تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815489308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات متکی بر تکنولوژی یا مزیت های تولید باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نایب رئیس اتاق ایران و روسیه در گفت وگو با پانا: صادرات متکی بر تکنولوژی یا مزیت های تولید باشد خبرگزاری پانا : نایب رئیس اتاق ایران و روسیه با بیان اینکه تا تولید قابل رقابت در دنیا وجود داشته باشد صادرات مناسبی نیز به دنبال آن وجود نخواهد داشت اظهار کرد: ایران صادرکننده سوبسید انرژی است و این در حالی است که تنها درشرایطی می توان گفت ایران صادرکننده است که تکنولوژی یا نیروی کار بومی مزیت تولید باشد .
۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر ساعت 08:08

خبرگزاری پانا+

مجیدرضا حریری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت : بیش از سی سال است که درباره صادرات غیر نفتی صحبت می شود و از نظر آماری نیزآمار صادرات رو به رشد بوده تا آنجا که سال گذشته رقم صادرات کشوربه بیش از 50 دلار رسید اما واقعیت آن است که تا تولید قابل رقابت در دنیا وجود داشته باشد صادرات مناسبی نیز به دنبال آن وجود نخواهد داشت .
وی ادامه داد: درسال 93 که بالاترین رقم صادرات نسبت به سالهای گذشته به ثبت رسیده است حدود 60 درصد صادرات میعانات ،گاز و پتروشیمی در حد خام بوده است و 20.5 درصد مابقی صادرات کشور نیز صادرات سنگ آهن و مواد معدنی خام بوده است و از حدود 50 میلیارد دلار صادرات کشور حدود 10 تا 12 میلیارد دلار صادرات کالای صنعتی صورت گرفته است .
حریری اظهار کرد: از 12 میلیارد دلار صادرات کالاهای صنعتی نیز بخش عمده ای سیمان ،کاشی و سرامیک است که وابسته به انرژی و خوراک ارزان در کشور است به این معنا که محصولات پتروشیمی از کشور صادر می شود که نرخ خوراک آن 3 سنت تا پایان سال گذشته بوده و امسال نیز که با مصوبه مجلس نرخ خوراک به 13 سنت افزایش یافته تمامی صورت های مالی شرکت های پتروشیمی با نرخ 8 سنت بسته شده است .
وی ادامه داد: درحالی که نرخ نفت پایین آمده نرخ گاز شیرین دو برابر است و در صادرات سیمان نیز نرخ سوخت حدود یک پنجم قیمت جهانی است .
نایب رئیس اتاق ایران و روسیه اظهار کرد: به عبارت دیگر ایران صادرکننده سوبسید انرژی است و این در حالی است که تنها درشرایطی می توان گفت ایران صادرکننده است که تکنولوژی یا نیروی کار بومی مزیت تولید باشد .
وی ادامه داد: 80 درصد صادرات صنعتی کشور نه مبتنی بر نیروی کار و نه تکنولوژی است که البته در شرایط تحریم بد نبوده اما به معنای صادرات واقعی نیست .
حریری بیان کرد: صادرکننده از مالیات معاف است و این درحالی است که در کشوری مانند چین که مشوقهای صادراتی ارایه می شود تولید کنندگان 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند و بین 3 تا 5 درصد به صادرکننده پرداخت می شود اما در ایران تمام مالیات صادرات به صادرکننده پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: از تولید و صادرات در کشور حمایت می شود و با استفاده از بالاترین تعرفه با میانگین 27 درصد از صادرکنندگان حمایت می شود و چون تولید مناسبی به دلیل زیرساخت های نامناسب تولید وجود ندارد صادرکننده خوبی هم نخواهیم بود و باید تمام تولید کشور باید در تولید صادراتی صرف شود .
نایب رئیس اتاق ایران و روسیه با تاکید براینکه تولید با نگاه برون زا باید در دستور کار تولید کنندگان و سیاستگذاران اقتصادی باشد ، عنوان کرد: تولید کنندگان با وجود تعرفه بالای واردات تولیدات قابل رقابت ندارد و قاچاق نیز به عنوان پدیده ای است که تولید کنندگان از آن ناراضی هستند و در شرایطی که تولیدات کشور در داخل مرزها قابل رقابت نیست چگونه می توان انتظار داشت در خارج از مرزها قدرت رقابت داشته باشد .
وی اضافه کرد: بخشی از کالاهای صادراتی کشور کالاهای کشاورزی است که نیازمند آب است اما کشور در شرایط کم آبی بوده و صادرات آن فاقد توجیه اقتصادی است بنابراین باید استراتژی توسعه صنعتی برای صادرات کشور تدوین شود .
حریری بیان کرد: برنامه های توسعه ای کشور 5 ساله است اما برای صادرات نیازمند یک سند استراتژی توسعه هستیم تا مشخص شود که اگر قرار است کار تولیدی صورت گیرد چه بخش از تولید ناخالص داخلی کشور با بخش کشاورزی و چه بخش با خدمات ،صنعت و معدن باشد اما تصمیم ها بخشی صورت می گیرد و هر مسوولی در راس امور می خواهد آمار و ارقام ارایه دهد .
نایب رئیس اتاق ایران و روسیه خاطرنشان کرد: یک سند استراتژی صنعتی در کشور نوشته نمی شود که هدفگذاری آن تولیدی صادراتی و قابل رقابت در عرضه بین المللی باشد و در این شرایط برخی کارخانجات با استفاده از سوخت و انرژی ارزان اتانول یا سایر کالاها ایجاد و صادر می کنند .
وی تاکید کرد: مهمترین دستاورد تحریم برای اقتصاد ایران آن بوده که عیب های ذاتی اقتصاد را نمایان کرده است و به همین دلیل هم اقتصاد مقاومتی مطرح شده است بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد تا مشخص شود که پس از تحریم چه باید کرد .
حریری اظهار کرد: تا به شرایط اقتصاد آزاد و رقابتی بازنگردیم نتیجه همین شرایطی است که در کشور وجود دارد و تولید سیمان و فولاد در کشور مبتنی بر رانت دولتی صورت گرفته و صادر می شود .
نایب رئیس اتاق ایران و روسیه عنوان کرد: در صورتی که نرخ گاز جهانی 32 سنت بوده است تا سال گذشته تولید کنندگان از گاز 3سنتی برای تولید استفاده می کردند .













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن