تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش بيني دو موسسه پژوهشي از نرخ تورم در پايان سال جاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۷:۱ب.ظ)
پيش بيني دو موسسه پژوهشي از نرخ تورم در پايان سال جاري موج-موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و پژوهشکده پولي و بانکي، نرخ تورم پايان سال جاري را ۱۳.۵ درصد پيش‌بيني کردند.
به گزارش خبرگزاري موج، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي رياست جمهوري و پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي گزارش فصلي تورم را منتشر کردند.
در بخشي از اين گزارش آمده است: در جمع بندي عوامل موثر بر نرخ تورم در بهار سال ۱۳۹۴ بايد اشاره کرد که اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در ارديبهشت ۱۳۹۴ و روش تامين کسري بودجه دولت در سال ۱۳۹۳ و ابتداي سال ۱۳۹۴ عوامل تاثيرگذار در جهت افزايش تورم بوده اند. کاهش تورم وارداتي از کانال کاهش نرخ ارز و کاهش قيمت هاي جهاني درجهت کاهش نرخ تورم در بهار سال جاري عمل کرده است. همچنين کاهش تقاضا در اقتصاد که از زمستان ۱۳۹۳ تشديد شده، از عوامل کاهنده تورم در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۴ بوده است. برآيند اين سه عامل باعث شده است که به جز خرداد نرخ تورم ماهانه در فروردين و ارديبهشت سال ۱۳۹۴ بر روي الگوي تورم ۱۰% قرار بگيرد و اين روند در تيرماه نيز تداوم داشته باشد.
از نظر عوامل بلند مدت افزايش بدهي بانک ها به بانک مرکزي در سال ۱۳۹۳ (به ويژه در نيمه دوم سال) اثر افزايشي بر تورم داشت. افزايش بدهي بانکها به بانک مرکزي از يک سو به دليل مشکلات سيستم بانکي و از سويي ديگر به دليل افزايش فشار دولت به سيستم بانکي با هدف تامين کسري بودجه سال ۱۳۹۳ روي داد.در صورتي که مشکل تنگناي مالي در سال ۱۳۹۴ نيز همچنان ادامه داشته باشد، با توجه به کاهش قيمت نفت، دولت با کسري بودجه مواجه بوده و انتظار مي رود برخلاف سه ماهه اول سال جاري، بدهي بانکها به بانک مرکزي در سال ۱۳۹۴ صعودي باشد.
به اين ترتيب، فشارهاي مالي دولت تهديد اصلي افزايش پايه پولي در سال ۱۳۹۴ خواهد بود. بنابراين، کاهش هرچه بيشتر تورم در سال جاري نياز به عزم جدي دولت و ساير دستگاه هاي حکومتي بر اجراي اصلاحات نهادي و پايبندي به انضباط مالي، اصلاح نحوه تامين کسري بودجه و رفع سلطه دولت بر نظام بانکي و همچنين انجام اصلاحات ساختاري در نظام بانکي است.

پيش بيني غير شرطي تورم
نتايج حاصل از پيش بيني غير شرطي تورم نقطه به نقطه نشان مي دهد که، تورم نقطه به نقطه از تابستان ۱۳۹۴ به بعد در مسيري کاهشي قرار مي گيرد و در انتهاي ۱۳۹۴ به ۱۲درصد رسيده و در بهار ۱۳۹۵ با اندکي افزايش به ۱۲.۳ درصد مي رسد.
نتايج مربوط به پيش بيني غير شرطي سنجه هاي مختلف تورم تا پايان بهار ۱۳۹۵ نشان مي دهد که متوسط تورم سالانه منتهي به تابستان ۱۳۹۴ نسبت به بهار ۱۳۹۴ کاهش يافته و پيش بيني مي شود اين روند کاهشي تورم سالانه تا پايان سال جاري ادامه پيدا کرده و به ۱۳.۵ درصد در زمستان ۱۳۹۴ برسد.

پيش بيني شرطي تورم
علاوه بر پيش بيني هاي غير شرطي، در اين بخش تحت ۳سناريوي مختلف که بر نرخ ارز و رشد نقدينگي اعمال مي شود، به ارائه نتايج پيش بيني شرطي تورم تا بهار سال ۱۳۹۵ پرداخته مي شود.
در اين سناريوها نرخ رشد نقدينگي مساوي با نرخ رشدي که در دو سال اخير (دولت يازدهم) تجربه شده است، فرض مي شود. سناريوي اول که «نرخ ارز ثابت» نامگذاري شده است، نرخ ارز را از تابستان تا پايان سال ۱۳۹۴ ثابت و برابر با ۳۳۲۰۰ ريال در نظر مي گيرد. سناريوي «نرخ ارز کاهشي» وضعيتي را در نظر مي گيرد که با افزايش درآمد ارزي در ماه هاي آتي، بانک مرکزي به گونه اي عمل کند که نرخ ارز در مسيري کاهشي، تا بهار ۱۳۹۵ به رقم ۳۲۳۰۰ ريال برسد. سناريوي «نرخ ارز افزايشي» نيز موقعيتي را فرض مي کند که به دلايلي از جمله کاهش قيمت نفت، درآمدهاي ارزي کاهش يافته و نرخ ارز افزايش يابد. به علاوه در هر ۳ سناريوي طرح شده کسري بودجه دولت ۱۵۰ هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
نتايج پيش بيني شرطي تورم نقطه به نقطه مبتني بر۳ سناريوي مختلف نشان مي دهد که تحت سناريوي اول (سناريوي نرخ ارز ثابت) تورم تا پايان سال ۱۳۹۴ به ۱۱.۲ درصد خواهد رسيد. اما تحت سناريوي دوم (سناريوي نرخ ارز کاهشي)، تورم نقطه به نقطه ۹.۷درصد خواهد شد. تغييرات نرخ ارز به سرعت به تغييرات هم جهت تورم منجر مي شود. در سناريوي سوم نيز با فرض افزايش نرخ ارز به ۳۴۲۰۰ ريال، نرخ تورم نقطه به نقطه در پايان سال ۱۳۹۴ به ۱۲.۶ درصد خواهد رسيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن