واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جشنواره تئاتر فجر فارس؛
جدی گرفتن مخاطب نیاز هنرهای نمایشی است
شناسهٔ خبر: 2927027 - دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
استانها > فارس
شیراز - اولین نشست نقد جشنواره تئاتر فجر فارس بر جدی گرفتن مخاطب هنرهای نمایشی تاکید شد. به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه در نشست نقد و بررسی تئاترهای "شش و بش شش مرداد" و "فلش بک" یکی از کارشناسان تئاتر اساس کار تئاتری ها را برقراری دیالوگ در بهترین شکل آن دانست و گفت: عمده ایراد نمایش "شش و بش شش مرداد" عدم رعایت منطق و قواعد تئاتری است که با دنبال نکردن آن دچار مشکلات بزرگی شده بود.یوسف آفرینی با بیان اینکه شخصیت پردازی در تئاتر باید از انسجام رفتاری پیروی کند ابراز کرد: انسجام رفتار شخصیت ها در این تئاتر به دلیل اینکه دیالوگ ها تصویر را پوشش نمی دهند دستخوش ایراد شده بدین خاطر ساده گرفتن مخاطب رخ می دهد.وی با تاکید بر اینکه ساده انگاشتن و دست کم گرفتن مخاطب آفت تئاتر است، ادامه داد: حتی امروزه مخاطب تلویزیون نیز دست پایین نیست زیرا انواع تصاویر را دیده و می شناسد.آفرینی به مدل ایستادن بازیگر در این نمایش نیز اشاره کرد و گفت: حتی مدل ایستادن بازیگر روی صحنه باید از کلیشه ها دوری کند تا مخاطب حس کار را بگیرد.پرهیز از شناسایی کلیشه های رایج تئاتری آفت زاست/تاکید بر حوزه نقد امروزیناین کارگردان تئاتر گریختن از کلیشه ها را با تکیه بر شناخت آن عنوان کرد و گفت: در تئاتر به اندازه ای که عدم شناخت فیگور از نبایدهاست، پرهیز از شناسایی کلیشه های رایج تئاتری آفت زاست.آفرینی رعایت دیوار چهارم را دیگر شرط تئاتر دانست و ادامه داد: در تئاترهای کنونی برنامه ریزی برای رعایت دیوار چهارم انجام نمی گیرد درحالیکه در آثار رئال باید این دیوار دیده و برنامه ریزی شود.وی بازی های نمایش "شش و بش شش مرداد" را ابتدایی عنوان کرد و افزود: متاسفانه مقدمات تئاتر نیز در این نمایش رعایت نشده چراکه اگر الفبای ابتدایی کار هم رعایت نشود ضعف کار بیش از اندازه مشهود می شود، روی صحنه تئاتر باید هر رفتاری و کنشی از منطق پیروی کند، ضجه زدن روی صحنه تئاتر کار بازیگر نیست زیرا باید آنرا روی صحنه بازی کرد. دردمند شدن مخاطب لذت بخش نیست. حتی دردمند بودن در صحنه تئاتر هم باید از روش های زیباشناسی پیروی کند.آفرینی بر رعایت ریتم و تمپو در آثار نمایشی تاکید کرد و گفت: نمایش هایی که دیده شد در بازی ها و کارگردانی ها از این اصل دوری گزیده بود.وی با توصیه دوباره به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست چهارچوب و ساختار حوزه نقد امروزین را مورد تاکید قرار داد و افزود: قطعا با وجود نقد بر حوزه های مختلف باعث قوام آن حوزه ها می شود.در ادامه این نسشت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برقراری دیالوگ را تاکیدی بر زیبایی دانست و عنوان کرد: اگر برقرار شدن دیالوگ به این مفهوم نباشد کسی اجازه نمی یابد صحبت کند.بهزاد مریدی با یاد کردن از عبدالعلی دستغیب به عنوان بزرگترین منتقد ادبی کشور، رویکرد نقد به آثار وی را خواستار شد.تئاتر هنری برای غیر تئاتری هاست/تئاتر هنری در ذات سیاسی و انتقادی استدر ادامه این نشست که در غیاب کارگردانان آثار یادشده برگزار شد محمد شعله سعدی نیز تئاتر را برای مخاطب دانست و گفت: تئاتر هنری برای غیر تئاتری هاست، حال که امکانات تئاتر به اندازه ایست که می شود کار کرد باید همه اقشار جامعه را مبتلا به این هنر کرد.این منتقد تئاتر آنچه در جریان جشنواره دیده می شود را تئاتر ندانست و ابراز کرد: در گذشته تئاتر دست کم شش ماه تمرین در پی داشت درحالیکه امروزه با چند برابر شدن فضا و امکانات کسی به تئاتر نگاه نمی کند.شعله سعدی مدرس تئاتر با توصیه به حاضران در این نشست، گفت: نباید در تئاتر حرف مهم زد، زیرا این هنر جای حرفهای قلمبه سلمبه نیست.وی عدم مطالعه آثار بزرگان تئاتر و نمایشنامه نویسی را نزد نویسندگان و کارگردانان جوان مورد تاکید قرار داد و افزود: با نهایت ابتذال و بی سوادی کارگردان و نویسنده می شویم و فکر می کنیم دیگران ما را درک نمی کنند.این استاد دانشگاه تئاتر را هنری در ذات سیاسی و انتقادی عنوان کرد با تصریح اینکه تئاتر در گام نخست برای تفنن مخاطب است، نقد نمایش فلش را ادامه داد و گفت: کارگردان در این اثر که گرفتار بین سبک اجراست، نشانه های شمایلی را درکنار فرم قرار داده است، از این رو کار دچار گیجی و سردرگمی است.شعله سعدی معضل این نمایش و به صورت کلی تئاتر فارس را بهره بردن از دیگر مدیوم ها در قالب این هنر دانست و ابراز کرد: از سویی دکور نیز باید کارآمد باشد. زیرا آنچه در صحنه روی می دهد در این اثر کارایی نداشت.وی در پایان به کارگردان نمایش فلش بک توصیه کرد که بازیگری را ادامه داده و از کارگردانی صرف نظر کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]