تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816923633
چرا امیرالمؤمنین(ع) «فدک» را پس نگرفت؟
واضح آرشیو وب فارسی:شفاف: شخصی از امام کاظم(ع) پرسید: چرا علی(ع) فدک را باز پس نگرفت، امام در جواب فرمود: ما خاندانی هستیم که ولی مان خدا است، حق ما را تنها او می گیرد. ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستمگران باز پس می گیریم.چهاردهم ذی الحجه سال هفتم هجرت مصادف است با سالروز بخشش فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها توسط حضرت رسول(ص). آنچه در ادامه می خوانید، گذری تاریخی-روایی بر ماجرای فدک است. فدک یکی از دهکده های آباد و حاصل خیز نزدیک خیبر است و تا مدینه 140 کیلومتر فاصله دارد. در سال هفتم هجرت، قلعه های خیبر یکی پس از دیگری فتح شد و قدرت مرکزی یهود درهم شکست. ساکنان فدک تسلیم شدند و در برابر پیامبر متعهد شدند نیمی از زمین ها و باغ های خود را به آن حضرت واگذار کنند و نیمی دیگر را برای خود نگه دارند. افزون بر این، آنها کشاورزی سهم پیامبر را هم به عهده گرفتند تا در برابرش مزدی دریافت کنند. سرزمین هایی که بدون هجوم نظامی به دست مسلمانان می افتد، به شخص رسول خدا (ص) تعلق دارد و هر گونه بخواهد می تواند درباره آنها تصمیم بگیرد. لذا وقتی آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیرا» نازل شد، پیامبر اسلام دخترش فاطمه (س) را خواست و فدک را تقدیم او نمود. اما پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، در زمان خلافت ابوبکر حضرت فاطمه (س) از فدک محروم شد. مسلم بن حجّاج نیشابوری، در کتاب معروفش با عنوان «صحیح مسلم»، داستان مطالبه فدک از سوی حضرت فاطمه (س) را به طور مشروح آورده و از عایشه نقل کرده است که، حضرت فاطمه (س) پس از امتناع خلیفه از بازگرداندن فدک، با او قهر کرد و تا هنگام وفاتش حتی یک کلمه با او سخن نگفت. نیز در نهج البلاغه چنین آمده است: از میان آنچه آسمان بر آن سایه افکنده، تنها فدک در دست ما بود که گروهی بر آن بخل ورزیدند و گروهی هم از آن چشم پوشیدند و خداوند بهترین داور است. اما در جواب این سؤال که چرا حضرت علی (ع) پس از به حکومت رسیدن فدک را پس نگرفت باید گفت: خوب است مقدمتا بدانیم که ایشان به دلیل حفظ اصل اسلام، علی رغم تمام اعتراضاتی که به خلفای پیشین داشتند، به همکاری با آنان در رسیدگی به امور جامعه اسلامی می پرداختند و به تعبیر زیبای خودشان: «برای ما حقی وجود دارد که اگر به ما دادند که چه بهتر و گرنه ترجیح می دهیم به عنوان نفر دوم، پشت شتر سوار شویم هر چند که مدتها به طول انجامد». در حقیقت ایشان، قدرت را تنها به عنوان ابزار، نه به عنوان هدف تلقی می نمودند و به همین دلیل، هم در زمان خلفای سابق و هم در زمان خلافت ظاهری خودشان ترجیح می دادند که موارد زیادی را با سکوت سپری نموده و قضاوت در مورد آن را به عهده آیندگان بسپارند. اما این که چرا ایشان در موارد بسیاری به نظر خودشان در زمان حکومت خودشان عمل ننمودند، جالب است بدانید که ایشان در همین زمان با انجام نماز تراویح مخالفت نمودند ولی به دلیل اعتراض برخی افراد وادار شدند که آنها را به حال خود واگذارند و مطمئنا می دانید که ایشان به حَکَم قرار دادن ابو موسی اشعری راضی نبودند ولی به اجبار با آن موافقت کردند و اصولا ایشان زمانی به حکومت رسیدند که بیست و پنج سال قبل از آن به طور مداوم، جامعه اسلامی در سیطره تبلیغاتی بود که عمل خلفای پیشین را توجیه نموده و مخالفت در برخی زمینه ها ایجاد مشکل می کرد. همانند برگرداندن فدک که به عقیده برخی، تلاش برای منافع شخصی تلقی می شد در حالی که این نکته را هم می دانیم فدک از آن جهت برای فاطمه گرامی بود که یادگار رسول خدا و پشتوانه مالی برای اهل بیت مخصوصا حضرت علی (ع) و شیعیان بود و اتفاقا حکومت وقت برای خالی کردن دست حضرت علی (ع) از اقدامات عملی، اقدام به گرفتن فدک از فاطمه (س) کرد. حال با توجه به آن شرایط و اینکه فعلا خلافت به حضرت علی (ع) رسیده است و هم اکنون آن حضرت(ع) از پشتوانه مالی برخوردار است، صلاح نبود که به این مسائل دامن زده شود، و مسائل مهم تر تحت شعاع این مسئله قرار گیرند علاوه دوره خلافت ایشان آن قدر کوتاه و همراه با جنگ ها و کارشکنی های گوناگون بود که به ایشان اجازه اصلاحات اساسی را در بسیاری موارد نمی داد. روایاتی که از سوی امامان معصوم (ع) وارد شده است به نحوی به این مسائل اشاره دارند: 1. گذشت زمان این حادثه و عدم ضرورت طرح مجدد آن از سوی حضرت علی(ع) ابو بصیر می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: چرا حضرت علی (ع) پس از به حکومت رسیدن فدک را پس نگرفت؟ آن حضرت فرمود: چون ظالم و مظلوم هر دو مرده بودند و خداوند ظالم را کیفر و مظلوم را پاداش داده بود و علی بن ابی طالب (ع) خوش نداشت چیزی را که غاصب آن کیفر و مغصوبه آن پاداش دیده، برگرداند. 2 . گذشت حقوق شخصی به دلیل مصالح عمومی ابن ابراهیم کرخی می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: علی (ع) وقتی که حاکم مردم شد، چرا فدک را برنگردانید؟ امام در جواب فرمود: پیامبر (ص) وقتی که مکه را فتح کرد، به او گفتند: آیا به خانه ات بر نمی گردی؟ فرمود: خانه ما را که عقیل فروخته است. گفتند: چرا پس نمی گیری؟ فرمود: ما خاندانی هستیم که اگر چیزی را از ما به ستم بگیرند، آن را باز نمی گردانیم، حضرت علی (ع) هم به پیروی از پیامبر (ص) باز پس نگرفت. شخصی از امام کاظم (ع) پرسید: چرا علی (ع) فدک را باز پس نگرفت، امام در جواب فرمود: ما خاندانی هستیم که ولیّمان خدا است، حق ما را تنها او می گیرد و ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستمگران باز پس می گیریم، ولی برای خودمان باز پس نمی گیریم. اما خوب است که بدانیم که سرگذشت فدک پس از شهادت امام علی (ع) به کجا انجامید؟ آنچه در تایخ آمده حاکی از این است که: پس از آنکه معاویه به قدرت رسید، فدک را میان مروان، عمروبن عثمان و پسرش یزید تقسیم کرد. در دوران خلافت مروان، همه فدک در اختیار وی قرار گرفت و او آن را به پسرش عبدالعزیز داد. عبدالعزیز نیز فدک را به پسرش عمر داد. عمربن عبدالعزیز فدک را به فرزندان حضرت فاطمه (س) برگردانید. پس از درگذشت عمربن عبدالعزیز، فدک در اختیار خلفای بعدی قرار گرفت و تا روزی که حکومت امویان ادامه داشت، در اختیار آنان ماند. وقتی حکومت به بنی عباس رسید، سفّاح آن را به عبدالله بن حسن برگرداند. پس از سفاح، منصور دوانقی فدک را از فرزندان زهرا (س) پس گرفت. اما فرزند منصور (مهدی) فدک را مجدداً به فرزندان زهرا (س) بازگرداند. پس از مهدی، موسی و هارون دوباره فدک را از فرزندان حضرت فاطمه (س) پس گرفتند و وقتی خلافت به مأمون عباسی رسید، به طور رسمی فدک را به فرزندان حضرت زهرا (س) بازگرداند. پس از مأمون نیز وضعیت فدک چنین بود، گاه بر می گرداندند و گاه پس می گرفتند. در عصر آنها، فدک مسأله ای سیاسی به شمار می آمد نه انتفاعی و اقتصادی. خلفای عباسی و اموی به درآمد فدک نیاز نداشتند. برای همین وقتی عمربن عبدالعزیز فدک را به فرزندان فاطمه (س) باز گرداند، بنی امیه او را سرزنش کردند و گفتند: تو با این کار ابوبکر و عمربن خطاب را تخطئه کردی. سرانجام در دوران متوکل عباسی فدک از فاطمیان پس گرفته شد درختانش به دستور شخصی به نام «عبدالله بن عمر بازیار» قطع شد و روسیاهی آن برای بدخواهان باقی ماند. ناگفته نماند قطع درختان در حالی انجام گرفت که یازده درخت خرمایی که به دست مبارک پیامبر (ص) در آن کاشته شده بود، هنوز باقی بود. شخصی که آن درختان را قطع کرد، «بشران بن ابی امیة ثقفی» نام داشت که پس از بازگشت به بصره آن گونه که در تاریخ آمده است فلج شد.
دوشنبه ، ۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفاف]
[مشاهده در: www.shafaf.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
به مناسبت ۱۴ ذیالحجه چرا امیرالمؤمنین(ع) در دوران امامتش «فدک» را پس نگرفت
به مناسبت ۱۴ ذیالحجهچرا امیرالمؤمنین ع در دوران امامتش فدک را پس نگرفتشخصی از امام کاظم ع پرسید چرا علی ع فدک را باز پس نگرفت امام در جواب فرمود ما خاندانی هستیم که ولیمان خدا است حق ما را تنها او میگیرد ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستمگران باز پس میگیریمچرا پيامبر (ص) فدك را به زهرا(س) بخشید؟
چرا پيامبر ص فدك را به زهرا س بخشید فدك از بيت المال نبود كه متعلق به همه مسلمانان باشد بلكه از اموالی بود كه اختصاص به پيامبر اسلام ص داشت كه هر جا صلاح می دانست به مصرف می رساند مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسچرا اعراب برای توافق هسته ای جشن نگرفتند؟!
خبرگزاری میزان - برجام که برای آمریکایی ها یک فرصت و دستاورد در مقابل جمهوری اسلامی ایران با انجام مذاکرات هسته ای طولانی تعبیر می شود چرا باید در میان کشورهای عربی منطقه همچنان بابت فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران نگرانی وجود داشته باشد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزانچرا پيامبر (ص) فدك را به حضرت زهرا(س) بخشید؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا پيامبر ص فدك را به حضرت زهرا س بخشید شناسهٔ خبر 2926413 - دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فدك از بيت المال نبود كه متعلق به همه مسلمانان باشد بلكه از اموالی بود كه اختصاص به پيامبر اسلام ص داشت كه هر جا صلاح میچرا فدک در زمان حیات رسول خدا در اختیار فاطمه (س) قرار گرفت؟
در روز یا شب ۱۴ذی الحجه در سال هفتم هجرت به امر خداوند فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیده شد و حضرت رسول صلی الله علیه و آله بر این بخشش شاهد گرفتند قول دیگر در این باره ۱۵ رجب است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کرمان۱۴۰۰ در روز یا شب ۱۴ذی الحجه در سال هفتم هجرت به امرچرا پیامبر (ص) فدک را به زهرا(س) بخشید؟
فدک از بیت المال نبود که متعلق به همه مسلمانان باشد بلکه از اموالی بود که اختصاص به پیامبر اسلام ص داشت که هر جا صلاح می دانست به مصرف می رساند مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند کچرا پیامبر فدک را به حضرت زهرا بخشید؟
به گزارش شهدای ایران برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد چرا پیامبر ص فدک را به حضرت زهرا س بخشید مگر فدک از بیت المال نبود پاسخ اجمالی اندیشمندان شیچرا ارزش دلار بالا رفت؟
به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار به نقل از ایسنا محمدکشتی آرای گفت در طول هفته گذشته قیمت جهانی طلا تغییر عمده ای نداشت و قیمت هر اونس طلا که اوایل هفته 1139 دلار بود در طول هفته حدود پنج دلار نوسان داشت وی ادامه داد مهم ترین نکته در طول هفته گذشته افت ارزش سهام در بازار آسیاچرا کواچ همراه تیم ملی والیبال به ایران برنگشت؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران که پس از ناکامی تیم در جام جهانی به شدت زیر فشار است و برای بررسی نتایجش شورای رسیدگی به ناکامی ها تشکیل می شود در زمان بازگشت تیم به تهران به همراه بازیکنان به تهران نیامد او که تقریباروحانی در سازمان ملل چرایی حمله عربستان به یمن را مطرح کند
آصفری در گفتگو با مهر روحانی در سازمان ملل چرایی حمله عربستان به یمن را مطرح کند شناسهٔ خبر 2922594 - جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۴ سیاست > مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به بی تفاوتی مجامع بین المللی در قبا-
گوناگون
پربازدیدترینها