تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814724133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وعده استانداری به کارگران اخراجی کارخانه فولاد سهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وعده استانداری به کارگران اخراجی کارخانه فولاد سهند استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان عقد قرارداد یکساله، پرداخت غرامت به مصدومان و برخورد مناسب از مهمترین مطالبات کارگران فولاد سهند ایجرود از مسولین استانی بود.

وقتی خبر افتتاح شرکت فولاد سهند در شهر پیچید، خیلی‌ها از این رخداد صنعتی خر سند شدند، چرا که فکر می‌کردند با بهره‌برداری از این کارخانه آمار بیکاری کاهش پیدا می‌کند. اما حال که کار ساخت شرکت به پایان رسیده است اوضاع تغییر کرده است. اگر از حضور کارگران چینی در فولاد سهند ایجرود بگذریم، به مشکلی که برای چندمین بار گریبان کارگران زنجانی را گرفته می‌رسیم و آن اخراج دوباره این افراد است.
حال کارگران شرکت فولاد سهند بعد از آنکه در مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند و جواب مشخصی نگرفتند تنها راه چاره را تجمع در مقابل استانداری دیدند.
در این تجمع که تعداد معترضان به بیش از 100 نفر می‌رسید، از مسئولان استانداری خواستند تا به مطالبات کارگران و کارکنان این شرکت توجه کنند دستورات لازم را جهت پیگیری و رسیدگی به احوال کارکنان شرکت فولاد سهند ارائه دهند.
سید مجتبی حسینی رئیس امور بازرسی و ارزیابی استانداری در میان معترضان حاضر شد و از آنها خواست تا 4 نفر به عنوان نماینده حرف دل کارگران این شرکت را به گوش آنها برسانند در نهایت این اتفاق نیز افتاد و 4 نفر برای گفتن مشکلات مهمان اتاق حسینی شدند تا از مشکلات کارگران این شرکت بگویند.
امنیت شغلی نداریم
یکی از این کارگران با اشاره به نبود امنیت شغلی در شرکت فولاد سهند اظهار کرد: این شرکت بهمن ماه سال گذشته نیروی انسانی خود را جذب کرد اما بعد از یک تا دو ماه به بهانه‌های مختلف کارگران را خانه‌نشین کرد و دوباره بعد از 2 ماه خانه‌نشینی دعوت به کار کرد.
وی افزود: اما دعوت به کار مدت زیادی طول نکشید تا اینکه کارگران این بار به مدت 5 ماه از کار بیکار شدند تا آنکه 2 ماه پیش دوباره با کارگران تماس گرفته شد تا برای چندمین بار به سرکار خود بیایند اما این بازگشت به کار بیشتر از 45 روز به طول نی‌انجامید و هم اکنون برای چندمین بار کارگران را اخراج کردند.
وی به ناتوانی واحد اداری شرکت در اداره امورات اشاره کرد و گفت: متاسفانه افرادی که در واحد اداری شرکت مشغولند افراد بی‌تجربه و بی‌اطلاعی هستند و به امورات شرکت رسیدگی نمی‌کنند، این افراد غالبا درگیر روابط غیرکاری هستند و نتیجه آن ضایع شدن حقوق کارکنان شرکت است.
این کارگر ادامه داد: متاسفانه کاشف به عمل آمده که حقوق ارائه شده از سوی شرکت مبلغ واقعی نیست و از قیمت واقعی پایین‌تر است.
وی همچنین با بیان اینکه ما در عقد قرارداد بین شرکت و کارگر با مشکل مواجه هستیم عنوان کرد: قراردادهای ارائه شده از سوی شرکت شفاف نیست و در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. در بیشتر موارد قراردادها یک ماهه یا حتی 15 روزه منعقد می‌شوند البته لازم به ذکر است شرکت جهت جلوگیری از شکایات کارگران آخر هر ماه درست زمانی که ماه کاری به اتمام می‌رسد قرار‌دادها را مجددا منعقد می‌کند.
کارگر دیگری که در بین معترضان حضور دارد با بیان این مطلب که با افراد مصدوم رفتار خوبی نمی‌شود، گفت: با توجه به جنس کاری در شرکت و وجود دشواری‌ها و آسیب‌های خطرناک این صنعت که لحظه به لحظه جان کارگران را تهدید می‌کند هر ماه تعدادی در اثر سوانح غیر عمدی آسیب می‌بینند اما سرپرستان شرکت به جای رسیدگی به این افراد زخمی بر زخم‌هایشان می‌افزایند و غرامتی به مصدومانی که در شرکت دچار سانحه و آسیب شده‌اند پرداخت نمی‌شود.
این کارگر از بیمه نبودن کارگران این شرکت سخن می‌گوید و می‌افزاید: با توجه به اینکه شرکت به صورت پراکنده از کارگران استفاده کرده است بیمه آنها نیز با مشکل روبرو شده است و حتی شرکت حاضر به پرداخت بیمه کارگران در زمان اشتغال‌شان نیست.
وی ادامه داد: سطح بهداشت در این شرکت بسیار پایین است و کارگران در محیطی کاملا غیربهداشتی کار می‌کنند برای نمونه می‌توان به محل پخت و پز چینی‌ها اشاره کرد. این افراد غذای زنجانی ها را درکنار غذای خود که گوشت الاغ و سگ است طبخ می‌کنند یا اینکه آب شرب که بتوان از آن به عنوان آشامیدن و نظافت شخصی خود استفاده کنیم وجود ندارند و کارگران به اجبار باید از آب‌هایی استفاده کنند که تصفیه نشده‌اند یا تاریخ مصرفشان به اتمام رسیده است.
این کارگر شرکت فولاد سهند رفتار چینی را دور از شخصیت انسانی کرد و ادمه داد: در صورتی که فردی به وضعیت بهداشتی محیط کار خود اعتراضی داشته باشه باشد با رفتار بد آنها روبرو می‌شود و کار گران را تهدید به اخراج از شرکت می‌کنند.
سخن بیشتر معترضان این بود که در این شرکت طرح طبقه‌بندی مشاغل اعمال نشده است و حقوقی که به کارگران داده می‌شود بسیار پایین‌تر از میزان واقعی است .
این افراد همچنین از بی‌توجهی دستگاه ‌های دولتی سخن گفت و ادامه داد: چند روزی است که برای حل مشکل به اداره کار رفتیم اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام ندادند و بعد از گذشته چند ماه حکایت همچنان باقی است و هیچ حرکتی از سوی اداره کل کار و رفاه اجتماعی انجام نمیشود.
در بین معترضان جوانانی به چشم می‌خورند که به گفته خودشان برای آموزش و کسب مهارت به کشور چین سفر کرده‌اند این افراد به گفته خود قرار بود دوره‌ای 3 ماهه را در این کشور بگذرانند و در هتل اقامت داشته باشند در حالی که این دوره 3 ماهه تبدیل به یک دوره یک ماهه به بجای هتل نیز در یک خوابگاه اقامت داشتند.
این جوانان که 80 نفر بودند قرار بود در طول اقامت در کشور چین از مزایای مالی مانند حق ماموریت برخوردار شوند اما پس از بازگشت به استان تنها با عنوان یک کارگر ساده به کار گرفته شده و علاوه بر اینکه از هیچ گونه مزایای مالی برخوردار نشدند بلکه هزینه بیمه سفر به چین نیز از این افراد گرفته شد.
یکی از این جوانان اظهار کرد: هدف اصلی از آموزش جوانان در چین تنها معافیت مالیاتی و اخذ وام بود.
یکی دیگر از این جوانان که همانند سایر همکاران خود اصرار داشت که نامش کتمان بماند با بیان مشکلات موجود در شرکت می‌گوید: نبود مدیر ایرانی و باند بازی‌‌های اداری عمده مشکل موجود در این کارخانه است.
وی در مورد وضعیت مرخصی در این کارخانه نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه کارگران مشغول به کار در این کارخانه از هیچ مرخصی بهره‌مند نبودند و در صورتی که درخواست یک مرخصی 2 ساعته می‌کردند از کار برکنار می‌شدند این در حالی است در قانون کار هر فردی می‌تواند ماهیانه 2 و نیم روز از مرخصی برخوردار باشد.
سخن مسئول
رئیس بازرسی و ارزیابی استانداری پس از شنیدن تمامی سخنان معترضان در پاسخ می‌گوید: ظرف چند روز آینده موضوع با استاندار در میان گذاشته شده و پس از تایید و دستور استاندار جلسه‌ای با حضور ارگان‌های مربوطه از جمله اداره کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، بیمه تامین اجتماعی و بهداشت و درمان برگزار می‌شود.
حسینی ادامه داد: ابتدا تلاش خواهیم کردکه بازگشت به کار کارگران را فراهم کنیم و سپس کارگران می بایست کارگران ثبات شغلی داشته باشند این به معنا است که کارگران و کارکنان حداقل اطمینان پیدا کنند که حداقل ظرف یک سال در این کارخانه مشغول به کار خواهند بود.
وی با بیان اینکه چینی‌ها موظف به رعایت قوانین ایران هستند عنوان کرد: در صورت اثبات گفته‌های کارگران بر اساس قانون کار ایران با آنان برخورد می‌شود.
البته خالی از لطف نیست که بدانید شرکت بهانه‌های مختلفی را برای تعطیلی و اخراج کارگران پیش رو گرفته است که می‌توان به نبود مواد اولیه تولید اشاره کرد. مدیران شرکت در پاسخ به سوال کارگران در این باره گفته است مواد اولیه کک در گمرک مانده و اجازه ورود به ایران را ندارد.

کلید واژه ها: استان زنجان - کارگر - فولاد - شرکت فولاد -




سه شنبه 7 مهر 1394 - 14:58:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن