ندارد. بنابراین تمرکزش بر روی بعضی مسائل گذاشته که نمود و نماد بیشتری داشته و بر آینده تاکید دارد. بنابراین دولت فعلی فاقد توان تئوریزه کردن این فضا است. این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: هنوز گفتمان اعتدال در همین حد باقی مانده و استعداد درونی وجود ندارد که اعتدال را تبدیل به گفتمان کند. بنابراین بسیار بعید است. تاجیک خاطرنشان کرد: دولت در عرصه سیاسی خیلی حرکت کند فقط می‌تواند بعضی از مشکلات حاد را حل کند. بنابراین نمی‌توان فضای جدیدی ایجاد کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید همدیگر را مورد نقد جدی قرار دهیم گفت: بیش از یکصد سال از فعالیت حزبی و تشکیلاتی می‌گذرد و در این مدت از فعالیت شاهد فراز و فرودهای فراوان، ناکامی‌ها و کامیابی‌ها بوده‌ایم. وی اظهار داشت: جامعه ایران زمانی با مدرنیته آشنا می شود که هنوز در دوران طفولیت سیاسی اجتماعی و فرهنگی به سر می‌برد ما به تعبیری در دوران آیینگی شش ماهگی و هجده ماهگی هستیم. این تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: جوامع غربی قرن‌هاست که  آهسته و پیوسته زیرساخت‌های فرهنگی و معرفتی را ایجاد کرده و چندین قرن سیر تغییر و تحول منظم داشته است اما ما در مورد رنسانس قرن 15 و 16 حرف می‌زنیم و کمتر به رنسانس قرن 12 می‌پردازیم. وی با بیان اینکه غرب رنسانس قرن 16 و 15 را تجربه کرده است گفت: غرب پس از رنسان 15  و 16 و به رنسانس روشنگری می‌رسد.  وی افزود: غرب قرن‌هاست که فرهنگ سیاسی را تولید و بازتولید و نهادینه کرده و جزو خلق و خوی انسانها و فرهنگ آنها شده است و پس از این مراحل بازی حزبی را آغاز می‌کند. تاجیک تاکید کرد: بازی حزب، بازی تکثرهاست یعنی به دگری و به غیر خودم احترام می‌گذارم و به آن رسمیت می‌بخشم. بازی حزبی بازی به رسمیت شناختن دگر است. به تعبیری دیگر بازی چند صدایی معنا می‌شود نه بازی تک صدایی. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ایران در مقوله حزبی جهش دیالکتیکی داشته است گفت: ما بدون اینکه زمینه فرهنگ سیاسی را ایجاد کنیم مستقیم از بازی حزبی سر درآورده‌ایم درحالی که بازی سیاسی حزبی پیچیده‌ترین بازی است که تاکنون بشر تجربه کرده است و این به تعبیر دورکیم خواست جوامع ارگانیک است. وی با بیان اینکه در جوامع ارگانیک بازی تحزب به بازی تضاد و تزاحم تبدیل می‌شود گفت: در جامعه ایران بازی حزبی به سرعت به سمت تضاد و تزاحم خط عوض می‌کند و این تضاد نه تنها با گروه‌های دیگر صورت می‌گیرد بلکه در درون خود نیز ایجاد می‌شود و یعنی ما در درون 72 ملیت هستیم. «انسان ایرانی همواره طبیعت 6 ماهگی و سزارینی داشته بنابراین حوصله ممارست و تجربه قرنی ندارد که تلاش کند نسلی پشت نسلی دیگر را به تربیت وا دارد». تاجیک خاطرنشان کرد: با انفعال باز هم تاریخ ورق می‌خورد تاریخ به انتظار در پستو نشسته‌ها نمی‌ماند بلکه تاریخ موضوع اراده ملت‌هاست و انسان‌ها نه پیش بینی آنها. ما اراده می‌کنیم که چگونه آینده را بسازیم بنابراین آینده ترجمان و تجلی اراده ماست. وی ادامه داد: ما (جامعه ایران) بدون سیر تاریخی و صبر تاریخی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌ها روش و اسلوب آن‌ها عمل کرده‌ایم و خواستیم میوه‌های نارس باغ دیگران را بچینیم و به آرزوهایمان رنگ واقعیت بدهیم. بازی حزبی ما هر چه بوده از بازی منطق حزبی خارج بوده است. این تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه از سال 1320 در ایران احزاب به صورت قارچ گونه به وجود آمده است گفت: بعضی از این احزاب یک شماره روزنامه داده‌اند و بعد تعطیل شده‌اند. تنها حزبی که پایدار بود حزب توده را می‌توان نام برد که آن هم به خاطر تزریق شدن از خارج بود. بقیه فقط نام حزب را یدک کشیدند. به اعتقاد تاجیک ما (جامعه ایرانی) چون دانش حزبی نداشته و تجربه حزبی مشخصی نیز در کارنامه‌اش وجود ندارد هیچ طراوت و بالندگی در عرصه حزبی اتفاق نیفتاده است. وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کنش جمعی سیاسی انجام دهیم و گفتمانی برای فردا داشته باشیم باید تاریخ اکنون‌مان را تشخیص دهیم به تعبیری به گفته فوکوو نمی‌خواهد از گذشته صحبت کنیم  بلکه باید تاریخ اکنونمان را بنویسیم. به گفته این تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مسیر حرکت جامعه با آگاهی و اراده احزاب صورت بگیرد. کسی برای قضیه پاشایی اجازه نگرفت بلکه پس از دو یا سه هفته تحلیلگران نشستند در دانشگاه‌ها از منظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به این قضیه پرداختند. تاجیک خاطرنشان کرد: حوادث زمان تجلی و ترجمان ایده مردم در صحنه است. مردم نمی‌توانند در مورد ایده‌هایشان کتاب بنویسند. بعد از اینکه ایده‌های مردم به صورت حوادث اتفاق می‌افتند تازه این‌ها (احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی) از خودشان می‌پرسند این چه بود. وی با بیان اینکه با واقعیت آن گونه که هست باید رفتار کرد نه آنگونه که گفتمان ما می‌گوید گفت: ما معمولا واقعیت جامعه را از برای گفتمان‌هایمان قلب می‌کنیم. ما نیاز نداریم واقعیت را ببینیم بلکه واقعیت را برای خودمان می‌سازیم.مشکل ذهن‌های بسته این است که دهن‌های گشاد دارند. وی ادامه داد: یاد گرفته‌ایم نقش علامه دهر را بازی کنیم اما اندازه یک اقیانوس باشیم که عمقش به اندازه یک بند انگشت است در حالی که گفتمان زمین پرورده و نیاز پرورده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه گفتمان تولید شده که آلترناتیو ایدئولوژی شود گفت: ما گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی را داریم اینها کوفت هم نیست چه برسد که گفتمان باشد. گفتمان حیثیت دارد. گفتمان‌ها فراتاریخی نیستند بلکه تاریخی‌اند بنابراین اگر مقتضی تاریخی تغییر کند گفتمان‌ها نیز تغییر می‌کند. تاجیک با طرح این پرسش که آیا نسل کنونی اصلاحات و با زمان سال 76 یکسان است یا تغییر کرده گفت: آیا ما می‌توانیم اکنون درخت سال 76 را در زمان فعلی بکاریم. ما در جلسات جدی مان حتی بر سر مفهوم اصلاح طلبی نیز به جمع بندی نمی‌رسیم. به اعتقاد وی ما مستعمره گفتمان دیگران هستیم یعنی دیگران تولید گفتمان می‌کنند و ما هم تکرار می‌کنیم و بعد به نام دموکراسی بر سر کله هم می زنیم. تاجیک گفت: تردیدی ندارم که نسل کنونی پیام آور روزهای خوشی است چرا که این نسل بالنده و متعهد است و می‌خواهد جزیی از راه حل مشکلات جامعه باشد چرا که کسی که نمی‌تواند جزیی از راه‌حل مشکلی باشد به طور فزاینده‌ای به خود مشکل تبدیل می‌شود. وی در پایان گفت: همه باید تلاش کنیم که با جامعه و جریانات جامعه حرکت کنیم. انتهای پیام/

94/07/07 - 19:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن